Onderhoudsbeurt in 19 minuten

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik snap je punt wel.
Je auto is een korte tijd binnen en er is enkel een oliewissel met filter + pakking uitgevoerd.
Normaliter zou je daarvoor rond de €150,- maximaal kwijt zijn. Software updaten, wielen wisselen + wintercheck. Deze laatste kost je hoogstens twee tientjes.
Dus ik snap je punt met de opmerking waar die kosten nu inzitten en het is "snel verdient"
Je bent tegenover niemand verplicht verantwoording af te leggen en dat je deze boodschap/vraag hier ventileert heb je ook recht op. Is denk ik alleen niet handig is om de garagist te kakken te zetten zonder deze eerst bevraagd te hebben.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

teebee schreef: 04.12.2021 - 13:40 Volledig eens met bovenstaande. Op een dergelijke manier een ‘verdenking’ ventileren vind ik ook niet kunnen.
En de pacten worden alweer gesloten ;-).

Een verdenking ventileren kan echt niet?? Fora zijn juist bedoelt om kritisch te zijn en elkaar scherp te houden.
Dealers zijn flinke volwassen mensen die heel goed voor hun eigen belang kunnen opkomen.
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

Urbexpeditie schreef: 04.12.2021 - 14:36 Ik snap je punt wel.
Je auto is een korte tijd binnen en er is enkel een oliewissel met filter + pakking uitgevoerd.
Normaliter zou je daarvoor rond de €150,- maximaal kwijt zijn. Software updaten, wielen wisselen + wintercheck. Deze laatste kost je hoogstens twee tientjes.
Dus ik snap je punt met de opmerking waar die kosten nu inzitten en het is "snel verdient"
Je bent tegenover niemand verplicht verantwoording af te leggen en dat je deze boodschap/vraag hier ventileert heb je ook recht op. Is denk ik alleen niet handig is om de garagist te kakken te zetten zonder deze eerst bevraagd te hebben.
Ok, dank voor je redelijke manier van het antwoorden op mijn vraag. En ja misschien moet ik de naam niet noemen, maar wees eerlijk. We leven wel in een maatschappij waarin mensen en organisaties eerst iets te verliezen moeten hebben alvorens ze aan andermans belang gaan denken. Je naam is je reputatie en die is belangrijk. En in dit geval is er niet heel veel uitleg, waarmee de dealer zich kan verdedigen. De prijs is een feit, de onderhoudstijd is een feit, dat er niets is gedaan is een feit. De naam is het enige dat wij als consumenten nog hebben om organisaties ter verantwoording te roepen. En laten we elkaar geen mietje noemen. Iedereen is hier super bijdehand als het om antwoorden gaat en nou opeens zo gevoelig als er een keer een naam wordt genoemd? Wees eerlijk dit heeft niets te maken met mijn kritiek...
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Urbexpeditie schreef: 04.12.2021 - 14:36 Ik snap je punt wel. Je auto is een korte tijd binnen en er is enkel een oliewissel met filter + pakking uitgevoerd. Normaliter zou je daarvoor rond de €150,- maximaal kwijt zijn. Software updaten. Dus ik snap je punt met de opmerking waar die kosten nu inzitten, en het is "snel verdient"
Gelukkig zijn er hier nog mensen, die onze bezwaren snappen. De prijs die je betaalt voor een onderhoudsbeurt, moet gewoon in redelijke verhouding staan, tot hetgeen er daadwerkelijk tijdens die beurt gedaan is. (Software updaten is een zaak van service, zonder extra kosten) Dát is het discussiepunt. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

Hans Eilander schreef: 04.12.2021 - 15:04
Urbexpeditie schreef: 04.12.2021 - 14:36 Ik snap je punt wel. Je auto is een korte tijd binnen en er is enkel een oliewissel met filter + pakking uitgevoerd. Normaliter zou je daarvoor rond de €150,- maximaal kwijt zijn. Software updaten. Dus ik snap je punt met de opmerking waar die kosten nu inzitten, en het is "snel verdient"
Gelukkig zijn er hier nog mensen, die onze bezwaren snappen. De prijs die je betaalt voor een onderhoudsbeurt, moet gewoon in redelijke verhouding staan, tot hetgeen er daadwerkelijk tijdens die beurt gedaan is. (Software updaten is een zaak van service, zonder extra kosten) Dát is het discussiepunt. ;)
Dank je wel Hans! Ik denk dat wij ook maar een 'pact' moeten sluiten en de gevestigde orde hier maar eens van goede repliek moeten gaan dienen.
De opstandige Davids tegen de 'politiek correcte' Goliaths ;-).
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

EspritV8 schreef: 04.12.2021 - 14:26
Ik begrijp dat je nu dus wel inziet dat ik een punt heb? En dat mijn verontwaardiging misschien niet helemaal onterecht is? Waarom maak jij je zo druk om het belang van de dealer en niet de consument? Dealers kunnen zich prima redden zonder jouw verdediging. Ik bekritiseer de dealer en dus verdedig jij hem. Niet omdat je het zo oneens met mij bent, maar misschien omdat je de confrontatie wel lekker vindt?

Er is geen regel die mij verplicht om eerst bij de dealer te rade te gaan, alvorens hier te mogen posten. Dit is toch een onafhankelijk platform. Ik dacht ik peil eerst eens even de gemeenschap, voordat ik naar de dealer ga. Waarom probeer jij mij ervan te overtuigen dat er maar één juiste weg is? Je praat als een dealer, je denkt als een dealer, wat is jouw belang om mij te weerhouden om kritisch te zijn?
Ik begreep meteen je verwondering hoor, zo kort binnen dan lijkt die factuur erg hoog. Maar als je het niet met de dealer / importeur bespreekt zal je hun verklaring nooit horen en kan men het ook niet corrigeren mocht dat op zijn plaats zijn.

In geen enkele uitlating in dit dossier heb ik de dealer verdedigd.

Wanneer je het als een vraag had gedaan zonder meteen de dealer te benoemen en daar teksten bij te plaatsen als u bent gewaarschuwd voor deze dealer / verdien model was het wat mij betreft en stuk beter te verteren geweest mensen veroordelen zonder dat je ook maar de moeite neemt kennis te nemen van hun versie van de werkelijkheid vind ik onzorgvuldig.

De regel die je zegt dat niet bestaat is een fatsoensregel en bestaat weldegelijk, ik heb geen enkele belang om je er van te weerhouden kritisch te zijn sterker nog alleen als we kritisch zijn komen we verder maar ik denk wel dat het goed is wanneer het zorgvuldig en netjes is en daar gaat het hier naar mijn mening mis.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

EspritV8 schreef: 04.12.2021 - 14:46
Urbexpeditie schreef: 04.12.2021 - 14:36 Ik snap je punt wel.
Je auto is een korte tijd binnen en er is enkel een oliewissel met filter + pakking uitgevoerd.
Normaliter zou je daarvoor rond de €150,- maximaal kwijt zijn. Software updaten, wielen wisselen + wintercheck. Deze laatste kost je hoogstens twee tientjes.
Dus ik snap je punt met de opmerking waar die kosten nu inzitten en het is "snel verdient"
Je bent tegenover niemand verplicht verantwoording af te leggen en dat je deze boodschap/vraag hier ventileert heb je ook recht op. Is denk ik alleen niet handig is om de garagist te kakken te zetten zonder deze eerst bevraagd te hebben.
Ok, dank voor je redelijke manier van het antwoorden op mijn vraag. En ja misschien moet ik de naam niet noemen, maar wees eerlijk. We leven wel in een maatschappij waarin mensen en organisaties eerst iets te verliezen moeten hebben alvorens ze aan andermans belang gaan denken. Je naam is je reputatie en die is belangrijk. En in dit geval is er niet heel veel uitleg, waarmee de dealer zich kan verdedigen. De prijs is een feit, de onderhoudstijd is een feit, dat er niets is gedaan is een feit. De naam is het enige dat wij als consumenten nog hebben om organisaties ter verantwoording te roepen. En laten we elkaar geen mietje noemen. Iedereen is hier super bijdehand als het om antwoorden gaat en nou opeens zo gevoelig als er een keer een naam wordt genoemd? Wees eerlijk dit heeft niets te maken met mijn kritiek...
load de factuur gewoon even op hier, voorlopig zie ik alleen wat stemmingmakerij
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

EspritV8 schreef: 04.12.2021 - 14:46 De prijs is een feit, de onderhoudstijd is een feit, dat er niets is gedaan is een feit.
1 x waar, 2x onwaar.
Je trekt conclusies op basis van gegevens in de app en hebt geen contact opgenomen met de dealer voor uitleg. Ik heb je er al op gewezen dat de app niet alle ritten registreert. Dus een verdenking prima, maar van verificatie is geen sprake en al helemaal niet van een feit.
Dat er niets is gedaan is ook geen feit, maar een ongefundeerde aanname. Heb je de olie al gecontroleerd? Het filter?
Ik stoor me net als anderen hier over het ongefundeerd spuien van verdachtmakingen. Ook ik vind dat heel onfatsoenlijk, maar kennelijk ben ik te ouderwets want het lijkt meer regel dan uitzondering.
En nee ik ben geen moraalridder als ik daarover mijn mening geef en heb ook geen pact gesloten met forumleden die hier ook zo in staan. Jammer om direct zo te polariseren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

EspritV8 schreef: 04.12.2021 - 14:38
teebee schreef: 04.12.2021 - 13:40 Volledig eens met bovenstaande. Op een dergelijke manier een ‘verdenking’ ventileren vind ik ook niet kunnen.
En de pacten worden alweer gesloten ;-).

Een verdenking ventileren kan echt niet?? Fora zijn juist bedoelt om kritisch te zijn en elkaar scherp te houden.
Dealers zijn flinke volwassen mensen die heel goed voor hun eigen belang kunnen opkomen.
Wat een onzin; het met iemand eens zijn is tegenwoordig natuurlijk al meteen ‘conspiracy’…. Maargoed.
Een verdenking ventileren kan, maar de wijze waarop en in welke bewoordingen is een tweede.
Ik begrijp niet dat je niet de moeite neemt om een goed gesprek met je dealer te hebben. Gemiste kans.
Maar je moet je niet zo aangevallen voelen, want fora zijn er toch voor om ook de evt keerzijde van een standpunt/mening te tonen?
Dat je dat vervolgens niet aanstaat… tja…. Wie kaatst…
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Ik snap de dealers ook niet altijd. Laatst een vage rekening gekregen voor software uploaden. Vaak contact/mails gehad, ook met Volvo Nederland...
Zolang de meeste klanten het slikken, proberen ze zo geld te verdienen. Mij zien ze niet meer terug in Zoetermeer.

Daarnaast zag ik laatst ook wel een mooie spreuk:
Je betaalt mij niet om het in 20minuten te repareren, maar om de 20jaar ervaring, waardoor het nu zo snel gaat.

Opleiding en apparatuur om de controle te doen kost ook geld.

In mijn geval snapte de dealer het niet, en moest er alsnog remote worden ingelogd door een Volvo IT specialist. Dus de opleidings kosten waren misschien uit gespaard.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

EspritV8 schreef: 04.12.2021 - 14:26 Dit is toch een onafhankelijk platform.
Nee, dat is het niet.

Alle onderhoudswerkzaamheden kun je terugvinden op de Volvo website.

https://serviceprice-nl.marketsupport.n ... ?market=nl

Dit gebeurt er bij elke onderhoudsbeurt:

motorolie verversen
vervangen oliefilter
vervangen interieurfilter
Binnenzijde ruit botscamera reinigen
Software update
Uitlezen foutcodes
bijvullen sproeiervloeistof
buitenkant auto wassen
controle veiligheidsgordels
controle accu
controle wisserbladen
controle bandenspanning
controle banden
controle koelsysteem en antivries
controle op olielekkage motor
controle op olielekkage versnellingsbak
controle stuurinrichting en voorwielophanging
controle steekassen & hoezen
controle aandrijfas
controle staat van remmen-en brandstofleidingen & slangen
controle remblokken en schijven
controle handremkabels en koppelingen
controle hydraulisch systeem remmen
controle en afvullen van motorruimte vloeistoffen
resetten van service indicatie lampje

Al doe je het met zijn 10-en dan lukt dat nooit in 18 minuten als het zorgvuldig gebeurt.

Mijn advies is om bij de dealer navraag te doen.

Wees in elk geval blij dat je niet wordt aangeslagen voor het NIET wassen van je auto want dat kostte bij mijn dealer 11,94 excl BTW.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Het vreemde is, dat de techniek zeker wel veel gecompliceerder is dan vroeger. Maar aan de andere kant, hoeven ze steeds minder aan een auto te doen, naast olie en filter. Je had elke 10.000 km een grote beurt nodig. Olie en filter, contactpuntjes, ontsteking, bobine, kleppen stellen, soms zelfs nog doorsmeren, enz. Tegenwoordig hoeven ze weinig of niks meer te doen, maar de rekening voor zo,n servicebeurt, stijgt de pan uit. Ik vind dat de prijs in verhouding moet staan, naar de verrichte werkzaamheden. Dus: waar voor je geld. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

DB200 schreef: 04.12.2021 - 17:37 kostte bij mijn dealer 11,94 excl BTW.
Ik had het lijstje ook nagekeken voor ik mijn auto binnen deed en zag wassen er niet op vermeld. Bleek dat ik nadien zat te wachten tot hij gewassen was. Bye bye glass coating.
Maar goed dat is weer iets anders. Zonet heel het topic gelezen vanaf de eerste post. Wauw, wat er hier allemaal geschreven wordt. Veel emoties lees ik zo. Maar ik begrijp wel die fronsen bij een factuur en de rit registratie. Maar eveneens begrijp ik de theorie over korte ritten die wel eens niet kunnen opgenomen worden in het logboek. Mijn mening, zijn de beurten duur, ja. Krijg je kwaliteit, ja. Maar krijg je meer kwaliteit dan een specialist, dat denk ik persoonlijk niet. Aan de eigenaar de keuze waar hij zijn auto de volgende keer naartoe brengt.
En een babbeltje voor de beurt om even te bespreken,kan zeker geen kwaad. Vraag er desnoods een koffie bij, want het zit toch integraal in dat, premium , pakket. Klant is koning, of is dat niet meer van deze tijd?
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Hans Eilander schreef: 04.12.2021 - 17:39 Het vreemde is, dat de techniek zeker wel veel gecompliceerder is dan vroeger. Maar aan de andere kant, hoeven ze steeds minder aan een auto te doen, naast olie en filter. Je had elke 10.000 km een grote beurt nodig. Olie en filter, contactpuntjes, ontsteking, bobine, kleppen stellen, soms zelfs nog doorsmeren, enz. Tegenwoordig hoeven ze weinig of niks meer te doen, maar de rekening voor zo,n servicebeurt, stijgt de pan uit. Ik vind dat de prijs in verhouding moet staan, naar de verrichte werkzaamheden. Dus: waar voor je geld. :)
Tja dat vind ik een beetje kortzichtig. Waar er vroeger een rotor in je verdelerkap zat, zit je nu met software in je CEM. Deze moet een update hebben, die update is niet gratis te maken (d)/(v)oor Volvo (of welk merk dan ook). Sterker nog, al die IT systemen en IT'ers kosten klauwen met geld, wat vaak een heel log gebeuren is met een hoop trial and error.

Ja er wordt misschien fysiek minder in de werkplaats gedaan, maar wat je niet ziet is dat er achter de schermen alsnog kostbare processen plaatsvinden. Dit wordt bij de klant geïnd.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Bij die p8 en zit onderhoud er toch voor een vast laag bedrag bij, en die auto's zijn wel de toekomst
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

volvo440special schreef: 04.12.2021 - 18:11 Tja dat vind ik een beetje kortzichtig. Waar er vroeger een rotor in je verdeler kap zat, zit je nu met software in je CEM. Deze moet een update hebben, die update is niet gratis te maken door Volvo. Sterker nog, al die IT systemen kosten klauwen met geld. Ja, er wordt misschien fysiek minder in de werkplaats gedaan, maar wat je niet ziet is dat er achter de schermen alsnog kostbare processen plaatsvinden. Dit wordt bij de klant geïnd.
En laat ik nu toch denken, dat al die kostbare processen, software, en de benodigde IT,ers, die hoge aanschafprijs bepalen?? Ik denk dat alle verkopers in stropdassen, en al het marmer in en rond de showroom, door de consument betaald moeten worden. Dat kan best een tandje minder met al die pracht en praal. Dát vind je dus terug in de jaarlijkse beurten. En daarom wijken er diverse Volvo rijders uit naar andere (= goedkopere) vak garages, na de garantie periode. Wil Volvo klanten binden, dan moeten ze wat aan die hoge prijzen veranderen. :'( Ik koop mijn Volvo niet vanwege die indrukwekkende showroom, maar om het eindproduct.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Hans Eilander schreef: 04.12.2021 - 19:17 Ik koop mijn Volvo niet vanwege die indrukwekkende showroom, maar om het eindproduct.
+1 moose

Maar we zijn ver van het onderwerp af. Dat denk ik zo wel afgesloten kan worden, tenzij er nog nieuwe feiten worden aangebracht?
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

DB200 schreef: 04.12.2021 - 17:37
EspritV8 schreef: 04.12.2021 - 14:26 Dit is toch een onafhankelijk platform.
Nee, dat is het niet.

Alle onderhoudswerkzaamheden kun je terugvinden op de Volvo website.

https://serviceprice-nl.marketsupport.n ... ?market=nl

Dit gebeurt er bij elke onderhoudsbeurt:

motorolie verversen
vervangen oliefilter
vervangen interieurfilter
Binnenzijde ruit botscamera reinigen
Software update
Uitlezen foutcodes
bijvullen sproeiervloeistof
buitenkant auto wassen
controle veiligheidsgordels
controle accu
controle wisserbladen
controle bandenspanning
controle banden
controle koelsysteem en antivries
controle op olielekkage motor
controle op olielekkage versnellingsbak
controle stuurinrichting en voorwielophanging
controle steekassen & hoezen
controle aandrijfas
controle staat van remmen-en brandstofleidingen & slangen
controle remblokken en schijven
controle handremkabels en koppelingen
controle hydraulisch systeem remmen
controle en afvullen van motorruimte vloeistoffen
resetten van service indicatie lampje

Al doe je het met zijn 10-en dan lukt dat nooit in 18 minuten als het zorgvuldig gebeurt.

Mijn advies is om bij de dealer navraag te doen.

Wees in elk geval blij dat je niet wordt aangeslagen voor het NIET wassen van je auto want dat kostte bij mijn dealer 11,94 excl BTW.
Dat geloof ik nooit dat ze dat elke beurt moeten doen , is misschien een beurt om de zoveel jaar of bij bepaalde km stand maar niet bij de gewone jaarlijkse beurten
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

danny3 schreef: 04.12.2021 - 21:16
DB200 schreef: 04.12.2021 - 17:37
EspritV8 schreef: 04.12.2021 - 14:26 Dit is toch een onafhankelijk platform.
Nee, dat is het niet.

Alle onderhoudswerkzaamheden kun je terugvinden op de Volvo website.

https://serviceprice-nl.marketsupport.n ... ?market=nl

Dit gebeurt er bij elke onderhoudsbeurt:

motorolie verversen
vervangen oliefilter
vervangen interieurfilter
Binnenzijde ruit botscamera reinigen
Software update
Uitlezen foutcodes
bijvullen sproeiervloeistof
buitenkant auto wassen
controle veiligheidsgordels
controle accu
controle wisserbladen
controle bandenspanning
controle banden
controle koelsysteem en antivries
controle op olielekkage motor
controle op olielekkage versnellingsbak
controle stuurinrichting en voorwielophanging
controle steekassen & hoezen
controle aandrijfas
controle staat van remmen-en brandstofleidingen & slangen
controle remblokken en schijven
controle handremkabels en koppelingen
controle hydraulisch systeem remmen
controle en afvullen van motorruimte vloeistoffen
resetten van service indicatie lampje

Al doe je het met zijn 10-en dan lukt dat nooit in 18 minuten als het zorgvuldig gebeurt.

Mijn advies is om bij de dealer navraag te doen.

Wees in elk geval blij dat je niet wordt aangeslagen voor het NIET wassen van je auto want dat kostte bij mijn dealer 11,94 excl BTW.
Dat geloof ik nooit dat ze dat elke beurt moeten doen , is misschien een beurt om de zoveel jaar of bij bepaalde km stand maar niet bij de gewone jaarlijkse beurten
Nee, dat gebeurt ook niet. Dit is een lijst met aandachtspunten.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik kom nog steeds niet veel verder dan niet echt onderbouwde stemmingmakerij.
Gesloten

Terug naar “XC40”