Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Athome schreef: Mijn volgende acties:
- Auto laten controleren op eventuele schades uit het verleden. Zeker die verband kunnen houden met mijn klachten
- Er zeker van zijn dat de reparaties effect hebben gehad (of juist niet).
- Eventueel toch weer een afspraak maken bij de garage (wat is Emmen dan toch een stuk rijden vanuit Zwolle).

Op het rijden zelf heb ik geen klachten. De auto is gevoelig voor wegverkanting. Je bent bij een duidelijke verkanting (die jezelf ook duidelijk kan zien in de weg) zichtbaar aan het tegensturen om de auto rechtuit te laten gaan. Het stuur staat iets verdraaid t.o.v de normale rechtuitstand.
Het rijden als een dweil, waar sommigen over klagen, heb ik nog niets van gemerkt. Wellicht dat dit komt door de 19"velgen. In winter komen er straks 17" Njord velgen onder, ben benieuwd. Het gewicht van de auto is wel merkbaar.
Als ik jou was zou ik de winterbanden er eens onder gooien en daarmee kijken wat er nog van de klachten overblijft.
Zijn die geheel weg dan weet je dat het probleem dus in de 19" inch combi zit, zijn ze niet weg dan zit er dus iets niet goed in de ophanging/uitlijning.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Spacers er uit en gewoon oem gaan.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

Inmiddels is de auto opnieuw uitgelijnd en heb ik samen met de dealer als test een set andere velgen + banden van een te koop staande V60 bij ze, onder mijn auto laten zetten.
(identieke velgen, maar met Michelin Primacy ipv Continental) wat een mega verschil! Auto is nu zo goed als niet meer zoekerig / gevoelig voor spoorvorming en ook het klaverblad met dwarsriggels doet hij nu een factor 10 beter! Ongelooflijk maar waar. Ik vind hem nog steeds wel te licht sturen, maar wellicht lost dat zich op als ik bijv. naar 235/45/17 ga ipv de nu 215/50/17.
Het zat hem dus kennelijk in de banden. De uitlijning is eerder dan de wielen wissel gebeurd, maar daar heb ik weinig van gemerkt.
Laatst gewijzigd door Nvr78 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

- Ondertussen zijn de 17" Njord velgen met winterbanden en spacers gemonteerd. Dit heeft geen verschil gebracht. Dus de 19" wielen zelf zijn niet de oorzaak.
- Spacers verwijderd. Probleem nog steeds aanwezig maar het voelt op details wel een fractie anders aan. Dit doordat het middenpunt van het wiel t.o.v ophanging veranderd is.
- Bij het verwijderen van de spacers viel op dat het rechter voorwiel veel spelling had. Het linkervoorwiel heeft totaal geen spelling. Samen met een collega gekeken en zoals hij het zag, zit er spelling op de onderste draagarm, daar waar de wielconstructie in de onderste draagarm draait/steunt.

Afspraak gemaakt bij de dealer in Zwolle (daar woon ik ook) en eerst samen gereden met de monteur. De monteur vond mijn verhaal vreemd omdat naar zijn ervaring de ophanging van de V60 gewoon een stabiele ophanging is. De monteur heeft gevoeld wat de auto doet en wees direct naar de ophanging rechtsvoor. In garage op de brug gezet en gekeken en gevoeld. Voor hem was het met 5 sec al duidelijk. Onderste draagarm moet vervangen worden.

Toen ik zelf de speling op het rechter voorwiel opgemerkt had, kon ook ineens beredeneren wat er precies in de bepaalde situatie in een bocht naar links met het voorwiel gebeurd.
Wanneer de kracht op rechter voorwiel samen met de radius van de bocht in een bepaalde balans is, wordt door de kracht/druk op het voorwiel en door de speling, het wiel nog iets verder naar binnen gedraaid, waardoor er een nog iets krappere radius ontstaat. Door het verwijderen van wat kracht (van het gas gaan) of iets terugsturen, komt het wiel weer terug in zijn originele positie staan.
Dit is een ellende op klaverbladen. De radius van veel klaverbladen is nu net precies dat balanspunt. Je blijft hierdoor het gehele klaverblad aan het corrigeren.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi dat het is opgelost! Lekker genieten maar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Athome schreef: 09.12.2019 - 22:32 - Ondertussen zijn de 17" Njord velgen met winterbanden en spacers gemonteerd. Dit heeft geen verschil gebracht. Dus de 19" wielen zelf zijn niet de oorzaak.
- Spacers verwijderd. Probleem nog steeds aanwezig maar het voelt op details wel een fractie anders aan. Dit doordat het middenpunt van het wiel t.o.v ophanging veranderd is.
- Bij het verwijderen van de spacers viel op dat het rechter voorwiel veel spelling had. Het linkervoorwiel heeft totaal geen spelling. Samen met een collega gekeken en zoals hij het zag, zit er spelling op de onderste draagarm, daar waar de wielconstructie in de onderste draagarm draait/steunt.

Afspraak gemaakt bij de dealer in Zwolle (daar woon ik ook) en eerst samen gereden met de monteur. De monteur vond mijn verhaal vreemd omdat naar zijn ervaring de ophanging van de V60 gewoon een stabiele ophanging is. De monteur heeft gevoeld wat de auto doet en wees direct naar de ophanging rechtsvoor. In garage op de brug gezet en gekeken en gevoeld. Voor hem was het met 5 sec al duidelijk. Onderste draagarm moet vervangen worden.

Toen ik zelf de speling op het rechter voorwiel opgemerkt had, kon ook ineens beredeneren wat er precies in de bepaalde situatie in een bocht naar links met het voorwiel gebeurd.
Wanneer de kracht op rechter voorwiel samen met de radius van de bocht in een bepaalde balans is, wordt door de kracht/druk op het voorwiel en door de speling, het wiel nog iets verder naar binnen gedraaid, waardoor er een nog iets krappere radius ontstaat. Door het verwijderen van wat kracht (van het gas gaan) of iets terugsturen, komt het wiel weer terug in zijn originele positie staan.
Dit is een ellende op klaverbladen. De radius van veel klaverbladen is nu net precies dat balanspunt. Je blijft hierdoor het gehele klaverblad aan het corrigeren.
Fijn dat je het nu weet!
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hoeveel km heeft de auto gereden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

De auto heeft 150.000 gereden.
De draagarm is ondertussen vervangen. Een enorme verbetering. Het rare gevoel in een bocht naar links is weg en tevens is het algehele gevoel in het stuur een heel stuk prettiger/rustiger geworden.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”