Aankoop V60 D6 plug in (on) verstandig privé ?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Arnoud100
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14.03.2021 - 13:51

Zoekende naar een V60 zie ik dat een plug in goedkoper is dan een benzine uitvoering, verder zijn deze auto’s flink aangekleed met accessoires.
We rijden een kleine 10k aan kilometers, waar veel <30 km dat zou elektrisch kunnen. De zonnepanelen dekken de laad kosten, kan laden op de oprit.
Over 3 jaar vervalt de korting op de wegenbelasting dat heb ik gezien, en de airco pomp lijken ze onder controle te hebben.
De grootste afschrijving heeft de leasemaatschappij al betaald zo te zien en tot nu toe krijg als ik een auto inruil altijd veel minder dan de ANWB koerslijst aangeeft. Ormaal rij ik 3 jaar in een auto, misschien nu iets langer doorrijden.
Terug komen op de titel is het verstandig of niet?
Ik heb het forum al door gespit en veel gelezen over deze auto.
Hoor graag jullie mening hierover?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb zelf met uitzondering van de airco pomp perikelen alleen maar positieve ervaringen met de D6. Snel als het moet, stil als het kan. En zoals je al aangeeft, meestal goed aangekleed. Stel je koopt voor 12K een mooie D6 en je rijdt er vier jaar mee. Volgens mij moet je dan rekening houden met een afschrijving van ongeveer 2K per jaar. Ik denk dat dat meer is met een benzine, maar t/m 2024 heb je 50% voordeel op de MRB dus betaal je rond de 1000 euro per jaar.
Bij 10K per jaar neem ik aan dat je ook regelmatig korte stukjes rijdt. Dus een verbruik van minimaal 1:25 is haalbaar met regelmatig (openbaar) laden. Kun je thuis laden dan zal het verbruik nog verder naar beneden kunnen en kun je voor 20 cent in plaats van 40 "tanken".
Bij 1:25 en 10K per jaar is dat 400 liter x 1,50 = 600 euro per jaar aan diesel en ik gok een 500KWh aan stroom x 0,20= 100 euro. Totaal dus 700 euro per jaar aan brandstof.
1 accu lading is ongeveer 8KWh en brengt je gemiddeld 35 km ver (in de zomer iets meer, in de winter iets minder).
Met een D5 mag je blij zijn als je de 1:15 haalt (bij regelmatig korte stukjes) en dan ben je dus ook 1000 euro kwijt (en 800 euro MRB extra).
Met een benzine versie zul je rond de 1:12/13 uitkomen. Aan brandstof dus een 1300 euro per jaar.
Mijn advies: koop alleen een volledig dealer onderhouden auto en laat hem bij een Volvo dealer vooraf keuren (100,- euro). Ook kun je de dealer waar de auto in onderhoud is geweest bellen met vragen over het onderhoud. Belangrijkste daarbij zijn de status van de airco pomp: is die al volgens 2.0 procedure vervangen? ISG: is die al gerepareerd?
Verder is het een complexere auto dan een "normale" uitvoering, maar nogmaals behalve de airco pomp en de reparatie van de ISG heb ik geen specifieke D6 issues gehad.
Was voor mij een zeer betrouwbare auto.
Succes met je afwegingen en als je verder tips nodig hebt laat het hier maar weten,
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik ben het met het verhaal van Gouwe eens. Maar over de afschrijving weet ik het zo net nog niet. Ik rijd al drie jaar in een D6 met heel veel plezier en hoop dat nog lang vol te houden. Ik ben echter bang dat deze auto’s (zeker) na 2025 zeer zwaar in waarde gaan dalen. De wegenbelasting is in 2026 het volle tarief en dan zijn ze zeer onvoordelig omdat ze zwaarder zijn als een gewone diesel. Daarnaast denk ik dat de politiek met nieuwe milieu eisen gaat komen voor diesel auto’s. Het is wel allemaal koffiedik kijken hoe ze met een PIH Diesel omgaan?? Maar ik houd rekening dat deze auto’s na 2025 werkelijk niet veel meer waard zijn. Hooguit handelswaar voor vertrek naar het buitenland. En hoe dat in 2024 zal zijn als jij (TS) deze auto weer wilt inruilen is dat ook al een onbekende hoe men hierop zal reageren. Maar voor de NL markt zal dan de inruilwaarde al schrootwaarde zijn denk ik. Als je je daar op instelt valt het altijd mee.
Arnoud100
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14.03.2021 - 13:51

Helder verhaal, en als ik nu zie wat mijn afschrijving op onze huidige benzine Opel insignia is, dan ben ik niet bang voor een tegenvallende inruil prijs want dat is nu ook al om te huilen.
Ga rustig zoeken naar de juiste auto en een acceptabel inruil waarde voor onze huidige auto.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Succes met zoeken. Als ik je nog een tip mag geven zou ik voor de V60 TE gaan. TE staat voor Twin Engine. Oudere modellen hebben de PIH toevoeging.
Bij MY2016 is dat veranderd, dat is halverwege het jaar 2015.
Voorheen hadden ze alleen een V60 PIH D6. Dit type motor (215 PK) heeft Emissienorm EURO 5.
De nieuwere modellen van MY2016 hebben uitvoeringen van V60 TE D5 en D6. D5 is 163 PK en deze D6 is 220 PK, beide hebben nu de Emissienorm EURO 6b. Dat kan je misschien net weer wat helpen als ze de milieuregels opnieuw aanscherpen.
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ik heb met veel plezier een V60 PIH D6 gereden. Voor mij zou bij de keuze er in ieder geval adaptieve cruise control op aanwezig moeten zijn. Succes met de zoektocht.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Ik rij hem al enkele jaren privé met veel plezier. Zeker voor de huidige prijzen is er m.i. weinig beters te krijgen.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Emoties bepalen hetgeen wat je moet gaan doen. Ratio wint denk ik niet van emotie. Althans bij mij is het niet gelukt de ratio boven de emotie laten gelden. Resultaat is dat ik waarschijnlijk iets duurder uit ga zijn maar heb wel de auto waar ik mij happy bij ga voelen...
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Wouterarnouts
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 18.11.2019 - 12:24
Locatie: Brabant

Rij mijn volvo d6 als sinds december 2019. Hebben hem prive gekocht omdat ik elke dag elektrisch naar het werk kan rijden. Maar met de caravan of een kar wel een sterke auto zochten. In het begin wel problemen gehad met de airco pomp maar netjes opgelost in garantie bij de dealer. Hebben geen moment spijt van deze auto :-D
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

De verwachte hogere afschrijving van een diesel is m.i. al grotendeels verwerkt in de huidige occasionprijzen. Een D6 is relatief goedkoop. Kijk maar eens wat een vergelijkbare benzineversie in aanschaf kost? Bovendien: stel dat je op de hybriddiesel jaarlijks 25% van de boekwaarde en een benzine 20% afschrijft. Je koopt een D6 voor 15.000 en een vergelijkbare benzine voor 20.000 euro. De D6 schrijft dan 8.671 euro af en de benzine 9.760 euro. Tel daarbij de voordelen, zoals Gouwe ze beschrijft, er bij op en de D6 is zo gek echt nog niet. Bovendien denk ik dat de D6 jaarlijks dan geen 25% meer afschrijft. Mocht de diesel na het wegvallen van de MRB-korting toch duur worden in NL, dan worden ze geëxporteerd. Eigenlijk is het huidige prijsniveau van de D6 al gebaseerd op het exportniveau: Ik ken niet de exacte cijfers, maar veruit het merendeel van de diesel Hybrids wordt geëxporteerd. Kijk voor de aardigheid maar eens naar de prijs van Passat GTE. Dat is een benzine hybride, populairder en daarom veel duurder in aanschaf. Verder moet je nog maar afwachten wat de overheid na 2025 met het MRB-stelsel gaat doen. Het lijkt erop dat ze naar een belastingvorm van gebruik icm CO2-uitstoot willen. Dat zou kunnen betekenen dat ook de brandstofprijzen behoorlijk gaan stijgen (de gebruiker en vervuiler betaalt dan immers), waardoor electrisch rijden nog goedkoper wordt. Met een D6 kun je dan nog veel ritten electrisch afleggen. Ja, het is een beetje koffiedik kijken, maar aan de andere kant: met een D6 is het wel genieten: automaat, luxe, vermogen (en bij elk toerental beschikbaar) en de betrouwbare 5-cilinder diesel (met misschien inderdaad een wat rauw, maar o zo karaktervol geluid).
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat ik wel grappig vind hier op het forum is dat (voormalig) gebruikers van de D6 altijd heel tevreden lijken te zijn en dat mede forumummers die er nog nooit zelf één gehad hebben altijd wijzen op de risico's van hybride en diesel. Het leven is één groot risico toch en je leeft maar 1 keer dus geniet er vooral van en de D6 is daar prima geschikt voor is mijn ervaring. En ja ik mis het geluid van de D5 zoals Edwin28 aangeeft best wel in mijn T8.
Hou ons op de hoogte Arnoud100!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 19.03.2021 - 06:55 Wat ik wel grappig vind hier op het forum is dat (voormalig) gebruikers van de D6 altijd heel tevreden lijken te zijn en dat mede forumummers die er nog nooit zelf één gehad hebben altijd wijzen op de risico's van hybride en diesel. Het leven is één groot risico toch en je leeft maar 1 keer dus geniet er vooral van en de D6 is daar prima geschikt voor is mijn ervaring. En ja ik mis het geluid van de D5 zoals Edwin28 aangeeft best wel in mijn T8.
Hou ons op de hoogte Arnoud100!
Anders rij je de volgende keer een rondje in de mijne...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Doen we Roald.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

bijna 200K met de D6 gereden.
Echt een klasse (reis)auto. Destijds nieuw gekocht. En door de gunstige regelingen onder de streep niet duur. Er zijn er op dit forum veel eigenaren geweest, die na een paar jaar de auto inruilenden. Tja , dan gooi je gelijk het voordeel weg. Rij je er langer in, dan heb je echt heel veel voordeel.
- lagere brandstof kosten dan bij vergelijkbare auto's, mits je veel laad.
- de diesel motor is echt veel beter qua kwaliteit dan de D4 4 cilinder motoren.
- je betaalt de helft van de wegen belasting, dit nog t/m 2024
- het zijn luxueus uitgeruste wagens.
- de trekkracht is enorm, echt ideaal als caravan trekker.
- ook de hybride techniek blijkt nu toch ecth veel betrouwbaar.
- rij je op brandstof. Diesel is veel voordeliger dan benzine. Juist die benzine hybride kunnen als de stroom op is. behoorlijk zuipen.
Kortom, laat je niets wijs maken. Voor de liefhebbers is dit echt een fijn stuk techniek wat je veel rijplezier kan opleveren. En dat voor een bedrag waarbij je bij
andere merken een klasse lager kun scoren.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Helemaal mee eens Vaudi!
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Markh
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 11.05.2012 - 11:33

Hier hetzelfde, heerlijke auto en wat diesel verbruik betreft, helemaal niet slecht gezien het gewicht (5,9l/100km afgelopen 6000 km. geaccidenteerd terrein en diverse weertypen, 1 x opgeladen).
Woon werk verkeer bijna altijd elektrisch. De wat verdere stukken op de diesel en als ik kan laden, dan laden. Tot 2023 de helft aan Motorrijtuigen belasting.
Maar ook ik had mijn twijfels na het lezen van heel veel ervaringen. Toch de auto gekocht (privé). Dealer onderhouden en dat gaf bij mij de doorslag.
Ervaringen in het begin, ach het is even wennen. Het is net hoe intensief je hem gebruikt. En het wordt een sport zoveel mogelijk elektrisch te rijden.
Helaas kreeg de AC pomp problemen. Dit is keurig onder garantie door de dealer opgelost. Sinds vorige week een ISG die herrie maakt, maar ook dit wordt door de dealer keurig opgelost. Al met al nog geen spijt van de aankoop. Inderdaad ga voor een dealer onderhouden auto, dan zit je wel goed. (natuurlijk uitzonderingen daargelaten)
Alleen die 10.000 per jaar lijkt mij niet echt veel voor zo'n zware diesel. Je zou zeggen dat die auto nooit eens echt lekker warm draait? Is een volledig elektrische auto niet praktischer?
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
Arnoud100
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14.03.2021 - 13:51

Vandaag proef gereden in een V60 die aan onze wensen voldeed, deze week gaat de auto naar de Volvo garage voor een aankoopkeuring. Verder zijn er nog wat kleine krasjes die ze moeten bijwerken.
Mocht alles kloppen dan gaat de koop door.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mooie tussenstand
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Hallo allemaal. wellicht terug van weggeweest... In het verleden, van 2009 tot 2012 zakelijk 2x een fijne V50 gereden. Op dit moment zakelijk een 320d touring, welke vanwege de hoge cat. waarde niet prive wordt bereden. Mijn echtgenote heeft tot maart de beschikking gehad over een Tesla Model 3 en hiermee maakten we onze prive ritten. Ook hingen we de paardentrailer achter deze Tesla. Dat ging boven verwachting goed waardoor de Grand Vitara eigenlijk enkel voor incidentele ritjes werd gebruikt. Nu de Tesla weg is en we merken dat de Grand Vitara elke week 45 liter Euro 98 opdrinkt, toch eens kijken naar een alternatief. Een zoekopdracht op MP: 4x4, voldoende vermogen, genoeg comfort voor langere prive ritten en belangrijkst: niet te dorstig, zorgen ervoor dat de D6 steevast bovenaan de resultaten komt te staan. Niet in het minste geval door het enorme aanbod. Maar als je gaat nadenken een vrij goede keuze. Ook omdat we voor de Tesla een laadpaal hebben staan. Opladen is dus heel makkelijk. We hebben ook nog naar een gebruikte Model S gekeken. Dat is qua kosten echt de meest voordelige oplossing, maar het ontbreken van een trekgewicht op kenteken zorgen eigenlijk dat dit geen handige optie is. Ook vind ik een prijs van rond de 40K stukslaan op een auto in mijn prive-vermogen iets dat kortsluiting in mijn hoofd veroorzaakt.

Ik ben er redelijk uit dat er eigenlijk geen betere deal is dan een V60 in ons specifieke geval. Een aantal zaken houden me tegen. Ik ben nu BMW gewend en dat stuurt gewoon stukken beter dan een V60, rechtuit prima, maar had niet gedacht dat het bochtengedrag en de balans van een BMW je zo verwend, dat weinig anders er in de buurt komt. In de zoektocht ben ik er ook achter dat er een enorme variëteit is aan opties. De kleuren zijn veelal zwart, zilver, donkerblauw etc. Mijn concrete vraag is.. wat zijn nu opties waar je echt niet buiten wil. Ik heb nu 2 auto's op mijn shortlist. Een witte V60 met (volgens mij) alle opties die er te krijgen waren. Fiscale waarde dik 75k. Of een Rebel Blue V60 met wel een open dak, R-Design, Harman Kardon, maar verder standaard. Dus geen ACC, geen BlIS etc. Qua vraagprijs liggen ze dicht bij elkaar en het aantal km's ligt 10.000 uit elkaar. Bouwjaar gelijk. Hoezeer worden de opties als bv BLIS, stuurverwarming, ACC etc. gewaardeerd. De Rebel Blue is enorm gaaf om te zien, maar misschien ga ik de opties meer waarderen op langere termijn. Goed dat laatste is smaak en dat moet ik zelf bepalen. Wie zegt bv. Nou dat ACC of BLIS wil ik echt niet meer missen.. Goede audio is belangrijk voor mij, beide HK, dus dat is geen issue. De witte is wat netter op alle vlakken. Geen gebruikssporen interieur, velgen gaaf etc. Distributie komt eraan bij beide, dus die kosten heb ik al ingecalculeerd.

Dank alvast voor de antwoorden en excuus voor het inbreken in het topic.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

BLIS, ACC, CTA, stuurverwarming, elektrische stoelen met geheugen, het zijn zaken die het rijden naar mijn beleving zoveel comfortabeler maken als je er aan gewend bent.. En als je wit zat bent dan laat je hem toch rebel blue wrappen? Persoonlijk zoek ik altijd een net exemplaar omdat het in mijn beleving iets zegt over hoe de vorige eigenaar ergens mee om is gegaan. Iemand die zijn auto uiterlijk niet netjes behandeld heeft zal met de techniek ook minder netjes omgesprongen zijn denk ik dan altijd. Veel plezier alvast met een van de twee. De D6 is een heerlijke auto (maar stuurt niet als een BMW 3-serie).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”