tijd/temperatuurtabel voorconditionering V60 PHEV

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
alko
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19.08.2020 - 12:27

Is er ergens een tabel waar staat hoeveel tijd de pre-conditionering nodig heeft bij een bepaalde temperatuur om de V60 PHEV klaar te krijgen om in de Pure stand weg te kunnen rijden?
Ik vind het een beetje zonde om voor korte ritjes, die ik nu eenmaal ook heb, de diesel te laten lopen, en ben de melding pure niet beschikbaar etc .een beetje zat.
VW Golf 1 2x, Fiat 132, Fiat Argenta, Fiat Croma 3x, Alfa 146 Junior TS, Alfa 156 V6, Alfa 156SW TS, V70N, nu V60 PHEV.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

alko schreef: 22.11.2020 - 16:01 Is er ergens een tabel waar staat hoeveel tijd de pre-conditionering nodig heeft bij een bepaalde temperatuur om de V60 PHEV klaar te krijgen om in de Pure stand weg te kunnen rijden?
Ik vind het een beetje zonde om voor korte ritjes, die ik nu eenmaal ook heb, de diesel te laten lopen, en ben de melding pure niet beschikbaar etc .een beetje zat.
Je kunt de tijd aangeven waarop je vertrekt? De auto begint dan op tijd met verwarmen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En je kunt de extra verwarming (standkachel tijdens het rijden) aanzetten. Dan kun je ook bij temperaturen onder 5 graden volledig elektrisch rijden. Zie de handleiding:
https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... eactiveren
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
alko
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19.08.2020 - 12:27

@Gouwe en Roaldh

Het probleem is eigenlijk dat de app niet echt betrouwbaar werkt.
De timer instellen moet je dus(op aanraden van de garagist) doen als je in de auto bent, en van tevoren weet hoe laat je weg moet.
Met de sleutel kan ik hem instellen(ik heb goed zicht op de auto) zonder dat ik naar de auto moet, maar ik weet dus niet hoe lang van te voren de kachel aan moet als ik te horen krijg als ik over een uur of zo moet vertrekken.
VW Golf 1 2x, Fiat 132, Fiat Argenta, Fiat Croma 3x, Alfa 146 Junior TS, Alfa 156 V6, Alfa 156SW TS, V70N, nu V60 PHEV.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat ik zeg is: Je hoeft de auto niet voor te verwarmen om toch in Pure elektrisch te kunnen rijden. Je moet dan alleen wel de juiste instelling van je standkachel/verwarming in de BC instellen. Lees de handleiding even, zie link.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
alko
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19.08.2020 - 12:27

@Gouwe,
Helaas werkt het niet zo, blijkbaar heeft preconditioning een bepaalde tijd nodig voordat de boel op temperatuur is.
Voorbeeld:
Gisteren gepland van huis vertrokken via timer ingesteld, Auto rijdt weg in pure, snelweg opgedraaid auto op save gezet. Bebouwde kom van bestemming weer op pure. Na een paar minuten klaar, moest in dezelfde bebouwde kom zijn en zicht op auto dus preconditioning via sleutel ingesteld. Toch vertrekt de auto op diesel, de kachel blijft branden. Na een paar uurtjes klaar en geen zicht op de auto dus ong 15 minuten van tevoren via de app preconditioning met directe start ingesteld, toch rijdt de auto weg op diesel, tijdens de rit onmogelijk over te schakelen op pure de auto blijft dieselen, terwijl zelfs bij thuiskomst en uitzetten auto de kachel nog blijft branden.
VW Golf 1 2x, Fiat 132, Fiat Argenta, Fiat Croma 3x, Alfa 146 Junior TS, Alfa 156 V6, Alfa 156SW TS, V70N, nu V60 PHEV.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

alko schreef: 27.11.2020 - 09:08 @Gouwe,
Helaas werkt het niet zo, blijkbaar heeft preconditioning een bepaalde tijd nodig voordat de boel op temperatuur is.
Voorbeeld:
Gisteren gepland van huis vertrokken via timer ingesteld, Auto rijdt weg in pure, snelweg opgedraaid auto op save gezet. Bebouwde kom van bestemming weer op pure. Na een paar minuten klaar, moest in dezelfde bebouwde kom zijn en zicht op auto dus preconditioning via sleutel ingesteld. Toch vertrekt de auto op diesel, de kachel blijft branden. Na een paar uurtjes klaar en geen zicht op de auto dus ong 15 minuten van tevoren via de app preconditioning met directe start ingesteld, toch rijdt de auto weg op diesel, tijdens de rit onmogelijk over te schakelen op pure de auto blijft dieselen, terwijl zelfs bij thuiskomst en uitzetten auto de kachel nog blijft branden.
Heb je automatisch verwarmen wel aangevinkt staan in het digitale dashboard? Anders zal de diesel worden gestart bij temperaturen onder de 15 graden als als het accupakket en de auto onvoldoende zijn voorverwarmd. Dit verklaart beter het gedrag dat de diesel wordt gestart nadat je te kort hebt voorverwarmd.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
alko
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19.08.2020 - 12:27

@Roaldh,
Ja dat staat aan, alles is goed geconfigureerd.
Gisteravond timer ingesteld ook probleemloos in pure gereden.
Vanmorgen via directe start met pcc een uur voor verwarmd en probleemloos in pure gereden.
Maar hoe vroeg van tevoren bij welke buitentemperatuur moet je starten met verwarmen als je de timer niet in kunt stellen omdat je niet van tevoren weet wanneer je weg moet, ofwel hoe lang moet ik wachten met wegrijden tot de auto is opgewarmd bij de verschillende buitentemperaturen?
VW Golf 1 2x, Fiat 132, Fiat Argenta, Fiat Croma 3x, Alfa 146 Junior TS, Alfa 156 V6, Alfa 156SW TS, V70N, nu V60 PHEV.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@alko: Het lijkt mij dat je of toch iets niet goed doet of iets niet goed werkt. Het gedrag wat jij beschrijft is voor mij met de D6 absoluut niet herkenbaar.
Met andere woorden je hoeft absoluut niet voor te verwarmen om in Pure 100% elektrisch te kunnen rijden.
Gewoon na starten over naar Pure en klaar. Net als RoaldH zegt wel automatisch verwarmen aangevinkt hebben anders slaat de diesel wel aan om het interieur te verwarmen.

Geen idee hoe vroeg je moet starten. Via de VOC app ging dat automatisch. Overigens heb ik die functie nauwelijks gebruikt, maar nogmaals daar zit het hem absoluut niet in. Er gaat in jou geval iets niet zoals het is bedoeld.

Heb je de handleiding op dit punt al helemaal doorgenomen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

alko schreef: 28.11.2020 - 11:50 @Roaldh,
Ja dat staat aan, alles is goed geconfigureerd.
Gisteravond timer ingesteld ook probleemloos in pure gereden.
Vanmorgen via directe start met pcc een uur voor verwarmd en probleemloos in pure gereden.
Maar hoe vroeg van tevoren bij welke buitentemperatuur moet je starten met verwarmen als je de timer niet in kunt stellen omdat je niet van tevoren weet wanneer je weg moet, ofwel hoe lang moet ik wachten met wegrijden tot de auto is opgewarmd bij de verschillende buitentemperaturen?
Als de ruiten bevroren zijn moet je rekenen op een minuut of 30 à 40 anders kun je uitgaan van 15 à 20 minuten. VOC begint nog wat eerder dan de opgave die ik doe. Bij vorst al gauw 45 à 50 minuten van te voren...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Volvo schrijft https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... -op-stroom

Maar het werkt gewoon niet, onze remedie (2015) VOC instellen met of zonder stekker, standkachel loopt. Auto aan en gelijk weer uit, weer aan en pure is beschikbaar.

Er zitten gewoon een paar domme fouten in de software...heb het vcc ook gemeld.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

abbabak1 schreef: 04.12.2020 - 09:28 Volvo schrijft https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... -op-stroom

Maar het werkt gewoon niet, onze remedie (2015) VOC instellen met of zonder stekker, standkachel loopt. Auto aan en gelijk weer uit, weer aan en pure is beschikbaar.

Er zitten gewoon een paar domme fouten in de software...heb het vcc ook gemeld.
En als je de 12v accu eens 15 minuten loskoppelt om eea te resetten?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Ik weet het niet, ik ben te lui om het uit te zoeken en met enige regelmaat werkt het wel. Zeggen dat de v60 binnen staat, oplader aangesloten en dan de timer via VOC instellen.

Als de sneeuw hier weer weg is zal ik het met Vida nog eens bekijken.

Tevens is het natuurlijk ook de tijdgeest, ik wil NU volledig op Pure rijden maar daar zou ik in 2010/11 ook anders over gedacht hebben. En als het glad of slecht weer is is het enorm fijn dat de v60 dat doet wat je vraagt (Warmte, awd, accu beschermen enz.) Mij frustreert het alleen dat ik bij omparkeren de motor word gestart die ik dan toch even moet laten rijden om condensproblemen te voorkomen.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Beste @alko en @abbabak1, ook ik ken dit gedrag van de auto totaal niet.

Voorverwarmen is prettig (en beter voor de motor/accu range) maar absoluut geen must om in PURE modus te kunnen rijden. Nergens is er een tijdstabel te vinden (naar mijn weten), hoe lang van te voren de voorverwarming start bij de verschillende buitentemperaturen. Dat zou wel prettig zijn om te hebben/weten, maar ik denk dat de gemiddelde autogebruiker daar niet eens over nadenkt of geen interesse in heeft. De preconditioning timer zetten of direct starten in de VOC app werkt bij mij perfect. Of met de sleutel 10/15 min van te voren inschakelen is ook altijd voldoende gebleken om in een comfortabel verwarmde of gekoelde auto binnen te stappen en in elke gewenste rijmodus te kunnen rijden.

Ik ben redelijk technisch onderlegd en ben ook redelijk goed op de hoogte van het technische kunnen van de/mijn V60. Maar ook ik heb af en toe een vraagteken waarom de auto soms overschakelt naar een andere (als mijn gewenste) rijmodus. Vaak gaat dat gepaard met een korte omschrijving op je DIM. Of dat blijkt altijd met een reden te zijn die in de kleine lettertjes verstopt staat in de gebruikershandleiding. Wat mij wel opvalt is dat de auto vaker regenereert als verwacht. Dat proces doet de auto automatisch en ik heb de indruk dat dit al om de 1000 km gebeurt. Helaas wordt dat niet met een indicatie aangegeven op je DIM. En tijdens dat proces gaat de auto op de Dieselmotor rijden.

Ik zou, of de gebruikershandleiding nog eens doornemen, of naar een dealer gaan om uitleg te vragen. Vergeet niet dat dit een zeer technisch vernuftige auto is. En als dat allemaal niet bevredigend is, zou ik uiteindelijk de auto met een computer op fouten laten uitlezen om zo te achterhalen wat er aan de hand is.

Ik kan je vanaf hier dus ook niet verder helpen als dit. Sorry.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Bij een lage tankinhoud zal de wagen ook de motor starten om niet met diesel te hoeven verwarmen als je dat de interieur temp omlaag zet kan de diesel weer uit op pure, maar heb je hier niet een verstopt partikel filter en wil de wagen veel regenereren ?
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”