Ervaring XC40 Twin engine PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

bjtillema schreef: 20.09.2020 - 16:34 Wie kan mij verder helpen met de probleempjes die ik afgelopen vrijdag op het forum heb gepost?
Volgens mij allemaal zgn. product-eigenschappen die alleen de Volvo organisatie kan oplossen, lijkt me. Wellicht dat een brief met jouw klachten naar VCNL helpt?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

bjtillema schreef: 18.09.2020 - 16:07 *Een nieuw euvel voor mij: als de richtingaanwijzer aan is (links of rechts maakt niet uit), hoor ik een onregelmatig klik-klak. Niet mooi eenvormig, maar onregelmatig. Soms 10 keer normaal in een eenvormig ritme, dan opeens een overslag naar langzamer of juist sneller. Volgens de dealer hebben alle Volvo's vanaf 2016 hier last van. Het probleem is bekend. Ook bij de importeur en bij de fabriek. Toch is er geen zicht op een oplossing. Wie herkent dit en is er een oplossing voorhanden? Volgens de dealer niet. Komt een beetje kneuzig over. En verwacht je niet bij een Volvo.
Een euvel? Ik heb dit met mijn XC90T8 ook. Raar? Ja. Storend? Ja, als je er op gaat letten en ik heb besloten dat ik dat niet ga doen en dat scheelt heel veel....
bjtillema schreef: 18.09.2020 - 16:07 *Dan het laden: behalve de herrie nog een probleempje: ik wil op een camping laden aan een stroompaal, die 6 ampère kan leveren. De zekering in de kast vliegt er dan altijd uit. Want de auto laadt altijd op 10 ampère. Laadkabels met een kastje die ingesteld kunnen worden van 6 tot 16 ampère zijn niet meer leverbaar.
Ik had voorheen ook een laadkabel die je kon instellen van 6-13A. Heb nu ook zo'n nieuwe maar nog geen ervaring zoals jij beschrijft. Ik denk dat de enige oplossing het kopen van een universele, instelbare lader is. En dat zou jammer zijn. Alle andere zaken kan ik ik niets over zeggen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Dankjewel voor jouw reactie!
Artvark
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.12.2013 - 14:57

Hallo. Rij de XC40 Twin Engine (lease) nu sinds juni en heb de problemen die ik hier lees ook. Heb afspraak met dealer gemaakt omdat ik 'is een product eigenschap' niet acceptabel vind. Problemen die ik ervaar:

1. Inhouden bij rond 90km/u (gevaarlijk bij snelweg opgaan);
2. Laden met veel lawaai waardoor ik niet in de nacht kan laden omdat buren (en wij) dan niet kunnen slapen;
3. Richtingaanwijzer klikt onregelmatig en storend
4. Benzinelucht na bijna elke rit
5. Bij passeren drempel een krakend/bonkend geluid achter (ligt niets los in kofferbak)
6. Automatische handrem klink en voelt alsof er een trein tot stilstand komt

Hoop dat meeste opgelost gaat en kan worden want vind dit voor auto in deze klasse niet normaal.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Artvark schreef: 30.09.2020 - 13:18 Hallo. Rij de XC40 Twin Engine (lease) nu sinds juni en heb de problemen die ik hier lees ook. Heb afspraak met dealer gemaakt omdat ik 'is een product eigenschap' niet acceptabel vind. Problemen die ik ervaar:

1. Inhouden bij rond 90km/u (gevaarlijk bij snelweg opgaan);
2. Laden met veel lawaai waardoor ik niet in de nacht kan laden omdat buren (en wij) dan niet kunnen slapen;
3. Richtingaanwijzer klikt onregelmatig en storend
4. Benzinelucht na bijna elke rit
5. Bij passeren drempel een krakend/bonkend geluid achter (ligt niets los in kofferbak)
6. Automatische handrem klink en voelt alsof er een trein tot stilstand komt

Hoop dat meeste opgelost gaat en kan worden want vind dit voor auto in deze klasse niet normaal.
1. Is normaal, de versnellingsbak schakelde dan direct van de 2e naar de 4e versnelling. Daardoor kan het aanvoelen alsof de auto decelereert. Dit is normaal en wordt veroorzaakt doordat de koppeling uitschakelt om te kunnen schakelen. De electromotor zit verwerkt bovenop de versnellingsbak, verbonden met de buitenste ingaande as.
2. Is ook normaal, we spreken van een producteigenschap. Accu moet nu eenmaal gekoeld worden tijdens heet laden.
3. Is een "software" bug, hebben alle SPA en CMA modellen last van. Weinig mensen die zich daar aan ergeren trouwens.
4. Ruik je niet gewoon de brandstof kachel? Deze is veel actief bij een hybride.
5. Even laten oplossen door de dealer.
6. Automatische handrem is elektrisch en dat hoor je, activeer je normaal gesproken ook pas als je stil staat.
Artvark
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.12.2013 - 14:57

The Mechanic schreef: 30.09.2020 - 15:01
Artvark schreef: 30.09.2020 - 13:18 Hallo. Rij de XC40 Twin Engine (lease) nu sinds juni en heb de problemen die ik hier lees ook. Heb afspraak met dealer gemaakt omdat ik 'is een product eigenschap' niet acceptabel vind. Problemen die ik ervaar:

1. Inhouden bij rond 90km/u (gevaarlijk bij snelweg opgaan);
2. Laden met veel lawaai waardoor ik niet in de nacht kan laden omdat buren (en wij) dan niet kunnen slapen;
3. Richtingaanwijzer klikt onregelmatig en storend
4. Benzinelucht na bijna elke rit
5. Bij passeren drempel een krakend/bonkend geluid achter (ligt niets los in kofferbak)
6. Automatische handrem klink en voelt alsof er een trein tot stilstand komt

Hoop dat meeste opgelost gaat en kan worden want vind dit voor auto in deze klasse niet normaal.
1. Is normaal, de versnellingsbak schakelde dan direct van de 2e naar de 4e versnelling. Daardoor kan het aanvoelen alsof de auto decelereert. Dit is normaal en wordt veroorzaakt doordat de koppeling uitschakelt om te kunnen schakelen. De electromotor zit verwerkt bovenop de versnellingsbak, verbonden met de buitenste ingaande as.
2. Is ook normaal, we spreken van een producteigenschap. Accu moet nu eenmaal gekoeld worden tijdens heet laden.
3. Is een "software" bug, hebben alle SPA en CMA modellen last van. Weinig mensen die zich daar aan ergeren trouwens.
4. Ruik je niet gewoon de brandstof kachel? Deze is veel actief bij een hybride.
5. Even laten oplossen door de dealer.
6. Automatische handrem is elektrisch en dat hoor je, activeer je normaal gesproken ook pas als je stil staat.

Ik vind 1, 2 en 3 niet normaal. Heb hiervoor een Passat GTE gehad. Je merkte niets van schakelen en hoorde (bijna) niets bij laden. Software bug voor richtingaanwijzers moeten ze dan zsm oplossen. Maar 1 en 2 vind ik onzin om te zeggen dat dit normaal is.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Artvark schreef: 30.09.2020 - 16:08
The Mechanic schreef: 30.09.2020 - 15:01
Artvark schreef: 30.09.2020 - 13:18 Hallo. Rij de XC40 Twin Engine (lease) nu sinds juni en heb de problemen die ik hier lees ook. Heb afspraak met dealer gemaakt omdat ik 'is een product eigenschap' niet acceptabel vind. Problemen die ik ervaar:

1. Inhouden bij rond 90km/u (gevaarlijk bij snelweg opgaan);
2. Laden met veel lawaai waardoor ik niet in de nacht kan laden omdat buren (en wij) dan niet kunnen slapen;
3. Richtingaanwijzer klikt onregelmatig en storend
4. Benzinelucht na bijna elke rit
5. Bij passeren drempel een krakend/bonkend geluid achter (ligt niets los in kofferbak)
6. Automatische handrem klink en voelt alsof er een trein tot stilstand komt

Hoop dat meeste opgelost gaat en kan worden want vind dit voor auto in deze klasse niet normaal.
1. Is normaal, de versnellingsbak schakelde dan direct van de 2e naar de 4e versnelling. Daardoor kan het aanvoelen alsof de auto decelereert. Dit is normaal en wordt veroorzaakt doordat de koppeling uitschakelt om te kunnen schakelen. De electromotor zit verwerkt bovenop de versnellingsbak, verbonden met de buitenste ingaande as.
2. Is ook normaal, we spreken van een producteigenschap. Accu moet nu eenmaal gekoeld worden tijdens heet laden.
3. Is een "software" bug, hebben alle SPA en CMA modellen last van. Weinig mensen die zich daar aan ergeren trouwens.
4. Ruik je niet gewoon de brandstof kachel? Deze is veel actief bij een hybride.
5. Even laten oplossen door de dealer.
6. Automatische handrem is elektrisch en dat hoor je, activeer je normaal gesproken ook pas als je stil staat.

Ik vind 1, 2 en 3 niet normaal. Heb hiervoor een Passat GTE gehad. Je merkte niets van schakelen en hoorde (bijna) niets bij laden. Software bug voor richtingaanwijzers moeten ze dan zsm oplossen. Maar 1 en 2 vind ik onzin om te zeggen dat dit normaal is.

Een Passat Gte zit technisch heel anders in elkaar dus wat dat betreft niet te vergelijken. Neem toch aan dat je vooraf hebt proef gereden?
Artvark
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.12.2013 - 14:57

The Mechanic schreef: 30.09.2020 - 16:32
Artvark schreef: 30.09.2020 - 16:08
The Mechanic schreef: 30.09.2020 - 15:01 1. Is normaal, de versnellingsbak schakelde dan direct van de 2e naar de 4e versnelling. Daardoor kan het aanvoelen alsof de auto decelereert. Dit is normaal en wordt veroorzaakt doordat de koppeling uitschakelt om te kunnen schakelen. De electromotor zit verwerkt bovenop de versnellingsbak, verbonden met de buitenste ingaande as.
2. Is ook normaal, we spreken van een producteigenschap. Accu moet nu eenmaal gekoeld worden tijdens heet laden.
3. Is een "software" bug, hebben alle SPA en CMA modellen last van. Weinig mensen die zich daar aan ergeren trouwens.
4. Ruik je niet gewoon de brandstof kachel? Deze is veel actief bij een hybride.
5. Even laten oplossen door de dealer.
6. Automatische handrem is elektrisch en dat hoor je, activeer je normaal gesproken ook pas als je stil staat.

Ik vind 1, 2 en 3 niet normaal. Heb hiervoor een Passat GTE gehad. Je merkte niets van schakelen en hoorde (bijna) niets bij laden. Software bug voor richtingaanwijzers moeten ze dan zsm oplossen. Maar 1 en 2 vind ik onzin om te zeggen dat dit normaal is.

Een Passat Gte zit technisch heel anders in elkaar dus wat dat betreft niet te vergelijken. Neem toch aan dat je vooraf hebt proef gereden?
Gereden wel maar laden testen niet en niets gemerkt van inhouden (wat sowieso niet zou moeten bij geen enkele auto). Maar geloof dat we van mening verschillen wat wel en niet zou moeten bij een auto van bijna 60K euro.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Artvark schreef: 30.09.2020 - 13:18 1. Inhouden bij rond 90km/u (gevaarlijk bij snelweg opgaan)
Ik krijg altijd jeuk van dit soort opmerkingen.
Volvo brengt geen auto op de markt die gevaarlijk is.
Ook de autopers heeft deze eigenschap benoemd, maar ik heb daar de term gevaarlijk niet gehoord.
Persoonlijk geen ervaring, maar het lijkt me dus schromelijk overdreven.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

Je mag hier kennelijk geen commentaar leveren op Volvo. Dat heb ik eerder ook gemerkt toen ik zo ongeveer dezelfde punten van verbazing aandroeg. Ik ben het volledig eens met @Artvark dat dit soort klachten niet kunnen worden getypeerd als producteigenschap. Ik ga mijn xc40 begin '21 ophalen en zal de eerste 30 dagen gebruiken om e.e.a. echt zelf te ervaren. Ik hoop dat het meevalt maar ik vrees t ergste als ik het (weer) zo lees. Succes met de jouwe!

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Hallo allemaal,
Het lijkt wel alsof je niet zelf mag/kunt bepalen wat storend is. Ik heb een flinke lijst met irritatie-punten opgelepeld. En klaarblijkelijk doet dit zich niet alleen bij mij voor.
Bij een auto van dit kaliber verwacht ik niet door een mannetje van de garage afgescheept te worden met "het hoort er nu eenmaal bij"!
Bij mijn vorige drie Volvo's zijn de klachten naar tevredenheid opgelost.
Maar ik voel mij nu niet serieus genomen.
En om een voorbeeld te noemen: het onregelmatige geluid van de richtingaanwijzer stoort mij best wel. En het valt mede-passagiers ook op. De reactie alle Volvo's vanaf MY 2016 hebben hier last van irriteert mij enorm. Is de fabrikant nu nog steeds in staat niet om te zorgen voor een passende oplossing?
Ik verwacht dat er serieus naar gekeken wordt.
Wellicht trap ik nu een paar Volvo-fans op hun ziel. Het zij zo. Volvo rekent zich graag tot de premium merken.
Helaas merk ik daar steeds minder van!!!
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Iedereen is vrij zijn mening te geven en wat mij betreft ook kritiek op Volvo te leveren.
Het gaat mij alleen om de opmerking “gevaarlijk”.
Als het kortstondig inhouden tijden accelereren om in te voegen gevaarlijk zou zijn, dan moeten direct alle handgeschakelde auto’s van de weg gehaald worden. Die houden namelijk wel twee tot drie keer in bij invoegen.
Zonder gekheid, ik snap dat het hinderlijk is, maar dat is wat anders dan gevaarlijk.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

De typering "gevaarlijk" onderschrijf ik zeker niet!
Maar storend is het absoluut wel! Tenminste voor mij.
En dus zou ik van Volvo ook een oplossing verwachten.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

bjtillema schreef: 30.09.2020 - 21:11 Hallo allemaal,
Het lijkt wel alsof je niet zelf mag/kunt bepalen wat storend is. Ik heb een flinke lijst met irritatie-punten opgelepeld. En klaarblijkelijk doet dit zich niet alleen bij mij voor.
Bij een auto van dit kaliber verwacht ik niet door een mannetje van de garage afgescheept te worden met "het hoort er nu eenmaal bij"!
Bij mijn vorige drie Volvo's zijn de klachten naar tevredenheid opgelost.
Maar ik voel mij nu niet serieus genomen.
En om een voorbeeld te noemen: het onregelmatige geluid van de richtingaanwijzer stoort mij best wel. En het valt mede-passagiers ook op. De reactie alle Volvo's vanaf MY 2016 hebben hier last van irriteert mij enorm. Is de fabrikant nu nog steeds in staat niet om te zorgen voor een passende oplossing?
Ik verwacht dat er serieus naar gekeken wordt.
Wellicht trap ik nu een paar Volvo-fans op hun ziel. Het zij zo. Volvo rekent zich graag tot de premium merken.
Helaas merk ik daar steeds minder van!!!
Maar het "mannetje van de garage" kan daar ook niet altijd wat aan doen. Dat "inhouden" bij 90 km/u komt gewoon door het feit dat die electro motor bovenop de bak zit, direct verbonden met een ingaande as, dat heeft Volvo technisch zo bedacht en ontworpen.
Veel ergenissen kunnen ze vaak wel oplossen in de garage, willen ze ook alles voor doen, maar soms kunnen ze het alleen maar melden bij Volvo in de hoop dat ze hier iets mee gaan doen. Softwarematig iets oplossen gebeurd ook vaak, al duurt dit in de ogen van de klant altijd te lang. Maar een compleet hybride systeem opnieuw ontwerpen om een hikje bij 90 km/u te verhelpen gaan ze echt niet doen.
Dat lawaai bij het laden gaan ze vast bekijken, maar het koelen van de accu tijdens het laden is essentieel, voor de laadtijd en het behoud van de accu. Dus een oplossing is niet makkelijk.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat onregelmatige geluid van je clignoteur is idd storend
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Heeft een VW PHEV überhaupt een vloeistof gekoelde accu? In dat geval snap ik wel waarom er dan geen ventilator is tijdens het laden. Mijn Audi A3 E-tron hoor je ook niet. Alleen heeft het de accu wel meer last van degradatie dan de V60.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Artvark
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.12.2013 - 14:57

Half oktober gaat de auto naar dealer om naar mijn punten te kijken. Als dat inhouden niet opgelost kan worden en daar uitleg voor is, maar wel met Volvo gecommuniceerd wordt kan ik er mee leven omdat ik er rekening mee houdt. Als je van niets weet schrik je bij het inhouden (en zou zelfs iemand die achter je rijd dat kunnen merken). Het is niet zo dat ik het geen fijne auto vind, maar de zaken die mij opvallen horen niet bij een auto uit deze klasse. We gaan zien waar de dealer mee komt.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

OGA244 schreef: 18.08.2020 - 21:51 'n D5, D6, T6 of T8 maken dit geluid ook.
Meet ik het kom ik tot 52DB.
Maar voelt het niet goed kun je hem natuurlijk ook gewoon weg doen..
heb nu ook bij een XC40 T4 recharge gemeten toen ik kans zag, 62dB is duidelijk meer dan de 52dB bij een T6 of T8
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Ben benieuwd naar de ervaringen van Artvark, nadat de auto naar de garage is geweest!
Kan ik wellicht ook iets mee bij mi9jn garage.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

als het producteigenschappen zijn ligt de bal meer bij Volvo als constructeur
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”