Caravan trekken met V60 T6 recharge

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
elvis21
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.12.2005 - 04:30
Locatie: Arnhem

Welke rijmodus gebruiken jullie als je de caravan trekt? Wij gaan vaak naar Italië en Griekenland met de caravan, ik heb al gezien dat de laadpunten daar niet zo ruim voorradig zijn. Dus in die landen wellicht niet te veel elektrisch. Maar op de autobahn, wat gebruik je dan? AWD, Power, Hybride?.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zelf heb een tenttrailer en flippers. Ik kan het dus af met Hold. Meest hier hoor ik met een caravan over de powerstand omdat je dan net even meer pit hebt bij het optrekken en het toerental voldoende hoog is voor de benodigde koeling.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Gouwe, wat is jouw motivatie om Hold te gebruiken? (Ik neem aan dat je het over een T6/T8 hebt?) En vanuit welke rijmodus kies je Hold?
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

In Hybrid gaat alles automatisch (en dat is lekker makkelijk), maar de auto weet niet waar ik heen rijd, of ik kan laden op plaats van bestemming etc. Mijn motivatie voor Hold is dat ik dan zelf bepalen kan welke motor wordt gebruikt en hoe ik het meest efficiënt gebruik kan maken van de accu.
Hold kun je vanuit elke modus kiezen denk ik?
Ik zelf heb een profiel ingesteld waarbij ik de instellingen (o.a. stuurgedrag, luchtvering, rijmodus, klokkenwinkel) heb vastgelegd zodat ik standaard vertrek in Pure. Op de (snel)weg schakel ik over naar Hold. Zou ik naar een andere rijmodus overschakelen dan ben ik dus ook mijn persoonlijke instellingen in die modus kwijt. En dat is niet handig vind ik.
Ik rijd met de XC90 op die manier >1:20 (met de D6 hiervoor 1:30). Nu is die 1:20 wel enigszins vertekend omdat mijn vrouw veel korte stukjes rijdt (hond uitlaten 2x per dag) en ik zelf zakelijk veel minder rijd dan normaal.
Met de tenttrailer (max 750Kg) red ik het in Hold makkelijk met alleen de benzine motor (ook in de Alpen).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Ik trek met mijn auto een caravan van 1700 kg.
Gebruik op de snelweg over lange stukken in principe de Power/Polestar modus.
Als de accu onder zo’n 60% komt zet ik ook de hold functie aan.
Dan rij ik dus alleen op benzine, met af en toe ondersteuning van de ERAD. power zat. Ondersteuning is er omdat tijdens een afdaling en afremmen de accu weer zal bijladen boven het niveau waar je op hold drukte. Dan heb je daar de Power/Polestar modus in (mild?) hybride vorm te pakken. De ERAD ondersteunt dan je benzinemotor waar nodig.
Op deze manier houd ik genoeg acculading over voor Pure modus in een eventuele file of als ik op de camping aankom.

Nu is mijn auto ook voorzien van luchtvering en ik meen in mijn Manual gelezen te hebben dat met een zware aanhanger achter de auto het beter is mbt die luchtvering om in Power/Polestar te rijden ivm rijhoogte en wat straffere afstelling.
Daarbij vind ik het fijn om sowieso mijn toerenteller in de gaten te houden als ik met de caravan rij. Die toont zich automatisch in die mode. In Individual kan je dat natuurlijk ook.
Overigens heb ik sinds de Polestar upgrade nog geen lange afstanden met de caravan er achter gereden.
Zonder die upgrade wilde ik nog wel eens manueel terugschakelen mbv de stuurflippers. De Polestar upgrade houdt sowieso de toeren wat hoger tijdens belasting, dus even afwachten of dat nodig blijkt van de zomer.

Of je nu een T6 of T8 hebt, dat zal niet veel uitmaken. In beide auto’s zal je genoeg vermogen hebben.
Een T8 heeft tot nog toe voor mij altijd een vermogens overschot.
De automaat wil wellicht wat te laag in de toeren zitten tijdens een klim.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik zou dan in Power/Polestar stand rijden en zorgen dat je boven de 2800 toeren blijft.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Apejoekie
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 15.03.2008 - 09:17
Locatie: Purmerend

Met de D6 rijd ik vaak AWD met 1600 kilo aan de haak. Bij tolpoortjes en inhalen zet ik hem in power.
Volvo V60 D6 PIH MY2014, Savile grey, Lines: Driver support, Hybrid Technology & Winter line
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1001
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Kijk, dat is nou een nuttig onderwerp voor mij als newbee met een T8. Wij hebben een flinke caravan die voor de vakantie beladen rond de 1600 kg weegt.
Ik verwacht dat ook voor mij de Power stand het beste is en wellicht op de snelweg op hybrid met de Hold aan zodat je dan alleen op benzine rijdt.

Wat ik me dan nog wel afvraag:
- toerental, Roald noemt 2800, is dat dat niet wat hoog? Met de V70 D5 hield ik 'm net boven de 2000 maar dat was een diesel natuurlijk
- Als je de Power gebruikt, worden dan beide motoren gebruikt of alleen als het gevraagde vermogen dit vereist?
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat het toerental ook afhankelijk is van de situatie. Buitentemp 10 graden op vlakke ondergrond? Prima om hem rond de 2200 toeren te houden. Ga je een berg op en is het 40 graden buiten lijkt me 2800 toeren een betere waarde. Ik weet het niet zeker maar denk dat je in de Power stand bij gelijke snelheid geen elektrische ondersteuning hebt (is ook niet nodig) ga je gasgeven dan wel. Zo werkte het met de D6 in AWD tenminste.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Laat je een koppelbaas als een T8 zwoegen door hem langdurig te laten trekken op koppel kan het zijn dat de automaat warm loopt doordat hij te weinig koeling krijgt.
Heb enige tijd terug de caravan van mijn ouders achter de V90 gehad en ook die bak wil zo snel mogelijk naar het 8ste verzet.
Met als gevolg dat hij bij 85km/u met 1300rpm voort mompelt, die 500nm kan het wel doen maar de bak vind het niet leuk want die kan zijn warmte niet kwijt.
Zelfs op een vlakke weg met wind op de kop kan het problemen geven, 2500rpm is mooier en moet hij aan het werk in de bulten dan zou ik nog wel 300 tot 500 meer willen.
Oh en een litertje olie meenemen, mijn D5 wilde na een weekje Sud Schwarzwald al een litertje hebben.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Deze wijsneus is geen T6/8 gewend. Wel een D5/D4 met automaat bakken. Wat ik jullie wel wil adviseren ga de automaat handmatig schakelen. Zet hem in max de 6e versnelling en schakel terug en op met de hand zodat je slip in de bak gaat voorkomen. Ja ik heb een 1700Kg beladen Fendtje achter de auto's gehad. O ja uit ervaring weet ik ook dat je bergop de snelheid aan past.... Want de auto's die hier benoemd worden zijn kneiter sterk om de boel met een ongelofelijke snelheid berg op te jakkeren. De auto zou daardoor wat warm kunnen worden. Kortom, mijn advies is om de auto met caravan zo te berijden zoals je dat ook met een hand geschakelde auto zou doen. Ik zette de auto wel in de Polestar modus. Daardoor draaide de motor met een fractie hoger toerental net even lekkerder.....
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1001
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Goede tips hier allemaal. Ja, ik ben ook bekend met het fenomeen dat de motoren dermate sterk zijn dat ze op koppel de boel sleuren in de hoogste versnelling gaan sleuren zodat de bak te warm kan worden.
Met mijn V70 D5 schakelde ik altijd op de snelweg de bak handmatig terug van 6 naar 5 en kwam dan bij 95 km/u (91 echte km's) op zo'n 2200 toeren.
En voor 80 in z'n 4, dan rond de 2400 toeren. Maar dat was een diesel...

Enfin, ik ga het straks wel zien. Jammer dat je de temperatuur van de bak niet kan uitlezen. Ik had destijds een ELM327 OBDII wifi interface gekocht bij ome Ali en dan Torque op de mobiel.
Echter, bij het aansluiten van de ODBII module kreeg ik gelijk allemaal enge foutmeldingen bij de V70, ben daarom huiverig om 'm opnieuw op de XC90 aan te sluiten...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Apejoekie schreef: 10.03.2021 - 14:29 Met de D6 rijd ik vaak AWD met 1600 kilo aan de haak. Bij tolpoortjes en inhalen zet ik hem in power.
Ik heb ook verhalen gezien van mensen die een extra oliekoeler op de bak hebben laten plaatsen. Heb je dit ook gedaan? Ben wel benieuwd naar welk onderdelen je hiervoor nodig hebt.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

FritsieV70 schreef: 11.03.2021 - 13:58 Goede tips hier allemaal. Ja, ik ben ook bekend met het fenomeen dat de motoren dermate sterk zijn dat ze op koppel de boel sleuren in de hoogste versnelling gaan sleuren zodat de bak te warm kan worden.
Met mijn V70 D5 schakelde ik altijd op de snelweg de bak handmatig terug van 6 naar 5 en kwam dan bij 95 km/u (91 echte km's) op zo'n 2200 toeren.
En voor 80 in z'n 4, dan rond de 2400 toeren. Maar dat was een diesel...

Enfin, ik ga het straks wel zien. Jammer dat je de temperatuur van de bak niet kan uitlezen. Ik had destijds een ELM327 OBDII wifi interface gekocht bij ome Ali en dan Torque op de mobiel.
Echter, bij het aansluiten van de ODBII module kreeg ik gelijk allemaal enge foutmeldingen bij de V70, ben daarom huiverig om 'm opnieuw op de XC90 aan te sluiten...
Belangrijk met een automaat bak is om net zo te gaan schakelen als je dat met een handbak zou doen. Dus indien mogelijk de automaat handmatig schakelen. En ipv in de 8 hem gewoon in de 6 vast te zetten. Maakt hij iets meer toeren en dus worden alle vloeistoffen wat sneller door de kanaaltjes gepompt. Gaat hij lekker vinden met een Wohnwagen erachter.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1001
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Hans oet Twent schreef: 12.03.2021 - 09:50
FritsieV70 schreef: 11.03.2021 - 13:58 Goede tips hier allemaal. Ja, ik ben ook bekend met het fenomeen dat de motoren dermate sterk zijn dat ze op koppel de boel sleuren in de hoogste versnelling gaan sleuren zodat de bak te warm kan worden.
Met mijn V70 D5 schakelde ik altijd op de snelweg de bak handmatig terug van 6 naar 5 en kwam dan bij 95 km/u (91 echte km's) op zo'n 2200 toeren.
En voor 80 in z'n 4, dan rond de 2400 toeren. Maar dat was een diesel...

Enfin, ik ga het straks wel zien. Jammer dat je de temperatuur van de bak niet kan uitlezen. Ik had destijds een ELM327 OBDII wifi interface gekocht bij ome Ali en dan Torque op de mobiel.
Echter, bij het aansluiten van de ODBII module kreeg ik gelijk allemaal enge foutmeldingen bij de V70, ben daarom huiverig om 'm opnieuw op de XC90 aan te sluiten...
Belangrijk met een automaat bak is om net zo te gaan schakelen als je dat met een handbak zou doen. Dus indien mogelijk de automaat handmatig schakelen. En ipv in de 8 hem gewoon in de 6 vast te zetten. Maakt hij iets meer toeren en dus worden alle vloeistoffen wat sneller door de kanaaltjes gepompt. Gaat hij lekker vinden met een Wohnwagen erachter.
Yep, da's precies mijn plan. Met de V70 werkte het altijd perfect, met deze XC90 gaan we binnenkort wel uitproberen.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
elvis21
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.12.2005 - 04:30
Locatie: Arnhem

Ik heb zelf een XC60 D5 met automaat gehad en ook een V70 T5 met automaat. De Fendt van 1700 kg werd altijd met toerentallen rond de 2000 gereden. Als het berg op ging, schakelde ik met de hand, de automaat liet het toerental naar mijn idee te ver zakken. Ook in de hitte van Italië en Griekenland nooit problemen ondervonden. Dat litertje olie waarover werd gesproken, heb ik nooit nodig gehad. Ik peilde regelmatig en heb nooit olie hoeven bijvulllen.
Omdat in de T6 nagenoeg dezelfde benzine motor ligt als in de V70, schat ik in dat ik deze hetzelfde kan rijden als we met de caravan weer op stap gaan.
Ik denk dat ik gewoon in de Hybride mode ga rijden en ervoor zorg dat er genoeg capaciteit in de accu overblijft voor de onvoorziene momenten. Daarom dacht ik bij ca. 50% accucapaciteit de Hold in te schakelen.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De viercilinder VEA is een ander blok dan de good old 5 pitter.
Met de 5 cilinder heb ik ook nooit hoeven bijvullen tussen de beurten door.
Zet je de vea D5 polestar aan het werk dan lust hij maar zo een litertje.
Schijnt normaal te wezen, maar moet ook wel zeggen dat de pk’s en nm’s op dat tripje gebruikt zijn.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Heb mijn T8 nog nooit hoeven bijvullen.
En ga dan met een treingewicht van 4300 -4400 kg de Alpen over met 105 km/h op de ACC.
Voor de Polestar upgrade deed ik dat in power modus en handmatig schakelen mbv stuur flipper schakeling.
De Polestar modus houdt tijdens belasting van zichzelf al het toerental wat hoger. Ben benieuwd hoe dat gaat van de zomer.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”