Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

Altijd elektrisch voorverwarmen. De dieselkachel wordt enkel gebruikt eens het vriest. Ik schat rond de 40km in de winter. Ook weer zolang het niet vriest. Momenteel staat het op 1950km. Nog 4 blokjes. En als je gaat kijken is de resterende diesel km op 350. Zeker 1 keer per maand rij ik een acceptabele afstand op de snelweg waar alles mooi warm wordt. Zo heeft de auto ook de kans om de roetfilter te reinigen. Nog 2500km en van de 30000km schieten over, nog 1 week tot onderhoud.
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

Respect hoor, ik kom niet verder dan 1300 km als ik me best doe. Ik verwarm dan wel weer met diesel.

Als je elektrisch voorverwarmd, verbruikt de auto niet meer stroom dan dat de laadpaal kan leveren? Als ik voorkoeling in de zomer aanzet dan heb ik een elektrische actieradius van 35 km, en dan ben ik aangesloten aan de laadpaal.
Volvo v60 PIH Summum my2015
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

TimV schreef: Altijd elektrisch voorverwarmen. De dieselkachel wordt enkel gebruikt eens het vriest. Ik schat rond de 40km in de winter. Ook weer zolang het niet vriest. Momenteel staat het op 1950km. Nog 4 blokjes. En als je gaat kijken is de resterende diesel km op 350. Zeker 1 keer per maand rij ik een acceptabele afstand op de snelweg waar alles mooi warm wordt. Zo heeft de auto ook de kans om de roetfilter te reinigen. Nog 2500km en van de 30000km schieten over, nog 1 week tot onderhoud.
Helemaal niet verkeerd! Ik ben nog te veel aan het spelen ontdekken met de verschillende rij-modi om al iets zinnigs te kunnen roepen over het verbruik.

Gisteren heeft de auto de eerste troeteldag gehad bij Volvo Hooftman in Waddinxveen. Zeer aangenaam verrast over de service en sfeer aldaar!

Er is een beurt uitgevoerd plus alle software updates, het vervangen van de aggregaatriem en een modificatie op de navi voor USB updates. Tevens is bevestigd dat de auto al een nieuwe ISG heeft en dat de vijfde aircocompressor het tot nu toe goed doet.

De rest van de auto ziet er goed uit, het lijkt er zomaar op dat ik een goede koop gedaan heb :-)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

360Degreez schreef:
TimV schreef: Altijd elektrisch voorverwarmen. De dieselkachel wordt enkel gebruikt eens het vriest. Ik schat rond de 40km in de winter. Ook weer zolang het niet vriest. Momenteel staat het op 1950km. Nog 4 blokjes. En als je gaat kijken is de resterende diesel km op 350. Zeker 1 keer per maand rij ik een acceptabele afstand op de snelweg waar alles mooi warm wordt. Zo heeft de auto ook de kans om de roetfilter te reinigen. Nog 2500km en van de 30000km schieten over, nog 1 week tot onderhoud.
Helemaal niet verkeerd! Ik ben nog te veel aan het spelen ontdekken met de verschillende rij-modi om al iets zinnigs te kunnen roepen over het verbruik.

Gisteren heeft de auto de eerste troeteldag gehad bij Volvo Hooftman in Waddinxveen. Zeer aangenaam verrast over de service en sfeer aldaar!

Er is een beurt uitgevoerd plus alle software updates, het vervangen van de aggregaatriem en een modificatie op de navi voor USB updates. Tevens is bevestigd dat de auto al een nieuwe ISG heeft en dat de vijfde aircocompressor het tot nu toe goed doet.

De rest van de auto ziet er goed uit, het lijkt er zomaar op dat ik een goede koop gedaan heb :-)
Das mooi. Uit ervaring kan ik melden dat ze in Waddinxveen je keurig helpen en met respect Uw auto behandelen. Ik zou indien ik in uw situatie verkeerde de auto gewoon netjes bij hun in onderhoud doen. Er zit teveel techniek in om dat elders te laten doen. Lees niet Volvo dealers...
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Hans oet Twent schreef:
360Degreez schreef:
TimV schreef: Altijd elektrisch voorverwarmen. De dieselkachel wordt enkel gebruikt eens het vriest. Ik schat rond de 40km in de winter. Ook weer zolang het niet vriest. Momenteel staat het op 1950km. Nog 4 blokjes. En als je gaat kijken is de resterende diesel km op 350. Zeker 1 keer per maand rij ik een acceptabele afstand op de snelweg waar alles mooi warm wordt. Zo heeft de auto ook de kans om de roetfilter te reinigen. Nog 2500km en van de 30000km schieten over, nog 1 week tot onderhoud.
Helemaal niet verkeerd! Ik ben nog te veel aan het spelen ontdekken met de verschillende rij-modi om al iets zinnigs te kunnen roepen over het verbruik.

Gisteren heeft de auto de eerste troeteldag gehad bij Volvo Hooftman in Waddinxveen. Zeer aangenaam verrast over de service en sfeer aldaar!

Er is een beurt uitgevoerd plus alle software updates, het vervangen van de aggregaatriem en een modificatie op de navi voor USB updates. Tevens is bevestigd dat de auto al een nieuwe ISG heeft en dat de vijfde aircocompressor het tot nu toe goed doet.

De rest van de auto ziet er goed uit, het lijkt er zomaar op dat ik een goede koop gedaan heb :-)
Das mooi. Uit ervaring kan ik melden dat ze in Waddinxveen je keurig helpen en met respect Uw auto behandelen. Ik zou indien ik in uw situatie verkeerde de auto gewoon netjes bij hun in onderhoud doen. Er zit teveel techniek in om dat elders te laten doen. Lees niet Volvo dealers...
Ik bevind me in de luxepositie dat ik twee goede vrienden met een eigen garagebedrijf heb. Onderhoud kost me daar slechts de inkoop van de onderdelen en vloeistoffen of zelfs niets als ze de factuur weer eens "per ongeluk" weg maken ;-)

Toch hebben zij ook niet de kennis en tools voor onderhoud aan het hybride systeem en het updaten van elektronica. Ik wil er absoluut niet mee "rommelen" dus doe ik de simpele dingen zoals remmen en banden en kleine defecten zelf en gaat 'ie voor echt onderhoud naar de dealer. Dan maar een paar tientjes per week in de pot..
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

edraket schreef:
Gouwe schreef: Gewoon lekker van genieten zou ik zeggen! Dat doe ik ook al 50K kilometer inmiddels. Ik heb de mijne destijds bewust niet bij de dealer gehaald, maar wel dealer onderhouden (scheelde toch 8K). En ja de airco compressor is een dingetje, maar wordt zoals gezegd door Volvo netjes onder 100% garantie vervangen. Bij mij houdt de laatste het nu al 9 maanden uit. En wat Edraket zegt is maar een mening van iemand die er zelf niet mee rijdt (no offence).
Je hebt helemaal gelijk dat het slechts mijn mening is Gouwe. Maar wat ik ook zie is dat veel gebruikers de auto nieuw of bijna nieuw hebben gekocht. En zolang het allemaal onder garantie valt is het geen punt. Maar zo langzamerhand lopen de de D6-en uit garantie en dan is het echt eigen kosten. De D6 is een bovenmatig gecompliceerde auto, en dus kan er heel veel aan stuk. Die reparaties zijn vaak veel duurder dan bij een "normale"Volvo, al is het maar dat je er minder goed bij kun, en het aantal sleutel uren hoger is.
Zelf zou ik het risico niet nemen, maar dat is inderdaad gebaseerd op wat ik waarneem en niet op eigen ervaring met de auto. Wat ik wel weet dat als je regelmatig problemen hebt met een auto ik daar hoofdpijn van zou krijgen. En regelmatig een foutcode zou voor mij het rijplezier echt bederven. Ik weet ook dat er veel mensen zijn die dat allemaal niet zo boeit en doorrijdt totdat het begint te haperen, maar dat is aan mij niet besteed.

Ik vraag me oprecht af waarom mensen een D6 kopen buiten het kosten aspect. Het kan heel leuk zijn om van complexe nieuwe techniek te genieten zolang dat een daadwerkelijke verbetering geeft. Mijn D5 heeft dezelfde motor, maar is wel een heel stuk lichter en daarmee wat makkelijker rijdbaar. Tuurlijk is de elektrische modus leuk, maar zonder de auto tekort te willen doen is dit in mijn ogen meer een gadget dan dat het de wereld gaat redden of bijdraagt tot een significant betere auto. Zolang het risico wordt gedekt door garantie en de kosten door een 4% bijtellingsregeling evt in combintatie met zakelijke aftrek snap ik hem heel goed. Maar ik heb het vermoeden dat 360 degrees de auto prive rijdt, en dan liggen de kaarten er heel anders bij. Dan zou ik toch lekker in mijn diesel blijven tuffen en dan over een paar jaar op volledig elektrisch. Hybride, zeker icm diesel is nu een gepasseerd station, ben heel benieuwd of ze straks niet onder dezelfde regels worden geschaard als de diesels zonder elektra, en dan hoger worden belast, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken.

De D6 is met alle respect toch iets meer dan een D5. Je vergeet even dat het door de elektromotor een AWD is. Ik zit regelmatig in Oostenrijk en ik kan je verzekeren dat dit systeem prima werkt. De combinatie diesel met elektra is de beste combinatie. Zoveel mogelijk elektrisch rijden en buiten de stad zuinig dieselen. Op dit moment betaal je voor de D6 half tarief wegenbelasting.
Javar52
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 08.10.2016 - 10:59

Inmiddels heb ik sinds juni 2019 prive een D6 en heb sinds een paar dagen de 2e aircopomp laten vervangen. De 1e gaf al na anderhalve maand (in mijn bezit) de geest. Beiden zijn onder garantie door de dealer in Apeldoorn vervangen.
Maar wat wel nieuw was voor mij was dat de monteur mij vertelde dat dit toch zeker de laatste maal was dat hij defect ging als gevolg van de lekkage van het compressordeel naar het elektromotordeel. Volgens hem schrijft Volvo sinds eind 2019 een aangepaste vervangingsprocedure voor waarbij het hele systeem wordt doorgespoeld voorafgaand aan de vervanging. De olie in koelvloeistof trekt volgens zijn zeggen veel water c.q. houdt het vast waardoor er versnelde corrosie optreedt en daarnaast, naar ik van hem begreep, er zonder doorspoelen te veel olie achter blijft waardoor de druk in het systeem te hoog oploopt wat ook versnelde lekkage veroorzaakt.
Kort en goed: volgens hem is dus probleem nu voorgoed uit de wereld ........ en mocht hij toch alsnog weer defect raken is het weer garantie ....
Volvo V60 D6 PIH
Volvo XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Javar52 schreef: 21.04.2020 - 22:03 Kort en goed: volgens hem is dus probleem nu voorgoed uit de wereld ........ en mocht hij toch alsnog weer defect raken is het weer garantie ....
Zekerweten! Ik vraag me af in hoeverre de discussies, onderzoekwerk en bijdragen op het forum hebben bijgedragen aan het vinden van een oplossing bij Volvo zelf. Vorig jaar heb ik zelf nog gemaild met Sanden en ben ik talloze PDF's doorgelopen om tot dezelfde conclusie te komen :-)

In de lijn met dit topic ben ik nog elke keer dat ik achter het stuur kruip zo blij dat ik de D6 heb geadopteerd. Vorige week nog een rit langs de Maas gemaakt met vrouw-lief, alles in serene rust op de batterij en zonder haast. Tegelijkertijd staat er maandag weer een rit naar Duitsland gepland waar op de autobahn weer even de benen gestrekt mogen worden.

Bij inschakelen van de airco komt hij nu binnen een paar minuten met waarschuwingen (Storing hybridestyteem, stop auto z.s.m). Wanneer corona-gate ten einde raakt gaat 'ie daarom richting Waddinxveen voor wat TLC (bijna 300.000km!) en met een beetje mazzel een nieuwe compressor.
Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

@360Degreez, dan mag ik aannemen dat de laatste compressor vervanging nog niet met de nieuwe methode is gedaan?
Mijn laatste vervanging (nr4) was in juni 2019, tot op heden gelukkig nog geen meldingen gehad, maar volgens mij nog niet met de nieuwe methode vervangen, die was toen nog niet bekend.
Verder zijn wij ook zo blij met onze PIH, enkel de ruimte achterin blijft erg beperkt, we komen van een V70 2.5T.
We zitten al te watertanden naar de nieuwe V60 PIH, maar die zijn voorlopig echt nog te duur. Hopelijk over 4-5 jaar betaalbaar.
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

iDanman schreef: 23.04.2020 - 10:58 @360Degreez, dan mag ik aannemen dat de laatste compressor vervanging nog niet met de nieuwe methode is gedaan?
Mijn laatste vervanging (nr4) was in juni 2019, tot op heden gelukkig nog geen meldingen gehad, maar volgens mij nog niet met de nieuwe methode vervangen, die was toen nog niet bekend.
Verder zijn wij ook zo blij met onze PIH, enkel de ruimte achterin blijft erg beperkt, we komen van een V70 2.5T.
We zitten al te watertanden naar de nieuwe V60 PIH, maar die zijn voorlopig echt nog te duur. Hopelijk over 4-5 jaar betaalbaar.
De laatste compressor is nog door de vorige eigenaar vervangen, en sindsdien rij ik vrijwel altijd zonder. Alleen bij kou en regen wanneer de ramen beslaan gaat hij aan.

Ik ben van een V40 naar een V50 gegaan, daana van een V60 naar een V60 PIH. Nog vier auto's en ik heb niet eens een achterbank meer :-) Gelukkig zijn we met zijn tweeen en sleuren we een caravan mee, dus we komen nooit echt ruimte te kort. De volgende auto heb ik al over nagedacht. Ik heb gemotiveerd door collega's even aan een Model-S gedacht, maar dat is onpraktisch, modeljaar 2013~2014 zijn alles behalve vrij van kinderziektes en eigenlijk vind ik ze niet zo mooi om te zien.

De V90 in (zilver)grijs staat wel verschrikkelijk bovenaan mijn wish-list. De hybrids zijn nu nog niet verkrijgbaar onder de 50k, maar voor iets meer dan de helft pik je nu al een heel leuke D3 op.
Misschien de uitbouw toch maar even uitstellen ;-)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

*poef* En daar was 'ie dan!

Afbeelding

Natuurlijk precies tijdens de eerste tropische dagen van het jaar, maar stiekem is het ook een beetje mijn eigen schuld. Hij had op basis van tijd begin dit jaar al even voor een beurt gemoeten.
Gelukkig kon ik direct terecht bij de dealer voor het uitlezen en werd meteen bevestigd gekregen dat de "Aircowissel 2.0" uitgevoerd mag worden. Deze heb ik meteen maar gepland met een onderhoudsbeurt voor de efficiëntie.

En nu toch bezig zijn meteen maar even zomerrubber besteld (mijn eerste Pirelli's, ben benieuwd) en morgen gaan we aan de slag met wat Meguiars om het leer eens op te frissen.

Na alle TLC maar eens kijken naar een powerflush voor de bak zodat 'ie technisch weer helemaal door een ringetje kan :-)
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

360Degreez schreef: 27.06.2020 - 20:59 *poef* En daar was 'ie dan!

Afbeelding

Natuurlijk precies tijdens de eerste tropische dagen van het jaar.
Dan gaan de meeste omdat de airco compressor dan weer vol aan de bak moet om het accupakket te koelen.

Ook al zet je zelf de airco uit, hij zal altijd in gebruik zijn om het accupakket op een optimale temperatuur te houden.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

360Degreez schreef: 27.06.2020 - 20:59 *poef* En daar was 'ie dan!
Welkom bij de club en straks na de wissel is de ellende voorgoed voorbij....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Gouwe schreef: 27.06.2020 - 22:06
360Degreez schreef: 27.06.2020 - 20:59 *poef* En daar was 'ie dan!
Welkom bij de club en straks na de wissel is de ellende voorgoed voorbij....
Mits hij nergens meer onjuist wordt gevuld of gerepareerd, want dan begint de ellende gewoon weer opnieuw opnieuw. En of Volvo dan opnieuw alles gaat vergoeden?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

The Mechanic schreef: 27.06.2020 - 22:26
Gouwe schreef: 27.06.2020 - 22:06
360Degreez schreef: 27.06.2020 - 20:59 *poef* En daar was 'ie dan!
Welkom bij de club en straks na de wissel is de ellende voorgoed voorbij....
Mits hij nergens meer onjuist wordt gevuld of gerepareerd, want dan begint de ellende gewoon weer opnieuw opnieuw. En of Volvo dan opnieuw alles gaat vergoeden?
De "Aircoboer op de hoek" blijft er lekker met zijn vingertjes af ;-)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Gouwe schreef: 27.06.2020 - 22:06
360Degreez schreef: 27.06.2020 - 20:59 *poef* En daar was 'ie dan!
Welkom bij de club en straks na de wissel is de ellende voorgoed voorbij....
Precies! Geeft een hoop rust! Samen met de nieuwe ISG en de recente accu is het al met al geen verkeerde koop geweest.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

360Degreez schreef: 27.06.2020 - 22:32
Gouwe schreef: 27.06.2020 - 22:06
360Degreez schreef: 27.06.2020 - 20:59 *poef* En daar was 'ie dan!
Welkom bij de club en straks na de wissel is de ellende voorgoed voorbij....
Precies! Geeft een hoop rust! Samen met de nieuwe ISG en de recente accu is het al met al geen verkeerde koop geweest.
Hopelijk zijn de problemen nu over.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”