Accu dood in een XC40 Twin Engine na een week stilstand

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Destijds was er een soortgelijk probleem met de MY13 V60 PIH, uitgesteld laden maakte dat de 12 V accu leeg getrokken werd en de auto niets meer deed
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat was bij de D6 al zo
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

hsl schreef: 18.11.2020 - 16:35 Dus als je dan gebruik wil maken van de parkeerverwarming moet je eerst de stekker er 's ochtends in gaan prikken? Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling toch?
Als het goed is werkt de preconditioning op de benzine motor. Althans wel in de V60PIH als je buiten parkeren hebt toegestaan. Daar heb je geen stekker voor nodig. Zeker niet in de winter. Bij airco in de zomer heb je wel gelijk, zonder stekker doet preconditioning het dan wel erg kort.

Voor V480-S60 denk ik dat je gelijk hebt. Dank voor de terugkoppeling.

Uiteindelijk gaat het bij de TC om dat zijn accu leeg loopt. Mogelijke antwoorden komen nu binnen. Idd is het belangrijk om de dealer in te schakelen. Daar haal je het meeste uit. Maar om een idee te hebben zit je goed op dit forum. Een slechte 12V accu kan een oorzaak zijn? De VOC instelling heb ik al voorbij zien komen. En het langdurig stil staan met stekker gekoppeld moet kunnen. Maar persoonlijk kan ik dat niet omdat ik afhankelijk ben van openbare laadpalen. En dat gedrag is zooo rete irritant als mensen wel dat doen. Maar is vast weer een ander topic. Daarom kan ik concluderen dat het bij mij altijd goed gaat op die manier. En logischerwijs kan ik me voorstellen dat het beter is zonder koppeling. Maar dat is niet onderbouwd met text en uitleg van Volvo. Maar meer mijn technische kennis.
Laatst gewijzigd door V60Driver op 18.11.2020 - 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat was niet std op 'n D6, optie 900, 901 en 902 waren nodig om net als bij 'n normale v60 de standkachel autonoom te laten functioneren, die waren niet std.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V60Driver schreef: 18.11.2020 - 17:42 ..... En logischerwijs kan ik me voorstellen dat het beter is zonder koppeling. Maar dat is niet onderbouwd met text en uitleg van Volvo. Maar meer mijn technische kennis.
Ben wel benieuwd naar die technische kennis dan... Alle gekheid op een stokje. Het moet mijn technisch inzicht als maatstaf genomen geen enkel probleem zijn om e.e.a. zo te programmeren dat als de auto aan de laadpaal hangt en de 400V accu vol zit dat dan het laden geheel wordt onderbroken en alleen de communicatie tussen auto en laadpaal intact blijft. Ik houd het voor dit moment op een bug en die gaan ze vast wel fixen als er meer meldingen gaan komen. Zo werkt dat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
hsl
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37

V60Driver schreef: 18.11.2020 - 17:42 Als het goed is werkt de preconditioning op de benzine motor.
Helaas is dat bij de nieuwe modellen niet meer zo, dan werkt dat alleen met aangesloten stekker.
V60 Recharge (2021) R-Design T8 | P* | Bursting Blue
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak

Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Hangt die 12V accu aan een dynamo op de motor of via een omvormer aan de 400V accu zoals hij Tesla? In de laatste geval kan 12V ook laden als de auto aan de paal hangt.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik neem aan dat er ook een ISG in zit? https://www.media.volvocars.com/global/ ... eases/5278
In dat geval heb je geen dynamo.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Jelmer de Jong schreef: 18.11.2020 - 19:37 Hangt die 12V accu aan een dynamo op de motor of via een omvormer aan de 400V accu zoals hij Tesla? In de laatste geval kan 12V ook laden als de auto aan de paal hangt.
Dat doet die ook via de DCDC module, maar als de 400v accu vol zit stopt dat. Als daarna de auto bijvoorbeeld "wakker" blijft en de 12v accu leegtrekt zal deze niet opnieuw worden bijgeladen. Pas als de auto wordt gestart, maarja als de 12V leeg is zal die niet meer starten.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik zou de 12V accu constant laden als de auto wakker is, ben benieuwd wat de ontwerpkeuze is om dat niet te doen.
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Jelmer de Jong schreef: 18.11.2020 - 19:37 Hangt die 12V accu aan een dynamo op de motor of via een omvormer aan de 400V accu zoals hij Tesla? In de laatste geval kan 12V ook laden als de auto aan de paal hangt.
Dat doet ie ook. Staat expliciet in de handleiding. Maar zodra de hybride-accu vol is, stopt ook het laden van de 12V accu.
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

hsl schreef: 18.11.2020 - 19:31 Helaas is dat bij de nieuwe modellen niet meer zo, dan werkt dat alleen met aangesloten stekker.
In de XC40 PIH heb je zowel preconditioning dat vooral goed werkt als je aan de lader hangt, en parkeerverwarming, wat alleen werkt als je niet aan de lader hangt.
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

V60Driver schreef: 18.11.2020 - 17:42 Uiteindelijk gaat het bij de TC om dat zijn accu leeg loopt.
Wat is TC?
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Gouwe schreef: 18.11.2020 - 14:37 Niet helemaal mee eens. Dit advies slaat op de 400V accu. Ik denk dat dat een Li-on accu is en daar zijn de adviezen voor om die zo lang mogelijk houdbaar te houden.
Zo lees ik het ook. Gaat echt om de hybride accu.
Walter schreef: 18.11.2020 - 14:22 XC40 PHEV VOC app timer probleem
Voor de XC40 Recharge T4 en T5 blijkt de timer voor het laden van de accu via de VOC app een probleem kan veroorzaken met de 12V accu. Daarom wordt deze functie per direct uitgeschakeld op de VOC app. Naar verwachting zal deze functie per modeljaar 2022 weer geïntegreerd worden.
Dat zou zo maar eens het euvel geweest kunnen zijn. Omdat ik die ventilator tijdens het laden zo luidruchtig vind, heb ik het laden zo ingesteld dat hij tussen 21:00 en 2:00 's nachts niet mag laden. Ik zag vanmiddag dat die functie niet meer in de VOC app zit.
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

TC moet TS van Topic Starter zijn. 🙃
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

dennisdoomen schreef: 18.11.2020 - 21:51
Gouwe schreef: 18.11.2020 - 14:37 Niet helemaal mee eens. Dit advies slaat op de 400V accu. Ik denk dat dat een Li-on accu is en daar zijn de adviezen voor om die zo lang mogelijk houdbaar te houden.
Zo lees ik het ook. Gaat echt om de hybride accu.
Walter schreef: 18.11.2020 - 14:22 XC40 PHEV VOC app timer probleem
Voor de XC40 Recharge T4 en T5 blijkt de timer voor het laden van de accu via de VOC app een probleem kan veroorzaken met de 12V accu. Daarom wordt deze functie per direct uitgeschakeld op de VOC app. Naar verwachting zal deze functie per modeljaar 2022 weer geïntegreerd worden.
Dat zou zo maar eens het euvel geweest kunnen zijn. Omdat ik die ventilator tijdens het laden zo luidruchtig vind, heb ik het laden zo ingesteld dat hij tussen 21:00 en 2:00 's nachts niet mag laden. Ik zag vanmiddag dat die functie niet meer in de VOC app zit.
Dat is idd het probleem, Volvo verwacht het 2e kwartaal van 2021 de definitieve oplossing.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

dennisdoomen schreef: 18.11.2020 - 21:51
Gouwe schreef: 18.11.2020 - 14:37 Niet helemaal mee eens. Dit advies slaat op de 400V accu. Ik denk dat dat een Li-on accu is en daar zijn de adviezen voor om die zo lang mogelijk houdbaar te houden.
Zo lees ik het ook. Gaat echt om de hybride accu.
Walter schreef: 18.11.2020 - 14:22 XC40 PHEV VOC app timer probleem
Voor de XC40 Recharge T4 en T5 blijkt de timer voor het laden van de accu via de VOC app een probleem kan veroorzaken met de 12V accu. Daarom wordt deze functie per direct uitgeschakeld op de VOC app. Naar verwachting zal deze functie per modeljaar 2022 weer geïntegreerd worden.
Dat zou zo maar eens het euvel geweest kunnen zijn. Omdat ik die ventilator tijdens het laden zo luidruchtig vind, heb ik het laden zo ingesteld dat hij tussen 21:00 en 2:00 's nachts niet mag laden. Ik zag vanmiddag dat die functie niet meer in de VOC app zit.
Dat is dan best een dingetje, er vanuit gaande dat dit type auto veel in de "vinex" wijken gereden gaat worden.
Daar waar mensen met 20.000 op een paar vierkante kilometer wonen en de auto's onder de slaapkamer ramen staan.
Het is dan te hopen dat men op het werk kan laden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Misschien iets om over na de denken, maar als de dealer aangeeft om het alarm uit te schakelen bij lange stilstand, is de auto dan wel verzekerd? Ik bedoel, bij diefstal en uitgeschakeld alarm, kan ik mij voorstellen dat de verzekeraar niet uitkeert.
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

moos v40 schreef: 19.11.2020 - 10:52 Misschien iets om over na de denken, maar als de dealer aangeeft om het alarm uit te schakelen bij lange stilstand, is de auto dan wel verzekerd? Ik bedoel, bij diefstal en uitgeschakeld alarm, kan ik mij voorstellen dat de verzekeraar niet uitkeert.
Goed punt. Lijkt me niet aangezien een alarm verplicht was.
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik zou zo'n suggestie van de dealer aan horen en er verder niets mee doen.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”