De aircopomp van onze V60 D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Laat je vooral niet afschrikken door de negatieve verhalen hier, maar geniet vooral van je prachtige bolide!
Ik zelf rijd er nu 2 jaar en 70K in. Naast de ISG, het keyless deurgreep/ontvanger probleempje, een lullige lekkage van het ruitensproeier slangetje achter het stuur en natuurlijk 4 pompen verder niks nada niente gehad. Zelfs na 175K nog de originele schijven (en voor zover ik weet ook blokken) en een gemiddeld verbruik van ruim 1:25. En verder alles aan boord wat Volvo in 2013 kon leveren. GENIETEN!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Giant2000 schreef: Valt me meteen op dat bij het laden het geluid van de ventilator er niet meer is.
Volgens mij is dat meer gerelateerd aan de omgeving- en systeemtemperatuur. De auto zorgt er gewoon zelf voor dat de accu binnen een bepaalde temperatuur range blijft.
Blazen is dus niet per definitie een storing, maar omgekeerd is ook niet waar...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Dankjewel Gouwe.
Vorige week was het natuurlijk ook 30 graden, zaterdag geen de aircopomp stuk en nu is het zeker 12 graden koeler.
Ik ga ook zeker genieten van de auto. De 240 waar ik 8 jaar in heb gereden had veel mankementen in het begin. Maar dat was te wijten aan slecht onderhoud van de vorige eigenaar. De aircopomp en alles wat er achter hangt is duidelijk een productiefout van Volvo wat best jammer is. Volgens de Volvo dealer heeft dit Sanden/Volvo inmiddels al miljoenen gekost.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Volgens de Volvo dealer heeft dit Sanden/Volvo inmiddels al miljoenen gekost.
Dus er komt zeker een moment waarop er gestuurd gaat worden op "niet meer vervangen bij defect".
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
aristo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
Locatie: Zwolle

DB200 schreef:
Volgens de Volvo dealer heeft dit Sanden/Volvo inmiddels al miljoenen gekost.
Dus er komt zeker een moment waarop er gestuurd gaat worden op "niet meer vervangen bij defect".
Tuurlijk....maar dan na de levensduur van wat een auto kan halen, dat is nu zo'n 10 jaar. Als je er een rechtzaak van maakt en de reparatie historie dan komt eruit dat Volvo zijn fout erkent en deze storing type specifiek is waardoor je ervanuit mag gaan dat dit onderdeel 10 jaar mee mag gaan of een deel daarvan. Al zou je dus 1 keer betalen en het jaar erop dus kapot gaan heb je recht op garantie.
Bramboo
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.03.2019 - 03:56

Heb net een V60 hybride gekocht uit eind 2013 met 130K op teller en schrik wel van het aircopomp probleem. Wanneer deze kapot gaat kan je dan ook niet meer rijden? Worden de pompen nog steeds onder garantie vervangen? Zo nee wat kost zo'n geintje
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Geen stress, de pomp gaat 9 van de 10 keer niet in 1 keer stuk. Je krijgt dan vanzelf meldingen (en daar moet je dan wat mee). Pomp wordt in beginsel nog steeds onder 100% coulance door de Volvo dealer vervangen. Je doet er wel verstandig aan om de auto bij de dealer in onderhoud te houden (hoewel ook dat strikt gezien hiervoor niet nodig zou hoeven zijn). Je zou verder even in het onderhoudsboekje kunnen kijken welke dealer de auto heeft onderhouden of als je de auto bij een Volvo dealer hebt gekocht bij die dealer even navraag kunnen doen.... Ga eerst en vooral lekker genieten van die prachtbak!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hooftman in Waddinxveen heeft een machine die alles schoon maakt, probleem is dat de airco pomp kapot gaat door vervuiling en de nieuwe maken die vervuiling niet. Maar meestal zit er nog vuil in de leidingen waardoor de nieuwe pomp ook kapot gaat. Misschien dat jouw dealer ook zo'n machine heeft?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Bramboo schreef: 07.11.2019 - 08:57 Heb net een V60 hybride gekocht uit eind 2013 met 130K op teller en schrik wel van het aircopomp probleem. Wanneer deze kapot gaat kan je dan ook niet meer rijden? Worden de pompen nog steeds onder garantie vervangen? Zo nee wat kost zo'n geintje
Kan vriezen en dooien,
Heb ook gehad dat hij helemaal dood was zelfs de deuren niet open te krijgen.
Meestal geeft ie een melding.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Bramboo schreef: 07.11.2019 - 08:57 Heb net een V60 hybride gekocht uit eind 2013 met 130K op teller en schrik wel van het aircopomp probleem. Wanneer deze kapot gaat kan je dan ook niet meer rijden? Worden de pompen nog steeds onder garantie vervangen? Zo nee wat kost zo'n geintje
Het geintje kost ongeveer 1900 euro.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Hydrograaf
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.04.2019 - 15:50

Hebben alle V60 D6 het probleem van de aircopomp of zijn het bepaalde series of exemplaren van een bepaald jaar? Mijn dochter heeft ook een V60 D6 uit 2015 met een tellerstand van 186.000 km, maar tot heden geen problemen met de aircopomp. Ik wilde deze auto eventueel overnemen, maar twijfel, bij alle hororverhalen over kapotte aircopompen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nee de problemen zijn niet te relateren aan modeljaar o.i.d. Het lijkt er meer op dat als je eenmaal de pomp hebt moeten laten vervangen dat dan het hek van de dam is.
Mijn pomp zit er nu sinds mei in en 0,0 meldingen. Vorige heeft het ruim een jaar uitgehouden. Die daarvoor 2 maanden.
Niet twijfelen, gewoon kopen die wagen!
Volvo blijft het gewoon onder coulance oplossen en buiten de pomp is het gewoon een dijk van een auto. Heel veel auto voor relatief heel weinig geld!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Al eerder aangegeven, maar als hij eenmaal kapot is gegaan kan het zijn dat er nog vuil in de leidingen zit. Er is een dealer in Nederland die een machine heeft die dat schoon kan maken.
Nieuwe pompen gaan gewoon kapot door dat vuil.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Hydrograaf schreef: 28.11.2019 - 14:43 Hebben alle V60 D6 het probleem van de aircopomp of zijn het bepaalde series of exemplaren van een bepaald jaar? Mijn dochter heeft ook een V60 D6 uit 2015 met een tellerstand van 186.000 km, maar tot heden geen problemen met de aircopomp. Ik wilde deze auto eventueel overnemen, maar twijfel, bij alle hororverhalen over kapotte aircopompen.
Ik zou het niet doen, de kans dat hij je staan laat bij een kapotte aircopomp is groot.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Ik rij al 6 jaar in de D6 en ook bij mij al 4 nieuwe pompen, maar nog nooit een melding gehad. De Volvo dealer Svala uit Lisse heeft deze elke keer preventief vervangen. Wel een keer is de erad vernieuwd bij 170.000 km. auto was toen 4,5 jaar oud en is met 70% coulance vervangen.
Bij 5 jaar kon ik de auto niet meer laden, bleek de OBC stuk te zijn, reparatie € 1.500,- Dit heb ik niet gedaan. Via de sloop een andere OBC gekocht voor € 400,- . Ik kan weer laden alleen wel op 6 ampere, niet hoger. Dit probleem kan Volvo niet oplossen, ze weten niet waar dit door komt.
Bij 200.000 ging de auto niet harder dan 180 en was ik trekkracht kwijt. Dit werd veroorzaakt door een turbosensor.
Voor de rest een dijk van een auto, ik heb er inmiddels 220.000 km mee gereden en ga nog ff door.
henko.reuvekamp
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 23.11.2019 - 18:31

Dat probleem met die aircopomp, bestaat dat ook voor het nieuwe model V60?
V60 T8 Twin Engine AWD, bouwjaar 2019, R-design
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nee.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Unificato
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 11.11.2019 - 12:12

Waar ik al bang voor was: wederom een aircopomp defect, de vorige is eind juli vervangen. Ik heb de dealer gevraagd of zij dat flushen uitvoeren. Reactie was dat ze daar geen speciale apparatuur voor hebben en er vanuit Volvo NL geen instructies over ontvangen hebben. Dan houdt Volvo het wel in stand of is dat flushen een fabel? Iemand hier ervaring mee dat er na flushen geen vervanging meer nodig is?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Unificato schreef: 08.12.2019 - 16:25 Waar ik al bang voor was: wederom een aircopomp defect, de vorige is eind juli vervangen. Ik heb de dealer gevraagd of zij dat flushen uitvoeren. Reactie was dat ze daar geen speciale apparatuur voor hebben en er vanuit Volvo NL geen instructies over ontvangen hebben. Dan houdt Volvo het wel in stand of is dat flushen een fabel? Iemand hier ervaring mee dat er na flushen geen vervanging meer nodig is?
. De isolatie van de pomp is toch aangetast? Waarom zou flushen dat verhelpen?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

RoaldH schreef: 08.12.2019 - 21:04 . De isolatie van de pomp is toch aangetast? Waarom zou flushen dat verhelpen?
Omdat vuil en vooral vocht de isolatie van de nieuwe compressor onmiddellijk aantast. Ik heb ergens gelezen dat minder dan twee druppels water al genoeg is om de nieuwe compressor om zeep te helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”