XC90 T8 onderhoud : automatische versnellingsbak spoelen ???

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
marcelvw65
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13.12.2014 - 07:17

Ik krijg nu na 104.000km het advies van de dealer om de automatenbak te spoelen. Wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zeker niet onverstandig om dat preventief te doen, maar persoonlijk ga ik daarvoor naar de specialist. Het is best een proces kritisch werkje en ik heb persoonlijk liever dat iemand die dat dagelijks doet het uitvoert dan een monteur die het misschien 1x per maand doet of zo. TPR, MMTS, Volservice of GS Powerflush zijn aan te raden. Die laatste is een van de drijvende krachten geweest achter de NL introductie van het fenomeen powerflushen. Beiden zijn Volvo liefhebbers.
Mijn XC90T8 was de eerste die GS deed en is pas voor het eerst gespoeld bij 170K dus het is niet zo dat het vandaag of morgen moet omdat anders je bak er aan gaat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

marcelvw65 schreef: 13.03.2021 - 23:19 Ik krijg nu na 104.000km het advies van de dealer om de automatenbak te spoelen. Wie heeft hier ervaring mee?
Doen! Voor mij hoort het gewoon bij het onderhoud. Bij mijn vorige Volvo, de V70, heb ik de bak 2 keer laten spoelen, ongeveer elke 90K km.
Misschien kan de dealer het zelf maar hier zijn ook meerdere specialisten/forumsponsors die dat kunnen.

Gery Slot (GS Powerflush) in Uden heeft de machines hiervoor ontwikkeld die zelfs dealers kopen. Ik ben er onlangs met mijn - voor mij nieuwe - XC90 geweest. Echte vakman en ook nog een gezellige prater. Ik kom er graag.
Maar ook Martin (MMTS in Oldenzaal) en Raymond (TPR Powerflush in Ter Aar) zijn specialisten die dit goed kunnen. Ik ben bij alle drie wel eens voor Automaat flush, stuurhuis flush en motorreiniging geweest.
Enfin, hier (en het collega-forum VolvoV70 forum) is er genoeg over te vinden.

Gouwe was me net voor met eenzelfde verhaal zie ik...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Inderdaad ten overvloede gewoon DOEN...

Ik rij al 400.000 km met dezelfde automaat en heb elke 70.000km geflust bij Gery in Uden. De geartronic schakelt nog bijzonder soepel en tot dusver geen enkel probleem gehad met de bak. Ik ben ervan overtuigd geworden, inmiddels uit 400k ervaring, dat flushen net als olie verversen geen overbodige luxe is....

p.s: je hebt originele Volvo spec olie en synthetische Kroonolie . Ik spoel met de syntheet en ben er tevreden over...Gery of anderen geven je daar een keuze in. op forum zijn mensen die alleen de de z.g. volvo olie erin doen en andere spoelen met andere olie. Belangrijk is dat de spec of specificaties aan de norm fabriek vldoen en daar zorgen de aanbevolen flushers wel voor.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Bover schreef: 14.03.2021 - 10:38 Inderdaad ten overvloede gewoon DOEN...

Ik rij al 400.000 km met dezelfde automaat en heb elke 70.000km geflust bij Gery in Uden. De geartronic schakelt nog bijzonder soepel en tot dusver geen enkel probleem gehad met de bak. Ik ben ervan overtuigd geworden, inmiddels uit 400k ervaring, dat flushen net als olie verversen geen overbodige luxe is....

p.s: je hebt originele Volvo spec olie en synthetische Kroonolie . Ik spoel met de syntheet en ben er tevreden over...Gery of anderen geven je daar een keuze in. op forum zijn mensen die alleen de de z.g. volvo olie erin doen en andere spoelen met andere olie. Belangrijk is dat de spec of specificaties aan de norm fabriek vldoen en daar zorgen de aanbevolen flushers wel voor.
Waar moet je aan denken voor wat prijzen betreft? Deze winter over de 300K heen geschoten en vorige week hoorde ik de zesde versnelling heel licht fluiten.. Ik wacht al even tot een vriend zijn nieuwe machine binnenkrijgt, maar denk toch dat ik een date bij GS in plan.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Er gaat nogal wat olie door het systeem om je bak te reinigen oftewel 15 liter alleen al schoon te maken je bent zo 290- verder..( weet niet meer zeker) maar je hebt er gelijk profijt van..die prijzen liggen in heel Nederland zo in die orde van grootte. Sommige prijzen liggen lager maar vraag dan na of er ook reiniger bij in zit...

Dan kun je beter naar de "uitvinder" van de verbeterende flush gaan en wel Gery Slot Powerflush in Uden. Heb je wel alle mogelijke kennis en kunde bij elkaar...

https://www.powerflush.nl
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gewoon zeggen dat je (actief) lid bent van het forum hier en dan moet je rond de 300 klaar kunnen zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe schreef: 14.03.2021 - 17:45 Gewoon zeggen dat je (actief) lid bent van het forum hier en dan moet je rond de 300 klaar kunnen zijn.
klopt, ik betaalde € 305
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
vLoonVolvoSpecialist
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11.03.2021 - 17:32
Locatie: Nederhemert
Contacteer:

Zeker aan te bevelen om dit preventief uit te laten voeren! We horen ook vaak dat de auto daarna een stuk beter rijd, maar dat is dan vaak wel als er klachten waren om het spoelen/flushen uit te laten voeren. Stuur gerust een berichtje voor een vrijblijvende offerte. www.vanloonautobedrijf.nl/automaat-spoelen
Trots op:
- Ruim 600 positieve recensies
- Gemotiveerd, gespecialiseerd en klantgericht team
- Bijna 100 jarig bestaan
- Klanten uit het hele land
www.vanloonvolvospecialist.nl
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ach na 100 jaar bestaan gewoon een prijs neerzetten voor flush en reinigen kan toch ook....U kunt als bedrijf forum sponsor worden en dat regelt dan weer 'Ben" te vinden bij moderatoren.... Lijkt me wel een mijlpaal zeg 100 jaar bestaan..gefeliciteerd!
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ze zijn net forum sponsor geworden begreep ik Bob....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
vLoonVolvoSpecialist
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11.03.2021 - 17:32
Locatie: Nederhemert
Contacteer:

Dat zouden we zeker willen doen Bob, want onze prijzen zijn zeker geen geheim. Echter weten we zonder gegevens van de auto niet hoeveel olie er nodig is en dat maakt het prijsverschil. En een prijs noemen die niet klopt is ook niet wat je wilt lezen toch? :)

Wij zijn inderdaad vorige week sponsor geworden! Dankjewel en zeker een mijlpaal, vooral omdat het nog steeds een familiebedrijf is. De oprichter is de opa van de huidige eigenaar. Maar bij deze alvast uitgenodigd voor ons jubileumfeest! ;)
Trots op:
- Ruim 600 positieve recensies
- Gemotiveerd, gespecialiseerd en klantgericht team
- Bijna 100 jarig bestaan
- Klanten uit het hele land
www.vanloonvolvospecialist.nl
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

vLoonVolvoSpecialist schreef: 15.03.2021 - 17:05 Dat zouden we zeker willen doen Bob, want onze prijzen zijn zeker geen geheim. Echter weten we zonder gegevens van de auto niet hoeveel olie er nodig is en dat maakt het prijsverschil. En een prijs noemen die niet klopt is ook niet wat je wilt lezen toch? :)

Wij zijn inderdaad vorige week sponsor geworden! Dankjewel en zeker een mijlpaal, vooral omdat het nog steeds een familiebedrijf is. De oprichter is de opa van de huidige eigenaar. Maar bij deze alvast uitgenodigd voor ons jubileumfeest! ;)
Ha ha dat jubi feest houden je klanten wel in de gaten natuurlijk. Succes op het forum..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
rorriens
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.06.2021 - 09:46

Ik heb vorige week automaat van mijn V70 2.0T uit 2011 met 299K op de teller laten spoelen in Duitsland middels de Tim Eckart methode.
De bak schakelde steeds slechter en je kon schokjes voelen en op de toerenteller kon je zien dat te toeren (vooral in de derde versnelling) niet constant waren. Een garage adviseerden een bak revisie nadat met de auto was gereden…l
Op aanraden van een kennis, met een V70 D5 met automaat, de bak van mijn auto bij kfz-Wolters in Wettringen (kleine garage net over de grens bij Enschede) laten spoelen . Ze doen al vele jaren automaat spoelen met de Tim Eckart methode en hebben veel ervaring met Volvo. Betaalde 340 euro.
Ze lezen eerst computer uit om te zien of er storingen/foutmeldingen zijn aangaande de versnellingsbak. Dan laten ze wat versnellingsbakolie af en voegen reinigingsmiddel toe. Dan rijden ze 20-30 min met de auto en schakelen heel veel. Daarna oude olie eraf en nieuwe erop. Met de auto op de brug nu weer meerdere keren alle versnellingen doorlopen. Olie eraf en weer verse olie. Herhaling van hiervoor en dan komt voor laatste keer nieuw olie erop. Zeer tevreden over het resultaat. Opschakelen en terugschakelen zo soepel, voel geen schokjes meer en hoort de bak niet meer ‘zoeken’ in de 3.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”