Volvo XC40 B3 en B4: lager verbruik en hogere prestaties dankzij Miller cyclus

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40588
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Na de Volvo V60 krijgt nu ook de XC40 de introductie van de Mild hybrid B3 en de upgrade van de Mild hybrid B4 & B4 AWD motor met Miller cyclus en 7DCT-EVO versnellingsbak. Door een efficiënter verbrandingsproces daalt het verbruik en de CO2-uitstoot en worden de prestaties verbeterd. De XC40 maakt nu ook gebruik van een 7-traps automaat met dubbele koppeling die sneller schakelt en bovendien lichter is. De Volvo XC40 B3 automaat Momentum is leverbaar vanaf een zeer concurrerende prijs van € 45.495.



Met de komst van de B3 Mild hybrid is de XC40 T2 de enige uitvoering in het Volvo gamma die nog verkrijgbaar is met een handgeschakelde transmissie. Van alle Volvo verkopen in Nederland is momenteel ruim 98% voorzien van een automaat. Tevens zijn buiten de XC40 T2 nu alle modellen en uitvoeringen geëlektrificeerd (Mild hybrid, Plug-in hybrid of Pure electric).

Miller cyclus, snellere variabele kleptiming en variabele turbo
Het Miller-concept is een manier om de compressieverhouding van de motor te verhogen. Dit maakt het mogelijk om meer energie uit de verbrandingsgassen te halen en voorkomt energieverlies tijdens de uitlaatslag die plaatsvindt bij het openen van de uitlaatkleppen. In het Miller-concept sluit de inlaatklep vroeg, waardoor het volume ingesloten lucht kleiner is. Dit wordt gecompenseerd door de inlaatdruk te verhogen, zodat de ingesloten luchtmassa nagenoeg hetzelfde blijft.

Het Miller-concept wordt mogelijk gemaakt met behulp van doorontwikkelde technologieën zoals variabele turbinegeometrie (VNT) voor een hogere efficiënte in een breed bereik en een snellere variabele kleptiming (VVT) voor een beter beheer van de ingesloten luchtmassa. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik met behoud van het motorvermogen.

7-DCT EVO: nog sneller schakelen, aanzienlijk lichter
De 7-DCT EVO versnellingsbak in de vernieuwde XC40 B3 en B4 is een doorontwikkeling van de 7-DCT uit de XC40 Recharge Plug-in hybride. De bak heeft een dubbele koppeling. Deze technologie draagt bij aan snellere schakelacties. De nieuwe transmissie heeft eveneens een gunstig effect op het brandstofverbruik door een lager gewicht. De nieuwe versnellingsbak maakt tevens automatische motoruitschakeling mogelijk bij gas los. Dit systeem heet Stop in Drive in Speed (SIDIS). De auto kan vrij uitrollen en verbruikt dan geen brandstof, beter bekend als zeilen. Wanneer de motor weer start, wordt een versnelling geselecteerd die past bij de snelheid.

Verbeterde prestaties en trekgewicht
De Volvo XC40 B3 levert 120 kW (163 pk) en een maximum koppel van 265 Nm en wordt ondersteunt door de 14pk / 40Nm sterke elektromotor van het Mild hybrid systeem. De acceleratie is beduidend sneller dan de T3. In 8,4 seconden bereikt de XC40 B3 vanuit stilstand 100 km/uur, dat was 9,6 seconden. Een duidelijk bewijs dat de 2,0-liter motor met Miller cyclus beter presteert, samen met een lager verbruik en uitstoot. De maximale pk’s en het koppel blijven gelijk aan de T3. Het vermogen komt wel eerder vrij en het koppel is over een breder gebied beschikbaar.


Tevens geeft het mild hybride systeem tijdens het accelereren ondersteuning aan de motor met 14pk/ 40 Nm. Het trekgewicht neemt met 200 kg toe naar 1.800 kg.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Bnn
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.10.2021 - 11:28

Hallo iedereen. Ben nieuw hier, in afwachting van bestelde XC40. Iemand enig idee vanaf welke productieweek dit geld voor de XC40?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Week 46 zou het moeten zijn. Maar 100% zeker is dat niet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”