Pagina 1 van 1

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 10.01.2020 - 15:37
door Jacob53
Beste mensen, ik heb een XC40 Twin Engine gekocht, die pas in mei geleverd wordt. Mijn eerste gedeeltelijk elektrische auto. Ik heb een vraag aan mensen die al ervaring hebben met Twin Engine modellen. Ik gebruik de auto alleen privé en kan op mijn oprit een laadpaal laten installeren. Heeft iemand ervaring met de Laadpaal24 die voor de XC60 Twin Engine wordt aanbevolen, de EVHub laadpaal type 1 - 16A (3,7kW) van € 499? Mogelijk nog andere tips voor een newbie?
Alvast veel dank!

Jacob

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 10.01.2020 - 16:33
door henko.reuvekamp
Dag Jacob,

Geen ervaring met deze laadpaal. Heb zelf onlangs de webasto laadpaal gekocht en laten installeren, en erg tevreden mee. Meest handig vind ik dat de mijne een vaste kabel heeft, en uitgeschakald kan worden tijdens vakantie. Dus geen gezeul en gesleur met een losse kabel.

https://www.stroomzat.nl/auto-onderdele ... kw-silver-

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 10.01.2020 - 16:46
door Jeroen
Dat is een mooie laadpaal Jacob. Neem er inderdaad 1 met een vaste kabel.
https://www.laadpaal24.nl/evhub-laadpaa ... 11kw-zwart

Neem voor je laadpaal wel een aparte groep in je meterkast.

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 10.01.2020 - 19:08
door Gouwe
Ik heb deze: https://www.laadpaal24.nl/halo-charge-a ... eter-kabel
Vond een Zweedse laadpaal wel passen bij een Zweedse auto.
Prima ding en verbruik, etc. inzichtelijk via de app of het web en je kunt exporteren naar Excel. Was voor mij handig om de verbruikskosten bij de belastingdienst te kunnen claimen. Ook kun je de paal aan/uit zetten via de app.
Ik sluit me aan bij de voorgangers, neem in ieder geval een vaste kabel, zoooooo prettig.

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 10.01.2020 - 19:51
door Paul
Die ziet er gaaf uit!

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 10.01.2020 - 20:46
door RoaldH
Ziet er idd gaaf uit.

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 14.01.2020 - 10:46
door Jacob53
Dank je wel allemaal! Ik vroeg naar meningen over deze laadpaal omdat hij relatief goedkoop is.

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 14.01.2020 - 14:03
door Summum
Nadeel zou kunnen zijn dat hij alleen op 1-fase laden kan. Voor een Twn Engine met max 11Kw accu is dat prima, dan is hij in vier uur wel vol. Maar als je in de toekomst ooit een full electric auto gaat rijden wil je wel een 3-fase laadmogelijkheid. Wellicht het overwegen waard om meteen maar een 3-fase aansluiting te realiseren als je toch een elektricien moet laten komen?

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 14.01.2020 - 14:11
door henko.reuvekamp
Summum schreef: 14.01.2020 - 14:03 Nadeel zou kunnen zijn dat hij alleen op 1-fase laden kan. Voor een Twn Engine met max 11Kw accu is dat prima, dan is hij in vier uur wel vol. Maar als je in de toekomst ooit een full electric auto gaat rijden wil je wel een 3-fase laadmogelijkheid. Wellicht het overwegen waard om meteen maar een 3-fase aansluiting te realiseren als je toch een elektricien moet laten komen?
Inderdaad, dat was ook mijn reden om voor de Webasto 11 kW laadpaal te kiezen.

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 14.01.2020 - 14:43
door XC30
Ik heb ook de Webasto Charger. Al wel de 22kWh versie die met dip-switches heel eenvoudig in te stellen is op verschillende vermogens. Ik heb deze nu op 3-fase 11 kWh ingesteld. Dat is 3,6 kWh op een fase. En een vaste kabel is ook erg prettig. Op kantoor hebben we de EV-box charger staan. Die gaat ff sneller met 7,2 kWh op een fase (en 22 op drie fase). Het leuke van de Webasto vind ik de led-strip aan de voorkant. Die gloeit ook aardig op in het donker. Eigenlijk zijn er geen slechte laders. Ik zou idd wel alvast naar drie fasen gaan en een dikke stroomkabel (min 2,5 mm2) gebruiken om voorbereid te zijn. Mits je thuis al drie fase hebt. In ieder geval alvast een hoop lol met de voorpret.

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 15.01.2020 - 10:43
door Jacob53
Weer veel dank voor de goeie tips die ik zeker ter harte zal nemen; een vaste kabel dus, dat is wel duidelijk!

Nog even over de EVHub laadpaal type 1 - 16A (3,7kW) van € 499: een reden waarom ik daar ook op uit kwam is dat ik een tamelijk lange snoer nodig heb op mijn oprit. Bij deze paal kun je een 12 meter lange snoer krijgen (nou ja, kopen). Dat zag ik bij andere palen niet, daar heb je, als ik het goed begrepen heb, een standaardlengte die niet (zo veel) verlengbaar is.

En nog een vraag: je kunt/moet bij de kabel kiezen tussen 'plug in charge', pulsknop, sleutel of afstandsbediening. Heeft iemand daar nog een tip voor? NB: ik ben de enige van het gezin die van de auto gebruik maakt, en we hebben nachttarief (gaat in om 19:00u geloof ik).
Veel dank alweer!

En XC30: ja, ik heb al voorpret, maar moet nog wel een maand of 4 geduld hebben :((

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 11.01.2021 - 12:48
door BraboFrits
Dan heb ik als (hybride)nieuwkomer ook nog een vraag. Wat is het voordeel van een laadstation t.o.v. een losse Schuko kabel?
Die kabel heb ik direct aangeschaft na het kopen van de XC90 T8, heb een buitenstopcontact waar ik de Schuko kan inpluggen.

Opladen gaat snel genoeg (uurtje of 3) daarom vraag ik me af of een laadstation voor mij nog iets kan toevoegen

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 11.01.2021 - 17:22
door Gouwe
3 dingen volgens mij:
1. gemak (als je er één hebt met een vaste kabel die je direct kan inpluggen) en gemak zorgt er voor dat je vaker zult inpluggen.
2. Jij laadt met max 10A ik met 16A. Ik ben dus 60% sneller klaar daardoor dus ook na rit 1 op dezelfde dag bij rit 2 weer de mogelijkheid om meer kilometers elektrisch te rijden.
3. Met de app (i.c.m. mijn laadpaal) kan ik het verbruik monitoren en kon ik de KW's declareren aan de zaak.

Ervaringen met laadpalen?

Geplaatst: 11.01.2021 - 20:59
door BraboFrits
@Gouwe, duidelijk verhaal. Argument 1 en 3 is voor mij niet echt relevant, 2 kan ik me iets bij voorstellen.
Bedankt in ieder geval, ik moet nog veel leren op hybridegebied maar ik leer snel hier :-D