Rijdt een V60 hybrid voortdurend met koude (diesel)motor?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
RikH
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.06.2020 - 08:54

Elektrisch. Achterliggende gedachte is de dieselmotor thuis op (gratis) stroom voorverwarmen.
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Wel grappig dat ik dit topic tegen kom. Ik heb zojuist ook een V60 D6 gekocht en bij mij brande de zelfde vraag. Bij de proefrit in hybrid mode viel het me op dat de motor om de haverklap aan en uit werd gezet. Even een dotje gas en de motor gaat (koud) meteen behoorlijk mee doen. Laat je je gas los gaat deze dan ook weer meteen uit. Bij elke rotonde zie je dit gebeuren.

Lijkt me niet goed voor een diesel motor. Ik wil dus zelf denk ik gaan rijden in óf PURE mode óf AWD. En zelf een beetje een ruwe planning maken wat elektrisch de beste stukjes zijn voor de rit en waar ik de diesel gewoon vol wil gebruiken.

Ook is het natuurlijk wel goed om de diesel eventjes stationair te laten draaien voor je deze uit zet. Dus dan is met de AWD modes dat wel mogelijk.

Zal het verbruik behoorlijk vernietegen, maar ik schat wel in dat het op midden lange termijn zijn vruchten afwerpt op onderhoud gebied. Heb al op het forum een aantal berichten gezien van nieuwe cilinderkoppen bij lage km standen. Dan stook ik er liever een tankje diesel extra doorheen per jaar.

Hoe gaan jullie hiermee om? En zijn er nog andere tips mbt de verschillende rij modes om zo goed mogelijk voor het dieseltje voorin te zorgen?
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

volvopilot schreef: 26.07.2020 - 13:47 Wel grappig dat ik dit topic tegen kom. Ik heb zojuist ook een V60 D6 gekocht en bij mij brande de zelfde vraag. Bij de proefrit in hybrid mode viel het me op dat de motor om de haverklap aan en uit werd gezet. Even een dotje gas en de motor gaat (koud) meteen behoorlijk mee doen. Laat je je gas los gaat deze dan ook weer meteen uit. Bij elke rotonde zie je dit gebeuren.
Het is ook gewenning hoor. Als je de auto een beetje leert kennen weet je hoeveel je de elektromotor in Hybrid mode kunt belasten en leer je daarop anticiperen. Mocht je moeten klimmen, bijvoorbeeld in een krappe parkeergarage, zet je hem even in Pure waardoor je wat meer power hebt.

Verder kan je met een lege batterij met 90~100km/u op de rechterbaan rustig warmrijden. Het gaat namelijk niet zo zeer om de snelheid maar meer om de motorbelasting die je vraagt.

Verder is het inderdaad plannen. Als je weet dat je een langere snelwegrit hebt kan je thuis al wegrijden in AWD en de stroom van de batterij sparen tot het laatste stuk binnendoor tot je bestemming. Andersom kan je ook het eerste stuk naar de snelweg elektrisch rijden, op de snelweg in AWD rijden en op bestemming weer over naar Pure.

Enne.. als je niet kunt kiezen; gewoon in Hybrid laten staan :)
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

dankje voor de tips. Zal inderdaad even gewenning zijn met de verschillende modes. Maar wat ik in elk geval wil proberen te vermijden is het 20x starten van de diesel motor op een gemiddelde rit. Dat is onnodig belastend voor de motor en toebehoren zonder dat je er echt heel significante brandstofbesparingen mee gaat behalen.

Als je in de battery safe mode rijdt, dan slaat de diesel motor ook niet af? Of nog wel bij stilstand als een start/stop systeem?

En in battery safe mode, is dan wel de elektromotor nog beschikbaar als je volgas geeft? Of geeft dan alleen de diesel gehoor?
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Uiteraard afhankelijk van het soort rit maar in algemeen rij ik op pure naar de snelheid/N-weg om vervolgens in Save alleen op diesel te rijden.
Inderdaad om de diesel zo veel mogelijk te laten lopen en niet constant aan/uit.
Volvo V60 PiH Summum MY14
MB67
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.10.2020 - 15:46

360Degreez schreef: 26.07.2020 - 14:20
volvopilot schreef: 26.07.2020 - 13:47 Wel grappig dat ik dit topic tegen kom. Ik heb zojuist ook een V60 D6 gekocht en bij mij brande de zelfde vraag. Bij de proefrit in hybrid mode viel het me op dat de motor om de haverklap aan en uit werd gezet. Even een dotje gas en de motor gaat (koud) meteen behoorlijk mee doen. Laat je je gas los gaat deze dan ook weer meteen uit. Bij elke rotonde zie je dit gebeuren.
Het is ook gewenning hoor. Als je de auto een beetje leert kennen weet je hoeveel je de elektromotor in Hybrid mode kunt belasten en leer je daarop anticiperen. Mocht je moeten klimmen, bijvoorbeeld in een krappe parkeergarage, zet je hem even in Pure waardoor je wat meer power hebt.

Verder kan je met een lege batterij met 90~100km/u op de rechterbaan rustig warmrijden. Het gaat namelijk niet zo zeer om de snelheid maar meer om de motorbelasting die je vraagt.

Verder is het inderdaad plannen. Als je weet dat je een langere snelwegrit hebt kan je thuis al wegrijden in AWD en de stroom van de batterij sparen tot het laatste stuk binnendoor tot je bestemming. Andersom kan je ook het eerste stuk naar de snelweg elektrisch rijden, op de snelweg in AWD rijden en op bestemming weer over naar Pure.

Enne.. als je niet kunt kiezen; gewoon in Hybrid laten staan :)

in AWD gebruik je diesel voor de voorwielen en de 400V accu voor de ERAD die de achterwielen aandrijft. Dan kan je toch geen sparen van de batterij ? Ik denk dat je de SAVE mode bedoeld.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

MB67 schreef: 25.10.2020 - 20:35 in AWD gebruik je diesel voor de voorwielen en de 400V accu voor de ERAD die de achterwielen aandrijft. Dan kan je toch geen sparen van de batterij ? Ik denk dat je de SAVE mode bedoeld.
Oh ja, precies! Ik was abuis ;-)
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

MB67 schreef: 25.10.2020 - 20:35
360Degreez schreef: 26.07.2020 - 14:20
volvopilot schreef: 26.07.2020 - 13:47 Wel grappig dat ik dit topic tegen kom. Ik heb zojuist ook een V60 D6 gekocht en bij mij brande de zelfde vraag. Bij de proefrit in hybrid mode viel het me op dat de motor om de haverklap aan en uit werd gezet. Even een dotje gas en de motor gaat (koud) meteen behoorlijk mee doen. Laat je je gas los gaat deze dan ook weer meteen uit. Bij elke rotonde zie je dit gebeuren.
Het is ook gewenning hoor. Als je de auto een beetje leert kennen weet je hoeveel je de elektromotor in Hybrid mode kunt belasten en leer je daarop anticiperen. Mocht je moeten klimmen, bijvoorbeeld in een krappe parkeergarage, zet je hem even in Pure waardoor je wat meer power hebt.

Verder kan je met een lege batterij met 90~100km/u op de rechterbaan rustig warmrijden. Het gaat namelijk niet zo zeer om de snelheid maar meer om de motorbelasting die je vraagt.

Verder is het inderdaad plannen. Als je weet dat je een langere snelwegrit hebt kan je thuis al wegrijden in AWD en de stroom van de batterij sparen tot het laatste stuk binnendoor tot je bestemming. Andersom kan je ook het eerste stuk naar de snelweg elektrisch rijden, op de snelweg in AWD rijden en op bestemming weer over naar Pure.

Enne.. als je niet kunt kiezen; gewoon in Hybrid laten staan :)

in AWD gebruik je diesel voor de voorwielen en de 400V accu voor de ERAD die de achterwielen aandrijft. Dan kan je toch geen sparen van de batterij ? Ik denk dat je de SAVE mode bedoeld.
Achterwielen (ERAD) doen pas nee als de voorwielen slip hebben, het is geen permanente 4 wiel aandrijving.

Dus bij normaal rijden doet de ERAD niets in de awd stand.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

In AWD stand:
Tot ca. 40km/u doet de awd stand wel mee. Kijk maar in het Car menu. Hybrid > stroom toevoer. Daar zie je dat bij wegrijden de diesel en de elektromotor samen werken.
Bij constante snelheid is dit niet het geval. Maar geef je dan gas en je versneld dan zie je dat er ook AWD is bij het versnellen.
Dat geeft de auto een betere wegligging en je knalt wat sneller van je plek. Is echt goed te voelen.
In AWD vind ik de auto het fijnst rijden.
Behalve dan, dat de diesel in stands verkeer niet uitgaat bij stilstand. Maar dat kan ook een voordeel zijn.
Mijn caravan rijden zetten we altijd de auto in AWD. De rest accu waarde komt dan op 10km. Met als voordeel dat mocht je in een file komen, dat je dan voort kunt schuifelen in EV mode. Scheelt veel brandstof.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”