De aircopomp van onze V60 D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1337
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Ook bij mij weer de laatste 2 weken 4 keer de melding.
Auto vandaag bij de dealer neergezet, liep al een afspraak voor een beurt. Ook het bereik komt niet verder meer dan 45 km bij volledig volgeladen.
Maar gelukkig is het eind in zicht!
Nog even en ik ben van dit onbetrouwbare ding af. Echt meer dan blij, wat zijn dit 4 tegenvallende jaren geweest voor mij. En dan heb ik nog het geluk dat het een zakelijke auto is, ik moet er niet aan denken zoiets privé te hebben.
Sorry voor al de Volvo liefhebbers hier maar het gaat het voor mij nooit meer worden.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@henkchroom & 360Degreez: zijn ze dan overgestapt van de geleidende PAG olie naar een compatible POE olie?

Je zou dan ondanks het niet volledig spoelen dat na elke vervanging er steeds minder PAG in het systeem zit, waardoor de nieuwe pompen steeds een stukje langer mee kunnen gaan...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Millimetervreter. schreef: Ook bij mij weer de laatste 2 weken 4 keer de melding.
Auto vandaag bij de dealer neergezet, liep al een afspraak voor een beurt. Ook het bereik komt niet verder meer dan 45 km bij volledig volgeladen.
Maar gelukkig is het eind in zicht!
Nog even en ik ben van dit onbetrouwbare ding af. Echt meer dan blij, wat zijn dit 4 tegenvallende jaren geweest voor mij. En dan heb ik nog het geluk dat het een zakelijke auto is, ik moet er niet aan denken zoiets privé te hebben.
Sorry voor al de Volvo liefhebbers hier maar het gaat het voor mij nooit meer worden.
Tja, jij hebt het vanaf dag 1 niet getroffen met jouw exemplaar. Afgezien van de ongeplande vervanging in 2017 (feb+jun) heeft mijn exemplaar ons nooit laten staan. Onze tesla is een ander verhaal met 2x een lege 12v accu gestrand, kapot DCDC board, 5 kapotte deurhandels, kapot achterklepslot, laadpoort die niet ontgrendeld, krakende vering, defecte leds in remlicht, vocht in achterlampen, etc, etc
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1337
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

RoaldH schreef:
Millimetervreter. schreef: Ook bij mij weer de laatste 2 weken 4 keer de melding.
Auto vandaag bij de dealer neergezet, liep al een afspraak voor een beurt. Ook het bereik komt niet verder meer dan 45 km bij volledig volgeladen.
Maar gelukkig is het eind in zicht!
Nog even en ik ben van dit onbetrouwbare ding af. Echt meer dan blij, wat zijn dit 4 tegenvallende jaren geweest voor mij. En dan heb ik nog het geluk dat het een zakelijke auto is, ik moet er niet aan denken zoiets privé te hebben.
Sorry voor al de Volvo liefhebbers hier maar het gaat het voor mij nooit meer worden.
Tja, jij hebt het vanaf dag 1 niet getroffen met jouw exemplaar. Afgezien van de ongeplande vervanging in 2017 (feb+jun) heeft mijn exemplaar ons nooit laten staan. Onze tesla is een ander verhaal met 2x een lege 12v accu gestrand, kapot DCDC board, 5 kapotte deurhandels, kapot achterklepslot, laadpoort die niet ontgrendeld, krakende vering, defecte leds in remlicht, vocht in achterlampen, etc, etc
Haha, mijn opvolger wordt een Tesla.....gelukkig schijnen de nieuwe M3's een stuk beter te zijn, maar bij Tesla verwacht je het een en ander, dat heeft een ander verwachtingspatroon, bij Volvo had ik dit totaal niet verwacht.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Millimetervreter. schreef: Haha, mijn opvolger wordt een Tesla.....gelukkig schijnen de nieuwe M3's een stuk beter te zijn, maar bij Tesla verwacht je het een en ander, dat heeft een ander verwachtingspatroon, bij Volvo had ik dit totaal niet verwacht.
Ja Arnold, die M3 zit beter in elkaar dan mijn MS. Echter hoor ik van veel mensen op het Tesla forum dat de afwerking wisselend is. Dit varieert van lakproblemen, vastlopend mainscreen, vergeten pushpins onder de auto, etc. Maar de M3 is wel de “beste” EV voor een redelijk bedrag. Al zouden mijn ouders hun X5 enkel om willen ruilen voor de Etron...

Dus grote kans dat ik de MS ook ga inruilen voor de M3 zodra het nieuwe huis geregeld is..,
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Ik heb wat lakissues, scheve rubbers. Vastlopende mainscreens heb ik nog nooit gehad, dat is denk ik oude firmware denk ik.
De vergeten pushpins heb ik ook in de achterwielkast, even erop wijzen bij volgende bezoek.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Autozoeker schreef: Ik heb wat lakissues, scheve rubbers. Vastlopende mainscreens heb ik nog nooit gehad, dat is denk ik oude firmware denk ik.
De vergeten pushpins heb ik ook in de achterwielkast, even erop wijzen bij volgende bezoek.
Dan valt het bij je mee. Heb je ook last van de Bluetooth bug als je Sentry mode hebt ingeschakeld? Dus de M3 staat op de oprit maximaal 10m bij je vandaan en als je je mobiel opneemt, is het gesprek wel hoorbaar in de auto?

Mijn MS is daar te oud voor...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Nog nooit opgevallen. Sentry staat altijd aan bij mij, omdat ik (nog) geen eigen oprit heb.
De keren dat ik gebeld ben, werkte alles naar behoren hoor. Maar ik zal het wel keer testen, naast de auto staan en vragen of iemand mij belt :P

[edit]
ik heb gewoon te nieuwe firmware, is al opgelost per 24.4
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 774/page-7

hmm toch niet, https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... it.152613/
heb nog niet zelf ervaren, maar zal eens op letten of mijn BT connect als ik binnen ben.
Laatst gewijzigd door Autozoeker op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Ik dacht dat ik de mazzel had. Mijn eerste pomp werd vervangen na 160.000 km omdat er een rammel in zat. Werkte goed en geen meldingen.

Vandaag had ik pech. De PIH wilde niet starten na een korte stop. Storing hybride systeem. Storing Spoed en Controle systeem Druk na 60s weer op startknop. ANWB erbij. gereset en naar de garage. Isoltatiewaarde level 3. Niet meer mee rijden. Nieuwe pomp.

Ik sta aan de vooravond om de wagen over te nemen van de baas opdat de mrs er mee gaat rijden, maar dit gezeur zit ik niet op te wachten. Ook al is ie spotgoedkoop tov van al het andere in aanschaf.

PS ANWB is er wel op vooruit gegaan. De vorige keer reden ze nog in golfjes...
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Autozoeker schreef: Nog nooit opgevallen. Sentry staat altijd aan bij mij, omdat ik (nog) geen eigen oprit heb.
De keren dat ik gebeld ben, werkte alles naar behoren hoor. Maar ik zal het wel keer testen, naast de auto staan en vragen of iemand mij belt :P

[edit]
ik heb gewoon te nieuwe firmware, is al opgelost per 24.4
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 774/page-7

hmm toch niet, https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... it.152613/
heb nog niet zelf ervaren, maar zal eens op letten of mijn BT connect als ik binnen ben.
Wat dat betreft is Tesla rijden net hetzelfde als met de V60 PIH in het 1e jaar. Reeds opgeloste bugs komen in een nieuwe software versie weer terug. Versie 8 deed het bij mij ook beter dan versie 9.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

S80 TDI schreef: Ik dacht dat ik de mazzel had. Mijn eerste pomp werd vervangen na 160.000 km omdat er een rammel in zat. Werkte goed en geen meldingen.

Vandaag had ik pech. De PIH wilde niet starten na een korte stop. Storing hybride systeem. Storing Spoed en Controle systeem Druk na 60s weer op startknop. ANWB erbij. gereset en naar de garage. Isoltatiewaarde level 3. Niet meer mee rijden. Nieuwe pomp.

Ik sta aan de vooravond om de wagen over te nemen van de baas opdat de mrs er mee gaat rijden, maar dit gezeur zit ik niet op te wachten. Ook al is ie spotgoedkoop tov van al het andere in aanschaf.

PS ANWB is er wel op vooruit gegaan. De vorige keer reden ze nog in golfjes...
Mijn ervaring is dat ik sinds 2018 minimaal 1 jaar doe met de pomp die dan preventief wordt vervangen. Ik vraag me alleen af of die storing eerder te detecteren zou zijn met een goede ODB lezer.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gewoon overnemen die auto.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
aristo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
Locatie: Zwolle

Ik heb mijn auto we terug, en na 3 weken A6 rijden moest ik wel weer even wennen. Ik wist niet dat de V60 zo zwaar stuurde :-) , maar goed toch weer de aircopomp. Dit keer een nieuw artikelnummer(schijnt) wel alle lof naar de pechhulp van Volvo/ANWB. Ik blijf toch nog even met de D6 rondrijden en hoop op het beste.
Laatst gewijzigd door aristo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

aristo schreef: Ik heb mijn auto we terug, en na 3 weken A6 rijden moest ik wel weer even wennen. Ik wist niet dat de V60 zo zwaar stuurde :-) , maar goed toch weer de aircopomp. Dit keer een nieuw artikelnummer(schijnt) wel alle lof naar de pechhulp van Volvo/ANWB. Ik blijf toch nog even met de D6 rondrijden en hoop op het beste.
Die Audi’s sturen nogal licht, is mijn ervaring met de A3. Heb je instelbare stuurbekrachtiging?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Ook hier komt het verhaal van de PAG weer naar boven. Wat ik even niet goed begrijp is wat er nu precies vervangen wordt bij een airco wissel.

Dit begrijp ik nu:
De PAG olie in de airco-zelf tast de keerring aan die voor afdichting moet zorgen tussen de elektromotor en de airco zelf. Wanneer deze gaat lekken, komt er PAG olie in de elektromotor waardoor de waardoor deze kapot gaat en de airco dus vervangen moet worden.

Maar......

In [link=viewtopic.php?p=1633127#real1633127]deze post[/link] wordt gezegd dat bij iedere vervanging er steeds minder PAG olie in het systeem zit.
Maar bij een airco vervanging of opnieuw afvullen wordt het systeem toch sowieso een soort van doorgespoeld waardoor de PAG olie eigenlijk al verwijderd zou zijn. Hierdoor zouden er wellicht toch geen handvol airco pompen per V60 nodig moeten zijn om het probleem op te lossen. Of wordt alleen de elektromotor vervangen waardoor de PAG olie zijn werk kan blijven doen en de volgende motor ook weer kan slopen.

Of gebruiken de meeste dealers toch nog steeds PAG olie voor de V60 omdat dit voorgeschreven staat, terwijl de PAG olie een deel van de oorzaak is (zoals het lijkt).
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Athome schreef: Ook hier komt het verhaal van de PAG weer naar boven. Wat ik even niet goed begrijp is wat er nu precies vervangen wordt bij een airco wissel.

Dit begrijp ik nu:
De PAG olie in de airco-zelf tast de keerring aan die voor afdichting moet zorgen tussen de elektromotor en de airco zelf. Wanneer deze gaat lekken, komt er PAG olie in de elektromotor waardoor de waardoor deze kapot gaat en de airco dus vervangen moet worden.

Maar......

In [link=viewtopic.php?p=1633127#real1633127]deze post[/link] wordt gezegd dat bij iedere vervanging er steeds minder PAG olie in het systeem zit.
Maar bij een airco vervanging of opnieuw afvullen wordt het systeem toch sowieso een soort van doorgespoeld waardoor de PAG olie eigenlijk al verwijderd zou zijn. Hierdoor zouden er wellicht toch geen handvol airco pompen per V60 nodig moeten zijn om het probleem op te lossen. Of wordt alleen de elektromotor vervangen waardoor de PAG olie zijn werk kan blijven doen en de volgende motor ook weer kan slopen.

Of gebruiken de meeste dealers toch nog steeds PAG olie voor de V60 omdat dit voorgeschreven staat, terwijl de PAG olie een deel van de oorzaak is (zoals het lijkt).
Bij mij deed je link het niet, misschien zo wel.
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1633127#real1633127

Volgens mij werken we langzaam toe naar het identificeren van een oorzaak van het falen. Het probleem lijkt nu voornamelijk te liggen bij het niet flushen van het systeem.
Flushen is iets anders dan het doorspoelen en afvullen van het systeem met een normaal airco-serviceapparaat en wordt gedaan met speciale apparatuur en spoelfloeistof. Daarna moet er gedroogd worden met stikstof.

Hier meer info van Hella zelf. (De Compressoren worden gebouwd door Sanden in opdracht van Hella)

Waarschijnlijk is simpelweg afvullen onvoldoende om alle oude (al dan niet verkeerde) olie, vocht en slijtagevuil uit het systeem te krijgen waardoor je problemen blijft houden.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Maar klopt het wel dat die PAG olie niet meer gebruikt wordt?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

IkeV70 schreef: Maar klopt het wel dat die PAG olie niet meer gebruikt wordt?
Als je de documentatie van Hella in de bijlage bekijkt zou voor de elektrische compressor een 120ml POE-Olie Spotgun patroon gebruikt moeten worden met een viscositeitsklasse van ISO 46.
(Info over olie vanaf Pagina 62)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ronald op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

360Degreez schreef: Hier meer info van Hella zelf. (De Compressoren worden gebouwd door Sanden in opdracht van Hella)
De compressoren worden OEM door Sanden in opdracht van Volvo gemaakt.
Hella is in deze gewoon een soort van Makro groothandel voor aftermarket automotive onderdelen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Hier ook een kapotte Aircopomp, 4 weken na aanschaf. Keurig onder coulance vervangen.
Valt me meteen op dat bij het laden het geluid van de ventilator er niet meer is.
Mooie auto, maar na de verhalen die ik her en der lees en hoor wordt de volgende toch maar weer een gewone diesel.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”