V60-PIH-D6 - Wie heeft het laagste verbruik

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

We gaan dit topic met interesse volgen. Hoe zal het gaan met de PIHs na 2018?
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Voorlopig rij ik nog door.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Tuurlijk, gewoon doorgaan, de afschrijving is toch al voor een groot gedeelde betaald.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

vaudi schreef: Tuurlijk, gewoon doorgaan, de afschrijving is toch al voor een groot gedeelde betaald.
Ik denk er wel aan om de Volvo te houden en daarnaast een Tesla Model S te kopen die ik (ook) zakelijk zal gaan rijden.
Een 100% elektrische auto is voor ons gezin (familie in Frankrijk en in Spanje) geen optie gezien de lange laadtijden.
Met een Tesla kan ik mbv de supercharger met 3 uur laden en 9 uur rijden de ongeveer 1000km afleggen naar mijn ouders.
Ik denk dat met een andere 100% elektrische auto dit nog veel langer gaat duren door de tragere laadcapaciteit van het Chademo/CCS netwerk dat nu (nog) maximaal 50kW is.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

aanvulling: een recent model uit de 60/90 met T8 aandrijflijn is een stuk duurder en is als "2e auto" naast een 100% elektrische auto, door de aangepaste bijtellingsregels niet meer zakelijk interessant.
Maar ik sta open voor suggesties...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1337
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

1,3 l/100 km - 2014 - 46450 km Pipo44 (44km woon-werk, 2x per dag laden)
1,5 l/100 km - 2015 - 25034 km Broek bijgewerkt 27 sept. 2015
1,8 l/100 km - 2014 - 14487 km Poni
2,1 l/100 km - 2015 - 20097 km SRI (XC90)
2,2 l/100 km - 2014 - 37652 km volvosan
2,4 l/100 km - 2015 - 71250 km Millimetervreter
2,6 l/100 km - 2013 - 70507 km Rovo (op basis van werkelijke getankte liters)
2,6 l/100 km - 2013 - 35056 km Jeroen
2,6 l/100 km - 2013 - 25700 km pih60
2,6 l/100 km - 2014 - 1295 km Marelli
2,6 l/100 km - 2014 - 37000 km co2clean (mijn vader zijn auto)
2,7 l/100 km - 2014 - 71773 km V60_PHEV
2,7 l/100 km - 2014 - 28119 km Theking
2,8 l/100 km - 2014 - 90796 km Goukcher
3,0 l/100 km - 2014 - 88703 km Marc van Os
3,1 l/100 km - 2013 - 83050 km Paul
3,1 l/100 km - 2013 - 37914 km Autowina, werkelijk getankte liters, volgens VOC 2,4l
3,2 l/100 km - 2013 - 22000 km RichieB
3,2 l/100 km - 2014 - 9429 km knakworst
3,2 l/100 km - 2014 - 1000 km TMacD (heb em na 6,300 km gereset)
3,3 l/100 km - 2014 - 46.000 km Kokus
3,3 l/100 km - 2014 - 7250 km Vaudi
3,4 l/100 km - 2014 - 27961 km Robin (Nutcaze)
3,4 l/100 km - 2014 - 13354 km Vonkenvolvo
3,5 l/100 km - 2014 - 1721 km R.Bijl
3,5 l/100 km - 2015 - 9938 km pdreissen
3,6 l/100 km - 2013 - 81500 km RoaldH
3,6 l/100 km - 2013 - 35127 km Dennis
3,6 l/100 km - 2013 - 18264 km Zoefje
3,6 l/100 km - 2014 - 12523 km CasperV60PIH
3,6 l/100 km - 2013 - 60.000 km Hein
3,7 l/100 km - 2014 - 9000 km sandershortie
4,0 l/100 km - 2015 - 10449 km Sayin (werkelijke liters, volgens VOC 3,5l)
4,0 l/100 km - 2014 - 22000 km Hans 98
4,0 l/100 km - 2013 - 49420 km badi
4,0 l/100 km - 2014 - 10300 km Jolle
4,4 l/100 km - 2013 - 21802 km hupje
4,4 l/100 km - 2013 - 73184 km Theking
4,5 l/100 km - 2014 - 32105 km IV39 (4 x pw 100 km ww enkele reis, op beide locaties laden)
4,5 l/100 km - 2014 - 4118 km Rappe Henderik
4,6 l/100 km - 2015 - 16000 km J.vanderloo (Dagelijks min 85km snelweg enkele reis. Thuis en op werk laden.)
4,8 l/100 km - 2013 - 27.000 km ptimmermans
4,9 l/100 km - 2014 - 9519 km Dr. Schupp
5,0 l/100 km - 2013 - 1000 km EV70S
5,2 l/100 km - 2014 - 10.000 km Alexmem
5,4 l/100 km - 2014 - 264.000 km - rsnhakan
5,4 l/100 km - 2013 - 33800 km Autozoeker
5,5 l/100 km - 2014 - 3954 km rtino
5,7 l/100 km - 2013 - 17666 km pvdg
5,9 l/100 km - 2014 - 9500 km Durden
6,1 l/100 km - 2014 - 5100 km Hueting
6,2 l/100 km - 2014 - 1000 km Bliepje
6,3 l/100 km - 2014 - 24632 km IkeV70
6,3 l/100 km - 2014 - 28421 km @je
6,4 l/100 km - 2014 - 2200 km Kissyfur (nooit laden)
7,6 l/100 km - 2014 - 493 km FjodJont
8,2 l/100 km - 2014 - 198.000 km jvov60 (maximaal 1x laden per dag, lange afstanden met 140+ km/u)
Laatst gewijzigd door Millimetervreter. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

Heb er sinds begin september 2017 nu 20.000 km op zitten met MY2014.
Dagelijkse rit van 64km heen en 64km terug.
Elke dag aan huis laden met zonnepanelen.
Op het werk kan ik helaas niet laden.

Eerste 12 km binnendoor op elektriciteit (PURE), daarna de snelweg op voor 48km (tussen de 120 en 140 km/u) en het laatste stukje van 4km binnendoor weer op elektriciteit.
De terugweg in omgekeerde volgorde, waarbij ik soms een klein stukje moet bijlagen (van 15 naar 20) om de laatste km's naar huis elektrisch te kunnen doen.
Ik kom dan met een lege accu thuis aan (2 streepjes op PURE mode), de diesel slaat nog net niet aan.
Op de heenweg in het donker, dus altijd met Xenon aan, op de terugweg alleen de led's (afhankelijk van weertype).
Airco is tussen november en maart nauwelijks gebruikt.

In de buurt rijd ik korte ritjes zoveel mogelijk elektrisch.

Verbruik over de afgelopen 6,5 maand (20.000km) is momenteel 5,07 l/100 km (obv tankbeurten, bijgehouden in Spritmonitor)
Aantal liters getankt: 1013 ltr
Aantal kWh geladen: 1285 kWh (bij benadering, ik ga uit van 8 kWh bij een volle lading)

Ik verwacht de komende maanden wel zuiniger te gaan rijden, omdat bovenstaande berekening grotendeels de winterperiode bevat.
Het tweede half jaar zal van april tot oktober zijn.
Aangezien ik op all-seasons rijd, is er nauwelijks verschil in rolweerstand, breedte ed, wat je normaal gesproken bij bandenwissel wel hebt.
Verbruik wordt dus niet beïnvloed door bandensoort.

Over een half jaar doe ik een update en weet ik het gemiddelde over een heel jaar.
Dan zit er ook een vakantie naar Toscane bij (tot nu toe nog geen lange (Duitse) snelwegritten gehad.
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@arnold_w: ik vind dit eigenlijk wel een goed resultaat. Zeker als je enkel de winterperiode meet.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

RoaldH schreef: @arnold_w: ik vind dit eigenlijk wel een goed resultaat. Zeker als je enkel de winterperiode meet.
Goed? Hoe ver kom je op 1 acculading, 35 kilometer ofzo? Dan is er ca 5.500 km elektrisch gereden. Dat betekent dat er 14.500 km op diesel is gereden en kom je op een gemiddeld dieselverbruik van 14,3L/100 km. Dat is toch verschrikkelijk slecht voor zo'n auto...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

4wielen schreef:
RoaldH schreef: @arnold_w: ik vind dit eigenlijk wel een goed resultaat. Zeker als je enkel de winterperiode meet.
Goed? Hoe ver kom je op 1 acculading, 35 kilometer ofzo? Dan is er ca 5.500 km elektrisch gereden. Dat betekent dat er 14.500 km op diesel is gereden en kom je op een gemiddeld dieselverbruik van 14,3L/100 km. Dat is toch verschrikkelijk slecht voor zo'n auto...
Ik haal 35 km in de winter en 45 km in de zomer. 4wielen, je vergeet het dieselverbruik van de standkachel voor het voorverwarmen van de auto en dat bij lage temperaturen de standkachel "nodig" is om het interieur op temperatuur te houden. Ik denk dat arnold_w over een heel jaar makkelijk 0,5l tot maximaal 1,0l gemiddeld lager kan uitkomen, met hetzelfde gebruik van de auto.
Misschien heb je een rekenfout gemaakt over het verbruik op diesel. (20.000/14.500)x5,07 is toch 6,99 L/100km? Dat vind ik met het bijladen in de Save (geeft een flink meerverbruik) wel meevallen.
Bedenk dat je het hier hebt over een rit van 128km waarvoor de auto 2x voorverwarmd moet worden. Vooral de rit terug maakt het onzuinig, omdat Arnold niet kan laden op het werk. Zou hij dat wel doen, dan kun je zeker onder de 3,0L/100km blijven.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

RoaldH schreef: Misschien heb je een rekenfout gemaakt over het verbruik op diesel. (20.000/14.500)x5,07 is toch 6,99 L/100km?
Sorry, ik heb KM's en L's omgedraaid :sleep:

Ik vind dat niet meevallen. Rij zelf in de winter toch makkelijk zuiniger met mijn slecht bekend staande D5... (6,3L/100km)
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

4wielen schreef:
RoaldH schreef: Misschien heb je een rekenfout gemaakt over het verbruik op diesel. (20.000/14.500)x5,07 is toch 6,99 L/100km?
Sorry, ik heb KM's en L's omgedraaid :sleep:

Ik vind dat niet meevallen. Rij zelf in de winter toch makkelijk zuiniger met mijn slecht bekend staande D5... (6,3L/100km)
Rekening houdende met maar 30km elektrisch rijden per dag (op 129 totaal) en een gewicht van bijna 2 ton, vind ik 1:20 nog niet eens zo gek.
Met mijn vorige S60 2.4 D5 van 2005 (nog zonder roetfilter) deed ik gemiddeld 1:15,4
Zelfde rijstijl, zelfde afstanden, maar wel een 300kg lichtere auto en een zonder roetfilter was ook iets zuiniger rijdt.
Daarnaast was die S60 eco getuned, dus al met al vind ik de prestaties van de V60 nog wel acceptabel.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@4wielen: aangezien veel afhangt van het gebruik en de rijstijl, is het missschien handig als je kijkt of je de PIH een aantal dagen kan proefrijden om te zien of de auto bij je past.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik doe met n D4 4.5ltr op 100km
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

OGA244 schreef: Ik doe met n D4 4.5ltr op 100km
Perfect, menigeen haalt rond de 6 liter.

Maar ook hier geldt. Een D4 van 190pk is een zeer krachtige auto, de rijstijl bepaald voor een gigantisch aandeel je verbruik.
En ik denk dat dat voor de D6 nog meer geldt. Die zal vooral bij koud weer en kortere stukken en stadswerk in het voordeel zijn, mits je veel elektrisch rijdt.

Kijk maar eens hoe lang het duurt voordat de dieselmotor lekker warm is. Dat kan onder de 5 gr. zomaar meer dan 10km duren.
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Inmiddels ongeveer 11 maanden een V60 PIH. Mooi moment om het verbruik te vergelijken met mijn vorige V50 D5. Vergelijkbare dieselmotor maar nu met elektromotor erbij.

V50 D5
Gemeten over 207000 km 6,71 l/100 km en dit geeft volgens Spiritmonitor 177 gram/km CO2

V60 D6
Gemeten over 32000 km 4,02 l/100 km en dit geeft volgens Spiritmonitor 106 gram/km CO2

In beide gevallen is het woonwerk verkeer 88 km en met de PIH laad ik de accu ongeveer 6 maal per week.
Ongeveer 4 a 5 kkm vakantie verkeer is bij ons gebruikelijk per jaar.

Conclusie is dat er 40% minder diesel verbruik is in mijn situatie ondanks de zwaardere auto.
Laatst gewijzigd door Henielma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Vanavond op weg naar huis.
Drukke snelwegen, ca 75km kon 105 - af en toe 110 rijden.
Binnendoor 25km met 80km wegen en dorpjes.
Vertrok met lege accu (geen blauw blokje meer)
Volgens boardcomputer: 4,6 ltr op 100 km.
Het kan dus echt wel zuinig, maar dit was dus een rustige rit met heel mooi weer, dat scheelt uiteraard enorm.

Wind tegen scheelt ook enorm, maar overall 5,0 halen is in de zomer in NL best goed mogelijk.
Bij de klanten kan ik heel vaak gratis laden, dus dat scheelt echt in de brandstofkosten.
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

Verschil in verbruik met een maand geleden is volgens de VOC app behoorlijk.

Zelfde route, zelfde rijstijl, op dezelfde momenten overschakelen van PURE naar SAVE.
12km binnendoor PURE (50 - 80 km/h) - 49km snelweg (120 km/h) diesel - 3 km binnendoor (50-70 km/h) PURE

Op 20 maart 3,2 l | 5,0 l/100 km | stroomverbruik 4,6 kWh | regeneratie 0,8 kWh
Op 19 april 2,2 l | 3,5 l/100 km | stroomverbruik 5,1 kWh | regeneratie 0,7 kWh

Ben vanmorgen wel 3km langer doorgereden op stroom dan normaal, maar dat kan het verschil niet maken.
Wel te zien in 0,5 kWh meer verbruik. Aan diesel heb ik echter een liter minder verstookt op dit traject.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

De temperatuur van de accu maakt uit of je verder elektrisch kunt rijden.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Henielma schreef: Conclusie is dat er 40% minder diesel verbruik is in mijn situatie ondanks de zwaardere auto.
Die conclusie heeft alleen zin als je erbij betrekt hoeveel stroom je hebt verbruikt.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”