Opladen batterij bij afrijden berg

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Hallo,

(Ik kon het antwoord niet vinden met de zoekfunctie, dus als er al een topic over is, kan deze weg)
Auto is een V60 TE T6.


Wij gaan vrijdag naar de Pyreneeen in een huisje op ~1km hoogte.
Waar ik nu aanneem daar niet te kunnen laden, bedacht ik me het volgende:

Ipv het oude afremmen op de motor, kan ik natuurlijk nu mooi de batterij opladen bij het dalen.
Ik heb ook gezien dat in Hybrid mode met de pook in B2/3/4/5 kan schakelen om de remmen te sparen.
Maar als de batterij nu vol is, en ik regenereer nog steeds: Hoe werkt dat dan?
Kan de batterij te warm worden? Dat soort items. Risico's. Eerste keer met een hybride in de bergen voor ons.

Waar ik ook wel verwacht dat die Batterij niet met een ritje van de berg af opgeladen is..
Maar stel ik kan in het dal laden bij de supermarkt en ik zou de volgende dag naar beneden rijden...

Groet
Steven
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Hoi Steven,

Wat heb ik gemerkt in Oostenrijk?
Inderdaad als de batterij vol is kan er niet meer bij! Ik ga er vanuit dat Volvo daar over heeft nagedacht en heb niets "vreemds" kunnen ontdekken behalve dan dat hij minder op de electromotor afremt dan als de batterij minder vol is. Ook heb ik gemerkt dat als je in Hybrid stand electrisch rijdt in B en je gaat handmatig schakelen (B2/3/4..) wordt de benzine motor aangeslingerd. Je remt dan deels op de electromotor, maar zeker ook op de benzine motor.
Toen we leeg vetrokken van boven op de berg en een stukje naar het dorp afdaalden konden we idd eenvoudig electrisch rijden tot bij de supermarkt, voor de terugweg hadden we wel de benzine motor erbij nodig.
Toen we leeg vertrokken van boven op de berg en terug naar huis gingen hadden we 10 km range opgedaan na ca 30 km rijden.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Lijkt me dat er wel remweerstanden aanwezig zijn. Dan wordt de overtollige energie gewoon verstookt (omgezet in warmte).
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

volvo440special schreef: 16.08.2021 - 12:16 Lijkt me dat er wel remweerstanden aanwezig zijn. Dan wordt de overtollige energie gewoon verstookt (omgezet in warmte).
zeker, en omzetten van kinetische energie in electrische gaat ook gepaard met verlies (=warmte)
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Dentista
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 16.07.2023 - 12:13

Zetten jullie dan bij afdalen de stand charge aan en B of alleen B?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Alleen B. Charge is de meest inefficiënte stand die je maar kunt bedenken en zou je m.i. nooit moeten gebruiken (tenzij je lekker inefficiënt wil zijn natuurlijk en tot wel 40% extra benzine wil verbruiken). B en Charge werken onafhankelijk van elkaar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Dentista
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 16.07.2023 - 12:13

Ik snap dat die inefficiënt is maar als je een berg afrijd gebruik je als het goed is het gaspedaal haast niet. En zal hij dan toch extra moeten laden. En niet meer benzine verbruiken of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Met stand Charge laad je de batterij op met je benzine.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
bakk
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.08.2014 - 15:28
Locatie: Zaandam

Als je je auto wil opladen met afremmen dan gebruik je de B stand toch lijkt me?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat hoeft niet. Rustig rem aantikken en je hebt hetzelfde effect. Sterker met je voetrem kun je meer remenergie genereren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Wat ik vaak doe is de cruise control op een snelheid zetten waarmee het prettig afdalen is, de auto remt dat zelf op de electromotor en laadt de batterij op. (Scheelt zelf met het rempedaal spelen en/of hopen dat de B stand voldoende afremt)
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat afhankelijk van de hellingshoek (of wat je achter op de trekhaak hebt) de auto dan continu naast de regeneratie aan het bij remmen is en dat lijkt me niet echt verstandig?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Dentista
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 16.07.2023 - 12:13

Daf88 schreef: 31.07.2023 - 12:44 Wat ik vaak doe is de cruise control op een snelheid zetten waarmee het prettig afdalen is, de auto remt dat zelf op de electromotor en laadt de batterij op. (Scheelt zelf met het rempedaal spelen en/of hopen dat de B stand voldoende afremt)
Ik doe hetzelfde. Rijdt erg comfortabel zo
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Gouwe schreef: 26.07.2023 - 09:59 Dat hoeft niet. Rustig rem aantikken en je hebt hetzelfde effect. Sterker met je voetrem kun je meer remenergie genereren.
Lees ik hieruit goed dat je meer remenergie opwekt met je voetrem en daarmee meer batterij kan laden? Of is dat laatste mijn eigen, verkeerde, interpretatie?

Wat ik altijd begrijp is dat zolang je in het witte blijft van de regeneratie meter, de remgenerator in werking is. In het rode gedeelte van de meter, worden ook de remmen in werking gesteld. Klopt dat? In de B stand zie ik dat er maximaal in het witte gebleven wordt (tot aan het rode). In de D stand kan je doseren met je rempedaal in het witte en met doortrappen tot in het rode.

In de bergen en met de caravan rijd ik voornamelijk in de B stand. Eigenlijk is het ‘one pedal Drive’. Je remt door alleen het gas los te laten. Rem doseren gaat dan door meer of minder het gas los te laten.

Naar mij idee maakt het uiteindelijk helemaal niets uit voor de energie-opwekking. D stand in combinatie met de rem, of B stand met gaspedaal dosering. Ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

🇸🇪Mijn persoonlijke weblog🇸🇪
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Rene68
4th Gear member
Berichten: 705
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Ik heb in Frankrijk niet kunnen laden maar rij altijd in de B stand. Dan kon ik op een rit van 45km toch aardig wat elektrisch rijden. Gemiddeld verbruik was 6,2l/100km dus dat is best netjes als je bedenkt dat bergop vaak de benzinemotor er bij moest.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”