Standverwarming wil niet starten

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Nu het weer wat kouder wil ik graag de auto voorverwarmen. In ieder geval om de ruiten ijsvrij te hebben.
Als de auto niet aan de stekker ligt wil de standverwarming niet aan. Op de telefoon en tablet krijg ik dan de volgende melding:
"Kan parkeerklimaat niet inschakelen vanwege vereist laadniveau"
De 400V accu is 75% vol, de 12V accu is net nieuw, de tank is meer 50% vol.
Als de auto aan de stekker ligt is er geen probleem.
Iemand dit al een keer gehad?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

henkchroom schreef: Nu het weer wat kouder wil ik graag de auto voorverwarmen. In ieder geval om de ruiten ijsvrij te hebben.
Als de auto niet aan de stekker ligt wil de standverwarming niet aan. Op de telefoon en tablet krijg ik dan de volgende melding:
"Kan parkeerklimaat niet inschakelen vanwege vereist laadniveau"
De 400V accu is 75% vol, de 12V accu is net nieuw, de tank is meer 50% vol.
Als de auto aan de stekker ligt is er geen probleem.
Iemand dit al een keer gehad?
Staat de standkachel wel op "buiten parkeren" zodat deze op diesel het interieur kn verwarmen?
Op de stand "binnen parkeren", werkt de elektrische verwarming alleen als de auto op een laadpaal is aangesloten.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Apart. Een collega hier met een D6 heeft het andersom. Hij kan de standkachel juist niet starten als deze aan de kabel ligt. Ook als de auto aan de kabel ligt, maar de voeding is niet aanwezig, kan de standkachel niet zijn werk doen. Zit de kabel er niet aan, werkt alles prima.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Staat de standkachel wel op "buiten parkeren" zodat deze op diesel het interieur kn verwarmen?
Op de stand "binnen parkeren", werkt de elektrische verwarming alleen als de auto op een laadpaal is aangesloten.
De standkachel staat wel op buiten parkeren. Speciaal nog een keer gecontroleerd. Ook hoor en ruik je de standkachel als de auto aan de stekker hangt.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

henkchroom schreef:
Staat de standkachel wel op "buiten parkeren" zodat deze op diesel het interieur kn verwarmen?
Op de stand "binnen parkeren", werkt de elektrische verwarming alleen als de auto op een laadpaal is aangesloten.
De standkachel staat wel op buiten parkeren. Speciaal nog een keer gecontroleerd. Ook hoor en ruik je de standkachel als de auto aan de stekker hangt.
Wel raar die foutmelding.

Kun je ook met de sleutel de standkachel handmatig starten als de auto al dan niet aan de laadpaal hangt?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Wil ook niet. Dan is er in de auto een foutmelding (tijdelijk zichtbaar)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Heb je de boel inmiddels al werkend? Ik krijg hem de afgelopen dagen ook niet aan de praat..

Bij handmatig activeren hoor ik wat relais in de moterruimte schakelen maar daarna gebeurt er niets. Geen fans die gaan draaien of foutmeldingen in het display, gewoon stilte.
En dat terwijl ik het systeem eerder wel werkend gehad heb, zowel op de kabel als gewoon op diesel.

- Auto staat op buiten parkeren
- Ingesteld op "Direct starten"
- Auto heeft nog 3 streepjes Diesel en bijna lege batterij. (was gisteren even te lui om hem aan de kabel te hangen)

Ook zat er vanmorgen ijs aan de binnenkant van het raam.. heel apart.

Daarnaast ook frappant dat bij bij een auto zonder on-call de standkachel niet kunt starten met de afstandsbediening. Nu moet je als arme sloeber zonder on-call alsnog de bevroren deuren open trekken en de auto in om de boel te starten ;-)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

of programmeren Paul
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En is de dieseltank beetje vol?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

Hier hetzelfde. Volgens de garage werkt alles. Enkel voorverwarmen op diesel doet ie niet. Wanneer de kabel insteekt en aan het laden is, dan wil die wel op diesel voorverwarmen. Anders niet.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik ken het probleem niet maar het zou een soort beveiliging kunnen zijn waarbij het systeem bang is om te veel stroom te gaan verliezen. Het kan natuurlijk ook gewoon een storing zijn.
Indien dit zo blijft zou jet het een keer kunnen proberen bij hogere temperaturen of anders in de zomer.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Dejeeper schreef: Ik ken het probleem niet maar het zou een soort beveiliging kunnen zijn waarbij het systeem bang is om te veel stroom te gaan verliezen. Het kan natuurlijk ook gewoon een storing zijn.
Indien dit zo blijft zou jet het een keer kunnen proberen bij hogere temperaturen of anders in de zomer.
Dan hoef ik in de zomer gelukkig niet meer te krabben :-)

Net geverifieerd; Het lijkt een (onbekende en ongedocumenteerde) veiligheidsmaatregel of buggy software.

1 : Contact uit > Standkachel inschakelen > doet niets
2 : Contact aan > Standkachel inschakelen > doet niets
3 : Contact uit > stekker aansluiten > standkachel inschakelen > werkt
4 : Stekker eruit trekken > Standkachel gaat na 10 seconden weer uit
5 : Contact aan > Motor starten (5sec) > Motor uit > Standkachel inschakelen > werkt en blijft werken

Het lijkt erop dat je eerst de motor kort moet laten lopen (geforceerd > safe/powermode/awd) en dat je daarna meteen de standkachel moet inschakelen.

Ik ken de ins en outs van het systeem niet. Maar wellicht mist er bij het inschakelen van de standkachel een pulsje naar een van de onderdelen van het brandstofsysteem. Het aansluiten van de stekker en starten van de motor zorgt ervoor dat het "wakker" wordt en de standkachel zijn werk kan doen.

Probeer dat voor de lol eens bij jouw auto Tim, wellicht werken we toe naar een workaround ;-)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Paul schreef: En is de dieseltank beetje vol?
Ik ben positief ingesteld, dus bij mij is drie streepjes een beetje vol :-) Er is ook niets in de handleiding te vinden wat wijst op een minimaal brandstofniveau of enige waarschuwingen die het systeem zou moeten geven als aan de eisen voor het inschakelen van de standkachel niet voldaan kan worden.

Wel staat er het volgende in de handleiding;
Als de koelvloeistof niet warm genoeg is, wordt in eerste instantie de verwarming op stroom gebruikt. Bij koud weer slaat mogelijk ook de verwarming op brandstof aan. - (p220 van de handleiding)
Dat zou betekenen dat als de batterij niet voldoende geladen is de standkachel het eerste stukje verwarming niet op stroom kan doen. In dat geval zou er eigenlijk een melding "baterijspanning onvoldoende, preconditioning niet mogelijk" op het display moeten verschijnen.

Edit : Dit zou tevens de diagnose van Tim's garage verklaren. Wanneer je hebt gereden is vanzelfsprekend de koelvloeistof op temperatuur en kan de auto meteen op Diesel verwarmen.
Laatst gewijzigd door Ronald op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

360Degreez schreef:
Paul schreef: En is de dieseltank beetje vol?
Ik ben positief ingesteld, dus bij mij is drie streepjes een beetje vol :-) Er is ook niets in de handleiding te vinden wat wijst op een minimaal brandstofniveau of enige waarschuwingen die het systeem zou moeten geven als aan de eisen voor het inschakelen van de standkachel niet voldaan kan worden.

Wel staat er het volgende in de handleiding;
Als de koelvloeistof niet warm genoeg is, wordt in eerste instantie de verwarming op stroom gebruikt. Bij koud weer slaat mogelijk ook de verwarming op brandstof aan. - (p220 van de handleiding)
Dat zou betekenen dat als de batterij niet voldoende geladen is de standkachel het eerste stukje verwarming niet op stroom kan doen. In dat geval zou er eigenlijk een melding "baterijspanning onvoldoende, preconditioning niet mogelijk" op het display moeten verschijnen.

Edit : Dit zou tevens de diagnose van Tim's garage verklaren. Wanneer je hebt gereden is vanzelfsprekend de koelvloeistof op temperatuur en kan de auto meteen op Diesel verwarmen.

3 streepjes is voldoende.

Dat verhaal van die koelvloeistof gaat volgens mij niet over de standverwarming, maar over het zo snel mogelijk op temperatuur brengen van de koelvloeistof na starten. Ik geloof niet dat dit de verklaring voor jouw probleem is.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

Eens ik nog 1 blokje over heb, en je zet de extra verwarming aan, dan krijg je de melding dat het brandstofniveau te laag is. Dus vanaf 2 streepjes zou die normaal moeten werken.
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

360Degreez schreef: 1 : Contact uit > Standkachel inschakelen > doet niets
2 : Contact aan > Standkachel inschakelen > doet niets
3 : Contact uit > stekker aansluiten > standkachel inschakelen > werkt
4 : Stekker eruit trekken > Standkachel gaat na 10 seconden weer uit
5 : Contact aan > Motor starten (5sec) > Motor uit > Standkachel inschakelen > werkt en blijft werken

Het lijkt erop dat je eerst de motor kort moet laten lopen (geforceerd > safe/powermode/awd) en dat je daarna meteen de standkachel moet inschakelen.

Ik ken de ins en outs van het systeem niet. Maar wellicht mist er bij het inschakelen van de standkachel een pulsje naar een van de onderdelen van het brandstofsysteem. Het aansluiten van de stekker en starten van de motor zorgt ervoor dat het "wakker" wordt en de standkachel zijn werk kan doen.

Probeer dat voor de lol eens bij jouw auto Tim, wellicht werken we toe naar een workaround ;-)
Puntje 1 en 3 is hetzelfde bij mij.
Bij puntje 4 blijft mijne verder doen.

De rest moet ik nog testen.
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Ik neem aan dat je dezelfde melding krijgt als je vijf seconden de verlichtingsknop op de sleutel indrukt? Zo start ik vaak de standkachel.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Autowina schreef: Ik neem aan dat je dezelfde melding krijgt als je vijf seconden de verlichtingsknop op de sleutel indrukt? Zo start ik vaak de standkachel.
Dat is alleen het geval als je on-call hebt. Mijn auto is zonder on-call en moet de timer zetten of de standkachel handmatig starten.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Autowina schreef: Ik neem aan dat je dezelfde melding krijgt als je vijf seconden de verlichtingsknop op de sleutel indrukt? Zo start ik vaak de standkachel.
Zo doe ik het ook al jaren, maar blijkbaar is er wel een verschil met de VOC en niet VOC V60.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Vanmorgen, auto aan de kabel, met de sleutel voorverwarming ingeschakeld, auto lekker warm van binnen, wil de deur niet open! Vastgevroren!
Met veel geruk aan de deur toch binnen weten te komen in een heerlijk voorverwarmde auto.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”