V60 D6 rijden als een D5?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Bhem
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11.08.2020 - 13:22

Hallo mede Volvo-rijders!

Ik heb naar alle tevredenheid een V60 D6 van eind 2014. Af en toe heb ik de behoefte om gewoon op de diesel-motor te rijden, met name als de accu bijna leeg is en ik met een vrij lage constante snelheid rij, bijvoorbeeld op een ringweg. Iedere kleine aanpassing van de snelheid zorgt er dan voor dat de motor af- of weer aanslaat, en dat geeft een onrustig gevoel.
Is er een mogelijkheid om als een D5 te rijden, dus gewoon 5 cilinders en een automaat? Ik heb de AWD-knop geprobeerd maar de extra achterwielaandrijving heb ik niet nodig en ik zie toch wel weer dat er stroom uit de accu wordt getrokken. Mogelijk een 'geheime' instelling om dit te bereiken?

Andere vraag: als ik in de hybride stand gas loslaat zie ik in mijn display dat de accu wordt bijgeladen. Dat zijn de 'bubbeltjes' links in het scherm. Als ik bijrem komen er meer 'bubbeltjes'. Betekent dit dat licht bijremmen ervoor zorgt dat er meer stroom wordt geregenereerd? En dat er dus meer op de elektromotor wordt geremd en de remmen niet of nauwelijks aanslaan?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bart
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12268
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

klopt idd
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je hebt op het dashboard de knop save. In het geval dat je accu nog meer dan 15-20 km range heeft zorgt het kiezen van deze stand ervoor dat de e-motor niet wordt gebruikt en je dus de D6 als een D5 kunt rijden. Voordeel van de Save stand is dat je ruim van te voren van het gas af kunt. de motor dan afslaat en je de auto extreem lang kunt laten uitrollen. Door dan ook nog licht te remmen laad je de accu weer bij.
Wat betreft de remmen. Met de D6 had ik ruim 190K en nog de originele set schijven blokken. Met de T8 nu 180K en idem.

NB! Bij een accu bereik van minder dan 15-20 km functioneert de dieselmotor als generator net zolang tot er weer een bereik van 20 km in de accu zit.
Ik reed met de D6 en nu met de T8 nooit in de stand Hybrid. Altijd Pure of Save (T8= hold), soms power/polestar en nog minder vaak AWD.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Bhem
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11.08.2020 - 13:22

Gouwe schreef: 20.08.2020 - 17:19 Je hebt op het dashboard de knop save. In het geval dat je accu nog meer dan 15-20 km range heeft zorgt het kiezen van deze stand ervoor dat de e-motor niet wordt gebruikt en je dus de D6 als een D5 kunt rijden.
..
NB! Bij een accu bereik van minder dan 15-20 km functioneert de dieselmotor als generator net zolang tot er weer een bereik van 20 km in de accu zit.
..
Thnx! Ik wil dit met name als de accu bijna leeg is, en dan is Save denk ik niet de beste optie. Alternatief is natuurlijk dat ik zelf zorg dat de accu niet onder de 50% komt! Dus zelf iets actiever aan de knoppen.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1439
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Gewoon de awd stand gebruiken, achterwielen (ERAD) doen pas iets als de voorwielen slip hebben.

Dat er stroom uit de accu wordt getrokken is normaal, je airco pomp werkt op 400v en je 12 volt accu wordt ook via het 400v systeem opgeladen.
jowa
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 23.04.2017 - 21:15

Ik vind het ook niet prettig wanneer de D5 tijdens een rit veelvuldig uit en aan gaat.
Onlangs heb ik de AWD knop op een vlakke en rechte 80 km weg uitgeprobeerd en zag het verbruik aardig stijgen, maar dat zal dan toeval zijn geweest.

In de Save stand gaat de motor bij mij ook uit als ik van het gas ga. Daarom zet ik de GT (bijna) altijd in de manuele stand als de D5 inschakelt.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als de motor warm is, is er m.i. helemaal niets mis met het aan/uitschakelen van de motor. Sterker nog het is bedoelt om zuiniger te rijden en je mist de mogelijkheid om de auto heel lang uit te laten rollen en zo nog meer brandstof te besparen. Ik zie dat in ieder geval niet als een argument om dan handmatig te gaan schakelen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1439
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

jowa schreef: 20.08.2020 - 21:01 Ik vind het ook niet prettig wanneer de D5 tijdens een rit veelvuldig uit en aan gaat.
Onlangs heb ik de AWD knop op een vlakke en rechte 80 km weg uitgeprobeerd en zag het verbruik aardig stijgen, maar dat zal dan toeval zijn geweest.

In de Save stand gaat de motor bij mij ook uit als ik van het gas ga. Daarom zet ik de GT (bijna) altijd in de manuele stand als de D5 inschakelt.
Kan zijn dat die het roetfilter aan het regenereren is was.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

The Mechanic schreef: 20.08.2020 - 21:31
jowa schreef: 20.08.2020 - 21:01 Ik vind het ook niet prettig wanneer de D5 tijdens een rit veelvuldig uit en aan gaat.
Onlangs heb ik de AWD knop op een vlakke en rechte 80 km weg uitgeprobeerd en zag het verbruik aardig stijgen, maar dat zal dan toeval zijn geweest.

In de Save stand gaat de motor bij mij ook uit als ik van het gas ga. Daarom zet ik de GT (bijna) altijd in de manuele stand als de D5 inschakelt.
Kan zijn dat die het roetfilter aan het regenereren is was.
Dat klopt. Of de accu had minder prik dan 10km. Dan gaat de ISG net zoals in Save en Power aan de slag om voldoende buffer op te bouwen met een tijdelijk hoog verbruik tot gevolg.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Overigens is er bij een voldoende opgeladen 400v accu weinig verschil in verbruik op de snelweg bij constante snelheden in de standen Save, AWD en Power. Met het gezin aan boord (en vakantie bagage) rij ik het liefste in AWD (of Power) omdat de ERAD meteen een extra duw geeft als je moet invoegen of vaart maken.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik heb een week met een D5 gereden die gelijk Polestar kuur gegeven bij een aardige dealer in Zaandam en toen was gelukkig weer een net iets krachtigere D6 :)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Volgens mij zou de battery save mode in dit geval je geen oplossing bieden omdat dan bij gas los op ringwegen alsnog de motor uit gaat. Bovendien kun je met een volle accu in battery save mode nogsteeds op de elektromotor rijden tot de range onder de 20km komt.

Ik zelf rijd alleen in Pure of AWD. Maar ik ben ook wel benieuwd of er een mogelijkheid is om enkel te dieselen zoals op AWD. Zonder start/stop systeem. Ik weet bijna zeker dat de hogere slijtage van het vaak starten een stuk duurder is dan die paar liter diesel die het op jaar basis kost. Voor €10,- diesel kun je namelijk de auto ongeveer 15 uur stationair laten draaien. Dat haal ik niet in een jaar... De startmotor/dynamo vervangen kost je zo'n 2000 euro. Oftewel 3000 uur stationair je D5 laten ronken. Oftewel, 4 maanden lang 24/7 je diesel op je oprit laten ronken.

File rijden doe ik wel in PURE mode, maar zodra het begint te rijden meteen weer in de AWD. Ik wil maximaal twee keer mijn motorstarten per rit.

beetje kinderachtige vergelijking, maar geeft wel een beetje weer dat miniscule brandstofesparingen soms gewoon niet de moeite waard zijn. Zeker als je bijvoorbeeld vlot optrekt en de diesel erg belast. Vervolgens na een stoplichtsprint je gas los laat en dan spring je motor direct uit. Dat is funest voor de motor en ook zeker voor de turbo die gekoeld wordt door olie druk.

Stel je verbruik daalt van 4,4L/100 naar 4,1L/100km door hybrid of battery save vaker te gebruiken ipv AWD. Als je dan 20.000km per jaar rijdt dan zal je besparing realizeren van €5,50- op maand basis. Maar wel een weer wat hogere energie rekening waarschijnlijk...

edit: nog een kleine toevoeging. De vorige eigenaar van mijn D6 reed altijd hybrid modes. Nadat ik de auto had overgenomen vond ik dat de automaat slecht schakelde. Dit had ik al in de prijs meegenomen om een flush uit te voeren. Na een paar duizend km in de AWD stand rijden schakelt de automaat perfect. De zelf lerende functie van de automaat weet dus ook weinig raad met de hybrid modes omdat de eerste 4 versenllingen van de bak vaak overgeslagen worden. Het plots aanslaan van de motor heeft ook zijn weerslag op de bak.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

volvopilot schreef: 24.09.2020 - 16:52 Volgens mij zou de battery save mode in dit geval je geen oplossing bieden omdat dan bij gas los op ringwegen alsnog de motor uit gaat. Bovendien kun je met een volle accu in battery save mode nogsteeds op de elektromotor rijden tot de range onder de 20km komt.
Dan heb jij een bijzondere D6 of ik had er een :-). Die van mij deed dat absoluut niet. In Save loopt de dieselmotor altijd, behalve bij gas los én hij gebruikt de op dat moment eerst de geregenereerde elektriciteit bij rustig gasgeven.
volvopilot schreef: 24.09.2020 - 16:52 edit: nog een kleine toevoeging. De vorige eigenaar van mijn D6 reed altijd hybrid modes. Nadat ik de auto had overgenomen vond ik dat de automaat slecht schakelde. Dit had ik al in de prijs meegenomen om een flush uit te voeren. Na een paar duizend km in de AWD stand rijden schakelt de automaat perfect. De zelf lerende functie van de automaat weet dus ook weinig raad met de hybrid modes omdat de eerste 4 versenllingen van de bak vaak overgeslagen worden. Het plots aanslaan van de motor heeft ook zijn weerslag op de bak.
Ik denk dat dat meer een gevolg is van de vervuilde bak dan dat er een relatie is met de hybride modus. De zelflerende modus heeft niet een paar 1000 km nodig, dat gaat veel sneller.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

ja klopt bij battery save mode gaat de motor uit bij gas los. maar toch laat ik op een gemiddelde rit tientallen keren het gas los, dus gaat veel aan/uit.

Ik heb dus uiteindelijk de versnellingsbak niet laten spoelen dus, wellicht was dat onduidelijk. Omdat de auto eigenlijk heel snel veel beter ging schakelen door in AWD te rijden. Vooral na een paar keer bewust in AWD een stadsritje te maken waarbij veel geschakeld moest worden. Normaal doe ik eigenlijk bijna alleen snelweg km's.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 24.09.2020 - 18:08 Dan heb jij een bijzondere D6 of ik had er een :-). Die van mij deed dat absoluut niet. In Save loopt de dieselmotor altijd, behalve bij gas los én hij gebruikt de op dat moment eerst de geregenereerde elektriciteit bij rustig gasgeven.
Normaliter zou de D6 in de stand Save weer het aantal km moeten bereiken wat was aangeven in het display bij het selecteren van de stand Save.

1. Stel je begint met 35km range in Save, dan kan dat tijdelijk dalen naar 30 of 25 bij zware belasting (hard rijden of airco gebruik) maar als de belasting afneemt zal de auto weer bijlagen tot de 35km.

2. Stel je begint met 10km range. Dan zal de auto laden tot maximaal 15/20km. Eventueel kan dit tijdelijk lager zijn door zware belasting.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

volvopilot schreef: 24.09.2020 - 18:56 ja klopt bij battery save mode gaat de motor uit bij gas los. maar toch laat ik op een gemiddelde rit tientallen keren het gas los, dus gaat veel aan/uit.

Ik heb dus uiteindelijk de versnellingsbak niet laten spoelen dus, wellicht was dat onduidelijk. Omdat de auto eigenlijk heel snel veel beter ging schakelen door in AWD te rijden. Vooral na een paar keer bewust in AWD een stadsritje te maken waarbij veel geschakeld moest worden. Normaal doe ik eigenlijk bijna alleen snelweg km's.
Bij snelwegritten met dakkoffer rij ik liever in AWD voor betere koeling van de turbo’s, de extra duw van de ERAD en meer remmen op de motor. Zit ik alleen in de auto dan vaker in Save.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Het zou mooi zijn als er een battery save optie is en dan dat je het start/stop systeem kunt uitschakelen.

Zo blijft er altijd wat te wensen over.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

volvopilot schreef: 24.09.2020 - 21:31 Het zou mooi zijn als er een battery save optie is en dan dat je het start/stop systeem kunt uitschakelen.

Zo blijft er altijd wat te wensen over.
Dan moet je helaas de pook naar links doen..
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

kan eventueel bij snelweg km's wel ja, maar om altijd zelf te schakelen is ook niet ideaal.

AWD werkt ook prima.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
MB67
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.10.2020 - 15:46

The Mechanic schreef: 20.08.2020 - 17:59 Gewoon de awd stand gebruiken, achterwielen (ERAD) doen pas iets als de voorwielen slip hebben.

Dat er stroom uit de accu wordt getrokken is normaal, je airco pomp werkt op 400v en je 12 volt accu wordt ook via het 400v systeem opgeladen.
AWD trekt toch altijd stroom voor aandrijving? De achterwielen worden door de ERAD aangedreven en doen het in AWD altijd.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”