Accu dood in een XC40 Twin Engine na een week stilstand

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

16.11.2020 - 15:42

Omdat mijn vrouw en ik geen afspraken hadden die week, en we verder alles met de fiets hebben gedaan, heeft mIjn XC40 Twin Engine (MY2021) de afgelopen 8 dagen op de oprit aan de laadkabel gestaan. Vanmorgen wilde ik even op pad, bleek dat de auto helemaal niets meer deed. De enige manier om de deur open te krijgen was door gebruik te maken van de platte noodsleutel. De ANWB kwam langs, heeft even wat startkabels op de accu in de motorruimte gezet en de boel startte weer. Nou is de auto pas een paar maanden oud, en heb ik hiervoor 4 jaar lang zonder problemen met een hybride Mercedes C-klasse gereden. Die heeft in maart 8 weken voor de deur gestaan en aan de oplever en starte zonder problemen. Dus ik was wel benieuwd wat er nou aan de hand is. Hier de wat tegenstrijdige toelichting van Volvo medewerkers.

• Volgens de mevrouw van Volvo Assistance kwam dat omdat de laadkabel er nog in zat. Volgens haar kost het uitwisselen van gegevens tussen de auto en de lader dermate veel stroom dat de accu daarvan leeg kan raken.
• Volgens iemand van Volvo Niham is dat onzin en komt dat door het alarmsysteem. Hij adviseerde om de auto op vliegvelden of elders waar de auto een week stil staat, af te sluiten met de platte noodsleutel zodat het alarmsysteem niet aan staat.
• Hij zei ook dat de start/stop- en boordaccu's alleen worden opgeladen als de benzinemotor draait. Dus als ik alleen elektrisch rijd (wat prima te doen is met 40km bereik, dat de accu's dan uiteindelijk ook leeg kunnen lopen.
• De Volvo on Call gaf vanmorgen ook een oranje balk bovenaan de app met de opmerking dat de auto in stand-by mode staat.

Al met al een raar verhaal. Iemand die hier een mening over heeft of meer weet?
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
Hans Eilander
4th Gear member
Berichten: 661
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: Zuid Westen

16.11.2020 - 15:54

dennisdoomen schreef:
16.11.2020 - 15:42
Al met al een raar verhaal. Iemand die hier een mening over heeft of meer weet?
Ach Dennis, ik kan hier weinig over zeggen, alleen dat ik dit zeer jammer voor je vind, met je nieuwe XC 40 Recharge. Moet niet kunnen.....(en voortaan op de tijd kabel los) :'(
Volvo XC 40 T2 Business Pro
Gebruikersavatar
mga1600
5th Gear member
Berichten: 2145
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

16.11.2020 - 16:13

Destijds heeft mijn XC90T8 hybride ongeveer 12 weken stilgestaan. Het van te voren gevraagde advies was: zorg dat de rij-accu ongeveer 30-40% vol is en sluit
geen
kabel aan. De auto stond in de garage en was niet op slot, dus geen alarm actief.
Teruggekomen stond de accu nog vrijwel op het zelfde niveau en was er helemaal niets aan de hand, ik kon meteen weer rijden.
Maar normaal gesproken stond hij ook wel eens een paar dagen of een weekje stil met het alarm aan en de kabel ingeplugd en was er ook niets aan de hand.
Wat je zegt leegloop zou niet mogen gebeuren en als het het dreigde had je op VOC een foutmelding moeten krijgen toch?
Het wachten is op mijn volgende Volvo (XC40P8) en tot die er is rij ik van A naar B in ons VW T6 Campertje
Gebruikersavatar
S80 Executive
4th Gear member
Berichten: 752
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

16.11.2020 - 16:31

Dit zegt de handleiding erover:
Langdurige stalling van auto met hybride-accu. Om te zorgen dat de hybride-accu bij langdurige opslag (langer dan 1 maand) van de auto in een zo goed mogelijke staat blijft wordt aanbevolen om de ladingsgraad volgens het bestuurdersdisplay op zo'n 25% te houden.

Maar misschien nog wel belangrijker: Bij oplading van de hybride-accu van de auto wordt de startaccu tegelijkertijd ook opgeladen.

Dus eigenlijk kan de startaccu niet leeg zijn als je de auto ingeplugd houdt. Aan de andere kant, schakelt de laadprocedure uit als de auto volledig geladen is. Dan zou het dus zo kunnen zijn dat het systeem daarna niet meer waarneemt dat er spanningsverlies is en dus niet meer begint met bijladen. En dat argument dat je een auto bij langere tijd parkeren (luchtgaven) niet met de afstandbediening zou moeten sluiten en daarmee ook het alarm niet activeren is natuurlijk onzin. Hoe doen andere merken dat?
Gebruikersavatar
silfhout
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 06.09.2020 - 12:20

16.11.2020 - 16:54

dennisdoomen schreef:
16.11.2020 - 15:42
De Volvo on Call gaf vanmorgen ook een oranje balk bovenaan de app met de opmerking dat de auto in stand-by mode staat.
Dat is normaal, wanneer de auto gedurende een aantal dagen niet wordt gestart, gaat de VOC in standby (om de accu te sparen): https://www.volvocars.com/nl/support/to ... l-stand-by
"
Wanneer u de auto niet gebruikt gedurende een periode langer dan 3-5 dagen, neemt Volvo On Call de ruststand (Stand-by) in. Bij het starten van de auto wordt het systeem geheractiveerd en beschikt u weer over alle Volvo On Call-functies.
"
2020: Volvo XC 40 T3 R-design Bursting Blue
2017: Volvo V40CC T3 Nordic+
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1865
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

16.11.2020 - 17:44

dennisdoomen schreef:
16.11.2020 - 15:42
............Iemand die hier een mening over heeft of meer weet?
Ben je al langs de dealer gereden en is de auto al uitgelezen? Het lijkt mij zeker niet normaal gedrag en ik zou dus ook geen genoegen nemen met de tegenstrijdige toelichtingen. De suggestie om je auto tijdens de vakantie met uitgeschakeld alarm op Schiphol neer te zetten........
Ik denk dat er met het opladen iets niet goed is gegaan waardoor de start accu is leeg getrokken. Zat de hoog voltage accu trouwens wel vol of was die ook leeg?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60Driver
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

16.11.2020 - 20:10

Beste TS,
Ik heb een V60PIH en die staat regelmatig 1 a 2 weken stil, met volledig Kiwa SCM alarm ingeschakeld. Maar nooit al die tijd aan de laadkabel. Ik zou dat ook nooit voor al die tijd aangekoppeld laten. Maar dat daargelaten.
Geen idee wat er met jouw nieuwe auto aan de hand is. Het kan zijn dat de 12 Volt start accu slecht is. Maar dat de VOC app in stand-by komt is normaal. Zoals andere leden al schreven. Verder zou ik de volgende keer de laadkabel ontkoppelen als de accu vol is geladen. En dan opnieuw kijken of het probleem zich herhaald. Ik vermoed van niet. Maar ben geen toekomst voorspeller.......
Gebruikersavatar
The Mechanic
4th Gear member
Berichten: 993
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

17.11.2020 - 06:41

De auto zal blijven communiceren met de laadpaal en dus "wakker" blijven, dit kost stroom. Een nacht aan de laadpaal is dan niet erg, spul wordt toch opgeladen. Maar als alles één maal is opgeladen is dat wel een probleem.
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17.11.2020 - 07:00

Gouwe schreef:
16.11.2020 - 17:44
Zat de hoog voltage accu trouwens wel vol of was die ook leeg?
Yep. Die was helemaal vol.
V60Driver schreef:
16.11.2020 - 20:10
Verder zou ik de volgende keer de laadkabel ontkoppelen als de accu vol is geladen.
OK. Misschien moet ik dat dan maar doen. Heb 4 jaar met een hybride Mercedes gereden, en hier nog nooit over hoeven na te denken.
Gouwe schreef:
16.11.2020 - 17:44
Ben je al langs de dealer gereden en is de auto al uitgelezen?
Ik heb de dealer gebeld met de vraag of iemand die er verstand van heeft mij kon terug bellen. Dat was dus die meneer die mij vertelde om de auto af te sluiten met de noodsleutel....
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
V60Driver
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

17.11.2020 - 07:46

dennisdoomen schreef:
16.11.2020 - 15:42
• Volgens iemand van Volvo Niham is dat onzin en komt dat door het alarmsysteem. Hij adviseerde om de auto op vliegvelden of elders waar de auto een week stil staat, af te sluiten met de platte noodsleutel zodat het alarmsysteem niet aan staat.
Nou dit is ook echt onzin. Als mijn monteur zoiets zou vertellen, trek ik zijn vakkennis wel meteen in twijfel. Tis toch echt een BS verhaal om bij een auto het alarmsysteem niet te activeren als je bijvoorbeeld op vakantie gaat. Ja als je voor maanden op uitzending gaat misschien, maar echt niet voor die bijvoorbeeld 4 weken vakantie. En dat lukt de meesten al niet, vermoed ik. Echter ben jij misschien wel een bevoorrecht persoon die altijd 6 weken of meer op vakantie gaat, dat weet ik natuurlijk niet. 😉
Laatst gewijzigd door V60Driver op 17.11.2020 - 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1865
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

17.11.2020 - 07:49

Een dealer kan telefonisch je auto niet uitlezen :-). Ik zou er toch even langs rijden en kijken welke storingscode er is opgeslagen. Duidelijk dat er dus iets niet goed zit met je 12V accu / lading daarvan. En de kabel ontkoppelen om te voorkomen dat je 12V accu leeg raakt? Lijkt mij echt flauwekul, staat dat ergens beschreven in de handleiding?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 16399
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

17.11.2020 - 08:43

We zijn hier op het forum voor raad en daad en gezelligheid.

Maar vaak gaat de hedendaagse techniek ons boven de pet. Ook een medewerker van een dealer kan dat overkomen.
In het geval van TS is de enige juiste oplossing: In de garantieperiode met dit soort klachten: Naar de dealer en uit (laten) lezen. Niets via de telefoon met een echt wel behulpzame medewerker/monteur, maar gewoon in de werkplaats.

Daarnaast heeft TS recht op een goed functionerende wagen en elektronica. Iets dergelijks als TS gebeurt mag niet voorkomen. En als alles goed is komt het ook niet voor. Alleen als er een 'zwakke disfunctionerende schakel' ergens zit loopt een accu leeg in een dergelijk korte periode.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 215.000 kms (6-18 tm ..)
V60Driver
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

18.11.2020 - 08:12

Beste V480-S60.
Je hebt volkomen gelijk als je zegt dat de techniek ons vandaag de dag boven de pet gaat. En ik ben het ook met je eens dat er altijd goed bedoelde en behulpzame medewerkers/monteurs zijn. Dat daar soms opmerkelijke oplossingen vandaan kunnen komen snap ik ook nog.
Maar als de beste meneer/mevrouw van de dealer (ik noem de dealernaam niet want ga er vanuit dat die een goede reputatie heeft) de Volvo Assistance medewerkster wegzet, dat het een onzin verhaal is, zijnde dat door data uitwisseling tussen auto en lader een lege accu kan ontstaan. Maar vervolgens zelf oppert, bij één week vakantie op Schiphol de auto met een noodsleutel af te sluiten om zo je alarm niet in te schakelen, omdat dat kan lijden tot een lege accu, is zeker onzin. Dat staat echt nergens omschreven in wat voor gebruikershandleiding dan ook. En zou je Volvo op Schiphol een wel heel gemakkelijk object zijn voor de autodieven aldaar.

En dat mag best gezegd worden lijkt mij.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 16303
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

18.11.2020 - 08:39

Idd een bijzondere versie.
Die slaapstand snap ik wel, de uitleg dat de auto niet in slaapstand kan omdat hij “wakker” wordt gehouden door de laadkabbel/paal lijkt mij ook wel plausibel.
Is de batterij vol, stekker eruit zodat de auto kan gaan snurken..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1865
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

18.11.2020 - 10:10

diesel01 schreef:
18.11.2020 - 08:39
Is de batterij vol, stekker eruit zodat de auto kan gaan snurken..
En dan ben ik benieuwd of dat ergens in de handleiding staat. Ik kan me dat namelijk niet voorstellen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
S80 Executive
4th Gear member
Berichten: 752
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

18.11.2020 - 13:16

Gouwe schreef:
18.11.2020 - 10:10
En dan ben ik benieuwd of dat ergens in de handleiding staat. Ik kan me dat namelijk niet voorstellen.
Indirect staat het er wel:
"Langdurige stalling van auto met hybride-accu. Om te zorgen dat de hybride-accu bij langdurige opslag (langer dan 1 maand) van de auto in een zo goed mogelijke staat blijft wordt aanbevolen om de ladingsgraad volgens het bestuurdersdisplay op zo'n 25% te houden."

Dus dan mag ie niet aan de laadpaal staan ander laadt ie op (boven de 25%)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 16399
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

18.11.2020 - 14:16

V60Driver schreef:
18.11.2020 - 08:12
Beste V480-S60.
Je hebt volkomen gelijk als je zegt dat de techniek ons vandaag de dag boven de pet gaat. En ik ben het ook met je eens dat er altijd goed bedoelde en behulpzame medewerkers/monteurs zijn. Dat daar soms opmerkelijke oplossingen vandaan kunnen komen snap ik ook nog.
Maar als de beste meneer/mevrouw van de dealer (ik noem de dealernaam niet want ga er vanuit dat die een goede reputatie heeft) de Volvo Assistance medewerkster wegzet, dat het een onzin verhaal is, zijnde dat door data uitwisseling tussen auto en lader een lege accu kan ontstaan. Maar vervolgens zelf oppert, bij één week vakantie op Schiphol de auto met een noodsleutel af te sluiten om zo je alarm niet in te schakelen, omdat dat kan lijden tot een lege accu, is zeker onzin. Dat staat echt nergens omschreven in wat voor gebruikershandleiding dan ook. En zou je Volvo op Schiphol een wel heel gemakkelijk object zijn voor de autodieven aldaar.

En dat mag best gezegd worden lijkt mij.
Ik vermoed dat u mijn post totaal verkeerd begrepen heeft.
Ik geef idd aan dat fouten gemaakt kunnen worden. Ook bij een dealer.

Maar bovenal geef ik aan dat het probleem van TS niet klopt. Hij heeft er recht op dat zijn auto wordt uitgelezen en dat de disfunctionerende schakel gemaakt wordt.

Wij, als leken, kunnen dat niet. Dat moet een dealer toch echt oplossen. Als de ene monteur het niet weet, weet de ander het misschien die wel een opleiding voor de T5 Recharge heeft gehad.
(Los van het feit dat het inderdaad een BS verhaal is wat aan TS is verteld, maar ik wil niet al te negatief worden. TS zit nog in de garantietermijn!)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 215.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 23167
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

18.11.2020 - 14:22

Gister heeft er in een intern Volvo bulletin iets gestaan wat volgens met mij dit probleem te maken heeft:

XC40 PHEV VOC app timer probleem
Voor de XC40 Recharge T4 en T5 blijkt de timer voor het laden van de accu via de VOC app een probleem kan veroorzaken met de 12V accu. Daarom wordt deze functie per direct uitgeschakeld op de VOC app. Naar verwachting zal deze functie per modeljaar 2022 weer geïntegreerd worden.


Misschien toch nog eens contact opnemen met de dealer? Details ken ik ook niet.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 135.000 km Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1865
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

18.11.2020 - 14:37

S80 Executive schreef:
18.11.2020 - 13:16
....Indirect staat het er wel:
"Langdurige stalling van auto met hybride-accu. Om te zorgen dat de hybride-accu bij langdurige opslag (langer dan 1 maand) van de auto in een zo goed mogelijke staat blijft wordt aanbevolen om de ladingsgraad volgens het bestuurdersdisplay op zo'n 25% te houden."

Dus dan mag ie niet aan de laadpaal staan ander laadt ie op (boven de 25%)
Niet helemaal mee eens. Dit advies slaat op de 400V accu. Ik denk dat dat een Li-on accu is en daar zijn de adviezen voor om die zo lang mogelijk houdbaar te houden. Vandaar dat je nieuwe telefoon ook nooit met een volle (maar ook niet met een lege accu) uit de doos komt. Het probleem doet zich voor bij de 12V accu en dat is iets anders...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
hsl
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37

18.11.2020 - 16:35

diesel01 schreef:
18.11.2020 - 08:39
Is de batterij vol, stekker eruit zodat de auto kan gaan snurken..
Dus als je dan gebruik wil maken van de parkeerverwarming moet je eerst de stekker er 's ochtends in gaan prikken? Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling toch?
Besteld: Bursting Blue V60 Recharge R-Design T8
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”