Ervaring XC40 Twin engine PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je hebt 'n P van je parkeerrem, die kun je software matig activeren en je hebt de P stand van je bak die je steeds opnieuw in moet drukken om de bak in de parkeerstand te zetten waarna je hem pas uit kunt zetten.

Was je vorige auto ook 'n plug in?

En kook je thuis electrisch? 'n inductie plaat is ook hoorbaar als hij opwarmt
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

nicodemus schreef: 08.08.2020 - 17:04
Kinoúmai schreef: 08.08.2020 - 15:50 Het overvloedig lawaai maken, is dit eigen aan deze XC40 of hebben de T8-en daar ook last van op andere modellen?
Ik hoorde toevallig net bij de Albert Heijn een ventilator onder een motorkap enorm razen, dus ik ging even kijken omdat dit onderwerp op mijn agenda staat.. Een Volvo V60 plugin hybride! Hij werd niet opgeladen want er zat geen stekker in. Dus het is een Volvo-probleem bij PHEV's - wat een rare toestand toch. Goedkope Chinese makelij en onderdelen???


Blijkt dus een eigenschap te zijn van een plug-in...met als logische verklaring die van OGA244. Blijft de vraag of dit bij andere merken ook zo fel te horen is of dat daar graduaties in zijn?

Nu als destijds mijn 3.0L BIT na een lange rit geparkeerd stond begon, begon die te regeneren wat ook een hels lawaai voortbracht net of ik met een Hoovercraft onderweg was.
pajonline
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 13.08.2019 - 09:36

sjoef schreef: 04.07.2020 - 20:57 Zijn er XC40 T5 Twin Engine rijders die gebruik hebben gemaakt, of gebruik gaan maken van de Volvo Polestar Engineered Optimisation? Zo ja, wat is/zijn de ervaringen?
Ik had het besteld, maar voor de 2021 XC40 Hybrid modellen (die ik dus sinds kort bezit), was de software nog niet leverbaar.
=========================
  • Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
Vorige Volvo’s:
  • Volvo 440 GLE
  • Volvo 340 Winner
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

OGA244 schreef: 08.08.2020 - 19:38 Je hebt 'n P van je parkeerrem, die kun je software matig activeren en je hebt de P stand van je bak die je steeds opnieuw in moet drukken om de bak in de parkeerstand te zetten waarna je hem pas uit kunt zetten.

Was je vorige auto ook 'n plug in?

En kook je thuis electrisch? 'n inductie plaat is ook hoorbaar als hij opwarmt
Mijn vorige auto was ook een plugin, Japans, 6 jaar gehad, NOOIT ENIG VENTILATOR GERAAS GEHAD, helemaal never nooit, ook nooit iets kapot of oververhit.
Ik kook op inductie (duur Europees merkkeuken): NOOIT OPWARM GELUIDEN.
Wat is je punt? Als ik een gevoel krijg van goedkope Chinese technologie, dan krijg ik een gevoel van goedkope Chinese technologie.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

'n D5, D6, T6 of T8 maken dit geluid ook.
Meet ik het kom ik tot 52DB.
Maar voelt het niet goed kun je hem natuurlijk ook gewoon weg doen..
valvo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.07.2020 - 10:46

valvo schreef: 28.07.2020 - 11:17 - parkeerstand hebben we geactiveerd bij uitzetten maar dan nog moet ik de p toets indrukken om auto op slot te krijgen. Wat doe ik verkeerd?
inmiddels weet ik meer.
Als ik thuis aankom en de laadkabel aansluit kan ik de auto niet op slot krijgen maar moet ik eerst de p toets drukken bij de versnellingspook terwijl als ik de laadkabel niet gebruik kan ik de auto wel op slot zetten zonder eerst op de p toets te drukken.
Gebruikersavatar
koenie62
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.05.2020 - 20:10

koenie62 schreef: 01.07.2020 - 19:23 Ook mijn xc40 lijkt wel op te stijgen als de ventilator aan slaat. Ik heb daar niet zoveel last van...de buren wellicht wel :).

Andere vraag. Ik rij voornamelijk in de "Pure" stand (nadat ik die had gevonden (Sjoef, tnx)) Als ik thuis wegrijd ik moet ongeveer 4 kilometer rijden naar de snelweg en als ik dan de snelweg opga en vaart maak, houd de "motor" ALTIJD een seconde in bij de 94/95 km/u. Het is net of je even lift van je gas. Hebben meer rijders hier last van.
De volvo dealer vertelde dat het normaal is dat ie ff bij 94 95 km/pu dit vertoond. gebeurd alleen in de hybrid/pure stand. is eenmalig tijdens een rit.
Volvo XC40 T5 TwinEngine GT Inscription, 727, RD20, 918, 1033, 691, 790, 011, 063, 179, 313, 501, 871, 1018, 1046.
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

koenie62 schreef: 25.08.2020 - 19:26
koenie62 schreef: 01.07.2020 - 19:23 Ook mijn xc40 lijkt wel op te stijgen als de ventilator aan slaat. Ik heb daar niet zoveel last van...de buren wellicht wel :).

Andere vraag. Ik rij voornamelijk in de "Pure" stand (nadat ik die had gevonden (Sjoef, tnx)) Als ik thuis wegrijd ik moet ongeveer 4 kilometer rijden naar de snelweg en als ik dan de snelweg opga en vaart maak, houd de "motor" ALTIJD een seconde in bij de 94/95 km/u. Het is net of je even lift van je gas. Hebben meer rijders hier last van.
De volvo dealer vertelde dat het normaal is dat ie ff bij 94 95 km/pu dit vertoond. gebeurd alleen in de hybrid/pure stand. is eenmalig tijdens een rit.
Nee dat klopt niet, Iedere keer dat je in hybrid of pure de 94/95 km overschrijdt, houdt de XC40 hybrid in, dus afhankelijk van de afstand en de omstandigheden kan het ook heel wat keren optreden tijdens een kort ritje (ik heb deze ergernis dagelijks tig keer)
EdwinK
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03.09.2020 - 12:51

Ik heb hetzelfde probleem met de XC40 T5. Ook als het niet zo warm buiten is en als ik laad op 8A of 13A heb ik nog steeds dat de ventilator flink gaat blazen. Als ik het meet is het iets van 68db.
Overdag in een drukke omgeving valt dat nog mee, maar als ik 's avonds laat oplaad in een rustige woonwijk dat klinkt het opeens heel erg hard en is het storend.
Ik heb de Volvo dealer gevraagd of hier iets aan te doen is en ze geven aan dat dit bij de auto hoort.

Het inhouden van de motor bij 93/95km heb ik ook. Maar voor mij voelt dit als dat er teruggeschakeld wordt.
Verder wel een hele fijne auto! Vooral het elektrisch rijden is fijn.
Circusvolvo
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 10.09.2020 - 09:46

Nieuw op dit forum en sinds een paar maanden in bezit van XC40 Twin engine. Fijne auto, ook die van mij houdt net boven de 90km wat in maar ik ervaar dit niet als storend. Kan ik mee leven. Het lawaai bij het opladen is echter een heel ander verhaal. Maakt meer herrie dan een stationair draaiende diesel en heb hierover al diverse klachten gehad uit de buurt. Ik heb begrepen dat Volvo vindt dat dit onderdeel is van de 'producteigenschappen'. Als dit zo is, is het dus gewoon een slecht product. Het heeft weinig zin om een elektrische auto te maken die je niet kan opladen.
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

Ik ben bang dat de solide reputatie van Volvo hard aan het afkalven is, de herrie bij het opladen is in ieder geval abnormaal en storend. Nee Volvo, 'het hoort er NIET bij', doe er wat aan. Bij de XC90 schijnen de problemen trouwens nog ernstiger zijn. https://www.bndestem.nl/auto/dit-is-de- ... ~af900eb1/
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

Ik zit in deze simpel in de wedstrijd;
11 januari haal ik mijn XC40 T5 recharche op.
Ik sluit 'm thuis aan op de oplader.
Het raam van de slaapkamer van mijn zoontje is daar pal boven. Als hij in de eerste maand 's nachts wakker wordt van het 'laadgeluid' gaat de auto terug en zoek ik een ander. Het voordeel van de Care By Volvo 30 dagen regeling is dat je er binnen 30 dagen vanaf kunt als het niet bevalt.
Er staat hier ook een vol electrische Ioniq op het pad en die heb ik nog nooit één geluid horen maken tijdens het laden. Volvo kan zeggen dat het bij de auto hoort maar dan heb je dus een k*t auto gemaakt. We gaan het ervaren en daarna oordeel ik.

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

GKW schreef: 28.07.2020 - 23:36 Ik herken dat inhouden ook. Wanneer ik in pure mode de snelweg oprijdt is mij dat ook al een paar keer overkomen.
Het lijkt dan net of de versnellingsbak een beetje hikt.
Ik zie het nog niet als een ernstig probleem, maar dit hoort in ieder geval niet zo te zijn.
Ik weet ook niet of de elektromotor ook via de versnellingsbak loopt. Bij Mercedes was dat in ieder geval wel zo.
Het is te hopen dat er snel een oplossing voor komt.
Is normaal en een producteigenschap, de versnellingsbak schakeld bij die snelheid naar een andere versnelling.
Laatst gewijzigd door The Mechanic op 14.09.2020 - 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In de autoweek van deze week (37) staat 'n artikel over laden en temperatuur management, daarbij wordt het koelen en verwarmen met hoorbaar de airco en ventileren als volkomen normaal gezien om optimaal te kunnen laden.
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Hallo XC40 Twin Engine rijders,
Mijn naam is Bé en sinds 3 juli rijd ik in een XC40 T5 Twin Engine. Dat is een hele mond vol.
Ik heb een aantal probleempjes, waarvoor de dealer niet 1 2 3 een oplossing weet.
Misschien kunnen jullie mij advies geven.
Hier komen ze:
*Bij een snelheid van ongeveer 95 km/u houdt de auto plotseling even in. Er zit geen regelmaat in. Ik las op het forum, dat de auto dan schakelt naar een andere versnelling. Maar waarom is dit soms zo voelbaar? Ik vraag mij af of de oorzaak wel ligt in het schakelen. Want dit verloopt min of meer onmerkbaar.
*Er is een hoge pieptoon hoorbaar. Tot een snelheid is bereikt van ca. 70 km/u. Ook dit is al geconstateerd door anderen.
*Bij het wegrijden 's morgens hoor ik een soort van klopgeluiden onder de motorkap. Alsof kleppen zich instellen. Het duurt meestal niet langer dan een minuut. Maar is desondanks storend.
*Een nieuw euvel voor mij: als de richtingaanwijzer aan is (links of rechts maakt niet uit), hoor ik een onregelmatig klik-klak. Niet mooi eenvormig, maar onregelmatig. Soms 10 keer normaal in een eenvormig ritme, dan opeens een overslag naar langzamer of juist sneller. Volgens de dealer hebben alle Volvo's vanaf 2016 hier last van. Het probleem is bekend. Ook bij de importeur en bij de fabriek. Toch is er geen zicht op een oplossing. Wie herkent dit en is er een oplossing voorhanden? Volgens de dealer niet. Komt een beetje kneuzig over. En verwacht je niet bij een Volvo.
*Dan het laden: behalve de herrie nog een probleempje: ik wil op een camping laden aan een stroompaal, die 6 ampère kan leveren. De zekering in de kast vliegt er dan altijd uit. Want de auto laadt altijd op 10 ampère. Laadkabels met een kastje die ingesteld kunnen worden van 6 tot 16 ampère zijn niet meer leverbaar.
Overigens ben ik best tevreden over de auto.
Maar deze minpuntjes vind ik niet bij Volvo passen.
Bij mijn vorige drie Volvo's zijn alle gebreken altijd prima opgelost.
Ik hoor graag jullie adviezen!
Alvast bedank.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

nicodemus schreef: 08.08.2020 - 17:04 Ik hoorde toevallig net bij de Albert Heijn een ventilator onder een motorkap enorm razen, dus ik ging even kijken omdat dit onderwerp op mijn agenda staat.. Een Volvo V60 plugin hybride! Hij werd niet opgeladen want er zat geen stekker in. Dus het is een Volvo-probleem bij PHEV's - wat een rare toestand toch. Goedkope Chinese makelij en onderdelen???
Als de auto (V60 D6) niet aan het laden was kan het heel goed zijn dat de eigenaar via on call zijn interieur aan het voor koelen was, en met de buitentemperaturen van augustus gaat dat dan op vol vermogen! Lekker man...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Sjaaktrekhaak schreef: 13.09.2020 - 21:09 .....Volvo kan zeggen dat het bij de auto hoort maar dan heb je dus een k*t auto gemaakt. We gaan het ervaren en daarna oordeel ik.
Volgens mij heb je je oordeel al gegeven, Volvo maakt k@t auto's zeg je zelf.
Als ik jou was zou ik kijken of je nu al van de auto af kan. Wat een getoeter zeg nog voordat je ook maar zelf iets ervaren hebt....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

Gouwe schreef: 19.09.2020 - 11:36
Sjaaktrekhaak schreef: 13.09.2020 - 21:09 .....Volvo kan zeggen dat het bij de auto hoort maar dan heb je dus een k*t auto gemaakt. We gaan het ervaren en daarna oordeel ik.
Volgens mij heb je je oordeel al gegeven, Volvo maakt k@t auto's zeg je zelf.
Als ik jou was zou ik kijken of je nu al van de auto af kan. Wat een getoeter zeg nog voordat je ook maar zelf iets ervaren hebt....
Dat zei ik niet. Lezen is blijkbaar lastig.
Ik zei dat als dit probleem volgens Volvo normaal is, dat dit type dan k*t is. Het probleem van fans zoals jij is dat ze blind worden voor kritiek. Hoe terecht die ook mag zijn. Talloze mensen op dit forum bevestigen dat het niet om aan te horen is en ik zeg alleen dat als het mij ook niet bevalt, ik dan inderdaad zal switchen. Waarom vind je dat lastig? Ik rij al jaren tevreden in Volvo's maar ik vind de problemen zoals die zich nu voordoen niet passen bij een auto van 57000 euro. Ongeacht het merk.

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je zei het ook niet, je schreef het :-). En naar mijn mening poneer je ook in de vorige reactie alleen maar zaken als feiten (en dat is iets anders dan een mening) en heb je op basis van die "feiten" je oordeel al klaar. Pak nu eens deze zin: ".....als dit probleem volgens Volvo normaal is....". Wie zegt dat het een probleem is? Wie zegt dat Volvo het normaal vind? Een aantal mensen hier op het forum ja. Is dat dan ook een feit? Voor mij niet. Mijn persoonlijke opvatting is dat je daar geen oordeel over kunt hebben zonder het zelf te hebben ervaren. En ook dan is het maar een mening trouwens.
En precies daar ageer ik tegen. Ik vraag me oprecht dan af of je nog wel kunt gaan genieten..... Ik heb geen XC40T5 PIH dus ik kan er niet over oordelen en dat doe ik dus ook niet.
Waar ik wel een mening over heb is dat mijn T8 en D6 zeker wel even geluid maken, maar dat dat zeker niet hard en/of storend voor mij is, het slechts kortdurend is en met intervallen en ik daar ook nog nooit iemand een opmerking, een scheef gezicht of wat dan ook over heb horen of zien maken naar mij toe.
Bovendien heb ik mij er in verdiept waarom mijn auto het zo doet en daarom kan ik er ook begrip voor hebben.
Oh ja en dat ik een fan ben die niet tegen kritiek kan poneer je ook als een feit. En ja ik ben een fan van Volvo maar ik weet heel goed wat de zwakke punten zijn van de 440, de 740, de 850, de V70, de D6 en nu de XC90 T8. Heb je even?
Ik wens je oprecht heel veel plezier met je XC40 en hoop dat het lawaai allemaal wel meevalt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Hallo forummers,
Wie kan mij verder helpen met de probleempjes die ik afgelopen vrijdag op het forum heb gepost?
Alvast bedankt!
Groet,
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”