Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Ik heb zelf totaal geen cijfers hoeveel stroom er tijdens laden verbruikt is, dus ook hoeveel stroom het elektrisch rijden per km kost.
Ik heb zelf wel sterke aanwijzingen dat de verhouding van het verbruik tussen diesel rijden en elektrisch rijden ergens tussen de 30-35 per kWh ligt. Dus dat 35ct/kWh eigenlijk te duur is om elektrisch te rijden.

Volgens de bladen is het veel effectiever om in de stedelijk gebied elektrisch te rijden dan op brandstof.

De vraag is dan:
- Is dit echt zo?
- Hoeveel effectiever is het dan?
- Waar ligt dan het omslagpunt voor de kWh prijs?

Ik merk namelijk aan onze eigen tripjes dat start- en eindpunt van de ritjes vaak in stedelijk gebied liggen. En dat ik de range van hybride accu daar dan ook grotendeels of geheel verbruik. Als elektrisch rijde in stedelijk dan toch effectiever is dan diesel rijden, zou het toch interessant kunnen zijn om vaker de openbare laadpaal te gebruiken.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Meten is weten.

En voor meer dan 30 ct/kWh pak ik echt geen kabel aan.
Als je nog meer wilt weten laat je bij elke beurt het aantal km op diesel uitlezen.
Er past zo'n 9 á 10 kW in de accu, hou voor het gemak 10 aan, zeker als je de accu op het laatst leegrijdt op Pure.

Mijn gedrag:
Bij min of meer constante snelheid boven de 70 altijd op de motor.
Stad, dorp, binnenweg en file zo veel mogelijk op stroom.

O ja, dit nog.
Op hybride trekt de auto de accu leeg zonder dat ik er iets van merk in minder brandstof verbruik.
Daarom probeer ik de accu altijd zelf leeg te rijden.
Geeft de indicatie nog 20km of meer aan dan zet ik zodra de motor loopt Save aan, zodat de accu niet stiekem leeg getrokken wordt.
Hou ik nog stroom over om te gebruiken bij aankomst en vertrek van mijn reisdoel.
Laatst gewijzigd door HeinvdW op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Ik rij altijd in Hybride modus. in de bebouwde kom en op secondaire wegen (ritjes naar onze ouders/vrienden) rij ik ook maximaal op stroom omdat de accu daar toch kan op laden via de 220 volt.
Zodra op de snelweg gaat direct de save modus aan. Hiermee red ik het meestal wel voor laatste stuk door stedelijk gebied naar de eindbestemming. Vanaf eindbestemming (nu dus startpunt) terug naar de snelweg, gaat vrijwel nooit.

En daar gaat dus de vraag over.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

HeinvdW schreef: En voor meer dan 30 ct/kWh pak ik echt geen kabel aan.
Ik kijk daar toch anders naar. Binnen de bebouwde kom is het verbruik van een normale D5 8,6 liter per 100 km. Met de extra 200+ kg van een D6 is 1:11 dus wel realistisch.
Met een literprijs van 1,3 kost 30 km binnen de bebouwde kom dus 3,55 euro.
Voor 9kW maal 37 cent (=3,33 euro) rijdt ik diezelfde afstand.
HeinvdW schreef: Mijn gedrag:
Bij min of meer constante snelheid boven de 70 altijd op de motor.
Stad, dorp, binnenweg en file zo veel mogelijk op stroom.
Ik doe het net zo, maar dan vanaf 80 km/uur.
HeinvdW schreef: O ja, dit nog.
Op hybride trekt de auto de accu leeg zonder dat ik er iets van merk in minder brandstof verbruik.
Daarom probeer ik de accu altijd zelf leeg te rijden.
Geeft de indicatie nog 20km of meer aan dan zet ik zodra de motor loopt Save aan, zodat de accu niet stiekem leeg getrokken wordt.
Hou ik nog stroom over om te gebruiken bij aankomst en vertrek van mijn reisdoel.
Ik rijdt echt nooit op hybride. Altijd Pure of Save. Bergop met de klapkar AWD en met een petje naast me even in power (als ik zin heb).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Gouwe schreef: Ik kijk daar toch anders naar. Binnen de bebouwde kom is het verbruik van een normale D5 8,6 liter per 100 km. Met de extra 200+ kg van een D6 is 1:11 dus wel realistisch.
Met een literprijs van 1,3 kost 30 km binnen de bebouwde kom dus 3,55 euro.
Voor 9kW maal 37 cent (=3,33 euro) rijdt ik diezelfde afstand.
@Gouwe, we denken hetzelfde.

Aanvullend: Als het even kan binnen de bebouwde kom op stroom en dan nog steeds: voor 20 ct sjouwen met kabels?
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Bramboo
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.03.2019 - 03:56

Ik denk aan aanschaf, maar heb nog wat vragen.
Wat is een reeele actieradius op electriciteit.
Kan de Volvo ook worden geladen vanuit het stopcontact thuis zoals de Mitsubishi phev
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

Bramboo schreef: Ik denk aan aanschaf, maar heb nog wat vragen.
Wat is een reeele actieradius op electriciteit.
Kan de Volvo ook worden geladen vanuit het stopcontact thuis zoals de Mitsubishi phev
Beetje afhankelijk van hoe zwaar je voet is en hoe snel je rijd. Zoveel te trager jr rijd, zoveel te verder je raakt.

In de zomer rond 20-25°C raak je 35 tot 45km ver.
In de winter onder de 10°C mag je blij zijn met 25 tot 35km. Eens vriezen zakt het nog meer.

Bij de Volvo V60 hybride zijn 2 laadkabels. 1 mennekes laadkabel voor in laadpalen 16A = 3uur laden.
En 1 mennekes thuislader. Regelbaar in stroomsterkte. 6A = 8uur laden. Snelste is 3uur 20 minuten dacht ik.
Bramboo
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.03.2019 - 03:56

TimV schreef:
Bramboo schreef: Ik denk aan aanschaf, maar heb nog wat vragen.
Wat is een reeele actieradius op electriciteit.
Kan de Volvo ook worden geladen vanuit het stopcontact thuis zoals de Mitsubishi phev
Beetje afhankelijk van hoe zwaar je voet is en hoe snel je rijd. Zoveel te trager jr rijd, zoveel te verder je raakt.

In de zomer rond 20-25°C raak je 35 tot 45km ver.
In de winter onder de 10°C mag je blij zijn met 25 tot 35km. Eens vriezen zakt het nog meer.

Bij de Volvo V60 hybride zijn 2 laadkabels. 1 mennekes laadkabel voor in laadpalen 16A = 3uur laden.
En 1 mennekes thuislader. Regelbaar in stroomsterkte. 6A = 8uur laden. Snelste is 3uur 20 minuten dacht ik.
Thanx
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Typisch Hollands, voor 20 cent voordeel doen we het.....
Geef mij maar gas
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Geef mij maar gas
Ja, daar kun je goed op koken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bramboo schreef: Ik denk aan aanschaf, maar heb nog wat vragen.
Wat is een reeele actieradius op electriciteit.
Kan de Volvo ook worden geladen vanuit het stopcontact thuis zoals de Mitsubishi phev
De reële gemiddelde actieradius is 35-40 km afhankelijk van je gebruik en het jaargetijde. In de winter is het 30 in de zomer 45 bij een max. snelheid van 80 km/uur.
Ga je 100-120 rijden dan haal je die afstanden niet zo snel. Met een thuislaadkabel kun je net als de Metsubsidie gewoon thuis laden. NB! in mijn woonplaats mag je geen kabels over de openbare weg leggen (ook niet onder een matje of zo). Je moet hier dus op eigen erf kunnen laden. Weet niet hoe dat bij jou zit?
https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 99509/2014
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

DB200 schreef:
Geef mij maar gas
Ja, daar kun je goed op koken.
Fout. Gas is om je huis te verwarmen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

En dat mag binnenkort ook niet meer.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”