Bye bye Volvo!

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Nou, de kogel is door de kerk. Afgelopen vrijdag een VW Passat Variant GTE gekocht en de V60 PIH ingeruild. Na de derde panne in het buitenland op rij, wilden we er niet langer in rond rijden. Het was gewoon pech (2 x airco, 1 x turboslang), maar het voelde niet meer goed. Ik heb nog gekeken naar een andere Volvo, maar ik wilde graag PIH blijven rijden of een zuinige benzine en dan kom je met een budget van 25K niet ver bij Volvo als je een enigszins actuele auto wilt hebben. Dus na > 10 jaar Volvo overgestapt op Volkswagen. Een proefrit met een andere GTE trok me nog niet over de streep, maar de variant die ik nu heb was direct raak. Ik vind de Passat toch wel een stap vooruit op de V60. Hij is veel comfortabeler en de motor veel geciviliseerder. Wat valt verder op? Ik reed altijd graag in pure, maar vond het een uitdaging om dat te doen zonder dat de brandstofmotor bijsprong. Als je even niet oplette, was dat toch het geval. Met de VW niet, de elektromotor is veel sterker. De Passat laadt ook een stuk sneller; 2,5 uur en de batterij is vol. Dat was bij de Volvo 3,5 uur. Drempels zijn veel comfortabeler; ik hoor geen klonk meer. En je voelt het extra gewicht ook veel minder. Stereo klinkt top en over de ruimte zal ik maar niet beginnen. Nadelen? Tja, de Passat is van buiten wat saai om te zien. Maar dat valt me in mijn uitvoering wel mee (zilver, panoramadak). Eigenlijk voelt het alsof ik weer een V70 heb, en dat is een compliment! Dus ik hoop er de komende jaren van te genieten en zal hier waarschijnlijk een tijd niet meer verschijnen. Volgende auto zou een EV moeten worden, dus wellicht dan XC40 of een Polestar. Dan meld ik me weer. Het ga jullie goed!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 2664
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gefeliciteerd met de aanschaf van de GTE. Zeker geen verkeerde auto en ik hoop dat het jullie beter gaat samen!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
5th Gear member
Berichten: 1406
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Tot snel weer,
Nadat je een XC40 hebt proefgereden.
Uiteraard veel VW plezier.
945 '98 & stekkerloze XC40 '18, beiden op E5
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

mees schreef: 13.09.2021 - 07:40 Tot snel weer,
Nadat je een XC40 hebt proefgereden.
Uiteraard veel VW plezier.
Ik had vorig jaar als vervangende auto even een XC40. Ik kon hem na een uurtje weer terugbrengen, want de airco was kapot. Volvo, Volvo, Volvo… Maar reed heel lekker. Alleen het brandstofverbruik vond ik nogal gortig; ik zag steeds 1:10 staan. Dat kan toch niet meer…
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Hans Eilander
5th Gear member
Berichten: 1781
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: Zuid Westen

4wielen schreef: 13.09.2021 - 09:00 Ik had vorig jaar als vervangende auto even een XC40. Maar reed heel lekker. Alleen het brandstofverbruik vond ik nogal gortig; ik zag steeds 1:10 staan. Dat kan toch niet meer…
Dat schijnbaar hoge verbruik geeft hij alleen in het begin aan. Als je het verbruik op je BC gaat resettten, en je rijd dan een 100 km, dan kom je op heel andere waarden uit. Ik zit in 11 maanden met 12500 km weg, op een verbruik van 1: 15,8. dat is bijna 1:16 voor een auto van 1525 kg.... ;)
Volvo XC 40 T2 Business Pro Geartronic.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Hans Eilander schreef: 13.09.2021 - 09:16
4wielen schreef: 13.09.2021 - 09:00 Ik had vorig jaar als vervangende auto even een XC40. Maar reed heel lekker. Alleen het brandstofverbruik vond ik nogal gortig; ik zag steeds 1:10 staan. Dat kan toch niet meer…
Dat schijnbaar hoge verbruik geeft hij alleen in het begin aan. Als je het verbruik op je BC gaat resettten, en je rijd dan een 100 km, dan kom je op heel andere waarden uit. Ik zit in 11 maanden met 12500 km weg, op een verbruik van 1: 15,8. dat is bijna 1:16 voor een auto van 1525 kg.... ;)
Ah, dat is beter! De vervangende V60 B3 die ik onlangs had haalde dat ook. Met vooral 130 km/h een nette waarde voor een benzinemotor!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
mees
5th Gear member
Berichten: 1406
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Stekkerloze T5, zo'n 1 op 12,5
met caravan 1 op 8
en dan ook nog veeeellll sterker dan de vorige 200pk '02
Dat is een hele verbetering !!

Nogmaals en dat is goed en vriendelijk bedoeld: veel plezier met de Passat !
945 '98 & stekkerloze XC40 '18, beiden op E5
Hans Eilander
5th Gear member
Berichten: 1781
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: Zuid Westen

4wielen schreef: 12.09.2021 - 21:48 Nou, de kogel is door de kerk. Afgelopen vrijdag een VW Passat Variant GTE gekocht en de V60 PIH ingeruild. Het ga jullie goed!
Ik wens je veel sterkte met je Passat. Als je op diverse forums leest over de problemen met de DSG en de TSI motoren, dan kom je (wat ik niet hoop) van de regen in de drup. :'( Elke verandering, is nog geen verbetering. Succes met de VW GTE ;)
Volvo XC 40 T2 Business Pro Geartronic.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Hans Eilander schreef: 14.09.2021 - 12:21GTE
Hans Eilander schreef: 14.09.2021 - 12:21Ik wens je veel sterkte met je Passat. Als je op diverse forums leest over de problemen met de DSG en de TSI motoren, dan kom je (wat ik niet hoop) van de regen in de drup. :'( Elke verandering, is nog geen verbetering. Succes met de VW GTE ;)
Dat duurde nog lang voor ik deze reactie kreeg :-D

Hoeveel slechter kan het zijn? 3 vakanties, 3 keer afgesleept. Twee vrienden van mij reden Passat GTE’s 3/4 jaar lang probleemloos. Dat lees je niet op fora. Alhoewel, op Autoweek enkel positieve reviews.

De vraag is hoeveel keuze ik had…
- auto houden. Serieus, dat zou jij dat doen?
- 20K bijbetalen voor dezelfde V60 in benzine met minder opties. Serieus, zou jij dat doen?
- een nog oudere Volvo nemen.
- een andere auto met brandstofmotor. Welke dan?

Ik vind het milieu ook echt een ding en kon er niet achterstaan om een volledige brandstofmotor te kopen. Dus tja, de keuze is vrij beperkt. Op een ander forum heb ik de keuze voorgelegd en iedereen stelde iets anders voor. Dus zeg het maar…
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Hans Eilander
5th Gear member
Berichten: 1781
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: Zuid Westen

4wielen schreef: 14.09.2021 - 13:13 Hoeveel slechter kan het zijn? 3 vakanties, 3 keer afgesleept. De vraag is hoeveel keuze ik had…
- auto houden. Serieus, dat zou jij dat doen?
- 20K bijbetalen voor dezelfde V60 in benzine met minder opties. Serieus, zou jij dat doen?
- een nog oudere Volvo nemen.
- een andere auto met brandstofmotor. Welke dan?

Ik vind het milieu ook echt een ding en kon er niet achterstaan om een volledige brandstofmotor te kopen. Dus tja, de keuze is vrij beperkt. Op een ander forum heb ik de keuze voorgelegd en iedereen stelde iets anders voor. Dus zeg het maar…
Jij hebt best wel veel pech gehad met je Volvo. (en niet de eerste de beste)
- nee, ik zou het vertrouwen in die auto kwijt zijn, dus weg ermee.
- 20K bijbetalen voor een praktisch zelfde type? sowieso niet.
- 20 K bijbetalen voor een nieuwe, of jonge gebruikte?.....ja misschien.
- een andere, jazeker. Met brandstofmotor? Zeker wel.
- welke dan? Heb je al eens een XC 40 T2 overwogen??

Feit blijft dat de VW Passat (variant) een mooie en ruime auto is. Meer bergruimte dan een XC 40. Dat staat. Kwaliteit en service? Afwachten dus.... ;)
Volvo XC 40 T2 Business Pro Geartronic.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Hans Eilander schreef: 14.09.2021 - 12:21
4wielen schreef: 12.09.2021 - 21:48 Nou, de kogel is door de kerk. Afgelopen vrijdag een VW Passat Variant GTE gekocht en de V60 PIH ingeruild. Het ga jullie goed!
Ik wens je veel sterkte met je Passat. Als je op diverse forums leest over de problemen met de DSG en de TSI motoren, dan kom je (wat ik niet hoop) van de regen in de drup. :'( Elke verandering, is nog geen verbetering. Succes met de VW GTE ;)
Het zal wel meevallen.
Ik neem aan dat hij niet een oudere auto gekocht heeft dan de D6, dus dan zijn al veel van die zaken opgelost.
Zelfs de oudere DSG is betrouwbaarder dan de Ford/Volvo Powershift met dubbele koppeling ;)
Dus allemaal nog wel relatief.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit
Edwin28
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Ik heb destijds ook gekeken naar de Passat GTE Variant, voornamelijk vanwege de ruimte op de achterbank. Het uiterlijk is natuurlijk kwestie van smaak. Andere voordelen van de Passat GTE tov de V60 hybrid vond ik inderdaad de krachtigere electromotor, zodat je goed met het verkeer mee kan komen zonder dat de brandstofmotor moet bijspringen. Voor privégebruik geldt nog het voordeel dat het een benzine hybrid is en het wegenbelastingtarief gunstiger is en de auto simpelweg ook een stuk minder weegt. Wat betreft de problemen met de TSI-motoren: Voor zover ik begrepen heb zijn de 1.4 TSI-motoren in de Passat GTE aangepast (w.o. andere cilinderwanden/ zuigers), omdat deze motoren minder snel op bedrijfstemperatuur komen, aangezien de rit deels electrisch verloopt. Nadelen vond ik het afstandelijke, klinische rijgedrag, de te soepele (deinende) vering, het soms lompe (terug)schakelen van de DSG en het feit dat de auto iedere 15.000km voor een beurt naar de garage moet. Overigens zou ik de Passat GTE (nog meer dan de V60 Hybrid) ruimschoots voor de 200k km van de hand doen, om de kans op dure reparaties te reduceren.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3623
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Vergeet niet het spoelen van de DSG elke 60K. Maar ik snap jullie keuze. Veel plezier met jullie GTE’s.
2017 Fiat 500e Sunroof Pearl White
2016 Tesla Model S 75D Midnight Silver /Tan
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2010 Peugeot 107 XS 2-Tronic 5d Gris Carlinite
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1095
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

De Passat is ook een prachtige wagen, veel plezier met de GTE!
2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered - Onyx Black metallic
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
rfs88
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

Edwin28 schreef: 14.09.2021 - 20:20 Ik heb destijds ook gekeken naar de Passat GTE Variant, voornamelijk vanwege de ruimte op de achterbank. Het uiterlijk is natuurlijk kwestie van smaak. Andere voordelen van de Passat GTE tov de V60 hybrid vond ik inderdaad de krachtigere electromotor, zodat je goed met het verkeer mee kan komen zonder dat de brandstofmotor moet bijspringen. Voor privégebruik geldt nog het voordeel dat het een benzine hybrid is en het wegenbelastingtarief gunstiger is en de auto simpelweg ook een stuk minder weegt. Wat betreft de problemen met de TSI-motoren: Voor zover ik begrepen heb zijn de 1.4 TSI-motoren in de Passat GTE aangepast (w.o. andere cilinderwanden/ zuigers), omdat deze motoren minder snel op bedrijfstemperatuur komen, aangezien de rit deels electrisch verloopt. Nadelen vond ik het afstandelijke, klinische rijgedrag, de te soepele (deinende) vering, het soms lompe (terug)schakelen van de DSG en het feit dat de auto iedere 15.000km voor een beurt naar de garage moet. Overigens zou ik de Passat GTE (nog meer dan de V60 Hybrid) ruimschoots voor de 200k km van de hand doen, om de kans op dure reparaties te reduceren.
ik vond de achterbank tegenvallen (ivm 3 kids), zijplaatsen vallen wederom veel naar het midden toe met erg brede wangen waar je weinig aan hebt als de kids in stoelen zitten. Passat in highline/R trim zijn zeer knappe auto's, standaard 1.6 TDI's zonder opties zijn dodelijk saai. GTE's zijn wel altijd mooi uitgevoerd, dus dat zit wel snor
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

De auto is van 12/2016 en dus meer dan 3 jaar jonger dan de V60. Ik heb gelezen dat de TSI-problemen in deze modellen zijn verholpen. Vandaag even bij de dealer langs geweest en daar een afspraak gemaakt voor een kleine beurt. Kost E 325. Grote beurt E 425, dus daar ben ik direct voor gegaan, omdat dan de hele auto uitvoerig wordt bekeken. Voor dat soort prijzen was ik bij de Volvo-dealer nooit klaar hoor...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Bover
Top Gear member
Berichten: 6472
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne

Tja de uurtarieven van de volvo dealers mogen er wezen... :(
Niets mis met een Passat. En ook de gemiddelde nieuwere Volvo ogen allemaal saai in mn ogen. Allemaal windtunnel. Maar goed ik ben begonnen met de 245. Ik heb ooi tin ver verleden een Passat gereden van begin jaren 90 en deze toen ingeruild op de Volvo en er nooit meer uitgegaan.
Ik heb met veel plezier gereden met de Passat toen en nooit problemen gehad.
Mogelijk is wel zo dat de kreukzones en veiligheid systemen van de Volvo te prefereren zijn boven die van de VAG groep. Hopen dat je het nooit hoeft uit te vinden.
En je moet een beetje geluk hebben met je auto of die nu een Volvo is of Passat.
Veel plezier en veilige kilometers en op dit forum zijn best wel mooie blogs te volgen, je hoeft niet weg.... :-D .
Bob

Franse (auto)verhalen
viewtopic.php?p=1715137#p1715137

Senior Volvo met 510.000km op de teller :)
8e Volvo: V70 Geartronic D5 2006, gekocht 2011 en meer dan 410.000 km met Obbetuning aan boord!
Driving Volvo since 1995. Eerste Volvo 245 GL (HB SB 45) in 1995
Gebruikersavatar
Edgecrusher
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Botsproeven en NCAP scores bij modellen van gelijke leeftijd ontlopen elkaar niet zoveel.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Sterkte als je ooit afhankelijk bent van Pon. Die noemen elke storing een producteigenschap. Als t t blijft doen zijn t fijne auto’s. Ik heb een Superb gehad en wat was ik blij dat die mocht ingeleverd worden.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Bover schreef: 15.09.2021 - 19:00 Veel plezier en veilige kilometers en op dit forum zijn best wel mooie blogs te volgen, je hoeft niet weg.... :-D .
Dank! Misschien gluur ik af en toe nog wel even hoor :P
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”