Ratel onder motorkap IGS PHEV

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
volvoben
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

Tijdens de terugreis van mijn vakantie ging ik even tanken. Na het starten hoorde ik een flinke ratel onder de motorkap.
Het lijkt wel iets op de krukas. Vermoeid door het verre rijden ben ik vanuit Oostenrijk toch maar voorzichtig naar huis gereden.
Eenmaal thuis aangekomen toch maar eens kijken waar dit geluid vandaan komt.
Eerst leek het de riemspanner te zijn van de dynamo (IGS). Deze heb ik iets strakker gezet om te kijken of het nu verholpen is.
Maar het geluid kwam na 10min rijden weer terug.
Na veel zoeken kwamen we er achter dat het waarschijnlijk van de Dynamo (IGS) afkomt.
met name de voorkant (riemkant) van de dynamo.
Bij de dealer gevraagd (schijnt een terugroepactie te zijn waarbij de IGS word vervangen door een beter exemplaar) maar helaas maar tot 100k KM.
Mijn auto heeft meer dan 200K gelopen. Dus kost dit grapje €1600,-
Dit wil ik niet accepteren omdat het waarschijnlijk alleen een lager is.
Nu heb ik de IGS uit de auto gehaald (ong 2 uur sleutelen) en zoals we vermoeden idd het lager kapot.
Naar de PHAVO een nieuw lager gehaald 6305-SRS1 deze er ingezet. en alles weer opgebouwd.
Niet vergeten het ontlucht programma draaien van VIDA.
Inmiddels weer rijd ik weer vrolijk verder zonder rare bijgeluiden in mijn auto.
Dit nu verholpen voor €14 en 5 uur sleutelen. (kan waarschijnlijk sneller maar als ITer vind ik dit niet slecht).
Ik hoop dat dit de mede sleutelaar misschien het vertrouwen en informatie geeft zodat je zelf ook verder kan.
Ook omdat ik verder niets kon vinden over de hoogvoltage Dynamo van Volvo.
Zorg wel dat je eerst de accupolen losmaakt als je geen VIDA hebt. Anders krijg je een enorme berg storingscodes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door volvoben op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Strakke actie, auto eerst spanningsvrij gemaakt of is het relais voldoende zeker ?
volvoben
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

Zelf heb ik het alleen het contact uitgezet. Het relais achterin word volgens VIDA wel aanbevolen maar dat heb ik niet gedaan.
Maar ik heb een VIDA en kan dus de storingscodes resetten. Voor iemand zonder VIDA zou ik aanraden eerst de 12V accu losmaken.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb me er niet in verdiept maar verwacht dat zo sleutelen wel wat spannend is. Mocht de auto op welke manier dan ook op contact gezet worden cq het relais schakelen "zie" je 400 V AC, da's niet fijn.

Blijft wel tof dat je zelf de reparatie hebt kunnen doen, vraag me wel af waarom Volvo de complete ISG vervangt. Desitijds is die overigens bij mijn MY13 V60 PiH ook vervangen
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Blijft wel tof dat je zelf de reparatie hebt kunnen doen, vraag me wel af waarom Volvo de complete ISG vervangt. Desitijds is die overigens bij mijn MY13 V60 PiH ook vervangen
Idd een hele strakke actie. Knap hoor. Reden voor complete vervanging is natuurlijk gemak, het kost minder arbeidsuren.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
volvoben
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

Ja, idd als hij op contact springt kan er 400v op de stekker komen te staan. Maar de contacten zitten diep in de stekker en ik heb er nog een plastic zakje omheen gedaan voor de zekerheid.
Het daadwerkelijk vervangen van het lager kostte me 1 uur tijd. Maar we hadden wel een poelietrekker en een pers zodat dit soepel ging.
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

volvoben schreef: Maar we hadden wel een poelietrekker en een pers zodat dit soepel ging.
Haha, "ITer"?
Slimme aktie en mooi dat je de ervaring deelt!
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Toen in mijn auto vorig jaar Xste hands kocht, had ik binnen twee weken een ratel. Daarbij een losgeslagen multiriem, schade aan de bescherm kap van de distributie riem.
De verkoper heeft toen distributie vervangen en ook de ISG.
Ik vraag me nu af of het toen ook een lager was, maar met desastreuze gevolgen.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Strak werk Ben! Een beginnend monteur zou hier nog wel een uitdaging aan hebben.
Doet me denken aan het vervangen van een rubberen ring van de aircocompressor 'a €2,50 een paar geleden. Scheelde weer een compleet nieuwe compressor 'a "veelmeer" :-)

Well done en dank voor het delen!
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wow netjes, bij mij was die destijds ook stuk!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

Ben, ik ben ook IT'er, maar mij zie je dit niet doen. Ik neem aan dat je vaker aan auto's sleutelt.
Volvo v60 PIH Summum my2015
duoV70
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
Locatie: randstad

bij gaat de IGS ook vervangen worden, iemand geinteresseerd in de oude?
XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Dank voor het delen Volvoben. Ik ben nu ook aan de beurt voor een nieuwe ISG. Duur grapje. De garage is er al mee bezig anders was dit een veel goedkopere optie geweest.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
duoV70
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
Locatie: randstad

het ding is vervangen en ik lijk een efficientere bijlading te hebben, kost idd een flinke duit en zelf doen is voor mij helaas geen optie... kreeg de oude niet mee, worden onderdelen van hergebruikt zegt de garagist (en of dat ook idd zo is, geen idee)
XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
Jacqueline_dF
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.10.2013 - 19:54

@Volvoben: Hoe heb jij de riemen op de juiste spanning kunnen brengen? Had je hiervoor een eigen tooltje gemaakt? Grtz Jimmy
michvbv
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07.11.2019 - 17:42

Hello, sorry to write here in - bad - English !
I also encounter troubles with mi v60 ISG...
And I'll try to fix it myself !
Have you any tips in using VIDA ?
Any tips to make the belt's tension correct ?
Last thing, if I disconnect the 12 v battery for a while before disconnecting the "orange" wires, no risk at all ?
Thanks a lot,

Michel from france !

Last thing, the bearing is 6305-2RS1 instead of 6305-SRS1 ? because i can't found any 6305-SRS1
volvoben
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

Hoi Jimmy,
Ik heb de riem ongeveer even strak gezet als hiervoor. Eerst een keer los geprobeerd maar dan hoor je dat hij slipt als hij de motor start. Daarna toch weer behoorlijk strak gezet. Inmiddels weer 50000km verder zonder enig probleem.

Hi Michel,
A little late, the car runs perfect so I neglected the forum a bit.
If you turn of the car with the key, the main relais of the battery disconnects. Still I measured them before touching. With the 12v battery disconnected there is no power to reconnect the relais so you are pretty safe. There is also a routine to also pull the main fuse of the 400v battery, but I found it not necessary. I hope you also have the same success.
Good luck
Volvogekkie
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 20.04.2018 - 09:29
Locatie: Utrecht

@Volvoben! Enorm veel dank voor je inbreng. Veel verhelderend waar zelfs ervaren monteurs het gewoon niet weten.

Ik ben erg zuinig op mijn D6 twin engine uit dec 2016, nooit bezuinigd op onderhoud vooral omdat het een van de laatste die uit de rolbank kwamen met een D5 blok. Tot de dag van vandaag geen enkele storing gehad (behalve de ruitensproeier niveau :) )

Met een ratelend geluid aan de passagierszijde alleen tijdens terugschakelen of bij het remmen, het leek of ik de raam open had en een scooter naast me reed. Aanvankelijk dacht ik aan de versnellingsbak. Naar de dealer gegaan en meteen konden ze melden dat het de ISG, Multiriem en spanner vervangen moeten worden, (€5300,-). Oude ISG krijg je mee.

Voor mijn reis had ik de 180K beurt bij de Broekhuis Zeist gedaan waar toen alles vervangen is behalve de ISG. Maar de dealer in Marrakesh gave aan dat de spanners en de distributieriem niet vervangen waren ondanks het tonen van de factuur.
Deze dealer heeft de multiriem losjes teruggeplaatst en nog geen 5 km's verder op brak de multiriem, en kon ik niet verder, alleen elektrisch. Multiriem en spanner (D6) besteld uit Nederland en de distributiekit hadden zij op voorraad (D5). Opeens was er een melding P00BC en later de gevreesde rode driehoek. Ook nu weer melden zij dat de injector 5 en 3 niet werken, cilinderkop en koppakking vervangen moeten worden, opvallend weer was de brandlucht die uit de motor kwam.

Ik kon dit niet accepteren een klacht ingediend bij de officier van justitie en aansprakelijk gesteld voor de schade. De zaak is nu 4 maanden bezig en loopt nog.

Nu ik dit weet is het zaak een de auto te laten repatriëren en laten taxeren wat de schade is en repareren. Want ondanks alle ellende het blijft een prachtige auto met enorm veel power en vele malen beter dan mijn eerste D6 uit 2013 Pure edition.

Mijn vraag aan jullie beste Volvo liefhebbers;
- Is er enige verband tussen injectoren, cilinderkop, koppakking en een vallend ISG, gebroken multiriem en de distributieriem?
- Kan het breken van de multiriem zoveel schade aan de motor toebrengen wetend dat als de multiriem breekt de motor uitvalt en niet meer start en kan dus niet zoveel schade als gevolg, of is distributieriem niet goed gemonteerd?
- Heeft iemand soortgelijke ervaring en wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Ik heb de ISG laten vervangen omdat het lager stuk was na 160K, 1600 euro. Nu levenslang garantie.
2 weken na de reparatie is de multiriem geknapt en is de deze tussen de distributieriem gekomen.
Gevolg was een in de soep gelopen cilinderkop.
Gelukkig was de garagehouder verzekerd en is er een nieuwe cilinderkop geplaatst en zijn alle draaiende delen mtb distributie ook vervangen.
Wel een maand geen eigen auto...
Volvogekkie
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 20.04.2018 - 09:29
Locatie: Utrecht

UPDATE.
Beste Volvo liefhebbers,
Inmiddels is een revisie blok geplaatst maar de beste monteurs van de garage kunnen de auto op heen enkele manier aan de praat krijgen. Opvallend was de mededeling van de monteur dat het aan de compressor ligt. Voor mijn vertrek gaf ik prioriteit aan een AConderhoudsbeurt bij van Mossel, AC was goed, lekte niet en koelde tot 7,5 graden, wat volgens de monteur heel goed zelfs. Dus met een gerust hart vertrokken richting het zuiden. Alles werkte naar behoren behalve het ratelend geluid, wat later tot grote drama resulteert.
Heeft iemand enige idee wat het zou zijn dat de motor niet aanslaat, of zijn er zaken die niet volgens de juiste procedure zijn uitgevoerd?
Ik wil zo graag mijn D6 terug en deze episode afsluiten.
V60 D6 TE 2016 Summum, Osmium gray metalic, Special Edition
850 2.3 T5 1996 Luxury Line,
XC70 2006 summum, donker blauw
V60 PIH 2013 Pure Edition N°046, silver metalic
V50 D5 2005 Summum, titanium gray
S60 D5 2004 summum, donker blauw
S40 1.8 2001 luxury line, zwart metalic
V50 1.6D 2005 momentum, donker blauw
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”