In HYBRID blijft de auto op brandstof rijden na switch van SAVE

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Giant2000 schreef: Inderdaad via het menu in de auto op "binnen" zetten. Vanochtend was het 6 graden maar ging de temperatuur van de motor niet omhoog en bleef de actieradius gelijk. Maar bij 5 graden of lager zal de standkachel wel aan gaan.
Je hebt inderdaad 2 schakelpunten (bij 5 en bij 15 graden).
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Het kan aan mij liggen, maar bij de stand buiten neemt hij bij deze temperaturen ongewild extreem veel diesel uit de standkachel om het in de auto warm te krijgen tijdens het rijden. Zoveel dat ik op electrisch ook nog 1:50 diesel verbruik (ik heb 200km elektrisch gereden, en mijn diesel actieradius is 100 km naar beneden gegaan). Je kan het ook ruiken als je uit de auto stapt.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat klopt, bij een temperatuur onder de 15 graden warmt de standkachel. Je kunt in het menu de automatische verwarming uit zetten, dan doet hij dat niet! Instelling binnen / buiten is of de standkachel op diesel of elektrisch werkt (moet je hem wel aangesloten hebben op het lichtnet).
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Maar dat dit zo veel diesel neemt had ik niet verwacht. Staat dus nu permanent op binnen.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

In de winterperiode (stevige vorst), kun je er makkelijk 35 liter diesel verstoken elke 1100 km om de standkachel te laten werken terwijl je elektrisch rijdt...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Misschien is op power of AWD rijden dan wel verstandiger bij vordt of in elk geval lager dan 5° en kan je de stroom in die winterperiode sparen. Dit nodigt uit om e.e.a. eens na te rekeningen. 35 liter op 1100 km komt neet op 1:30, nog erger dan de 1:50 van nu. Komt bij dat de actieradius van de accu onder de 5° ook een stuk lager is, dan is het eigenlijk zonde om elke nacht je accu vol te laden. Bijkomend voordeel bij AWD is de goede wegligging bij gladheid.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik praat dan wel over temperaturen van meer dan 7 graden onder nul. In dat geval rij je veiliger en zuiniger met AWD.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Ik sprak met een "deskundige" dat de gedachte achter de automatische standkachel inschakeling juist de bedoeling is om de motor op te warmen. Bij lage temperaturen is het namelijk zeer onverstandig om een koude dieselmotor veel op zijn donder te geven als deze plotseling moet bijspringen (als de accu's leeg raken of bij snel optrekken). Hij vergeleek het met een noodaggregaat van ziekenhuizen, overheidsgebouwen ed. die ook bij een stroomuitval van het een op ander moment full power moet leveren en daardoor continue worden voorverwarmd op bedrijfstemperatuur.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De standkachel in jou auto heet alleen maar een functie volgens mij: de luxe van het in een warme auto stappen/rijden. Ik gebruik de diesel versie zo min mogelijk, het stinkt en het is onzuinig......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gouwe schreef: De standkachel in jou auto heet alleen maar een functie volgens mij: de luxe van het in een warme auto stappen/rijden. Ik gebruik de diesel versie zo min mogelijk, het stinkt en het is onzuinig......
Ik gebruik hem wel zo veel mogelijk, erg fijn een voorverwarmde auto.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Ik bedoelde meer dat standkachel ook het blok op 60° verwarmd als de buitentemperatuur onder de 5° komt.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Giant2000 schreef: Ik bedoelde meer dat standkachel ook het blok op 60° verwarmd als de buitentemperatuur onder de 5° komt.
De D5 springt aanmerkelijk fijner aan als de standkachel zijn werk heeft gedaan dan zonder. Dus ik gebruik die optie wel.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

diesel01 schreef:
Gouwe schreef: De standkachel in jou auto heet alleen maar een functie volgens mij: de luxe van het in een warme auto stappen/rijden. Ik gebruik de diesel versie zo min mogelijk, het stinkt en het is onzuinig......
Ik gebruik hem wel zo veel mogelijk, erg fijn een voorverwarmde auto.
Maar wij als D6 rijders hebben, mits aangesloten op de laadpaal, ook de elektrische variant. Wel een warme auto maar geen stank en onnodig diesel verbruik :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef:
diesel01 schreef:
Gouwe schreef: De standkachel in jou auto heet alleen maar een functie volgens mij: de luxe van het in een warme auto stappen/rijden. Ik gebruik de diesel versie zo min mogelijk, het stinkt en het is onzuinig......
Ik gebruik hem wel zo veel mogelijk, erg fijn een voorverwarmde auto.
Maar wij als D6 rijders hebben, mits aangesloten op de laadpaal, ook de elektrische variant. Wel een warme auto maar geen stank en onnodig diesel verbruik :-)
Maar geen voorverwarmde D5. ;)
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Klopt Roald, maar dat vind ik dan niet zo spannend. Ik kies voor de combinatie zo zuinig en milieuvriendelijk mogelijk. Ik trap hem met koude motor nooit direct op zijn staart. Ik rijd dan meestal provinciaal of snelweg met een gangetje van 85-100 km/u waarna ik van Pure overschakel naar AWD en daarna naar Save. De motor loopt dan koud een 1.500-2.000 rpm en wordt dan nauwelijks belast. De mijne heeft nu 180K op de teller en verbruikt voor zover ik kan nagaan geen druppel olie, blijft strak op 3/4 staan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Waarom schakel je eerst over op AWD? Ik rij de snelweg op naar ca 100 km/h (max van PURE) en zet dan de cruise aan en schakel naar SAVE. Met de + knop ga ik langzaam naar de 120km/h, sneller rij ik in principe nooit.

De teller staat dan wel op 180k, maar de dieselmotor heeft natuurlijk veel minder gelopen.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Giant2000 schreef: Waarom schakel je eerst over op AWD?....
Omdat op de een of andere raadselachtige manier die ik niet verklaren kan bij koude motor na omschakeling van Pure naar Save het verbruik in het begin zo maar 1:13 is, terwijl als ik eerst naar AWD schakel het verbruik 1:17 is.
Schakel ik dan een paar minuten later van AWD naar Save blijft het verbruik 1:17 (en loopt dan naarmate de motor warmer wordt verder terug). Schakel ik met koude motor direct van Pure naar AWD naar Save dan blijft het verbruik 1:13. Schakel ik dan weer naar AWD wordt het verbruik 1:17.
Geen idee hoe het kan, maar als ik het me goed herinner had Roald dezelfde ervaring?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Ik kan me voorstellen dat AWD zuiniger is in dieselgebruik omdat je gebruik maakt van zowel de diesel- als de elektromotor. je kan dat met de animatie via MY CAR -> hybride checken.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Bovendien wordt er in SAVE modus brandstof gebruikt om de batterijen actief op te laden.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Summum schreef: Bovendien wordt er in SAVE modus brandstof gebruikt om de batterijen actief op te laden.
Hoeft niet: SAVE kent 2 acties: accucapaciteit onder de 50% -> accu wordt opgeladen, boven de 50% -> spaarstand voor de accucapaciteit (en rijdt hij puur op de dieselmotor).
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”