Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Vandaag iets vreemds meegemaakt. Vanmorgen ging ik op pad met een volle accu. Bereik was gewoon 50 km. Naar de wasstraat gereden (ca. 5 km) en daarna doorgereden. Op de snelweg ging het bereik rap achteruit volgens de accuduurmeter. Na 11 km rijden was mijn actieradius nog maar 15 km en stond het streepje bij ca 1/3e. Vervolgens geparkeerd en even bij de Starbucks zitten werken. Na ca een uurtje ging ik weer naar huis en bij starten van de motor stond het streepje weer boven de helft en was de actieradius 25 km. Dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Alle afstanden zijn in pure gereden. Rit heen was de buitentemperatuur 6 graden, terug 8 graden.

Verbruik volgens de VOC-app:
rit 1: 5,2 km - 1,3 kWh
rit 2: 11,3 km - 2,5 kWh
rit 3: 14,3 km - 2,9 kWh

Ik zie hier niets aan wat kan verklaren waarom mijn actieradius en het streepje van de lading van de accu ineens zo snel omlaag gingen. Iemand een verklaring?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

4wielen schreef: 22.11.2019 - 16:15 Vandaag iets vreemds meegemaakt. Vanmorgen ging ik op pad met een volle accu. Bereik was gewoon 50 km. Naar de wasstraat gereden (ca. 5 km) en daarna doorgereden. Op de snelweg ging het bereik rap achteruit volgens de accuduurmeter. Na 11 km rijden was mijn actieradius nog maar 15 km en stond het streepje bij ca 1/3e. Vervolgens geparkeerd en even bij de Starbucks zitten werken. Na ca een uurtje ging ik weer naar huis en bij starten van de motor stond het streepje weer boven de helft en was de actieradius 25 km. Dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Alle afstanden zijn in pure gereden. Rit heen was de buitentemperatuur 6 graden, terug 8 graden.

Verbruik volgens de VOC-app:
rit 1: 5,2 km - 1,3 kWh
rit 2: 11,3 km - 2,5 kWh
rit 3: 14,3 km - 2,9 kWh

Ik zie hier niets aan wat kan verklaren waarom mijn actieradius en het streepje van de lading van de accu ineens zo snel omlaag gingen. Iemand een verklaring?
Het aantal te rijden kilometers met de huidige batterijlading is gewoon een schatting. Anders dan het te rijden kilometers met de huidige brandstofreserve is het batterijniveau direct gekoppeld aan kolometers.

100% is 50km, 50% is 25km, en 0% is dieselen. Volvo heeft hier geen intelligentie voor ingebouwd omdat vermoedelijk de accu dermate klein is dat je geen voorspellingen kunt doen op basis van rijgedrag en externe factoren zoals tegenwind en kou.

Net als een penlite kan een batterij na (stevig) gebruik en een rusttijd weer iets meer capaciteit tonen.

Wat mij betreft had volvo beter een echte batterijmeter kunnen toevoegen zodat je, na wat ervaring met de auto, veel accu-rater (hehe) kunt voorspellen hoe ver je komt met de batterij.

Als je in de winter meer range wilt hebben is het verstandig om 's morgens voor te verwarmen. Hij warmt dan ook de accu op voor een beter bereik.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb dezelfde ervaring. En ja met deze temperaturen rijdend op de snelweg gaat de voorspelde actieradius hard achteruit. Ik herken zeker niet wat hierboven wordt beschreven dat de actieradius hard gekoppeld is aan kilometers. Dat lijkt me ook niet kloppen. In de winter haal ik rond de 35 km in de zomer de 50 km op een accu. Buitentemp, snelheid, bergje op/af, AC aan/uit, bijverwarming aan/uit, etc. zijn zeker van invloed op de weergegeven voorspelling van de actieradius.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Vooral bij meerdere korte ritten, waarbij de auto kan afkoelen maar je niet gaat bijlagen, holt de range achteruit. Vooral het verwarmen van de auto kost op die ritten naar verhouding te veel energie. Probeer eens een lange rit te maken in Pure. Je zal dan zien dat het “aftellen” beter klopt met de werkelijkheid.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Ik heb deze rit precies zo al vaker gemaakt en dit effect nog nooit gezien. Vandaar dat ik me afvraag wat dit kan hebben veroorzaakt. Ik heb nog nooit eerder gehad dat de actieradius direct na herstarten 10 km meer was en het streepje van 1/3e naar meer dan de helft gaat (allemaal in pure). Bij brandstof ken ik dat wel en begrijp ik het, maar bij elektriciteit...?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Gouwe schreef: 23.11.2019 - 17:12 Ik heb dezelfde ervaring. En ja met deze temperaturen rijdend op de snelweg gaat de voorspelde actieradius hard achteruit. Ik herken zeker niet wat hierboven wordt beschreven dat de actieradius hard gekoppeld is aan kilometers. Dat lijkt me ook niet kloppen. In de winter haal ik rond de 35 km in de zomer de 50 km op een accu. Buitentemp, snelheid, bergje op/af, AC aan/uit, bijverwarming aan/uit, etc. zijn zeker van invloed op de weergegeven voorspelling van de actieradius.

35 km in de winter en 50 km in de zomer?
Nog nooit gehaald hier.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Gouwe schreef: 23.11.2019 - 17:12 Ik heb dezelfde ervaring. En ja met deze temperaturen rijdend op de snelweg gaat de voorspelde actieradius hard achteruit. Ik herken zeker niet wat hierboven wordt beschreven dat de actieradius hard gekoppeld is aan kilometers. Dat lijkt me ook niet kloppen. In de winter haal ik rond de 35 km in de zomer de 50 km op een accu. Buitentemp, snelheid, bergje op/af, AC aan/uit, bijverwarming aan/uit, etc. zijn zeker van invloed op de weergegeven voorspelling van de actieradius.
Misschien staat het er wat krom. Wat ik bedoel te zeggen is dat het batterijpercentage direct gekoppeld is aan de weergave van de kilometers, althans, dat is mijn ervaring. Anders dan bij veel remmen (en dus netto stroom terugwinnen) heb ik in Pure het bereik nog nooit omhoog zien schieten op basis van rijstijl.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

s60magic schreef: 24.11.2019 - 22:40 35 km in de winter en 50 km in de zomer?
Nog nooit gehaald hier.
Maar dat weten we inmiddels wel van je :-)
Er zijn ook mensen die nooit beter halen dan 1:15 met een D6. Het is maar net hoe je er mee rijdt en wat de condities zijn....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

4wielen schreef: 24.11.2019 - 20:56 Ik heb deze rit precies zo al vaker gemaakt en dit effect nog nooit gezien. Vandaar dat ik me afvraag wat dit kan hebben veroorzaakt. Ik heb nog nooit eerder gehad dat de actieradius direct na herstarten 10 km meer was en het streepje van 1/3e naar meer dan de helft gaat (allemaal in pure). Bij brandstof ken ik dat wel en begrijp ik het, maar bij elektriciteit...?
10Km verschil is wel wat ver, maar dat je beschrijft dat er na een pauze meer range is dan daarvoor is naar mijn ervaring heel normaal. Zet ik de auto bij het station staat de accu range net onder de helft, stap ik in de middag weer in staat hij er boven....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Als ik de auto bij mijn werk parkeer zit de acculading op de helft. Stap ik 's middags in de auto dan staat het streepje boven de helft.
Om 50 km range te halen moet je wat anders gaan rijden, geen bruut gas geven tot aan het "brandstof streepje" maar juist heel geleidijk naar de gewenste snelheid gaan, het gaspedaal een beetje laten vieren bij het optrekken. Dat scheelt echt enorm! Verder gaat de accu capaciteit bij snelheden boven de 80 km/h rap naar beneden. Naar het werk (15 km) via 80 km/h wegen vergt meer van de accu dan naar mijn ouders (20 km) met meest 60 km/h stroken.
Wie ooit de cursus "het nieuwe rijden" heeft gedaan dat ook ver van te voren gas loslaten een enorme besparing oplevert. Ik reed toen in een 240 en kon na de cursus 100 km meer rijden op een volle tank benzine.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Giant2000 schreef: 28.11.2019 - 11:30 Als ik de auto bij mijn werk parkeer zit de acculading op de helft. Stap ik 's middags in de auto dan staat het streepje boven de helft.
Om 50 km range te halen moet je wat anders gaan rijden, geen bruut gas geven tot aan het "brandstof streepje" maar juist heel geleidijk naar de gewenste snelheid gaan, het gaspedaal een beetje laten vieren bij het optrekken. Dat scheelt echt enorm! Verder gaat de accu capaciteit bij snelheden boven de 80 km/h rap naar beneden. Naar het werk (15 km) via 80 km/h wegen vergt meer van de accu dan naar mijn ouders (20 km) met meest 60 km/h stroken.
Wie ooit de cursus "het nieuwe rijden" heeft gedaan dat ook ver van te voren gas loslaten een enorme besparing oplevert. Ik reed toen in een 240 en kon na de cursus 100 km meer rijden op een volle tank benzine.
En vergeet het tijdig en geleidelijk remmen niet. Hiermee spaar je remblokken en win je veel energie terug. Het is misschien wat.. "wennen" voor de overige weggebruikers maar spaart een hoop energie.
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Inmiddels haal ik een retourtje werk (30km) via 80 km wegen niet meer op een volle accu.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Giant2000 schreef: 27.01.2020 - 13:31 Inmiddels haal ik een retourtje werk (30km) via 80 km wegen niet meer op een volle accu.
Hoeveel heeft jouw D6 gelopen? En in de wintermaanden (<15 graden) is de range ook een stuk minder.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:48
Giant2000 schreef: 27.01.2020 - 13:31 Inmiddels haal ik een retourtje werk (30km) via 80 km wegen niet meer op een volle accu.
Hoeveel heeft jouw D6 gelopen? En in de wintermaanden (<15 graden) is de range ook een stuk minder.
165.000km
In de zomer haal ik die 2x15km naar het werk makkelijk, heb ik zelfs nog over om een kleine boodschap te kunnen doen.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”