onderhoud d6 bij 180k

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
xpsje
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 06.08.2019 - 21:59

V60Driver schreef: Ik zou het ook niet doen.

Met jouw budget kan je ook een benzine V60 vinden met al de opties.
En die lijkt mij veel betrouwbaarder dan een PIH.

De PIH rijd echt fantastisch maar de betrouwbaarheid is wel een dingetje.
De beruchte airco pomp is echt een betrouwbaarheid s probleem.
Hij kan zonder enige vorm van voorafgaande indicatie kapot gaan.
En dan heb je wel een probleem als je in bijvoorbeeld zuid Frankrijk staat. Zoals het vorige lid schreef.
De airco is ook benodigd voor de koeling van de accu. Dus zomaar doorrijden naar NL om hem te laten maken is niet verstandig.

Daarnaast ben ik van mening dat elektrisch rijden duurder is als je dit niet zakelijk kunt afschrijven.
Ik rijd de V60 PIH privé en ben ook nog eens totaal afhankelijk van openbare laadpalen. Dan lopen de oplaadkosten snel op.
Niet opladen en alleen op diesel rijden maakt de D6 niet erg zuinig. Opladen is wel een must en dan rijd ik toch nog maar 1 op 20.
Met mijn berekeningen van ongeveer 15000 km per jaar was ik (achteraf) goedkoper uit geweest in een benzine auto.

Doe er je voordeel mee. Maar snap ook wel als je het toch doet. Elektrisch rijden is wel een heel positieve beleving.
Maar wel een met haken en ogen voor de V60 PIH/TE op dit moment.
Heb jij een aantal voorbeeld autos voor me?
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Met CNG?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Autowina schreef: Als je veel naar Zuid-Europa rijdt kan ik me voorstellen dat er betere keuze's zijn. De aircopomp is gewoon een bekend en heel vervelend probleem.
Maar verder is de Pih volgens mij een heel betrouwbare auto, in 6 jaar tijd heeft hij ons nooit laten staan.
Het ligt gewoon erg aan je eigen situatie en je eigen voorkeuren. Bij ons wordt hij inmiddels als tweede auto gebruikt en thuis hebben we zonnepanelen. Meer dan eens per 6 weken tanken we niet, ideaal.
En qua rijcomfort vind ik wel dat er heel veel verschil zit tussen een Pih en een benzine.
Rijcomfort van een benzine is veel strakker dan de PIH
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Een benzineversie zal strakker sturen omdat het gewicht van een accupakket achterin ontbreekt. Maar een Pih vind ik toch wel veel comfortabeler rijden.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Ben blij dat ik de auto vorig jaar iet verkocht heb.Serker nog. Momenteel krijg ik er meer voor terug dan 12 mond geleden?
Gratis gereden afgelopen jaar? Nee zo moet je het niet zien. Maar wel kan de totale afschrijving nu door 6 gedeeld worden en niet door 5!

Bovendien totaal geen problemen gehad. Tanken, laden en rijden. Zo is auto rijden bedoeld!

Dus zeer tevreden en denk niet aan inruilen / verkopen. Zeker nu de belasting waarschijnlijk nog een paar jaar 50% blijft.
Daar kan een benzine V60 nooit tegen op.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

vaudi schreef: …. Zeker nu de belasting waarschijnlijk nog een paar jaar 50% blijft.
Volgens mij is dat definitief zo. In ieder geval adverteren sommige autobedrijven er al mee...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

vaudi schreef: Ben blij dat ik de auto vorig jaar iet verkocht heb.Serker nog. Momenteel krijg ik er meer voor terug dan 12 mond geleden?
Gratis gereden afgelopen jaar? Nee zo moet je het niet zien. Maar wel kan de totale afschrijving nu door 6 gedeeld worden en niet door 5!

Bovendien totaal geen problemen gehad. Tanken, laden en rijden. Zo is auto rijden bedoeld!

Dus zeer tevreden en denk niet aan inruilen / verkopen. Zeker nu de belasting waarschijnlijk nog een paar jaar 50% blijft.
Daar kan een benzine V60 nooit tegen op.
Ik sluit me er volledig bij aan...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
aristo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
Locatie: Zwolle

xpsje schreef: Ik ben van plan een hybride v60 te kopen, maar als ik dit zo lees raden jullie het af?
Nee, de D6 is een heerlijke auto. Alleen je kan problemen met de aircopomp krijgen maar als je de auto via een dealer koopt zit er ws coulance op. Ook Volvo assistance premium is een aanrader, vooral als je op vakantie gaat. Het kan goed gaan, maar ook niet. De aircopomp is DE achilleshiel van de V60 D6.
Veel succes met je beslissing :-) :-)
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

aristo schreef:
xpsje schreef: Ik ben van plan een hybride v60 te kopen, maar als ik dit zo lees raden jullie het af?
De aircopomp is DE achilleshiel van de V60 D6.
Een defecte ERAD koppeling of ISG is ook een duur grapje.
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Hoe zit het met de te korte kabelboom. Iemand wees mij er op dat dit bij de eerste serie(s) ook een kwaal is wat tot rare foutmeldingen kan komen.
Ik heb volgens mij zelf ergens ook zoiets al eerder voorbij zien/horen komen. Hier op het forum nog niet. Dus is het probleem toch niet zo groot als andere partijen dat beweren?

Wat betreft de 180.000 beurt. Dat is ook een beurt die ik liever oversla maar het moet wel gebeuren.

Bij mijn vorige V50 2.0D was ik voor een grote beurt en nieuwe distributieset ook ruim 800 euro kwijt. Dit was bij een buurtgarage die de helft van het uurtarief rekent.
Laatst gewijzigd door Athome op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

The Mechanic schreef: Een defecte ERAD koppeling of ISG is ook een duur grapje.
Volgens mij valt het met die ERAD wel mee tegenwoordig? Ik begreep dat met een software update die problemen wel opgelost zijn?
Je hoort en leest er weinig over tegenwoordig.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Athome schreef: Hoe zit het met de te korte kabelboom. Iemand wees mij er op dat dit bij de eerste serie(s) ook een kwaal is wat tot rare foutmeldingen kan komen.
Te korte kabelboom van wat? Enige wat ik daarbij kan bedenken zijn de kabelbomen van het keyless…. Dat geeft alleen geen foutmeldingen, hij gaat gewoon niet meer open of dicht.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

@Athome
Ik denk dat je de stekker van de accu bedoelt.
Dat is een grote oranje stekker achter de achterbank, tegen de accu aan.
In die stekker zitten pinnetjes en er zijn gevallen waar die niet goed in het huis zaten zodat ze naar binnen konden schuiven.
Gevolg is een communicatieprobleem en dan houdt het hele spul er mee op.

En dan moet je auto mee met de autotrailer.....
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
2xRnuV60
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28.01.2020 - 07:44

Bij mijn v60 D66 is de OBC ook kapot, reparatie incl jaarlijkse beurt bijna €2400. Ik twijfel of ik die obc wel zal laten vernieuwen, de auto blijft wel hybride rijden (laadt op tijdens het rijden). Of loop ik risico dat er meer kapot gaat waardoor de reparatie nog duurder gaat worden? Bij de onderdelenlijn is een obc onbekend .
Benieuwd naar reacties
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

2xRnuV60 schreef: 29.09.2021 - 15:34 Bij mijn v60 D66 is de OBC ook kapot, reparatie incl jaarlijkse beurt bijna €2400. Ik twijfel of ik die obc wel zal laten vernieuwen, de auto blijft wel hybride rijden (laadt op tijdens het rijden). Of loop ik risico dat er meer kapot gaat waardoor de reparatie nog duurder gaat worden? Bij de onderdelenlijn is een obc onbekend .
Benieuwd naar reacties
Anders met de OBC langs een goede elektronicareparateur? Als het simpelweg een defect component is kan dit gewoon vervangen worden tenzij het een chip of geheugen is.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Probeer dit adres eens voor reparatie: https://www.ets1.nl/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
2xRnuV60
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28.01.2020 - 07:44

Hartelijk dank, ben niet zo handig nog op dit forum vandaar dat ik deze berichten pas nu zie! Baalde zo van de auto (al 2x airco-pomp vervangen, nu weer dus die obc, -gerepareerd maar niet echt goed, wèl 1100€ foetsie…..automaat moet gespoeld worden,, distributie riem komt eraan……) dat ik weer een V70 heb gekocht! Daar heb ik dan ook weer meteen een vraag over in een volgend bericht, nogmaals dank
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

2xRnuV60 schreef: 20.11.2021 - 11:45 Hartelijk dank, ben niet zo handig nog op dit forum vandaar dat ik deze berichten pas nu zie! Baalde zo van de auto (al 2x airco-pomp vervangen, nu weer dus die obc, -gerepareerd maar niet echt goed, wèl 1100€ foetsie…..automaat moet gespoeld worden,, distributie riem komt eraan……) dat ik weer een V70 heb gekocht! Daar heb ik dan ook weer meteen een vraag over in een volgend bericht, nogmaals dank
Balen dat de V60 niets geworden is man, het blijft een ontzettend complex apparaat met zowel de voor- als nadelen van een diesel en EV. Veel plezier en zo min mogelijk gedoe gewenst met de V70!
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”