Adaptieve cruise control "vergist" zich

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

diesel01 schreef: 13.08.2021 - 10:30
BraboFrits schreef: 12.08.2021 - 11:10
Bover schreef: 11.08.2021 - 21:13 Weinig bestuurders hebben een goede discipline als over appen en bellen gaat zeg onderzoek.

Handsfree bellen in de `auto is net zo gevaarlijk als de smartphone in de hand. Ik denk er misschien wat rechtlijnig over smartphone in auto s .
Er maar één manier is om ongelukken te voorkomen door de smartphone en dat is uitschakelen zodat dat ding geen aandacht meer trekt. . Mooi onderwerp voor Volvo met 'veiligheid" in het vaandel.
De smartphone speelt daarbij een grote rol: het risico van handelingen met een telefoon was 3,6 maal het normale risico en bij lezen en schrijven was dat 9,9.

Citaat PArool van www geplukt:

Weer meer verkeersdoden, smartphone grote boosdoener

Nu het aantal verkeersdoden in Nederland blijft stijgen, roept Veilig Verkeer Nederland de overheid op de belangrijkste oorzaken aan te pakken: hoge snelheden, rijden onder invloed en - 'groot, groeiend probleem' - buitensporig gebruik van de smartphone in het verkeer.

https://www.rtlnieuws.nl/node/549726
Zoals ik altijd zeg...een bestuurder die zijn Smartphone al rijdend gebruikt om te appen laat duidelijk zien dat hij/zij niet met de verantwoordelijkheid om kan gaan die je als bestuurder nu eenmaal hebt. Ongeschikt dus, rijbewijs afnemen. Eerst voor een redelijke periode, daarna bij herhaling definitief.
(handsfree) bellen vind ik lastiger. Als je gebeld wordt met een echt dringende reden is dan kan ik me voorstellen dat je opneemt maar dan zo snel mogelijk een plek zoekt om verantwoord te kunnen stoppen of zeggen dat je terug belt.
Zelf gaan bellen pas als je fatsoenlijk geparkeerd staat.
Alle overige prietpraat (95%), niet doen...
Ik bel wel in de auto, dat wil handsfree prima.
Wanneer je dat wil verbieden dan moet je er ook voor zorgen dat er niet meer gesproken kan worden met de bestuurder, een auto met 5 personen die door elkaar heen praten leid meer af dan een telefoongesprek over de carkit.
We kunnen ook doorslaan in regeldrift.
Da's jouw afweging, voor mij gaan (handsfree) bellen en tegelijk de volle aandacht bij het verkeer houden niet samen. Wat mij betreft wordt bellen al rijdend absoluut verboden en liefst onmogelijk gemaakt, als je perse wil bellen zoek dan een geschikte parkeerplaats of wacht tot je op je bestemming bent. Er zijn denk ik maar héél erg weinig telefoontjes die absoluut niet even kunnen wachten.
Ik vind veiligheid in het verkeer erg belangrijk, mede daarom ook een Volvo :-)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

AlbVolvo schreef: 13.08.2021 - 10:37 Echter, in de situatie dat een inhalende auto voor je gaat rijden en erg dicht op je invoegt en soms ook nog vertraagt (!!) dan grijpt de cruise control niet in, je blijft de auto naderen tot een punt waarop ikzelf ingrijp omdat het te link wordt.
Da's vreemd, die ervaring heb ik niet. Het systeem heeft wel heel even tijd nodig om de 'nieuwe' voorligger te detecteren, zolang dat niet is gebeurd blijft het gas erop. Maar dit is maar een fractie van een seconde, je ziet het ook in de display wanneer de voorligger wordt gedetecteerd. Misschien lijkt het langer, want jij ziet de invoegende auto al vroeger dan de ACC, die enkel vooruit kijkt. Dit is natuurlijk één van de systeembeperkingen. In deze situatie zet ik de ACC even uit, want anders blijf je op snelheid, en eens de voorligger wordt gedetecteerd gaat de auto in de remmen. Het is dan beter om alvast preventief wat vaart te minderen en nadien terug op resume te drukken, dat geeft ook een rustiger verkeersbeeld voor wie achterop komt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

hij reageert op dat wat de radar "ziet".
Acc gebruik ik ook veel buiten de kom, op maximaal.
Wanneer ik de kom in rijdt en de auto voor mij remt af naar 50 dan volgt de V90 mooi, bij een vluchtheuveltje in de weg draait de voorganger iets uit de radar waardoor het systeem denk, heuii gas erop want de acc staat nog op 83km/u.
Tja dat zijn de grenzen van de techniek
Daarnaast moet je vrij vlot naar links om de auto niet te laten remmen met 2 strepen op de PA, ik vertoef in de 2 noordelijke provincies waar het niet druk is en eigenlijk altijd 20km/u boven het maximum, heb zodoende niet veel last van de grenzen van PA.
Opletten is altijd bij de blokmarkering bij op en afritten, PA wordt dan wat onrustig, net als meerijders die heel vreemd kijken wanneer ik met PA aan even de zonnebril op poets en de auto gewoon zijn ding doet. O)
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

BraboFrits schreef: 13.08.2021 - 11:28
diesel01 schreef: 13.08.2021 - 10:30
BraboFrits schreef: 12.08.2021 - 11:10
Zoals ik altijd zeg...een bestuurder die zijn Smartphone al rijdend gebruikt om te appen laat duidelijk zien dat hij/zij niet met de verantwoordelijkheid om kan gaan die je als bestuurder nu eenmaal hebt. Ongeschikt dus, rijbewijs afnemen. Eerst voor een redelijke periode, daarna bij herhaling definitief.
(handsfree) bellen vind ik lastiger. Als je gebeld wordt met een echt dringende reden is dan kan ik me voorstellen dat je opneemt maar dan zo snel mogelijk een plek zoekt om verantwoord te kunnen stoppen of zeggen dat je terug belt.
Zelf gaan bellen pas als je fatsoenlijk geparkeerd staat.
Alle overige prietpraat (95%), niet doen...
Ik bel wel in de auto, dat wil handsfree prima.
Wanneer je dat wil verbieden dan moet je er ook voor zorgen dat er niet meer gesproken kan worden met de bestuurder, een auto met 5 personen die door elkaar heen praten leid meer af dan een telefoongesprek over de carkit.
We kunnen ook doorslaan in regeldrift.
Da's jouw afweging, voor mij gaan (handsfree) bellen en tegelijk de volle aandacht bij het verkeer houden niet samen. Wat mij betreft wordt bellen al rijdend absoluut verboden en liefst onmogelijk gemaakt, als je perse wil bellen zoek dan een geschikte parkeerplaats of wacht tot je op je bestemming bent. Er zijn denk ik maar héél erg weinig telefoontjes die absoluut niet even kunnen wachten.
Ik vind veiligheid in het verkeer erg belangrijk, mede daarom ook een Volvo :-)
Zoals eerder al aangehaald, wanneer wij met familie een tripje Dld doen, is er meer afleiding dan een gesprek over de carkit, laten we dat dan ook verbieden.
Kinderen tot de orde roepen ook verboden, een discussie met iemand op de passagiersstoel ook verboden, bekerhouders verbieden want geen koffie meer...nouja je snapt mij wel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

diesel01 schreef: 13.08.2021 - 11:46 Zoals eerder al aangehaald, wanneer wij met familie een tripje Dld doen, is er meer afleiding dan een gesprek over de carkit, laten we dat dan ook verbieden.
Kinderen tot de orde roepen ook verboden, een discussie met iemand op de passagiersstoel ook verboden, bekerhouders verbieden want geen koffie meer...nouja je snapt mij wel.
We verschillen van mening, da's duidelijk . En gelukkig mag dat :-)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

idd, geen punt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tom we kunnen eens zijn over het wetenschappelijk onderbouwde “ afleiding in de auto” en dat zijn naast smartfone ook de kids. Maar ja we gebruiken ook nog ons gezond verstand toch.
Gelukkig heb je goed werken ACC 😂
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

Fulaks schreef: 13.08.2021 - 11:38
AlbVolvo schreef: 13.08.2021 - 10:37 Echter, in de situatie dat een inhalende auto voor je gaat rijden en erg dicht op je invoegt en soms ook nog vertraagt (!!) dan grijpt de cruise control niet in, je blijft de auto naderen tot een punt waarop ikzelf ingrijp omdat het te link wordt.
Da's vreemd, die ervaring heb ik niet. Het systeem heeft wel heel even tijd nodig om de 'nieuwe' voorligger te detecteren, zolang dat niet is gebeurd blijft het gas erop. Maar dit is maar een fractie van een seconde, je ziet het ook in de display wanneer de voorligger wordt gedetecteerd. Misschien lijkt het langer, want jij ziet de invoegende auto al vroeger dan de ACC, die enkel vooruit kijkt. Dit is natuurlijk één van de systeembeperkingen. In deze situatie zet ik de ACC even uit, want anders blijf je op snelheid, en eens de voorligger wordt gedetecteerd gaat de auto in de remmen. Het is dan beter om alvast preventief wat vaart te minderen en nadien terug op resume te drukken, dat geeft ook een rustiger verkeersbeeld voor wie achterop komt.
Het punt is: bij de uitvoegende auto wordt pas gas gegeven nadat de invoegende auto helemaal op de andere baan rijdt; bij de invoegende auto wordt pas geremd als de auto helemaal op 'jouw' baan voor je rijdt, dit gebeurt ook als het invoegende diverse seconden duurt. Dus de radar ziet wel het uitvoegende auto tot het laatste moment, de radar ziet de invoegende auto pas als die geheel voor je rijdt. De BLISS had de links inhalende auto wel gezien. Uiteraard zit er allemaal haken en ogen aan dit soort systemen, maar die zijn er dan om eruit gehaald te worden.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

AlbVolvo schreef: 13.08.2021 - 14:19 Dus de radar ziet wel het uitvoegende auto tot het laatste moment, de radar ziet de invoegende auto pas als die geheel voor je rijdt.
Dat klopt toch echt niet. Het systeem ziet in de eigen baan een object en gaat afremmen, ook al is dat object maar gedeeltelijk op de baan aanwezig. Het systeem ziet geen verschil tussen auto's of motoren. Als het werkt zoals jij beschrijft zou het systeem een motorrijder die aan de rechter kan van de rijbaan rijdt dus niet gezien worden. Motor zou immers voor de camera hetzelfde zijn als een halve auto.
In de praktijk zie ik dit dus ook niet. Zodra een auto invoegt neemt de ACC gas terug, ook al rijdt de invoeger pas voor de helft op de rijbaan.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

AlbVolvo schreef: 13.08.2021 - 14:19Uiteraard zit er allemaal haken en ogen aan dit soort systemen, maar die zijn er dan om eruit gehaald te worden.
Zo is dat. Als je ziet wat er de laatste vijf jaar aan vooruitgang is geboekt. De Bliss werkt met "gewone" camera's en de ACC met een soort radar. De Lidar is weer een stap verder en bestaat al even. Wanneer ze de Bliss-camera's en de achterruitrijcamera vervangen door radar-achtige toestanden, en het beeld dat ze opvangen kunnen koppelen aan wat de radar vooruit ziet, dan zetten we weer een hele grote stap. En ik denk niet dat dit nog lang gaat duren, vermoedelijk bestaat het zelfs al, maar is het nog te duur. Ik geloof dat Google een zelfrijdende auto ontwikkelde die op het dak een 360° ronddraaiende lidar had. En de samenwerking tussen Volvo en Uber maakt ook gebruik van lidars.

We gaan het nog meemaken.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ontwikkelingen gaan razend snel. We sturen wel aan op zelf sturende vehikels en waarom niet een enkel soort.? De mens als storende ongevallen factor uitschakelen. Vliegtuigen vliegen dalen en landen met robot toch?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bover schreef: 13.08.2021 - 17:02 De mens als storende ongevallen factor uitschakelen. Vliegtuigen vliegen dalen en landen met robot toch?
off-topic. Nee Bob. De complete vluchten worden wel in de BC ingevoerd, maar het cruciale, zoals de Take-off en de landing, gebeurt nog steeds door de Piloten zelf. De start tot take-off speed, en de rotate (=lift-off) tot ca 3000 ft, gebeurt met de hand. Ook de landing word meestal vanaf 3000 ft door de piloten zelf gedaan. Zeker bij turbulentie of mogelijke wind-shear. Er is in de luchtvaart al genoeg fout gegaan door de FMC.( is Flight Management Computer) ;) Bekijk maar eens wat cockpit videos op YouTube.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DAnk ik ga eens kijken in de cockpit op You tube.

Hans maar we zijn weer on topic als we stellen dat "de mens" steeds meer geholpen wordt om ongelukken te voorkomen naar het schijnt. Of is dat al "blijkens" omdat het wetenschappelijk onderbouwd is. Worden al die hulpmiddelen weer teniet gedaan door de smartphone gebruik. Als ik in de truck zat wist ik soms niet wat ik zag tot en met complete laptops op schoot met snelheid 100....
Maar we dwalen teveel af want het ging over ACC
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bover schreef: 13.08.2021 - 21:44 Dank ik ga eens kijken in de cockpit op You tube. Hans maar we zijn weer on topic als we stellen dat "de mens" steeds meer geholpen wordt om ongelukken te voorkomen naar het schijnt. Of is dat al "blijkens" omdat het wetenschappelijk onderbouwd is. Worden al die hulpmiddelen weer teniet gedaan door de smartphone gebruik. Als ik in de truck zat wist ik soms niet wat ik zag tot en met complete laptops op schoot met snelheid 100....Maar we dwalen teveel af want het ging over ACC
Precies, en ik zal nooit ontkennen dat al die veiligheidssystemen niet bijdragen tot een veel veiliger verkeer. echter is het altijd weer de mens die meent onder het rijden zich met 100 andere zaken bezig te houden. Ik reed wel eens met mijn FH 400, Oost Europese trucks voorbij, die zaten doodleuk bij 85 km/u naar een film op de laptop te kijken. Zie je het voor je? En zo boren ze zich achterin een file met stilstaande auto,s......... :-O Het zou standaard moeten zijn, dat bij het instappen de telefoon automatisch op stand-by gaat, of helemaal uitschakelt. Maar om on-topic te blijven: PA, BLISS, ACC, LKA, enz dragen enorm bij tot onze veiligheid.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

helemaal mee eens en die TV kijkende truckers heb ik ook voorbij zien komen. LT chauffeurs kunnen vaak wel een beetje harder dan 90, tenminste verschillende trekkers hebben een magneetknop om de tcho te omzeilen.

Ik heb ooit een proef in 2016 Volvo FH 500 mee gehad een week, en daar zat een veiligheid in die je vertelde wanneer je moe werd. Ging de rode lamp aan op dashbord en geluid erbij. Negeerde je dat dan remde de combi vol auto een seconde om je wakker te schudden. Reageerde je nog niet kwam de hele combi tot stilstand.

Maar eerlijk is eerlijk al die veiligheids systemen in trucks die er al jaren zijn en die nu in de auto s geplaatst worden hebben pas zin als je met volledige toewijding je ogen en aandacht bij het rijden houdt. En dat is echt lastig vind ik. Je kijkt om je heen, pakt eens wat te drinken, broodje erbij, radio en muziek , afleiding van cabrio s die voorbij komen ha ha , enz enz
Laat staan als je 15 uur mag volmaken. (rijuren max 9-10u per dag maar de 15 werkuren is lossen en laden mag en denk aan 0500-20,00u )
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vandaag even een poos op ACC gereden, op tweebaansweg. (groene middenberm dus 100km/u) De Volvo hield netjes afstand op de voorligger. Ook toen de snelheid ineens minder werd, door een vrachtwagen, een paar wagens voor me. Nu was ik even scherp bij de les, toen ik zag dat de auto voor me, wilde uitvoegen naar links, om dan links af te slaan. Maar toen de auto voor mij uitvoegde, sloot mijn XC 40 weer netjes versneld aan, op de voorligger. Dus geen onverwachte paniekstop of zo. Conclusie de CC werkt perfect, en vergist zich niet. (zonder PA) :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ja dat vertrouwen in techniek is fijn, maar je moet er wel bij blijven. ACC is wel te gek zeker als je veel op de weg zit en voorkomt dat je in een file ketting reactie net te laat bent.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 24.02.2022 - 16:20 conclusie de CC werkt perfect, en vergist zich niet. (zonder PA)
Ja nu wel. Toen ik bij mij het probleem constateerde heeft men updates gedraaid en daarna was het in orde. Er was een probleem geïntroduceerd door updates van juni 2020 en dat is later weer gefixt.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

H
dimitripb schreef: 24.02.2022 - 19:57
Hans Eilander schreef: 24.02.2022 - 16:20 conclusie de CC werkt perfect, en vergist zich niet. (zonder PA)
Ja nu wel. Toen ik bij mij het probleem constateerde heeft men updates gedraaid en daarna was het in orde. Er was een probleem geïntroduceerd door updates van juni 2020 en dat is later weer gefixt.
Hoe was het ook al weer met techniek?
Vertrouwen is goed, controle is beter... :-P
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bover schreef: 24.02.2022 - 20:57 Hoe was het ook al weer met techniek? Vertrouwen is goed, controle is beter.
Controle is zeker beter, dan blindelings op de rij assistent, en andere hulpmiddelen vertrouwen. En kijk ik ondanks BLIS, altijd nog even over mijn schouder. Daarom staat bij mij, Pilot Assist altijd uit. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”