Ervaring XC40 Twin engine PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Er is geen software update beschikbaar en deze gaat er ook niet komen!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kun je die stelling ook ergens mee onderbouwen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
[]v[]o
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 23.07.2009 - 11:23
Locatie: Egem

Kleine update, ik heb naar de dealer geweest (automobilia Tielt) en ze hebben net als bij de andere forumleden een update geinstalleerd, maar dit bracht geen soulaas. Ook het smoesje van “het is zo” heeft Volvo België gegeven aan Automobilia, maar ze gingen het er niet bij laten. Ik hou jullie op de hoogte mocht er iets uit de bus komen.
Nu: 2021 XC40 Recharge T4
2007 Mercedes Vito 115
2009 - 2012: 2002 My03 Volvo V70 2.4D 198pk 430nm - Full Option - RTI - VolCanExt
2007 - 2009: 2005 Skoda fabia RS mod 200pk
2006 - 2007: 2000 Alfa Romeo 156 jtd 150pk
2006: 1993 Renault 19 1.8 95pk
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Gouwe schreef: 16.02.2021 - 18:42 Kun je die stelling ook ergens mee onderbouwen?
Info van de dealer!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou daar niet blind op varen....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Het probleem van het inhouden komt door het schakelen. De electromotor zit op het deel van de versnellingsbak met de 2de, 4de en 6de versnelling. De electromotor gebruikt de 2de en 4de versnelling. Het omschakelpunt van 2 naar 4 is rond de 90km/u. Dit staat ook vermeld op de Volvo site bij FAQ.
Normaal schakelt een DSG snel over omdat de volgende versnelling in de andere bak klaar staat. Van 2 naar 4 is in dezelfde bak dus moet ontkoppeld worden.

Wat ik zelf nog niet begrijp is dat als de electromotor op de 2de en 4de versnelling werkt, hoe het in de Powermode dan werkt. Is er dan geen electrische ondersteuning in de 1,3,5 en 7de versnelling? Ik heb daar niets over kunnen terugvinden.

Zie ook de handleiding:
https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... 0%20km%2Fh
[]v[]o
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 23.07.2009 - 11:23
Locatie: Egem

Klopt niet helemaal. Op de site staat “bij elektrisch rijden”, niet bij hybride of power stand. Verder klopt wel dat de elektromotor bij full electric enkel die 3 versnellingen gebruikt omdat er genoeg koppel is.

In combinatie met de verbrandingsmotor worden wel alle 7 versnellingen gebruikt en geeft de elektromotor enkel ondersteuning.

Als je het verschil wil merken tussen support en geen support van de E-motor, zet dan de hold charge functie aan en doe dan een paar spurtnummers. Plots zal je voelen dat de E-motor geen ondersteuning meer geeft, en dat verschil is zeker merkbaar!
Nu: 2021 XC40 Recharge T4
2007 Mercedes Vito 115
2009 - 2012: 2002 My03 Volvo V70 2.4D 198pk 430nm - Full Option - RTI - VolCanExt
2007 - 2009: 2005 Skoda fabia RS mod 200pk
2006 - 2007: 2000 Alfa Romeo 156 jtd 150pk
2006: 1993 Renault 19 1.8 95pk
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Gouwe schreef: 17.02.2021 - 17:17 Ik zou daar niet blind op varen....
Gisteren wederom de dealer bezocht. Nog steeds hetzelfde verhaal helaas. Wel een software update gedaan. Maar zonder resultaat!
Dus we moeten maar wennen aan het inhouden bij 94 km/u en aan het onregelmatige geluid van de clignoteur.
Het zijn product-eigenschappen, die ik er ongevraagd gratis bij heb gekregen.
[]v[]o
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 23.07.2009 - 11:23
Locatie: Egem

Ik weet ondertussen wat de vertraging veroorzaakt.
De xc40 heeft een transmissie met dubbele koppeling, waarbij de elektromotor enkel gekoppeld wordt aan 2,4 en 6.
Als je in hybride rijdt, zet je aan in 2e versnelling en rond 80kmh gaat hij van 2 naar 4. Dit schakelmoment kan gevoeld worden als zijnde een korte vertraging omdat de bak dan 2 versnellingen hoger gaat, ipv 1.
Echter, als je alles vraagt van beide motors, is het een ander verhaal. Ik tracht dit even te schetsen:
- 0-90kmh bij volgas: versnelling 2 (elektromotor), versnelling 3(benzinemotor)

Dit is het kantelpunt, want nu is de 2e versnelling, die op dat moment gekoppeld is aan de elektromotor, te kort geworden om nog ondersteuning te bieden, dus moet er geschakeld worden. Dus 2e versnelling ontkoppelt, 3e versnelling blijft gekoppeld aan de benzinemotor en 4e versnelling wordt gekoppeld aan de elektromotor. En dit schakelmoment van de elektromotor is wat de vertraging in acceleratie veroorzaakt. Bij de T5 is dit minder opvallend omdat de benzinemotor 50pk sterker is dan de T4 en dit deels kan opvangen.

Mijn inziens zal hier niets aan veranderd kunnen worden, zoals hier al zo vaak te lezen is geweest.

Hopelijk kan dit een beetje verheldering brengen.
Nu: 2021 XC40 Recharge T4
2007 Mercedes Vito 115
2009 - 2012: 2002 My03 Volvo V70 2.4D 198pk 430nm - Full Option - RTI - VolCanExt
2007 - 2009: 2005 Skoda fabia RS mod 200pk
2006 - 2007: 2000 Alfa Romeo 156 jtd 150pk
2006: 1993 Renault 19 1.8 95pk
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Dat is een beetje hetzelfde verhaal dat ik van de importeur hoorde, en klinkt ook heel logisch.
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

Gisteren op de eerste warme dag was ik op pad, het laatste deel van de terugweg benzine.
Ruim twee uur jakkerde de ventilator vervolgens bij het opladen (op koudere dagen viel dit mee).
Dus doe de ramen maar weer dicht, komende zomer, want deze "producteigenschap" is met de recente software-update niet weggemasseerd.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heb jij werkelijk 2 uur voor je auto gezeten om vast te stellen dat hij 2 uur aan 1 stuk stond te "jakkeren"? Want daar geloof ik namelijk helemaal niets van. Zowel de D6 als de T8 doen met tussenpozen koelen en niet continue. En nee, je kunt iets wat mechanisch is niet volledig wegmasseren met en SW update, hooguit kun je het toerental van de ventilator wat terugschroeven.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Ik herken dit ook totaal niet. Toevallig heb ik het onlangs een keer waargenomen. Dat was nadat ik op de warmste 31 maart ooit de accu van 100% naar 80 reed en direct daarna aan de lader legde. Toen begon ie te koelen. Een bescheiden ventilatorgeluid, niet storend. Dus @nicodemus, laat de dealer er (nog) eens goed naar kijken.
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ik herken dit wel, zelfs met weer van rond de 10-15 graden. Maar het is voornamenlijk aan het begin, als je de auto net uitgeschakeld. Dit was een van de meest opvallende zaken na 4 jaar gereden te hebben met een Mercedes C350e (ook een hybride).
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Precies zoals je zegt: aan het begin en ook tussendoor een aantal momenten (afhankelijk van de buitentemperatuur), maar dus niet zoals wordt gesuggereerd 2 uur onafgebroken achterelkaar. Dat is echt pertinent onjuist.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

nicodemus schreef: 14.02.2021 - 11:07
[]v[]o schreef: 06.02.2021 - 20:14 Hoi iedereen, ik heb sinds enkele weken een T4 Recharge, super tevreden van!
Nu valt er mij iets op dat me hard stoort, nl bij volgas optrekken houdt de wagen in vanaf 90kmh tem 100kmh en dan versnelt hij terug zoals voor 90kmh (de duw in de rug). Voor alle duidelijkheid, er wordt tussen 90 en 100kmh niet geschakeld!
Zou het kunnen dat de T4 en T5 toch dezelfde moter zijn die bij de T4 begrensd wordt om zo trager naar 100 te gaan? Mijn dealer had er nog niets van gehoord... zijn er hier nog T4 rijders die dit ervaren?
Lees even een paar bladzijden terug, IEDEREEN heeft hier last van en Volvo heeft het lef om dit een "produkt-eigenschap" te noemen.
Als ze het allemaal doen dan IS het een product eigenschap. Dit laat onverlet dat het vervelend kan zijn of dat je dit niet zo zou verwachten .
Holjo40
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14.02.2021 - 21:30

Het heet inderdaad een "product eigenschap" die na bouwmaand 03-21 moet zijn verholpen. Mijn dealer denkt dat er in mei een software update voor alle xc40T4 rechargers komt. Hou ik mij dus maar even aan vast. Verder puike auto, niets dan lof. En die Hick-up is er alleen in Hybride modus, op benzine merk ik hem niet.
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Gouwe schreef: 02.04.2021 - 07:21 Heb jij werkelijk 2 uur voor je auto gezeten om vast te stellen dat hij 2 uur aan 1 stuk stond te "jakkeren"? Want daar geloof ik namelijk helemaal niets van. Zowel de D6 als de T8 doen met tussenpozen koelen en niet continue. En nee, je kunt iets wat mechanisch is niet volledig wegmasseren met en SW update, hooguit kun je het toerental van de ventilator wat terugschroeven.
Ik geloof dat nicodemus een XC40 heeft en daar is al veel over geschreven mbt de hoeveelheid geluid bij laden onder warme omstandigheden....
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een D6 van 2012- 2017 of een latere T6, T8 twin engine maken ook ventilator geluid bij het laden, mogelijk minder omdat de opstelling brandstof / elektromotor anders is en het geluid meer gedempt wordt.
Het is daardoor ook echt 'n producteigenschap
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@Daf88: Dat geloof ik ook wel maar ik geloof niet dat hij 2 uur onafgebroken voor zijn XC40 heeft gezeten om vast te stellen dat zijn XC40 2 uur lang onafgebroken heeft staan blazen. Want dat laatste is gewoon niet zo, maar wordt wel min of meer gesuggereerd door de formulering van de zin en daar reageerde ik dus op.
Het "geluidsissue" van de XC40 ken ik van dit forum. Het punt met dit soort dingen is dat er naast een objectief element (je kunt meten hoe hard het geluid gewogen over de verschillende frequenties is) ook een subjectief element heeft.
Ik weet niet of er wettelijke regelingen zijn m.b.t. de uitstoot van geluid van deze ventilatoren (zoals sinds begin dit jaar wel het geval bij buitenunits van warmtepompen)?
Dat subjectieve element heeft dan bijvoorbeeld te maken met dat je gevoelig bent voor bepaalde frequenties vanwege een gehoorbeschadiging, maar kan ook een keuze zijn: ik kan besluiten om me ergens aan te ergeren of niet. In mijn huis geldt een telefoon op mute gebod omdat ik het heel vervelend vind om continue van 4 tot 6 telefoons de piepjes van elk nieuw bericht te moeten aanhoren, iemand anders kan daar totaal geen problemen mee hebben. Daar bestaat dus geen objectieve maat voor......
Daarnaast spelen denk ik ook zaken als interval en tijdsduur een rol. Is het geluid er continue, veelvuldig en lang achterelkaar of heel soms en kort?
Geluiden kun je ook aan wennen: denk maar aan treinen of vliegtuigen die langs of over je huis gaan. Mensen die er wonen horen het vaak bewust niet eens meer.
Kortom: ik kan niet voor Nicodemus bepalen wat de oorzaak is van "zijn probleem" en wens hem veel sterkte met het oplossen er van (waarbij hij misschien zelf wel een deel van de oplossing in handen heeft?).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”