Kosten nieuwe batterijpack V60PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V70/2.4D/2003 schreef: 09.01.2021 - 16:48 Waarom, zeg mij waarom heeft er nog niemand geroepen dat de actieradius van de PIH op de accu nergens op slaat en dat er dus wel een heerlijke 5 cilinder diesel met een bak vermogen in het vooronder ligt waarbij mag worden opgemerkt dat die motor met een gerust hard naar de half miljoen of meer kilometers gebracht kan worden....zonder dat elektrische gedoe.....

Waarom roept niemand dat?
Die actieradius van een D6 zorgde er in mijn geval wel voor dat mijn gemiddelde verbruik om ruim 80K minder was dan 1:30 en dat zie ik jou nog niet doen met je D5 :-). En ja dat D5 blok is FANTASTISCH maar zoals Niels ook al aangeeft wordt het met een beetje E-ondersteuning nog leuker.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

OGA244 schreef: 09.01.2021 - 17:00 Doet het electrisch deel het niet meer doet het dieseldeel het ook niet meer
Maar dan alleen als de accu 100% defect is en dat geldt voor de TS niet in ieder geval
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Frits V70 schreef: 09.01.2021 - 16:34 Ik ga maar niet in op de hierboven aan mij gerichte beschuldiging, want dat verpest mijn plezier om op dit forum te zijn en ik wil mij niet verlagen tot persoonlijk gerichte aanvallen.
Frits, ik moet je mijn excuses maken. Ik heb jou en iemand anders hier op het forum door elkaar gehaald. Mijn oprechte excuses nogmaals.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

@Gouwe: Ik stelde niet, ik vroeg: Dus na 7-8 jaar kan zo'n (dure) auto regelrecht naar de sloop? En vroeg mij vervolgens af of een hybride dan wel echt zo duurzaam is als dat iedereen ons steeds wil voorrekenen en dat werd met enige aarzeling bevestigd.

En als Groningers onder mekaar: "om Leerms kommen"

En daarmee excuses geaccepteerd en is voor mij de kous ook af: Kon minder. ^_^
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dank en weer wat geleerd: om Leerms kommen. "Dat is eigenlijk een ironisch Gronings spreekwoord. Dat zeg je over een eigenwijs iemand die denkt dat hij weet wat er in de wereld te koop is, maar het stelt weinig voor, net als zo’n rondje om Leermens".
En nu weer on topic :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Nee hoor, zo ironisch is het niet: Door schade en schande wijs worden. En geldt dat niet voor ons allemaal? ;)
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Maar om nu toch even wijs te worden: Hoe zit het nu met de Volvo hybrides. Kunnen we daar nu wel of niet langer mee rijden dan zeg, 10 jaar? Zoals ik het nu begrijp MOET je dan een accu vervangen of gereviseerd worden (zou ook wel willen weten wat dat inhoud).
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er is nog geen Volvo hybride die die leeftijd heeft gehaald (eerste zijn van eind 2012?) dus dat weten we nog niet. Even googelen leert mij dat de bedrijvend die ze vervangen / reviseren dit vooral doen voor Toyota, Honda en nog wat andere merken. Ik ben nog geen bedrijf tegengekomen die ook Volvo in de prijslijst heeft staan. Misschien omdat het nog niet/te weinig voorkomt? Misschien omdat een Volvo accu anders is? Geen idee.
https://www.nu.nl/auto/6029681/zo-houd- ... ezond.html

Bij de Prius van mijn zwager werd gewoon de hele accu geswapt voor een een gereviseerde. Kosten 750,- euro.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Wat houdt precies gereviseerd in? Alleen de defecte cellen vervangen door nieuwe? Of alle cellen vervangen door nieuwe?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

OGA244 schreef: 09.01.2021 - 12:22 Hybride-accu.nl
Goede tip! Er zijn steeds meer bedrijven die accu's herstellen (cellen vervangen) of de hele accu relatief goedkoop kunnen vervangen. Als mijn accu ooit de geest geeft ben ik benieuwd naar het vervangen met cellen met hogere energiedichtheid om de range te vergroten. Ik weet alleen niet of de accu van de D6 is opgebouwd uit cellen of pouches.

Voor wat betreft de levensduur van accu's; Als we kijken naar Tesla's hebben die gemiddeld minder dan 10% verlies na 250.000km rijden. En dan hebben we het ook over de eerste generatie modellen uit 2012/2013 met eerste generatie cellen die met snelladen en snel ontladen veel meer voor de kiezen krijgen dan onze laffe hybridebatterijtjes.

TS : Om je range in de winter te verbeteren kan je de auto ook voorverwarmen. Naast het interieur (al dan niet dmv de standkachel) zal hij ook de batterij verwarmen wat je range ten goede komt. In de winter gebruik je namelijk ook stroom om je interieur snel te verwarmen, je airco te laten draaien voor het ontwasemen van je ramen, je stoelverwarming, verwarmde spiegels en achterraamverwarming. Da's een flinke belasting die het een koude batterij erg moeilijk kan maken.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Inmiddels is mijn D6, 6 jaar oud en heeft 200.000 Km op de teller.
Bij volledig opladen geeft de computer 40 Km in Hybrid en 45 Km in Pure stand aan.
Ook vandaag nog met buiten gestaan te hebben aan de oplader.
Dat is (vindt ik) nog erg goed, gezien de leeftijd en oplaadmomenten die er inmiddels zijn geweest.

Het probleem waar wij met de D5/6 tegenaan gaan lopen is de dieselmotor, en de milieueisen die steeds strenger worden.
Dat is al eerder aangekaart maar dat zou voor mij een vervroegd afscheid zijn van deze TOP auto in mijn ogen.

Ik ga er van uit dat ik mijn auto (privé bezit) t/m 2026 nog redelijk zonder problemen overal kan komen.
Daarna heb je de wegenbelasting en zoals gezegd de milieueisen die roet in het eten kunnen gooien.
Dan is de afweging van in dit geval de TS om €10.000 investering te doen voor 5 jaar autorijden.
En dat is dan voor ieder persoonlijk in te vullen of dat huidige auto is of een nieuwe/andere te kopen.

Maar ik denk niet dat je voor €10.000 zo'n complete auto kunt vinden als de Classic V60 PIH........
Ik ga er echter wel van uit dat na 2026 de inruilwaarde van deze auto verwaarloosbaar is.
Dat moeten we ons wel realiseren zoals het er nu uit gaat zien.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Iedere verbrandingsmotor biedt je voorlopig toch nog steeds meer autonomie dan 'n EV
HenkSpeedy
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 01.07.2007 - 13:49

Dus als een PIH nog maar 5% of zelfs 1% accu capaciteit heeft
dan doet mijn uitstekende "Diesel" het nog steeds.
Zolang het accu pack het doet is er geen vuiltje aan de lucht
mbt rijden, alleen niet meer geheel elektrisch.
Als je accu pack defect is dan heb je echt PECH
Belasting dat weet je wanneer je een D6 aanschaft (hopelijk).
En ik rij in een D6 van 2014 met nog steeds voldoende elektrische km's
en niet onbelangrijk met veel PLEZIER
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Er spelen een aantal dingen mee hier; het is winter dus de range is korter.

Er wordt beweerd dat levensduur van de auto korter zou zijn. Tsja, het is een eerste generatie product van een experiment dat moet leiden tot een compleet andere manier van voortstuwing. Dat is ook een van de redenen dat er subsidie op zit. Zodat de fabrikant er genoeg van verkoopt om verdere ontwikkeling te stimuleren.

Als laatste, ik meen me nog te herinneren dat tijdens de intro van de XC40 recharge werd gezegd dat de levensduur van de PIH batterijen heel erg meeviel, waardoor de XC40 nu standaard komt met 8 jaar garantie op de batterij.

Al met al kan ik TS aanbevelen om er bij de volgende beurt eens naar te laten kijken. Accuslijstage kan een reden zijn voor een kortere range, maar ik kan nog veel meer redenen verzinnen (banden, lagers, accu die opnieuw gecalibreerd moet worden etc.€
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Nou, hier zagen we een voorbeeld van hoe je in een discussie niet over mensen moet praten maar het terzake houden.

Terzake.
Mijn V60 heeft een verzekering voor de accu. Ik meen dat die 8 jaar loopt. 2021 nog te gaan.
Opladen tegenwoordig nog tot 45 km.
Vandaag een eindje om geweest.
Max 75 gereden, grootste gedeelte 60 km wegen, geen airco aan, geen stoelverwarming aan.
Na 31 km hield de accu het in de stand Pure voor gezien.

Kijk ik naar de garantievoorwaarden.
Accu's vertonen natuurlijke slijtage onder invloed van de leeftijd en het gebruik.
Wanneer de accucapaciteit binnen de onder vermelde garantieperiode daalt tot onder
65 % van de originele capaciteit (zie specificatie) binnen 5 jaar of 100.000 km (wat het
eerst bereikt wordt) en onder 55 % tussen 5-8 jaar of 100.000-160.000 km (wat her
eerst bereikt wordt), vervangt de Volvodealer de accu zonder verdere kosten voor
de klant.

160.000 km is een strakke norm
55% is voor discussie vatbaar.
55% van de totale capaciteit van 11,2 kWh is 6,16 kWh
55% van de door de software toegewezen marge (ik dacht iets van 10 kWh) is 5,5 kWh
Hoe bereken je dat?
Bij 30 km max na opladen zit je in het schemergebied.
6 van de 10 kWh is 30 km
Ik zou zeggen; als bij het opladen nooit meer dan 30 km wordt bereikt is het garantie.
Bij volle lading 25 km lijkt me een duidelijke zaak: garantie

Het zou mooi zijn als Volvo een uitspraak zou doen in de geest van bij een gemeten capaciteit van 6,16 kWh ligt de grens.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ik heb zelf 5 jaar met de V60PIH gereden. Een heerlijke auto en veel plezier aan gehad.
Ik durf te beweren dat ik met de keuze van deze PIH geen enkele rekening met het milieu gehouden heb en Volvo ook niet.
Ik kocht de auto vanwege de goede D5 diesel, o% bijtelling en lage MRB.
En Volvo verkocht dit model, door deze voordelen, voor een super goede prijs voor Volvo. Slim gedaan.
Wat mij betreft heeft deze geweldige auto geen milieu aspect gehad. Lekker dieselen voor een lage prijs.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Markh
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 11.05.2012 - 11:33

Goede middag, vorige week heeft mijn hoge volt accu een controle gehad. Daarna belde de garage mij op dat de garantie weer met 10 jaar verlengd is. Auto is van 2015 met nu 135000 km's. Waardes etc heb ik niet gekregen, maar 10 jaar extra garantie is toch wel een soort "statement" te noemen.

Arnold: Misschien dat volvo met die PIH een mogelijkheid gecreëerd heeft om met het milieu rekening te houden?
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Markh schreef: 25.01.2021 - 16:07 ... Daarna belde de garage mij op dat de garantie weer met 10 jaar verlengd is....
Garantie? Wat houdt die garantie in dan?
Ben er wel heel benieuwd naar of je daar wat meer info over kunt delen...........
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Tot 10 jaar ipv met 10 jaar lijkt me logischer
Markh
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 11.05.2012 - 11:33

Hoi Gouwe, je hebt gelijk tot 10jr. Dus tot 2031.
Hoi Oga244 Garantie op kapot gaan van de hoge volt accu, dus niet meer werken vermoed ik.
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”