Park Assist System Unavailable Service required & Auto Start/Stop Service required

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
xc40-user-t4
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.12.2020 - 09:17

Hola,

Ik kon niet zo snel iets vinden, dus dit topic aangemaakt voor andere xc40 bezitters.

Onze ( volvo t4 rwd automatic jan-2020 )heeft sinds vorige week de volgende melding in het dashboard :
Park Assist System Unavailable Service required
Auto Start/Stop Service required

Bij beide meldingen lees ik :

The system does not function as it should. A workshop should be contacted - an authorised Volvo workshop is recommended. & > Start/Stop is not operational. Contact a workshop - an authorised Volvo workshop is recommended.

Afgelopen zaterdag naar volvo niham gegaan om uit te laten lezen wat het issue kan zijn.
Volvo Niham (ypenburg) gaf aan dat de accu erg leeg was. (weet de waarde niet meer). en dat de accu daar voor 24 uur zou worden bijgeladen. Dus een mooie fietsrit kunnen maken met de volvo fiets.

update : belletje gehad van Niham, accu is vervangen. Geen idee of er kosten voor zijn (ga ik zo updaten)

Wel raar dat de accu zo leeg is, ook al rij ik niet veel (corona) 9k in anderhalf jaar. Ik ben die dag eerst vanuit naar den haag naar schiphol gereden en weer terug naar den haag (niham).

Ook wel vrij apart is dat de deze meldingen dus een indicatie zijn omtrent de status van de accu. (volgens de werkmannen van niham) Dus goed om te weten voor de mede volvo (xc40) eigenaren.

additionale vraag : Valt het eventueel vervangen van een accu onder garantie? (auto is anderhalf jaar oud, nieuw gekocht)
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Het start/stop systeem heeft een eigen accu. Denk wel dat dit garantie is.
xc40-user-t4
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.12.2020 - 09:17

Terug van Niham, accu is vervangen onder garantie. Bleek dus een accu probleem te zijn.

policy daar is om eerst accu 24 uur te laden, ipv direct vervangen. Maar goed om te weten dus.

@lancer, lijkt me sterk dat er meerdere accu's zijn vervangen? of is het park assist systeem ook op de start/stop accu gekoppeld?

update : ik lees wel iets over een support battery - maar volgens mij is de grote accu vervangen.
https://www.volvocars.com/en-th/support ... rt-battery
xc40-user-t4
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.12.2020 - 09:17

update, issue is er weer.

nieuwe afspraak gemaakt met volvo niham. Dit keer gaan ze de support batterij vervangen.
(De hoofdaccu is de vorige keer vervangen, maar dit heeft dus niet geholpen.). Misschien interessant omte weten voor mede xc40 gebruikers.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

xc40-user-t4 schreef: 10.09.2021 - 11:52 update, issue is er weer.

nieuwe afspraak gemaakt met volvo niham. Dit keer gaan ze de support batterij vervangen.
(De hoofdaccu is de vorige keer vervangen, maar dit heeft dus niet geholpen.). Misschien interessant omte weten voor mede xc40 gebruikers.
Zijn er niet originele dingen/accessories (onjuist) aangesloten? Marterverschrikkers of iets rechtstreeks op de accu?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

@ The Mechanic,
Wat ik me ook ff afvraag. Ik schakel altijd direct na het starten het S/S systeem uit. Zou dat op den duur (of nu al) schadelijke gevolgen kunnen hebben voor de hulp accu? :(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 10.09.2021 - 12:49 Ik schakel altijd direct na het starten het S/S systeem uit. Zou dat op den duur (of nu al) schadelijke gevolgen kunnen hebben voor de hulp accu?
Lijkt me niet. Dat is gewoon een softwarematige instelling. De accu wordt er niet anders door behandeld.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

xc40-user-t4 schreef: 10.09.2021 - 11:52 Dit keer gaan ze de support batterij vervangen.
Ik ben geen autotechnicus, maar ik zou het juist eerst bij die hulpaccu gaan zoeken als er naast je genoemde probleem geen ander probleem bestaat met de stroomvoorziening.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

dimitripb schreef: 11.09.2021 - 12:06 Lijkt me niet. Dat is gewoon een softwarematige instelling. De accu wordt er niet anders door behandeld.
Als je S/S uitschakelt zal de hulpaccu altjd op 100% geladen blijven. Niet alle soorten accu's vinden dit fijn, gezien het doel van de accu zal er eentje in zitten die goed is in veel herhaaldelijk ontladen/opladen.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Jelmer de Jong schreef: 11.09.2021 - 13:36 Als je S/S uitschakelt zal de hulpaccu altjd op 100% geladen blijven
Nee, die loopt heel snel vanzelf leeg. Als je de auto een dag niet gebruikt is er al behoorlijk wat weggelekt. Als je veel autobaan rijdt een S/S wel gebruikt is de hulpaccu ook constant vol. Laden en ontladen geeft meer slijtage.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”