XC90 T8 valt stil op lage snelheid en schakelt van E naar B

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
sebas1970
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.11.2020 - 22:35

Beste Forumleden,

Wij hebben een urgent probleem met onze XC90 T8 Jan2017.

De aandrijving van de auto hapert\stopt op zeer lage snelheid voor 1 tot soms wel 2sec wat soms gevaar oplevert. Na de hapering schakelt de auto altijd van electra op benzine.
- Als het zich voor doet, dan is er sprake van het van het licht verhogen van de snelheid, soms uit stilstand, soms vanuit lage snelheid. Zowel bij het maken van een draai (invoegen, rotonde) als soms ook op rechte stukken (stoplichten);
- snelheid is ALTIJD laag 0-20km. maw dit treedt niet op als je harder rijdt in de bebouwde kom of snelweg;
- auto beschikt over volle accu en er wordt op zo'n moment niet een groot koppel gevraagd;
- meestal rijden we in mode Puur maar het probleem doet zich ook voor in Hybrid mode;
- De frequentie is toegenomen. Het komt nu in IEDERE rit voor van een paar km;
- Overigens is mijn ervaring ook dat het heel lastig is om de auto volledig op elektra te laten rijden in de bebouwde kom. Schakelt dan regelmatig over op benzine ondanks dat ik dan voorzichtig rij.d Wellicht heeft dit er ook mee te maken. ps: Staat er los van, maar ik begrijp nog steeds niet dat je deze auto niet electra-only kunt rijden (zoals dat bij een Golf GTE wel mogelijk is).

Ik hoop dat iemand met dit probleem ervaring heeft en weet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Alvast bedankt.

MvrGr, Bas
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je kan de auto zeker wel elektra only rijden, moet je alleen wel de stand pure selecteren voor de meeste power zonder dat de b-motor elke keer inschakelt. Het lijkt mij dat er iets niet goed is met jou auto en ik zou daar gewoon even heel binnenkort mee langs de dealer rijden. Hoop dat het niet te ernstig is. Ik herken geen van je klachten met mijn T8.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
sebas1970
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.11.2020 - 22:35

Dank je, Gouwe. Volvo heeft er eerder naar gekeken maar kon toen niets vinden. Deze week een 2e afspraak. Er is inderdaad iets niet in orde. Mocht iemand deze storing herkennen, dan kan dat helpen.
sebas1970
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.11.2020 - 22:35

Ter info, het probleem is verholpen. In de Volvo garage waren de foutcodes dit keer wel zichtbaar. De oorzaak was een defecte ERAD-koppeling. Dit is een bekend probleem bij dit soort auto's.

Gr, Bas
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi dat het is opgelost dan. Garantie/coulance of alles uit eigen zak?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
sebas1970
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.11.2020 - 22:35

Dit was gelukkig 100% coulance, maw goede service vanuit Volvo. Nog net op tijd ivm het verstrijken van de termijn.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”