koppelingsplaten kapot

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
sonn_XC40
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 10.08.2021 - 13:48

Hoi,

Ik heb een XC 40 , nu juist 2 jaar oud, juist 20.000 km op de teller.
Ik ben getakeld en nu blijken de koppelingsplaten en het vliegwiel versleten te zijn..... (eerst verbrande rubbergeur, nadien bij schakelen heel hoog toerental)
Ik heb wat opgezocht over koppelingsplaten en vliegwielen, ik ben helemaal geen techneut, maar ik vind het toch wel erg raar dat ze zo snel kapot zijn.
Ik heb geen caravan getrokken, ik rijd al jaren met een handgeschakelde auto, er rijdt niemand anders met de auto, idd wel veel in stadsomgeving en korte afstanden, maar dit euvel is wel erg snel.
Blijkbaar valt dit niet meer onder de garantie, maar ze kunnen met ook geen garantie geven dat het terug gaat gebeuren over 20.000 km.
Ze geven een jaar garantie op nieuwe onderdelen, dus ik moet eigelijk heel de boel betalen,
Iemand nog zulke ervaring?? Er hangt een stevig prijskaartje aan het herstel.
Kan dit een fabrieksfout zijn????


Een Belgische volvofan ( tot nu toe toch :) )
Elly
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

@sonn_XC40,
Als je auto nog maar net over de 2 jaar is, en je hebt trouw je onderhoudsbeurten door een Volvo dealer laten doen, is er mogelijk nog een coulance regeling. (buiten de garantie periode) Leg dat maar eens voor aan je dealer, en werkt die niet mee, dan kun je altijd nog Volvo Nederland (of in jouw geval Volvo België) aanschrijven. Sterkte. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Normaal gesproken mag de koppeling en het vliegwiel niet na 20.000 km kapot zijn. Dan moet er haast een productiefout in zitten of heeft u continu met een slippende koppeling (linkervoet veelal op het koppelingspedaal laten rusten?) gereden. Ik zou het zeker aankaarten bij de dealer of de importeur.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik heb het met een S40 gehad. Gelukkig had ik meer auto's bij de dealer gehad. Zonder problemen is de koppeling gewisseld. Ik moest wel iets betalen, maar dat was naar ratio van een te verwachten normale slijtage.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Wat voor een xc en versnellingsbak is dit
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

NielsPHEV schreef: 16.08.2021 - 21:26 Wat voor een xc en versnellingsbak is dit?
TS heeft het over een handgeschakelde bak. Ik weet niet of daar bij de XC 40 ook nog verschillende types zijn geleverd. Dat is een vraag voor OGA.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Dit mag niet gebeuren na 20.000 km. Ik zou hier zeker werk van maken en als eerste Volvo Belgie aanschrijven. Als dat niet werkt zou ik de Belgische consumentenbond inschakelen.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Blackflash
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30.04.2007 - 20:11

Risrael schreef: 18.08.2021 - 14:11 Dit mag niet gebeuren na 20.000 km. Ik zou hier zeker werk van maken en als eerste Volvo Belgie aanschrijven. Als dat niet werkt zou ik de Belgische consumentenbond inschakelen.
Ik ken best voorbeelden waarbij koppelingen al na een paar 100 kilometer weer aan gort zijn, het zijn gewoon verslijtdelen. Maar bij normaal gebruik is 20.000 wel weinig hoewel bij veel stadsgebruik, verkeerde afstelling van de koppeling en mss. ook wel verkeerde bediening sluit ik het niet uit.
MY21 XC40 T5 R-design, Bursting Blue
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Blackflash schreef: 19.08.2021 - 14:01
Risrael schreef: 18.08.2021 - 14:11 Dit mag niet gebeuren na 20.000 km. Ik zou hier zeker werk van maken en als eerste Volvo Belgie aanschrijven. Als dat niet werkt zou ik de Belgische consumentenbond inschakelen.
Ik ken best voorbeelden waarbij koppelingen al na een paar 100 kilometer weer aan gort zijn, het zijn gewoon verslijtdelen. Maar bij normaal gebruik is 20.000 wel weinig hoewel bij veel stadsgebruik, verkeerde afstelling van de koppeling en mss. ook wel verkeerde bediening sluit ik het niet uit.
Zelfs bij veel stadsgebruik....
Tenzij er met de voet op het pedaal wordt gereden.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Vosken
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35

Ik heb op een ander forum hier ook iets van gelezen. Probleem met de koppeling en het hydrolisch pompje. Blijkt nu veroorzaakt te worden door een te grote axiale speling op de krukas. In België zijn er 2 gevallen gekend.
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Plaats reactie

Terug naar “XC40”