Airco service vereist

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En berg op in AWD....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Uiteraard...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Het klinkt raar voor dieselrijders en mensen die geleerd hebben om volgens het nieuwe rijden te rijden maar met een caravan of zware aanhanger is er maar 1 juist advies en dat is op toeren houden. Inderdaad niet onder 2000 toeren komen. Ik denk dat boven 2300 toeren als richtlijn wel een goed advies is.
Volvo V60 PiH Summum MY14
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

En daar sta je dan in de Franse Alpen met je mooie bak... ‘Airco service vereist’ Nondeju! Volvo Assistance gebeld en hij wordt morgen afgesleept. Ik mag maandag een uur verderop ergens een huurauto ophalen. En dan terug om vrouw en kinders op te halen en de reis te vervolgen. Dus de stand is nu in één jaar: kapotte aircopomp, kapotte multiriem, lekke koppakking en wederom kapotte aircopomp. Ik mis mijn ouwe trouwe V70 :(
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@4wielen: echt balen dit. Waren er signalen dat de aircopomp aan het falen was? Bv de airco minder koud, meer (na)blazen bij het laden, melding storing Hybride systeem dat maar 1 seconde zichtbaar is bij het starten?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Athome schreef: Het klinkt raar voor dieselrijders en mensen die geleerd hebben om volgens het nieuwe rijden te rijden maar met een caravan of zware aanhanger is er maar 1 juist advies en dat is op toeren houden. Inderdaad niet onder 2000 toeren komen. Ik denk dat boven 2300 toeren als richtlijn wel een goed advies is.
Het lijkt wat hoog. Maar de automaat “loost” zijn warmte via het koelsysteem van de auto. Door de hogere toeren is er meer koeling.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

RoaldH schreef: @4wielen: echt balen dit. Waren er signalen dat de aircopomp aan het falen was? Bv de airco minder koud, meer (na)blazen bij het laden, melding storing Hybride systeem dat maar 1 seconde zichtbaar is bij het starten?
Ik vond de airco niet ijskoud, maar koelde voldoende. Viel me een week geleden, toen het zo warm was, wel op dat ik de airco hoorde als ik voor een verkeerslicht stond. Nablazen niet gemerkt (maar let ik ook niet op). Er is zeker geen eerdere melding geweest, want dat zou ik hebben gezien (ik lette er al extra op met het oog op de vakantie).
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

RoaldH schreef:
Athome schreef: Het klinkt raar voor dieselrijders en mensen die geleerd hebben om volgens het nieuwe rijden te rijden maar met een caravan of zware aanhanger is er maar 1 juist advies en dat is op toeren houden. Inderdaad niet onder 2000 toeren komen. Ik denk dat boven 2300 toeren als richtlijn wel een goed advies is.
Het lijkt wat hoog. Maar de automaat “loost” zijn warmte via het koelsysteem van de auto. Door de hogere toeren is er meer koeling.
Dat bedoel ik niet alleen vanwege de automaat. Diesel leveren hun maximale koppel al onder de 2000 toeren. Dat wordt je tijdens rijlessen tegenwoordig ook geleerd. Alleen heb je onder die 2000 toeren wel je koppel maar nog geen vermogen. Pas boven de 2000 toeren begint de motor ook merkbaar vermogen op te bouwen. Dit merk je goed tijdens het trekken van een aanhanger/caravan. Dus om die reden moet al boven die 2000 toeren blijven.

Je moet gewoon in het toerengebied blijven waar de auto de aanhanger/caravan het makkelijkst voorttrekt. Dat zal inderdaad ongeveer 2200-3500 toeren zijn.
En ja, de automaat vind het ook niet leuk als je te laag in de toeren blijft. Dat hoor je gewoon. En op lange termijn merk je dit ook wel als langs de kant van de weg stil staat.

Een collega van mij heeft ooit zijn turbo er uit gebrand omdat hij met een vol gepakte caravan zo veel onder in de toeren bleef hangen richting het zuiden van Europa
Laatst gewijzigd door Athome op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Maximaal vermogen 158 kW / 215 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 440 Nm bij 1.500 tpm
Gewoon ergens er tussenin blijven.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Afbeelding

Je kan dus beter tussen de 2100-2700 zitten.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Inderdaad. Onder de 2000 toeren is er geen vermogen en boven de 3500 begint het al voelbaar in te kakken.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Athome schreef: Inderdaad. Onder de 2000 toeren is er geen vermogen en boven de 3500 begint het al voelbaar in te kakken.
'Geen vermogen' is wat zwaar aangezet als ik kijk naar de Y-as.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
PHEV60PHEV
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58

Optimum is inderdaad boven de 2000 toeren
Maar bij 1700tpm over de 100pk en 400nm moet je meeste caravans wel trekken.

Mijn ouders reden in oude diesel met max 80-100pk ook de bergen.
Begreep dat met name de automaat graag toeren wil ivm koeling.

Rij zelf de V60D6 met vouwwagen en altijd leuk om bij tolpoorten gas te geven en dan sneller weg te zijn dan menige vakantie auto zonder aanhanger..
Current car: Volvo V60 D6 PIH

Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

PHEV60PHEV schreef: Optimum is inderdaad boven de 2000 toeren
Maar bij 1700tpm over de 100pk en 400nm moet je meeste caravans wel trekken.

Mijn ouders reden in oude diesel met max 80-100pk ook de bergen.
Begreep dat met name de automaat graag toeren wil ivm koeling.

Rij zelf de V60D6 met vouwwagen en altijd leuk om bij tolpoorten gas te geven en dan sneller weg te zijn dan menige vakantie auto zonder aanhanger..
Het is nog leuker om met een hut van 1500 kg. sneller weg te zijn dan menig Frans dieseltje zonder caravan :D
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
Apejoekie
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 15.03.2008 - 09:17
Locatie: Purmerend

Toeren bij klimmen boven de 2200 gehouden, sinds terug naar zijn 4e versnelling en dan 2800 toeren. Bij een temperatuur van 37 graden Celsius 2x de melding dat de temperatuur van de motor te hoog was. Snelheid geminderd en weer door. De airco ging automatisch uit dus dat was even schrikken maar sloeg vrij snel weer aan. Nu 3 personen gesproken die de afgelopen maand dezelfde airco melding hebben gehad.
Volvo V60 D6 PIH MY2014, Savile grey, Lines: Driver support, Hybrid Technology & Winter line
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

37 graden is natuurlijk ook geen fijne temperatuur en als de motor dan ook nog eens aan het werk moet. Dan wordt het lastig. Door de 5-cilinder en extra techniek van de PiH is het best vol onder kap. Dat betekent dat het sowieso al warm wordt onder de motorkap.
Volvo V60 PiH Summum MY14
jefko
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13.02.2017 - 16:28

Na aanschaf in april 2018 van mijn PIH V60 werd aug 2018 de aircopomp voor de eerste keer vervangen. Auto uit 2013 bij Van der Wouden in Woerden gekocht. Scholten Nijmegen weigerde dit als coulanceregeling te doen, dus via Hooftman Woerden dit geregeld. Auto was als leaseauto steeds bij Scholten in Nijmegen in onderhoud geweest. Bij APK in april 2019 werd door Hooftman preventief de aircopomp vervangen. Tijdens onze verblijf in Frankrijk eind juli de bekende kreet Aircoservice vereist op donderdag eind van de middag. Omdat we op zaterdag in Italie (Lago Maggiore) hotel geboekt hadden, wilde we met die temperaturen wel een werkende Airco. Via Volvo Assistance en overleg met Hooftman Woerden afgesproken om snel in Annemass een diagnose uit te laten voeren om te bevestigen dat de aircopomp weer vervangen moest worden. Dit was Vrijdag eind van de ochtend gedaan en werd vervangend vervoer toegezegd. We verbleven in ons huis op 1 uur afstand van Annemass en toen we daar weer terug waren konden we wederom op pad om voor 17.30 uur de vervangende auto op te halen. Bleek op 2 kilometer afstand van de dealer. We kregen een 1,5 maand oude V60 T5 met alle opties, inclusief een grote barst in de voorruit. Maar dat was volgens de garage geen probleem. Auto reed voortreffelijk en de airco werkte vlekkeloos. Onze auto bleek volgens VOC op mijn telefoon 8 dagen later bij Hooftman in Woerden te zijn aangekomen. Afgezien van die dag heen en weer gereis om de vervanger te regelen en de aanschaf van een nieuw vignet voor Zwitserland konden we alles doen wat gepland was. Tijdens de terugreis op 4 augustus hebben we onze V60 met nieuwe aircopomp in Woerden opgepikt en de vervanger dag later in Leiden ingeleverd. Prima service via Volvo Assistance en Dealer Hooftman in Woerden.
Nu maar duimen dat het een tijd rustig blijft tot de 4-e vervanging moet plaatsvinden.
Laatst gewijzigd door jefko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jefko
V60-PIH 2013
Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

Heb dit bericht net in het topic OBD2 geplaatst, maar gezien de berichten over warmlopen en hoeveel toeren er aangehouden moet worden , vind ik het hier ook tot zijn recht komen, want meten is weten.
Onderstaand bericht dus, het was tijdens het warmlopen zo’n 25 graden en betrof de weg tussen Grenoble en Briancon, over de la Meije pas.

Zit nu in de alpen en heb helaas tijdens een lange en hoge pas toch weer de auto te warm gekregen.
De motor via manuele bediening telkens tussen de 2200-3000 toeren gehouden, overigens zie ik totaal geen verschil in temperatuur van olie, koelvloeistof of transmissieolie bij 2200 toeren of 3000... echt maakt niets uit met een gangetje van 100km/u met 1700kg erachter.
Maar goed, de olie temp was 137 graden, koelvloeistof 113 en ook de ATF 113 graden toen die warmliep en ik dus gestopt ben om te laten afkoelen.
Experts die hier wat van vinden?
Ik had dit toch niet verwacht met een D6...
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

De ATF en KVS lijken elkaar mooi te levelen, echter is de motorolie in deze denk ik de boosdoener.

Zonder verstand te hebben van jouw specifieke motor, mogelijk de koeling van de motorolie niet in orde? defecte olie-thermostaat o.i.d.?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

De ATF loost zijn warmte toch in het KVS systeem?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”