V60 PIH - rijden met caravan

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
wilros
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.07.2013 - 08:48
Locatie: gelderland

Hoe zijn de ervaringen met het rijden met caravan, kan ik het rijden met een V60PIH vergelijken met een V70 D5?

Omdat wij overwegen te gaan caravannen met een caravan van 1500 kg zou ik graag vernemen hoe dat bevalt met een PIH.
Het regeneren etc, boeit mij niet zo. In eerste instantie vind ik het belangrijk dat de combinatie stabiel rijdt en welke kogeldruk het beste resultaat geeft.
alex30tdi
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.02.2013 - 14:10

Het rijden met caravan is werkelijk geen enkel probleem. Onze caravan weegt beladen 1800 kilo en komt makkelijk van zijn plaats. Bij 90 km per uur loopt de auto nog geen 1500 toeren. Wel rijd ik op 4wd drive. Niet echt nodig maar ik het gevoel dat de auto dan net wat stabieler rijdt. Met volle accu en in hybrid stand kan de auto op de vlakke weg zelfs alleen op de accu rijden. Je merkt dan wel dat de auto alleen op de achterwielen wordt aangedreven. Wanneer je op de 4wd stand rijd ipv de power modus rijd je wel 4wd maar is de auto wat rustiger in zijn schakelgedrag. Het verbruik met 1800 kilo caravan ongeveer 1 op 9 (modeljaar 2014, 2000 km gereden, rit richting Luxemburg)
alex30tdi
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.02.2013 - 14:10

Ter aanvulling. De kogeldruk is ongeveer 75 kilo. De auto is stevig geveerd op de achteras en van dit gewicht merk je niet veel.
pemojo
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 22.12.2012 - 21:54

Goed te horen dat het rijden met de caravan goed gaat, ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. Wat mij meer zorgen baart is de kleine kofferbakruimte, zeker tov wat ik nu heb (ford S-max). Aangezien het laadvermogen van mijn caravan beperkt is moet ik veel bagage in de auto vervoeren. Ondanks een dakkoffer erop zit de kofferbak al vol. Op dit moment zijn we nog voor de laatste keer met de S-max op vakantie en zijn al aan het 'proefdraaien' voor de volgende keer: alle onodige ballast thuisgelaten. Nu alleen nog hopen dat de campingtafel en koelbox in de V60 passen.
Zakt hij overigens niet te ver door? Zijn er geen hulpveren benodigd?
V60 PIH Saville Grey
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@pejojo: Ben net terug van vakantie met een volgeladen PIH (bagageruimte en space design
520) maar het overhellen vind ik enorm meevallen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

geen ervaring met caravan (principe) maar wel met zware tandenmasser aanhangwagen en dat gaat prima. Bij langere snelwegrit heb ik wel de automaat of hand een versnelling terug gezet.
edv60h
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32

inmiddels aan paar weken terug uit spanje met een caravan van ca. 1700 kg erachter. Auto heeft het top gedaan. Behoorlijk doorgereden, rond de 120 km/h, bergop in stand "power" , bergaf kon het niet zonder iets gas bij te geven en heb ik de 'save" stand gebruikt om de accu weer op te laden. Slecht 2 steile afdalingen moest ik echt bijremmen omdat anders de snelheid te hoog werd. Op de andere afdalingen de rem niet aangeraakt. regeneratie en luchtweerstand zorgen voor voldoende weerstand. Berg op in de power modus echt fantastisch!!!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ed, bergaf de save stand aanzetten heeft geen zin. Het enig wat ie dan doet is de motor er bij starten wanneer je onder de ca 50% accu lading zit en geen electromotor gebruiken wanneer je onder de 50 % lading zit. Hij gaat er niets meer door regenereren hoor. Gewoon gaslos en eventueel licht bij remmen geeft de maximale regeneratie. In power modus trekt ie wat langer door in zijn versnellingen en loopt wat hoger in toeren, je zou de bak ook op hand kunnen zetten.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Bak op handbediening werkt dan het beste. AWD remt niet enorm af op de motor en Power modus kan wat te nerveus zijn (tenzij je met een poezenvoetje over het brandstofpedaal aait).
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
edv60h
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32

NielsPHEV schreef:Ed, bergaf de save stand aanzetten heeft geen zin. Het enig wat ie dan doet is de motor er bij starten wanneer je onder de ca 50% accu lading zit en geen electromotor gebruiken wanneer je onder de 50 % lading zit. Hij gaat er niets meer door regenereren hoor. Gewoon gaslos en eventueel licht bij remmen geeft de maximale regeneratie. In power modus trekt ie wat langer door in zijn versnellingen en loopt wat hoger in toeren, je zou de bak ook op hand kunnen zetten.
Niels, volgens mij is het zo dat als je onder de 20 km accuvoorraad zit en je zet de auto in save, dan gaat inderdaad de motor aan. De generator op de motor zal dan mee gaan draaien. Omdat je bergaf rijdt hoef je geen of weinig gas te geven en zal het brandstofverbruik minimaal of nihil zijn. Dus mijn conclusie is regenereren via de generator (wat volgens mij een hogere opbrengst levert dan via de elektromotor) zonder brandstof te verbruiken.

Ik heb de bak inderdaad op de handschakeling gezet en ervoor gezorgd dat ik laag in toeren bleef. Dit rijdt erg fijn.
edv60h
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32

RoaldH schreef:Bak op handbediening werkt dan het beste. AWD remt niet enorm af op de motor en Power modus kan wat te nerveus zijn (tenzij je met een poezenvoetje over het brandstofpedaal aait).
Roald ik ben het eens met de handbediening. Echter je hoeft geen poezenvoetje te hebben als bergop rijdt met ca. 1.700 kg aan de trekhaak. :D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

edv60h schreef:
NielsPHEV schreef:Ed, bergaf de save stand aanzetten heeft geen zin. Het enig wat ie dan doet is de motor er bij starten wanneer je onder de ca 50% accu lading zit en geen electromotor gebruiken wanneer je onder de 50 % lading zit. Hij gaat er niets meer door regenereren hoor. Gewoon gaslos en eventueel licht bij remmen geeft de maximale regeneratie. In power modus trekt ie wat langer door in zijn versnellingen en loopt wat hoger in toeren, je zou de bak ook op hand kunnen zetten.
Niels, volgens mij is het zo dat als je onder de 20 km accuvoorraad zit en je zet de auto in save, dan gaat inderdaad de motor aan. De generator op de motor zal dan mee gaan draaien. Omdat je bergaf rijdt hoef je geen of weinig gas te geven en zal het brandstofverbruik minimaal of nihil zijn. Dus mijn conclusie is regenereren via de generator (wat volgens mij een hogere opbrengst levert dan via de elektromotor) zonder brandstof te verbruiken.

Ik heb de bak inderdaad op de handschakeling gezet en ervoor gezorgd dat ik laag in toeren bleef. Dit rijdt erg fijn.
Pas op, zodra je bult opwaarts gaat en je laat de bak beneden de 2500rpm trekken op koppel kan er zeer veel warmte gegenereerd worden.
Dat kan er voor zorgen dat je transmissie te heet wordt waardoor de boel kapot gaat.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
edv60h
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32

diesel01 schreef:
edv60h schreef:
NielsPHEV schreef:Ed, bergaf de save stand aanzetten heeft geen zin. Het enig wat ie dan doet is de motor er bij starten wanneer je onder de ca 50% accu lading zit en geen electromotor gebruiken wanneer je onder de 50 % lading zit. Hij gaat er niets meer door regenereren hoor. Gewoon gaslos en eventueel licht bij remmen geeft de maximale regeneratie. In power modus trekt ie wat langer door in zijn versnellingen en loopt wat hoger in toeren, je zou de bak ook op hand kunnen zetten.
Niels, volgens mij is het zo dat als je onder de 20 km accuvoorraad zit en je zet de auto in save, dan gaat inderdaad de motor aan. De generator op de motor zal dan mee gaan draaien. Omdat je bergaf rijdt hoef je geen of weinig gas te geven en zal het brandstofverbruik minimaal of nihil zijn. Dus mijn conclusie is regenereren via de generator (wat volgens mij een hogere opbrengst levert dan via de elektromotor) zonder brandstof te verbruiken.

Ik heb de bak inderdaad op de handschakeling gezet en ervoor gezorgd dat ik laag in toeren bleef. Dit rijdt erg fijn.
Pas op, zodra je bult opwaarts gaat en je laat de bak beneden de 2500rpm trekken op koppel kan er zeer veel warmte gegenereerd worden.
Dat kan er voor zorgen dat je transmissie te heet wordt waardoor de boel kapot gaat.
Diesel dat klopt wel een beetje. Ik heb op 3.000 km 3 keer de melding gekregen dat de motortemp te hoog was en ik snelheid moest minderen. Na vermindering van de snelheid ging de melding ook direct weg. Volgende keer zal ik hem boven de 2.500 tpm houden!
Gebruikersavatar
friend
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 06.02.2013 - 15:21

diesel01 schreef:Dat kan er voor zorgen dat je transmissie te heet wordt waardoor de boel kapot gaat.
Zit er dan geen temperatuursensor op/in de transmissie (en andere risicovolle componenten), zodat, ongeacht je al of niet bewuste rijstijl, je nooit in een situatie kan komen dat je iets in de soep laat lopen?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

edv60h schreef:
RoaldH schreef:Bak op handbediening werkt dan het beste. AWD remt niet enorm af op de motor en Power modus kan wat te nerveus zijn (tenzij je met een poezenvoetje over het brandstofpedaal aait).
Roald ik ben het eens met de handbediening. Echter je hoeft geen poezenvoetje te hebben als bergop rijdt met ca. 1.700 kg aan de trekhaak. :D
Ik heb de PIH alleen in de bergen gereden zonder aanhanger, maar wel volgeladen met gezin, dakkoffer en bagage. Ik doel met het poezenvoetje meer op het compenseren van het ruwere schakelgedrag van de geartronic, als het hele gezin aan boord is. ;)
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

friend schreef:
diesel01 schreef:Dat kan er voor zorgen dat je transmissie te heet wordt waardoor de boel kapot gaat.
Zit er dan geen temperatuursensor op/in de transmissie (en andere risicovolle componenten), zodat, ongeacht je al of niet bewuste rijstijl, je nooit in een situatie kan komen dat je iets in de soep laat lopen?
Bij een steile helling bleef de bak met meer toeren (2.5 a 3k) in de eerste versnelling hangen. Maar als de snelheid iets hoger is schakelt de bak snel door naar 2 of 3 met lage toeren tot gevolg. Handbediening of Power modus lijkt dan beter voor het mechaniek.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
friend
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 06.02.2013 - 15:21

RoaldH schreef:
friend schreef:
diesel01 schreef:Dat kan er voor zorgen dat je transmissie te heet wordt waardoor de boel kapot gaat.
Zit er dan geen temperatuursensor op/in de transmissie (en andere risicovolle componenten), zodat, ongeacht je al of niet bewuste rijstijl, je nooit in een situatie kan komen dat je iets in de soep laat lopen?
Bij een steile helling bleef de bak met meer toeren (2.5 a 3k) in de eerste versnelling hangen. Maar als de snelheid iets hoger is schakelt de bak snel door naar 2 of 3 met lage toeren tot gevolg. Handbediening of Power modus lijkt dan beter voor het mechaniek.
Ik snap wel wat beter is, maar dat je 'zomaar' je transmissie in de soep kan laten lopen kan ik mij niet voorstellen. Er zal toch wel een waarschuwing volgen iets van engine check bij een te warm lopende transmissie zoals bij onvoldoende olie?
En eigenlijk zou dit in Sensus moeten zitten, dat je met een paar vraag-antwoorden de beste instelling kan bepalen.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

friend schreef:
RoaldH schreef:
friend schreef:Zit er dan geen temperatuursensor op/in de transmissie (en andere risicovolle componenten), zodat, ongeacht je al of niet bewuste rijstijl, je nooit in een situatie kan komen dat je iets in de soep laat lopen?
Bij een steile helling bleef de bak met meer toeren (2.5 a 3k) in de eerste versnelling hangen. Maar als de snelheid iets hoger is schakelt de bak snel door naar 2 of 3 met lage toeren tot gevolg. Handbediening of Power modus lijkt dan beter voor het mechaniek.
Ik snap wel wat beter is, maar dat je 'zomaar' je transmissie in de soep kan laten lopen kan ik mij niet voorstellen. Er zal toch wel een waarschuwing volgen iets van engine check bij een te warm lopende transmissie zoals bij onvoldoende olie?
En eigenlijk zou dit in Sensus moeten zitten, dat je met een paar vraag-antwoorden de beste instelling kan bepalen.
Er is ook 3x melding geweest van minder snelheid..
De koeling in de bak is rpm afhankelijk(in mijn vorige V70 en huidige XC) lage toeren betekend minder koeling.
Blijf je dan relatief laag in de toeren, gebruik makend van koppel, zorgt er voor dat de bak zijn warmte niet kwijt kan.
In mijn XC schakel ik pas bij 3000rpm als het binnendoor erg steil is, in de lange klim met caravan(ik heb geen caravan) zou ik altijd boven 2600rpm blijven.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Zvv
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 09.05.2013 - 21:02

Hoezo caravan?

Met 0% bijtelling kan er toch wel een 5* hotel vanaf :D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

hij is leuk !
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”