Ervaring XC40 Twin engine PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Raimon
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18.06.2020 - 10:22

Die van mij geeft zoveel herrie dat de buren vroegen of alles wel goed was met de nieuwe auto..... Misschien toch maar even langs de dealer
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Raimon schreef: 24.06.2020 - 08:13 Die van mij geeft zoveel herrie dat de buren vroegen of alles wel goed was met de nieuwe auto..... Misschien toch maar even langs de dealer
als het warmer dan 25 is, draait de ventilator harder. Een optie is om te laden op een 6A of 8A. Dat geeft minder warmte in de accu.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

De V60 D6 kan ook flink kabaal maken tijd het laden. Vooral met dit warme weer. Ik maak mij daar niet zo druk om. De lader die ik heb (en die volgens mij tegenwoordig standaard geleverd wordt), is zelf niet in te stellen.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Ik had bij mijn niet "recharge" XC40 T4 dezelfde ervaring. De ventilator draaide alsof de auto een race gereden had. Bleek dat er net wat teveel aircogas in het systeem zat, waardoor er overdruk was en leek dat de airco oververhit raakte. De ventilator draaide bijna constant op vol vermogen. Deze ventilator hoorde je boven het motorgeluid. En ja, dat maakt veel lawaai. Misschien is dit bij jou ook wel het geval...
Kan me niet inbeelden dat de recharge modellen ook zo'n kabaal maken.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
koenie62
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.05.2020 - 20:10

Ook mijn xc40 lijkt wel op te stijgen als de ventilator aan slaat. Ik heb daar niet zoveel last van...de buren wellicht wel :).

Andere vraag. Ik rij voornamelijk in de "Pure" stand (nadat ik die had gevonden (Sjoef, tnx)) Als ik thuis wegrijd ik moet ongeveer 4 kilometer rijden naar de snelweg en als ik dan de snelweg opga en vaart maak, houd de "motor" ALTIJD een seconde in bij de 94/95 km/u. Het is net of je even lift van je gas. Hebben meer rijders hier last van.
Volvo XC40 T5 TwinEngine GT Inscription, 727, RD20, 918, 1033, 691, 790, 011, 063, 179, 313, 501, 871, 1018, 1046.
GKW
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.06.2020 - 13:48
Locatie: BUNSCHOTEN-SPAKENBURG

Ik ben nieuw op dit forum en heb mijn XC40 T5 Twin Engine nu 3 weken en tot nu toe prima ervaringen.
De overgang van elektrisch naar brandstof en omgekeerd verloopt zonder enige storende overgang en gebeurt ook nagenoeg altijd onopgemerkt.

Volgens de handleiding probeert de auto het gebruik van de accu over de rit te verdelen wanneer je gebruik maakt van de Sensus navigatie. Wanneer je op je doeladres niet kunt laden is dan het advies om de retour rit ook alvast te plannen (tussenadres gebruiken) zodat hij ook nog wat over heeft voor de terugrit.
De manier waarop het gebruik van de accu wordt verdeeld over de rit is niet erg logisch. Mijn vorige PIH, een Mercedes C350e kon dit ook, maar probeerde dan wel de stukken op het traject waar lagere snelheden nodig waren zoveel mogelijk elektrisch te rijden en op de snelweg minimaal gebruik van de accu te maken. De XC40 gaat domweg de elektra over de geplande route verdelen, en kan op een gedeelte waar je 50 km/h rijdt plotseling de motor starten terwijl je nog plenty accu over hebt. Op de snelweg worden er weer stukken elektrisch gereden, waar benzine dan de betere keuze zou zijn.
Dat kan naar mijn mening wel wat beter.

Wanneer je de auto in Charge mode zet is de laadsnelheid niet erg hoog, maar anderzijds is dat laden ook niet erg praktisch aangezien je hiermee het rendement omlaag trekt.

Het laden aan de stekker is inderdaad een lawaaiig proces, en ik kreeg ook al opmerkingen van mijn buren of er niet iets mis was. In plaats van dat de ventilator langere periodes op een lager niveau draait, komt deze volop in actie om even later weer uit of op een extreem laag niveau te gaan draaien. Daar kan mijns inziens wel wat aan geoptimaliseerd worden.

Wanneer de auto in Power mode staat is de response op het gaspedaal toch wel een beetje traag. Eenmaal teruggeschakeld en wakker is de acceleratie prima.

Het bochtengedrag is door het lage zwaartepunt (accu's onderin de tunnel) prima voor een auto met deze hoogte. Mijn Mercedes had alle accu's achterin liggen en daar kon je wel merken dat hij graag achter uitbrak als je iets te korte bochten maakte.

Het is mij ook nog niet gelukt om de auto in een andere mode dan Hybrid te laten starten. Ik heb geprobeerd om zowel Pure als Individual (deze in My Car als Pure ingesteld) als modus te kiezen en dan voor de zekerheid mijn profiel nog eens op te slaan, maar de auto blijft terugkomen in Hybrid mode. Mijn vorige auto had dit probleem ook, dus zeker niet uniek voor Volvo.

De range in km/kW is zeker groter dan de Mercedes. Zonder als een oud wijf te rijden, heb ik op een rit in Pure mode waar ik gemiddeld 40 km/h gereden heb er toch 51 km uit gekregen.

Al met al heel tevreden.
Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Laatst ook een vergelijking gezien .
Deze:

Uiteraard werd daarin ook het verbruik aangehaald. Je zou daaruit ook kunnen concluderen dat Volvo inderdaad niet zo efficiënt omgaat met de energie. 1:18 voor de Volvo en 1:25 voor de Ford.
Volvo V60 PiH Summum MY14
sjoef
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 09.08.2019 - 12:19

Zijn er XC40 T5 Twin Engine rijders die gebruik hebben gemaakt, of gebruik gaan maken van de Volvo Polestar Engineered Optimisation? Zo ja, wat is/zijn de ervaringen?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

koenie62 schreef: 01.07.2020 - 19:23 Ook mijn xc40 lijkt wel op te stijgen als de ventilator aan slaat. Ik heb daar niet zoveel last van...de buren wellicht wel :).

Andere vraag. Ik rij voornamelijk in de "Pure" stand (nadat ik die had gevonden (Sjoef, tnx)) Als ik thuis wegrijd ik moet ongeveer 4 kilometer rijden naar de snelweg en als ik dan de snelweg opga en vaart maak, houd de "motor" ALTIJD een seconde in bij de 94/95 km/u. Het is net of je even lift van je gas. Hebben meer rijders hier last van.
Dat is zijn beide producteigenschappen.
valvo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.07.2020 - 10:46

ook wij zijn gevallen voor de charme van een volvo xc40 twin en rijden er nu een week in naar tevredenheid maar er vallen ook een aantal dingen op.
- die ventilator bij opladen horen we goed maar storen ons er niet aan
- wat we ook horen is een hoge fluittoon bij elektrisch optrekken
- de vrouwelijke stembegeleiding is belabberd en snel overgeschakeld op de man
- voice bediening heeft een aantal vreemde commando's b.v. "wis reisweg" en "breng me naar huis" zou ik graag aanpassen.
- parkeerstand hebben we geactiveerd bij uitzetten maar dan nog moet ik de p toets indrukken om auto op slot te krijgen. Wat doe ik verkeerd?
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

Ik herken twee problemen (heel erg). Nu ruim 5000 km gereden met deze prachtauto: maarrr
1. Bij opladen schaam ik me kapot over de hoeveelheid herrie die de ventilator maakt, echt absurd en niet normaal. Paar keer teruggeweest naar de garage en die geeft aan dat dit inmiddels een bekend probleem is en dat Volvo er van weet. Ook nieuwe motorsoftware geinstalleerd, maakt geen verschil, het lijkt eerder erger te worden
2. het inhouden van de motor (nogal heel fors) bij het rijden in de hybride stand op elektriciteit zo rond de 94 km. Ik dacht echt dat er iets kapot was, want ik reed al zes jaar hybride (dat japanse merk met die goede deal). nooit haperingen zoals bij deze volvo xc40 hybride, en totaal geen herrie bij opladen. Dus ik ben daar niet blij mee en ik denk erover om mijn Volvo XC40 hybride vanwege deze twee ernstige irritaties om te ruilen voor iets anders
GKW
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.06.2020 - 13:48
Locatie: BUNSCHOTEN-SPAKENBURG

Ik herken dat inhouden ook. Wanneer ik in pure mode de snelweg oprijdt is mij dat ook al een paar keer overkomen.
Het lijkt dan net of de versnellingsbak een beetje hikt.
Ik zie het nog niet als een ernstig probleem, maar dit hoort in ieder geval niet zo te zijn.
Ik weet ook niet of de elektromotor ook via de versnellingsbak loopt. Bij Mercedes was dat in ieder geval wel zo.
Het is te hopen dat er snel een oplossing voor komt.
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

nicodemus schreef: 28.07.2020 - 20:57 Ik herken twee problemen (heel erg). Nu ruim 5000 km gereden met deze prachtauto: maarrr
1. Bij opladen schaam ik me kapot over de hoeveelheid herrie die de ventilator maakt, echt absurd en niet normaal. Paar keer teruggeweest naar de garage en die geeft aan dat dit inmiddels een bekend probleem is en dat Volvo er van weet. Ook nieuwe motorsoftware geinstalleerd, maakt geen verschil, het lijkt eerder erger te worden
2. het inhouden van de motor (nogal heel fors) bij het rijden in de hybride stand op elektriciteit zo rond de 94 km. Ik dacht echt dat er iets kapot was, want ik reed al zes jaar hybride (dat japanse merk met die goede deal). nooit haperingen zoals bij deze volvo xc40 hybride, en totaal geen herrie bij opladen. Dus ik ben daar niet blij mee en ik denk erover om mijn Volvo XC40 hybride vanwege deze twee ernstige irritaties om te ruilen voor iets anders

Verder heb ik ook een hoge fluittoon bij electrisch optrekken. Bij bepaalde tegenwind rammelt het ook erg (nu een paar keer gehad, lang niet altijd).
Al met al vind ik het een auto met 'Chinese kwaliteit's- trekjes, het is het allemaal net niet. Beetje teleurgesteld want ik dacht de Europees auto van het jaar gekocht te hebben.
Jan Oet Twente
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.07.2020 - 20:32

Mijn xc40 T5 Twin Engine gaat tijdens het thuis opladen dmv de bijgeleverde 230 v oplaadkabel soms erg veel lawaai zn 60 db.
De garage heeft al diverse update gegeven en zelf de airco vloeistof al vervangen.
Wie heeft een idee mogelijk omdat ik via 230 v oplaad en niet via een laadpaal trouwens hij doet er ruim 4 uur over tot hij volledig opgeladen is.
Jan Oet Twente
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.07.2020 - 20:32

Ook de mijne maakt veel lawaai bij het koelen zn 60 db
Ik laad hem op met de bij geleverde kabel welke in 230v stopcontact.
omdat ik vaak tegen 20.00 uur thuis kom kan ik hem eigenlijk niet opladen omdat hij er zn 4,5 uur over doet.
Vooral aan het eind gaat hij loeien om de accu te koelen.
Wie heeft er een oplossing voor mij de garage heeft er al van alles aan gedaan zonder resultaat.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Jan Oet Twente schreef: 06.08.2020 - 15:14 Ook de mijne maakt veel lawaai bij het koelen zn 60 db
Ik laad hem op met de bij geleverde kabel welke in 230v stopcontact.
omdat ik vaak tegen 20.00 uur thuis kom kan ik hem eigenlijk niet opladen omdat hij er zn 4,5 uur over doet.
Vooral aan het eind gaat hij loeien om de accu te koelen.
Wie heeft er een oplossing voor mij de garage heeft er al van alles aan gedaan zonder resultaat.
Uitgesteld laden instellen? Dan laat je hem om 02:00 starten, wanneer het buiten koel(er) is. Ik rij zelf een on-call-loos modelletje en heb een zware tijdschakelaar toegepast die laat aangaat. Ik laat hem dan wel op een lage stand opladen om hittevorming zo veel mogelijk te voorkomen.
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

360Degreez schreef: 06.08.2020 - 18:21
Jan Oet Twente schreef: 06.08.2020 - 15:14 Ook de mijne maakt veel lawaai bij het koelen zn 60 db
Ik laad hem op met de bij geleverde kabel welke in 230v stopcontact.
omdat ik vaak tegen 20.00 uur thuis kom kan ik hem eigenlijk niet opladen omdat hij er zn 4,5 uur over doet.
Vooral aan het eind gaat hij loeien om de accu te koelen.
Wie heeft er een oplossing voor mij de garage heeft er al van alles aan gedaan zonder resultaat.
Uitgesteld laden instellen? Dan laat je hem om 02:00 starten, wanneer het buiten koel(er) is. Ik rij zelf een on-call-loos modelletje en heb een zware tijdschakelaar toegepast die laat aangaat. Ik laat hem dan wel op een lage stand opladen om hittevorming zo veel mogelijk te voorkomen.
Nee dat werkt niet, de ventilator begint al te loeien als je de stekker inplugt (raar maar waar), dus uitstellen tot na middernacht zal de buren alleen maar langer ergeren
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

Het overvloedig lawaai maken, is dit eigen aan deze XC40 of hebben de T8-en daar ook last van op andere modellen?
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

Kinoúmai schreef: 08.08.2020 - 15:50 Het overvloedig lawaai maken, is dit eigen aan deze XC40 of hebben de T8-en daar ook last van op andere modellen?
Ik hoorde toevallig net bij de Albert Heijn een ventilator onder een motorkap enorm razen, dus ik ging even kijken omdat dit onderwerp op mijn agenda staat.. Een Volvo V60 plugin hybride! Hij werd niet opgeladen want er zat geen stekker in. Dus het is een Volvo-probleem bij PHEV's - wat een rare toestand toch. Goedkope Chinese makelij en onderdelen???
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Hoe kom je erbij dat het 'n probleem is?
Gewoon koelen van iets dat warm is
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”