Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Er wordt nogal verondersteld dat ik met die snelheid de grenzen van de auto op zoek. Het is vrijwel altijd gewoon met de meute meerijden. Als je dan al aan de grenzen van de auto zit, is het gewoon schandalig.
Ik rij niet anders dan met een Volvo V50 2.0D, Fiat Punto 1.3 JTD, Seat Toledo 1.9 TDI. Al deze auto's hadden geen rare fratsen op klaverbladen.

Wellicht dat mensen de volgende afslag kennen.
Komende vanaf Arnhem op de A12 en neem de afslag A50 richting Eindhoven. In deze bocht staan borden van 70 km/u. In deze bocht treedt het overstuurgevoel bij ongeveer 80-85 km/u op. Terwijl andere auto's je op de linkerbaan gewoon voorbij rijden. Dat ik dan dus al te snel voor de auto rijd, gaat er bij mijn niet in.

Nog even voor de duidelijkheid. Ik heb niet het idee dat de achterkant mij komt inhalen. Het is meer het gevoel dat auto ineens een iets krappere radius gaat volgen en deze ook wil blijven volgen. Verder geen ander gevoel van onrust
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Athome schreef: Er wordt nogal verondersteld dat ik met die snelheid de grenzen van de auto op zoek. Het is vrijwel altijd gewoon met de meute meerijden. Als je dan al aan de grenzen van de auto zit, is het gewoon schandalig.
Ik rij niet anders dan met een Volvo V50 2.0D, Fiat Punto 1.3 JTD, Seat Toledo 1.9 TDI. Al deze auto's hadden geen rare fratsen op klaverbladen.

Wellicht dat mensen de volgende afslag kennen.
Komende vanaf Arnhem op de A12 en neem de afslag A50 richting Eindhoven. In deze bocht staan borden van 70 km/u. In deze bocht treedt het overstuurgevoel bij ongeveer 80-85 km/u op. Terwijl andere auto's je op de linkerbaan gewoon voorbij rijden. Dat ik dan dus al te snel voor de auto rijd, gaat er bij mijn niet in.

Nog even voor de duidelijkheid. Ik heb niet het idee dat de achterkant mij komt inhalen. Het is meer het gevoel dat auto ineens een iets krappere radius gaat volgen en deze ook wil blijven volgen. Verder geen ander gevoel van onrust
Ik herken deze afslag en er is voldoende ruimte om daar met 110 de ruime bocht te nemen. Wel viel het me op na de beurt van de Volvo dealer van gisteren dat de achterkant stabieler is na het aandraaien van de aandrijfbouten. Dus ik zou het zoeken in bandenspanning, uitlijning en zorgen dat er geen speling zit op de ERAD.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En toch is dat een listig bochtje, hij begint normaal maar daarna knijpt hij naar binnen.
Het verschil moet je denk ik zoeken in banden.
Mijn V90 D5 awd staat op Pilot Sport 4 banden, enige tijd terug een Veel lichtere V40 T3 mee gehad die op Primacy 4 banden stond en die een veel hardere rubber samenstelling heeft.
Daar waar de pilot sport 4 met veel zwaardere auto alleen maar grip heeft, was de V40 het spoort bijster, zelfde merk banden alleen een veel sportievere band tegenover 1 die vooral veel kilometers moet maken.
Michelin is het merk, veel duurder dan bijv. Dunlop maar zo voorspelbaar als je de juiste band kiest, ik zet altijd in op de sportieve band met de meeste grip.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

De uitlijning is gecontroleerd. Het uitspoor is omgezet naar toespoor. Dit zou volgens specs zo horen. Het rij gedrag is er niet beter op geworden. Voor ons gevoel zelfs iets slechter.
Ik heb nog even op het overstuureffect gelet. Ik heb het effect alleen in een bocht naar links

Nog even aanvullende info. Op de auto zitten Ixion II velgen gemonteerd. 8J*19 met bandenmaat 235/45/19. Er zitten tevens spacers tussen en de auto is verlaagd (welke set is mij niet bekend). Volgens de garage waar de uitlijning gedaan is, zou de velgmaat samen met de spacers en het verlagen ook niet bevorderend zijn voor het weggedrag.
Zoals ik er tegen aan kijk zijn de spacers noodzakelijk om de velg op de juiste manier onder de auto te krijgen.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Athome schreef: De uitlijning is gecontroleerd. Het uitspoor is omgezet naar toespoor. Dit zou volgens specs zo horen. Het rij gedrag is er niet beter op geworden. Voor ons gevoel zelfs iets slechter.
Ik heb nog even op het overstuureffect gelet. Ik heb het effect alleen in een bocht naar links

Nog even aanvullende info. Op de auto zitten Ixion II velgen gemonteerd. 8J*19 met bandenmaat 235/45/19. Er zitten tevens spacers tussen en de auto is verlaagd (welke set is mij niet bekend). Volgens de garage waar de uitlijning gedaan is, zou de velgmaat samen met de spacers en het verlagen ook niet bevorderend zijn voor het weggedrag.
Zoals ik er tegen aan kijk zijn de spacers noodzakelijk om de velg op de juiste manier onder de auto te krijgen.
Rommel er onder uit en gewoon oem gaan rijden.
Die dingen geven behoorlijk extra belasting op de naven, ik snap nooit waarom iemand omwille van de looks voor dit soort oplossingen kiest.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Ik heb niet het idee dat de spacers voor de looks zijn. Volgens mij ze noodzakelijk omdat de velgen anders te ver naar binnen komen.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Athome schreef:.....
Nog even aanvullende info. Op de auto zitten Ixion II velgen gemonteerd. 8J*19 met bandenmaat 235/45/19. Er zitten tevens spacers tussen en de auto is verlaagd (welke set is mij niet bekend). Volgens de garage waar de uitlijning gedaan is, zou de velgmaat samen met de spacers en het verlagen ook niet bevorderend zijn voor het weggedrag.
Zoals ik er tegen aan kijk zijn de spacers noodzakelijk om de velg op de juiste manier onder de auto te krijgen.
Wat ik ff niet begrijp, waarom wordt dit soort info niet in de startpost gemeld? Ik kan dat nooit zo goed begrijpen, er wordt geklaagd over de wegligging van de V60, die zou niet goed zijn, maar essentiële info dat er met de ophanging is gerommeld wordt niet medegedeeld... bijzonder....

Maar lijkt mij een logisch, inderdaad wat Diesel01 ook al zegt, eerst terug naar de originele basis, dan eens kijken hoe dat rijdt.....
en als er spacers nodig zijn om de velgen er op te kunnen krijgen zijn het toch simpel weg niet de juiste velgen? Bij mij zouden die er direct af gaan en (originele) passende velgen er op. (zijn de velgen (en banden) überhaupt wel geschikt voor het gewicht van de pih?)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

De velg en velgmaat staat op de officiële optielijst van Volvo. Dus daar zou het probleem niet mogen zitten.
Ik ga nog even weer terug naar dealer om het een en ander eens uit te zoeken. Vooral hoe zit met de spacers.

Nog even voor de duidelijkheid:
Dat er spacers tussen zaten wist ik. Ze lijken mij alleen noodzakelijk en niet voor de looks. Daarnaast heb ik geen ervaring met spacers en het effect op het rijgedrag.
Dat de auto verlaagd zou zijn was ik niet 100% zeker van. Origineel heeft een D6 banden met de maat 235/45/17. Op de 19" zit ook de maat 235/45 (voorschrift Volvo). Dat maakt dat de totale diameter 50mm groter is. Dat geeft dan al gauw het effect dat de auto 25mm verlaagd zou zijn.

De voorbanden zijn Dunlop Sportmaxx RT met een loadindex van 97. Dus ja, die is geschikt voor de Volvo. Bij koop zaten er Michelins onder. Helaas heb ik de voorbanden al snel moet vervangen (de wang lek gereden) en heb zelf al jaren goede ervaring met dit type Dunlop. Vandaar de keuze voor de Dunlop. Wat ook mee heeft gespeeld heeft, is de prijs. De Dunlop was bij mijn bandenboer 50 euro per band goedkoper.
Een optie die ik nog heb, is de voor en achterwiel omwisselen. Dan kan ik voor een deel het effect van de banden uitsluiten (Michelins liggen wel nog op de achteras). Het is dus mogelijk dat de banden toch niet zo goed passen bij het model auto of als combinatie met een ander merk achterband. Dat is iets wat alleen iemand met ervaring van dit type band op deze auto vooraf kan vertellen. Vind die persoon maar eens. Dus banden blijven ook een gok
Laatst gewijzigd door Athome op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Athome schreef: Wellicht dat mensen de volgende afslag kennen.
Komende vanaf Arnhem op de A12 en neem de afslag A50 richting Eindhoven. In deze bocht staan borden van 70 km/u. In deze bocht treedt het overstuurgevoel bij ongeveer 80-85 km/u op. Terwijl andere auto's je op de linkerbaan gewoon voorbij rijden. Dat ik dan dus al te snel voor de auto rijd, gaat er bij mijn niet in.
Die bocht ken ik ook. Heb geen PIH, maar die is zonder problemen met 140 te nemen. Stukkie verderop van de A15 naar de A50 als ie helemaal leeg is, kan nog een stuk harder. Ik vind de V60 (wel met 4C onderstel) een dijk van een auto in de bochten. Kan dat Hybrid system niet uit?
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Athome schreef: De velg en velgmaat staat op de officiële optielijst van Volvo. Dus daar zou het probleem niet mogen zitten.
Ik ga nog even weer terug naar dealer om het een en ander eens uit te zoeken. Vooral hoe zit met de spacers.

Nog even voor de duidelijkheid:
Dat er spacers tussen zaten wist ik. Ze lijken mij alleen noodzakelijk en niet voor de looks. Daarnaast heb ik geen ervaring met spacers en het effect op het rijgedrag.
Dat de auto verlaagd zou zijn was ik niet 100% zeker van. Origineel heeft een D6 banden met de maat 235/45/17. Op de 19" zit ook de maat 235/45 (voorschrift Volvo). Dat maakt dat de totale diameter 50mm groter is. Dat geeft dan al gauw het effect dat de auto 25mm verlaagd zou zijn.
Passende originele Volvo velgen voor het juiste model auto passen zonder twijfel zonder spacers. Daarnaast is overigens volgens de Volvo accessoires website (LINK) de Ixion II niet geschikt voor de PIH/D6, maar ik zie ze wel weer in de prijslijst van MY16 staan, overigens met bandenmaat 235/40r19. Zouden dus passend moeten zijn (steekmaat en ET-waarde geschikt) zonder spacers!

EDIT: typo in bandbreedte. 245 moet 235 zijn...
Laatst gewijzigd door Jers3n op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

De voorgeschreven banden voor de V60 PIH zijn 235/45/17 LI97 en 235/45/18 LI98. Heico geeft aan dat je bij 19 inch moet gaan voor 235/40/19 LI96 banden of 245/35/19 LI93 banden. Ik zou gaan voor de eerste optie die Heico aangeeft. Maar dan zonder spacers.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 675
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Ik zou ook zeggen OEM.
Misschien moet je eens in een andere V60 met dezelfde velgen en banden rijden om te kijken of die ook zo belabberd stuurt.
Mijn dweil (OEM) veranderde na uitlijning in een strak rijdende auto.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Jers3n schreef:
Athome schreef: De velg en velgmaat staat op de officiële optielijst van Volvo. Dus daar zou het probleem niet mogen zitten.
Ik ga nog even weer terug naar dealer om het een en ander eens uit te zoeken. Vooral hoe zit met de spacers.

Nog even voor de duidelijkheid:
Dat er spacers tussen zaten wist ik. Ze lijken mij alleen noodzakelijk en niet voor de looks. Daarnaast heb ik geen ervaring met spacers en het effect op het rijgedrag.
Dat de auto verlaagd zou zijn was ik niet 100% zeker van. Origineel heeft een D6 banden met de maat 235/45/17. Op de 19" zit ook de maat 235/45 (voorschrift Volvo). Dat maakt dat de totale diameter 50mm groter is. Dat geeft dan al gauw het effect dat de auto 25mm verlaagd zou zijn.
Passende originele Volvo velgen voor het juiste model auto passen zonder twijfel zonder spacers. Daarnaast is overigens volgens de Volvo accessoires website (LINK) de Ixion II niet geschikt voor de PIH/D6, maar ik zie ze wel weer in de prijslijst van MY16 staan, overigens met bandenmaat 245/40r19. Zouden dus passend moeten zijn (steekmaat en ET-waarde geschikt) zonder spacers!
In de pdf hebben ze het over 235/40/19 i.p.v. 245/40/19. Ik denk dat 245/40/19 gaat aanlopen. Vandaar die spacers?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

HeinvdW schreef: Ik zou ook zeggen OEM.
Misschien moet je eens in een andere V60 met dezelfde velgen en banden rijden om te kijken of die ook zo belabberd stuurt.
Mijn dweil (OEM) veranderde na uitlijning in een strak rijdende auto.
Ben ik met je eens Hein. Ik zou dan gaan voor de originele maat die Volvo voorschrijft voor 19 inch, maar dan zonder spacers. Mocht er een heico verlagingsset onder de auto zitten, dan is dat prima met de 235/40/19 banden. Breder (of hoger) zou ik niet doen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Banden nog even gecontroleerd. De maat is inderdaad 235/40/19. Of het een Heico set is, durf ook niet te zeggen.
Ik ga komende zaterdag naar dealer en hoop daar wat antwoorden te krijgen. De auto is daar gekocht. onderhouden en weer ingeleverd.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

Die van mij rijdt ook als een dweil. Volgende week naar de dealer voor uitlijning. Ik rijd nu op 215x50x17.
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

En nu? Het lijkt mij te zachte banden of een kapotte schokbreker achter.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb een half jaar een V70 gehad met in het begin niet originele velgen eronder. De auto reed er verschrikkelijk mee, zowel rechtuit, in bochten en een vreselijke irritante trilling bij (vol)gasgeven. Heb de originele Ixions van mijn PIH onder de V70 gelegd en de auto reed super strak (voor zover dat met een V70 kan dan). Ik zou ook zeggen: ga voor compleet OEM. Controleer zeker ook de ET waarde en of de velgen wel origineel zijn, spacers er tussenuit en de juiste passende bandenmaat. Ik gok dat de auto er heel erg van opknapt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Athome schreef: Banden nog even gecontroleerd. De maat is inderdaad 235/40/19. Of het een Heico set is, durf ook niet te zeggen.
Ik ga komende zaterdag naar dealer en hoop daar wat antwoorden te krijgen. De auto is daar gekocht. onderhouden en weer ingeleverd.
En wat heeft de dealer er van gezegd?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

De auto is ondertussen bij de dealer geweest voor 3 punten.
- Stuur stond na 2 keer uitlijnen nog steeds iets scheef (paar graden hoekverdraaiing)
- Bij het inparkeren in een vak naar links maakte het rechterwiel een raar soort ratelend geluid. Dit gebeurt nog voordat de uiterste stuuruitslag bereikt was.
- Het soort overstuureffect. Samen met de een monteur geprobeerd om het te demonstreren. In de buurt van de garage wel een paar geschikte bochten kunnen vinden maar het effect niet kunnen opwekken.

Verlagingsset is van Heico
De spacers hebben een dubbelfunctie. Enerzijds om het verschil in ET-waarde te corrigeren maar alleen dit is geen reden om de spacers te monteren. Anderszijds 19" en verlagen zorgt voor het kunnen aanlopen van de banden in de wielkasten bij o.a inparkeren. 18" en verlagen vereist ook geen spacers.
Het is dus combinatie van de gekozen velgen en verlagen dat de spacers noodzakelijk maakt.

- Het stuur staat nu wel recht.
- De ankerplaat (zo noemde ze het) zou aan de rechterkant tegen de remschijf kunnen lopen. Deze hebben ze wat verbogen waardoor het niet geluid bij inparkeren niet meer voor mag komen. Helaas lijkt dit toch niet het geval te zijn. Ben hier nog niet 100% zeker van
- Een hitteschild drukte tegen het stuurhuis aan. Er is een stuk van het hitteschild afgehaald. Ook dit lijkt niet geholpen te hebben. Ook hiervan ben ik nog niet 100% zeker van.

Omdat mijn euvels altijd voorkomen in bocht naar links, dus druk op rechter vooras/ophanging, krijg ik zelf een vaag vermoeden dat de auto schade gehad heeft. Welke niet helemaal zuiver gerepareerd is.

Mijn volgende acties:
- Auto laten controleren op eventuele schades uit het verleden. Zeker die verband kunnen houden met mijn klachten
- Er zeker van zijn dat de reparaties effect hebben gehad (of juist niet).
- Eventueel toch weer een afspraak maken bij de garage (wat is Emmen dan toch een stuk rijden vanuit Zwolle).

Op het rijden zelf heb ik geen klachten. De auto is gevoelig voor wegverkanting. Je bent bij een duidelijke verkanting (die jezelf ook duidelijk kan zien in de weg) zichtbaar aan het tegensturen om de auto rechtuit te laten gaan. Het stuur staat iets verdraaid t.o.v de normale rechtuitstand.
Het rijden als een dweil, waar sommigen over klagen, heb ik nog niets van gemerkt. Wellicht dat dit komt door de 19"velgen. In winter komen er straks 17" Njord velgen onder, ben benieuwd. Het gewicht van de auto is wel merkbaar.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”