Adaptieve cruise control "vergist" zich

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Bij AI gaat het er JUIST om dat de computer zelf leert. Niemand beweert dat het 100% onfeilbaar is maar de mens is feilbaarder.
Dat de mens de AI moet ontwikkelen wil niet zeggen dat het de intelligentie van de mens niet ontstijgt.
In de luchtvaart vertrouwen we al tientallen jaren meer op de computer dan op de mens. Ironisch genoeg zijn veel ongelukken juist gebeurd omdat een men dacht te moeten ingrijpen.
De snelheid van het combineren van de gegevens van honderden sensoren gaat de mens nooit lukken. Een mens kan maar een paar datastromen tegelijk aan en moet daar dan eenbeslissing op nemen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 08.07.2021 - 17:29 Niemand beweert dat het 100% onfeilbaar is maar de mens is feilbaarder. In de luchtvaart vertrouwen we al tientallen jaren meer op de computer dan op de mens. Ironisch genoeg zijn veel ongelukken juist gebeurd omdat een men dacht te moeten ingrijpen.
Het is ff off-topic, maar juist de computer heeft 2x een fatale crash veroorzaakt bij de Boeing 737 Max. En de piloten konden niet ingrijpen. Het TCAS systeem ging telkens na correctie van de piloten, in de fout. Op de weg is dat minder kritiek, maar het leert ons wél bij dat zgn "autonoom rijden", dat je zelf de boel in de gaten moet houden, en niet blindelings vertrouwen op een computersysteem. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ja, bij de 737 Max klopt dat inderdaad, maar bij de tientallen andere grote crashes waren het meestal juist menselijke fouten en honderden keren heeft de computer de juiste beslissing genomen om een ongeluk te voorkomen, ook al leek die beslissing voor de piloten onlogisch.
We zullen moeten accepteren dat de computer niet onfeilbaar is maar het toch beter doet dan de mens. Dat de mens de computer programmeert heeft daar anno 2021 niets mee te maken.
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Hans Eilander schreef: 08.07.2021 - 17:39
dimitripb schreef: 08.07.2021 - 17:29 Niemand beweert dat het 100% onfeilbaar is maar de mens is feilbaarder. In de luchtvaart vertrouwen we al tientallen jaren meer op de computer dan op de mens. Ironisch genoeg zijn veel ongelukken juist gebeurd omdat een men dacht te moeten ingrijpen.
Het is ff off-topic, maar juist de computer heeft 2x een fatale crash veroorzaakt bij de Boeing 737 Max. En de piloten konden niet ingrijpen. Het TCAS systeem ging telkens na correctie van de piloten, in de fout. Op de weg is dat minder kritiek, maar het leert ons wél bij dat zgn "autonoom rijden", dat je zelf de boel in de gaten moet houden, en niet blindelings vertrouwen op een computersysteem. ;)
Volgens mij is dit wel degelijk on-topic hoor ;-)
Als ik me goed herinner ging het in dat geval om een bevroren hoogtemeter die een onjuist meting doorstuurde. Als mens kun je dan - mits het niet te laat is - dit signaleren en ingrijpen. Dat is precies wat ik bedoelde inderdaad. Ik ben zeker een voorstander van allerlei nieuwe ontwikkelingen maar voordat het autonoom rijden echt veilig is zijn we nog wel wat jaartjes bezig denk ik.
Wat natuurlijk wel fraai zou zijn is dat je je vakantieadres intoetst en vervolgens lekker gaat slapen. Maar het zal wel wennen zijn om de controle geheel uit handen te geven. Toch verwacht ik dat het ooit zover gaat komen.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

BraboFrits schreef: 12.07.2021 - 12:10 Ik ben zeker een voorstander van allerlei nieuwe ontwikkelingen maar voordat het autonoom rijden echt veilig is, zijn we nog wel wat jaartjes bezig denk ik. Maar het zal wel wennen zijn om de controle geheel uit handen te geven. Toch verwacht ik dat het ooit zover gaat komen.
Alle ontwikkelingen in allerhande soorten van automatisering gaan inderdaad verbazend hard. (denk bv aan de complexe robots, bij de autobouw)Toch denk ik, dat wij dat echte autonoom rijden niet meer gaan meemaken. De volgende generatie waarschijnlijk wel. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Ik herken dit (nog) niet.
Wat ik me wel kan voorstellen dat dit in een flauwe linkerbocht gebeurt.
De ACC denkt dan auto's voor zich te zien.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

BraboFrits schreef: 12.07.2021 - 12:10 Als ik me goed herinner ging het in dat geval om een bevroren hoogtemeter die een onjuist meting doorstuurde. Als mens kun je dan - mits het niet te laat is - dit signaleren en ingrijpen.
Ja, in het geval van die hoogtemeter wel. Er zijn in een vliegtuig nog duizenden andere sensoren aanwezig waarvan je als mens helemaal niet kan inschatten of ze kloppen. temperatuur, windsnelheid, krachten op het materiaal, brandstof, gewichtsverdeling en nog duizenden andere sensoren. Ik ben blij dat de computer dat allemaal autonoom controleert en dat niet een mens dat allemaal moet controleren.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

dimitripb schreef: 12.07.2021 - 13:30
BraboFrits schreef: 12.07.2021 - 12:10 Als ik me goed herinner ging het in dat geval om een bevroren hoogtemeter die een onjuist meting doorstuurde. Als mens kun je dan - mits het niet te laat is - dit signaleren en ingrijpen.
Ja, in het geval van die hoogtemeter wel. Er zijn in een vliegtuig nog duizenden andere sensoren aanwezig waarvan je als mens helemaal niet kan inschatten of ze kloppen. temperatuur, windsnelheid, krachten op het materiaal, brandstof, gewichtsverdeling en nog duizenden andere sensoren. Ik ben blij dat de computer dat allemaal autonoom controleert en dat niet een mens dat allemaal moet controleren en regelen.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

silverado schreef: 12.07.2021 - 12:50 Wat ik me wel kan voorstellen dat dit in een flauwe linkerbocht gebeurt.
Ja, inderdaad, dan vind ik het ook plausibel. Dat waren ook de zeldzame keren dat de V40 zich vergiste. Bij de XC40 gaat het ook mis bij rechte stukken. Ik heb nu de laatste software erin en ben benieuwd of het verbeterd is.
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

dimitripb schreef: 12.07.2021 - 13:30
BraboFrits schreef: 12.07.2021 - 12:10 Als ik me goed herinner ging het in dat geval om een bevroren hoogtemeter die een onjuist meting doorstuurde. Als mens kun je dan - mits het niet te laat is - dit signaleren en ingrijpen.
Ja, in het geval van die hoogtemeter wel. Er zijn in een vliegtuig nog duizenden andere sensoren aanwezig waarvan je als mens helemaal niet kan inschatten of ze kloppen. temperatuur, windsnelheid, krachten op het materiaal, brandstof, gewichtsverdeling en nog duizenden andere sensoren. Ik ben blij dat de computer dat allemaal autonoom controleert en dat niet een mens dat allemaal moet controleren.
Dat ben ik helemaal met je eens. We gaan het wel meemaken, volgen doe ik het zeer zeker.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

is eigenlijk wel bijzonder dat de ACC zich vergist. Immers ik ken de ACC van de Volvo trucks FH serie 460 en die werken erg goed. Waarom niet even een belletje naar de grote jongens denk ik dan....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

In mijn V40 uit 2016 werkte het ook prima en sinds alle updates geïnstalleerd zijn zie ik het eigenlijk niet meer terug. In 3000 km heb ik het nog maar één keer gezien dat de auto onterecht afremde vanwege een andere auto op de uitvoegstrook. Voor de updates kwam dit bij bijna ieder ritje wel een keer voor.
Het blijft software. Er zullen goede en minder goede updates worden uitgebracht. Bij aflevering van mijn auto zat er blijkbaar een minder goede versie in.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

dimitripb schreef: 10.08.2021 - 09:14 . Voor de updates kwam dit bij bijna ieder ritje wel een keer voor.
Het blijft software. Er zullen goede en minder goede updates worden uitgebracht. Bij aflevering van mijn auto zat er blijkbaar een minder goede versie in.
Sorry maar hoe kan zo een veiligheids product als ACC niet goed werkend de fabriek verlaten. Gelukkig is het software matig op te lossen :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bover schreef: 10.08.2021 - 10:05 Sorry, maar hoe kan zo een veiligheids product als ACC niet goed werkend de fabriek verlaten? Gelukkig is het software matig op te lossen
Bob, hieruit blijkt maar weer dat wij ons als weggebruiker, zelf de regie in handen moeten houden, en de ACC, Pilot Assist enz, als nuttige hulpmiddelen moeten beschouwen, echter niet als 100% safe. En dat het menselijk oog, en de diverse situaties in de praktijk, anders ingeschat worden door de computer, dan door de bestuurder. Daarom ben ik bang, dat met het "autonoom rijden", de aandacht op het verkeer zodanig zal verslappen, en de mens teveel op deze systemen gaat vertrouwen, dat we beduidend meer ongevallen gaan zien in de toekomst. :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Bover schreef: 10.08.2021 - 10:05 Gelukkig is het software matig op te lossen
De werking van zo'n systeem is juist bijna alleen afhankelijk van de kwaliteit van de software. Het is niet zo dat niet goed werkende hardware nu via software gerepareerd wordt. In een eerdere versie van de software heeft een onvolkomenheid gezeten waardoor het systeem niet optimaal werkte en dat is met een nieuwe versie van de software blijkbaar weer hersteld.
Ik hoop dat dit soort updates binnenkort ook OTA kunnen worden geïnstalleerd, zodat je niet op de jaarbeurt hoeft te wachten. De infrastructuur ligt er al.
Tandmac
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 26.12.2005 - 15:01
Locatie: Thuis ;-)
Contacteer:

Het is inderdaad een zeer vervelend issue. Die acc die veel te ‘onnauwkeurig’ reageert. Mijn xc70. (Bj 2016? Dacht ik) had ook acc. Maar die was vele malen betrouwbaarder dan die van mijn XC40. De Xc40 grijpt veel te vaak fout in en meestal op snelwegen op ogenblikken dat het zelfs ronduit gevaarlijk is voor achterliggend verkeer . Dat je je afvraagt … wie heeft dat ooit getest?
Tandmac
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 26.12.2005 - 15:01
Locatie: Thuis ;-)
Contacteer:

En ook vervelend, éénmaal actief kan je hem niet echt uit zetten. Hij blijft de laatst ingestelde snelheid onthouden.
En dat is gevaarlijk.
Bv. Op de snelweg zet je hem op 120.
Je neemt de afrit, de ACC gaat in Stand By op die 120. Je kan die 120 niet uit zetten. Je kan wel een nieuwe snelheid instellen.
Maar stel dat je dat niet doet en je raak toevallig de ACC, dan schiet hij naar 120.
Het zou fijn zijn als je door bv 2 sec. Op de activatieknop te drukken de acc kan uitzetten.

Het valt te omzeilen door even naar de Speedlimiter te gaan en weer terug.

En het zou ook veel beter opvallen indien hij een kleurtje krijgt als hij actief is.

En in het keuzemenue ontbreekt de gewone CC.
Nu moet je daar voor op de middenconsole naar de instellingen. Wat niet handig en niet veilig.
Bij de XC70 was dit veiliger, het was goed. Dit is van willen maar niet kunnen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Hans Eilander schreef: 10.08.2021 - 10:20
Bover schreef: 10.08.2021 - 10:05 Sorry, maar hoe kan zo een veiligheids product als ACC niet goed werkend de fabriek verlaten? Gelukkig is het software matig op te lossen
Bob, hieruit blijkt maar weer dat wij ons als weggebruiker, zelf de regie in handen moeten houden, en de ACC, Pilot Assist enz, als nuttige hulpmiddelen moeten beschouwen, echter niet als 100% safe. En dat het menselijk oog, en de diverse situaties in de praktijk, anders ingeschat worden door de computer, dan door de bestuurder. Daarom ben ik bang, dat met het "autonoom rijden", de aandacht op het verkeer zodanig zal verslappen, en de mens teveel op deze systemen gaat vertrouwen, dat we beduidend meer ongevallen gaan zien in de toekomst. :-O
JA hans mee eens, het zijn HULP middelen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Na 5 1/2 maand nog geen negatieve ervaringen hiermee bij mijn T5 plug-in. Op snelweg en autowegen altijd aan staan trouwens.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Tandmac schreef: 10.08.2021 - 11:34 Het is inderdaad een zeer vervelend issue. Die acc die veel te ‘onnauwkeurig’ reageert.
Dan zou ik bij de dealer ook eens vragen om de beschikbare updates voor de auto te laten installeren. Bij mij heeft het echt wel geholpen. De ACC is een stuk nauwkeuriger geworden en ziet veel beter of een object zich in dezelfde baan bevindt of in een naastgelegen baan.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”