Volvo Sensus bugs (2018) V90 Cross Country

Over Sensus, Sensus Connect, Sensus Connet Touch etc
Plaats reactie
real_yggdrasil
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.04.2018 - 13:29

Er zijn meerdere topics over het disfunctioneren van het Sensus systeem, maar die zijn al wat ouder en gaan dus over oudere modellen/software versies.

Nadat ik in 2018 vanuit een BMW525 in een nieuwe Volvo V90 cross country D4 ben gestapt, knarsen mijn tanden regelmatig vanweg enkele in mijn ogen stupide ontwerp fouten in de sensus interface. Deze fouten zijn ZO basaal, dat ik mij afvraag of het ontwikkelteam dat Sensus heeft gemaakt ooit wel eens klantcontact heeft gehad.

Hieronder een lijst met de grootste problemen. Ik hoop dat Volvo hier eens naar zou willen kijken:

1) (meteen de aller bizarste ontwerp fout) Bij instappen blijft het schermpje waarop de status van de gordels wordt getoond meer dan een minuut in beeld. Waarom?? Ook nadat iedere inzittende zijn gordel heeft ingeklikt, blijft dit scherm staan. Ook als er ACHTER dit scherm inmiddels behoorlijk cruciale informatie staat. Bijvoorbeeld als je een telefoongesprek wil beginnen. Het is volledig onnodig dit scherm langer te tonen, of je zou het weg moeten kunnen klikken.
2) het keuzeschermpje dat vanuit de stuurbediening wordt gestart, verschijnt soms niet of te laat. Vaak (gelukkig) hoef je het knopje, dat linksonder aan je rechterhand op het stuur zit, maar aan te raken en het schermpje popt up, maar andere keren kan je klikken wat je wil, maar het scherm verschijnt gewoon niet. Is dit een performance probleem in de software?
3) In het keuzeschermpje toont de lijst met externe apparaten (in media) regelmatig NIET de volledige lijst. keer op keer moet je via het touch screen opnieuw Bluetooth selecteren. Kennelijk omdat de auto kort de verbinding via Bluetooth is kwijtgeraakt. Hierdoor moet je keer op keer van het stuurwiel af.
4) Er is een favourite radio channels knop. die is handig (hoewel daar met het grootste gemak dubbel zoveel stations op kunnen). Waarom staat daar de favourite FM niet bij?? als ik bijvoorbeeld van spotify weer naar de radio wil, MOET ik naar FM en dan kom ik altijd uit bij de NIET favoriete zenders. dit is ontzettend onhandig en volgens mij een fluitje van een cent voor de programmeurs om de favorite zenders menuitem toe te voegen.
5) mijn sensus toont altijd een detail routekaart tussen de klokken. Toon daar toch gewoon het active radiostation of actieve track die gespeeld wordt. Daar is zo veel ruimte voor. Het kan gemakkelijk beide.
6) Waarom is er geen nieuws app, net zoals BMW al jaren heeft??
7) Als je de navigatie landkaart uitzoemt, worden op gegeven moment de wegen opeens niet meer getoond. Dit is onhandig en ziet er ongelofelijk stom uit, zeker als je net aan het rijden bent op zo'n b weg. Het lijkt alsof je ergens in de natuur rijd. Uiteraard kan je inzoemen, maar je wil ook verder dan 2 km kijken waar je heen wil. Bij de landkaarten van BMW en Volkswagen is dat oneindig veel intuitiever.
8) Waarom heeft de USB media browser geen mogelijkheid om de inhoud te bekijken zoals het op de UNC manier op de usb kaart staat (dus de filestructuur zoals je de mp3's via je windows/mac/Linux computer er op hebt gekopieerd). Zoals BMW en Volkswagen dat ook doen. Dit is oneindig veel intuitiever.
9) --
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ervan uitgaande dat het systeem in de V60 zeer vergelijkbaar is met dat in de V90:
real_yggdrasil schreef: 1) (meteen de aller bizarste ontwerp fout) Bij instappen blijft het schermpje waarop de status van de gordels wordt getoond meer dan een minuut in beeld. Waarom?? Ook nadat iedere inzittende zijn gordel heeft ingeklikt, blijft dit scherm staan. Ook als er ACHTER dit scherm inmiddels behoorlijk cruciale informatie staat. Bijvoorbeeld als je een telefoongesprek wil beginnen. Het is volledig onnodig dit scherm langer te tonen, of je zou het weg moeten kunnen klikken.
Je kunt 'm wegklikken met de OK knop op je stuur (die aan de rechterkant dus).

real_yggdrasil schreef: 2) het keuzeschermpje dat vanuit de stuurbediening wordt gestart, verschijnt soms niet of te laat. Vaak (gelukkig) hoef je het knopje, dat linksonder aan je rechterhand op het stuur zit, maar aan te raken en het schermpje popt up, maar andere keren kan je klikken wat je wil, maar het scherm verschijnt gewoon niet. Is dit een performance probleem in de software?
Dit komt mogelijk omdat de gordelstatus of een andere melding nog in beeld staat. Je moet eerst de melding wegklikken (met de OK knop op je stuur), dan werkt het keuzeschermpje weer.


real_yggdrasil schreef: 5) mijn sensus toont altijd een detail routekaart tussen de klokken. Toon daar toch gewoon het active radiostation of actieve track die gespeeld wordt. Daar is zo veel ruimte voor. Het kan gemakkelijk beide.
Dit is instelbaar. Zoek maar eens in je instellingen. Je kunt kiezen tussen kaart, huidige media of niets tonen.
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

RTFM?
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Niet: RTFM? Maar: RTFM! (het grondig doornemen van de manual is nl ook ZO basaal)
10. ik voorspel op korte termijn een overstap naar BMW of Volkswagen
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Je realiseert je dat het een Volvo is? Niet een BMW, Volkswagen of Mazda of wat dan ook? Dingen zijn anders. Dingen die voor ons als verstokte Volvorijder doodnormaal zijn. Dingen waarvan wij zouden zeggen als we in een BMW stappen "waarom doen ze dat nou zo-en-zo, en niet zoals ik bij Volvo gewend was? Dat werkte makkelijker".
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik miste wel de "terug" knop in Spotifiy maar geloof dat het met de |<< knop kan. Moet ik nog proberen. Verder begrijp ik de punten niet helemaal. Ik druk ook op de OK knop of ik heb niet door dat het 1 minuut in het scherm staat.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Gordelschermpje meer dan een minuut getoond ?

Wooow dat is echt een heeeel zwaar probleem, we kunnen het ook omgooien.

Waarom heeft BMW de 3punts veiligheidsgordel niet uitgevonden ?
Of city safety standaard gemaakt ?

BMW heeft dringend nood aan een anti arrogantie systeem vind ik persoonlijk.

“I’d rather push my Volvo than drive a BMW”...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik kan me wel vinden in een deel van de kritiek.

Ik vind ook dat de gordel/deur-status onnodig lang in beeld blijft. Liever sneller automatisch weg als er geen rode delen meer zijn dan dat ik 'm steeds weg moet klikken. (wel blij dat ik 'm in elk geval weg kan klikken)
Ik mis ook de USB-folder-afspeel optie. Zeker aangezien Sensus niet zo heel goed is met het organiseren van de muziekcollectie op basis van tags (met name in geval van verzamelalbums)
Ik vind het onhandig dat het "Appmenu" niet geopend kan worden als er nog een melding in beeld staat.

Wat dit alles met BMW te maken heeft zie ik niet helemaal.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Ik heb vanmiddag even op zitten letten maar bij mij is hij binnen een paar tellen foetsie. En verder? Ik moest de eerste paar dagen even wennen en zat te mopperen als ik iets niet snel kon vinden. Inmiddels weet ik onderhand wat waar zit en vind ik het prima.
Zijn er zaken die handiger/beter etc kunnen? Vast wel, of beter gezegd zeker wel. Als je een adres in vult voeren, kun je als eerste dingen opzoeken. Wil ik het adres in voeren, moet ik eerst nog rechtsboven tikken. Ahum, 999 van de 1000 keer weet ik wel waar ik heen wil en hoef ik niets op te zoeken, sterker nog, ik denk dat Google dat beter kan. Geef me gewoon direct het scherm om het adres in te voeren. En zo zijn er nog wel wat dingetjes. Maar ongetwijfeld zijn er bij een ander merk ook weer dingen waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek. Iets met gras, buren en groener.

Maar je kunt altijd een mailtje naar de importeur sturen. Krijg je keurig antwoord en wie weet, doen ze er wat mee.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Adres geef je toch gewoon via de stembediening in ?
1 knopje duwen en klaar
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Het enige wat ik jammer vind is dat er niet een gewone, ouderwetse knop is voor de camera. En ik zou het fijn vinden als er meerdere “Individual” rijmodi te programmeren zou zijn/ voor verschillende omstandigheden. Verder allemaal prima, vooral de stembediening werkt erg goed.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

BlackcurrantV70 schreef: Adres geef je toch gewoon via de stembediening in ?
1 knopje duwen en klaar
Zelfs dat meestal niet, meestal via de app :D Maar als ik eens vervangend vervoer heb, werkt die niet en gebruik ik nogal eens het toetsenbord. Ik zal wel een spraakgebrek hebben, maar als het om plaatsnamen gaat, is de Sensus wel eens eigenwijs en bakt ze er niets van.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “Communicatie”