Adaptieve cruise control "vergist" zich

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ik heb de XC40 nu bijna een jaar en heb regelmatig gemerkt dat de adaptieve cruise control zich vergist. Als ik op de rechter baan rijd en er rijden auto's op de afrit van de autobaan, worden die vaak gezien als voorligger op mijn rijstrook. De auto gaat daardoor bijremmen om de afstand te bewaren. Dat is vervelend maar het kan ook gevaarlijk zijn. Laatst haalde ik een auto in en toen ik naar de rechter baan bewoog zag de camera een auto op de afrit rijden en maakte bijna een noodstop waardoor de auto die ik inhaalde ook vol in de remmen moest gaan om een aanrijding te voorkomen.
In mijn V40 had ik hier nooit last van. Die vergiste zich zelden. Alleen wanneer een afrit in een bocht lag zag de camera de afrit soms als de doorgaande baan.
Heeft nog iemand hier last van?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja, bij alle 2 de auto's. De XC60 van 2009 en de lease koreaan van 2018.
En ik ben niet de enige, ook collega's met andere merken hebben hier last van. Dit IS echt een heel nare "produkteigenschap"van ACC.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Was die van de V40 dan zó goed dat ik het bij die versie bijna nooit meemaakte?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 06.07.2021 - 16:10 Was die van de V40 dan zó goed dat ik het bij die versie bijna nooit meemaakte?
Het laat iig duidelijk zien, dat het beter en veiliger is, om niet 100% op allerhande veiligheidssystemen te vertrouwen, maar zelf "captain op de bridge" te blijven. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Dat ligt eraan, wat uiteindelijk minder ongelukken veroorzaakt. We zijn geneigd doden en gewonden door menselijke feilbaarheid te accepteren, maar als een computer een keer de fout in gaat moet het terug naar de tekentafel en is het onacceptabel. Dat is best raar. Als de computer ook feilbaar is, maar minder slachtoffers maakt dan de mens moeten we dat gewoon kunnen accepteren.
in mijn geval kan ik het niet verklaren waarom een ouder veiligheidssysteem het duidelijk beter doet dan het nieuwere. Dat zou je als autofabrikant toch niet willen laten gebeuren?
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Wel apart, ik herken die gedragingen van de ACC helemaal niet.
Wel dat het voor je gevoel vrij lang duurt eer hij weer accelereert naar de ingestelde snelheid als een auto voor je weer naar de rechterbaan gaat bijv. maar dat kan je zelf beïnvloeden door zelf het gas wat in te trappen.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 06.07.2021 - 19:46 maar als een computer een keer de fout in gaat moet het terug naar de tekentafel en is het onacceptabel. Dat is best raar. Als de computer ook feilbaar is, maar minder slachtoffers maakt dan de mens moeten we dat gewoon kunnen accepteren. in mijn geval kan ik het niet verklaren waarom een ouder veiligheidssysteem het duidelijk beter doet dan het nieuwere. Dat zou je als autofabrikant toch niet willen laten gebeuren?
Feit blijft, dat computersystemen óók door mensen (geprogrammeerd) gemaakt zijn. En dat de "ogen" van een computer, anders kijken dan mensen ogen. Dat computers plotseling zeer gevaarlijke acties ondernemen, zagen we o.a. bij het foute T-cas systeem van de Boeing 737-Max. Het zijn tenslotte allemaal goedbedoelde hulpmiddelen, maar zéker niet 100& safe.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik zie het als producteigenschap, als bestuurder weet ik dat hij in een bocht uitvoegend verkeer kan zien als zijnde een langzamere voorligger waardoor hij in de ankers gaat op PA.
Ik heb mijn voet nooit in het dashboard kastje zitten en overrule de PA door zelf even gas te geven, op een rechte lege snelweg is het een heerlijke optie maar je moet zelf blijven opletten.
Wanneer je weet in welke situaties het systeem het lastig vind om onderscheid te maken kun je als bestuurder anticiperen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

dimitripb schreef: 06.07.2021 - 19:46 Dat ligt eraan, wat uiteindelijk minder ongelukken veroorzaakt. We zijn geneigd doden en gewonden door menselijke feilbaarheid te accepteren, maar als een computer een keer de fout in gaat moet het terug naar de tekentafel en is het onacceptabel. Dat is best raar. Als de computer ook feilbaar is, maar minder slachtoffers maakt dan de mens moeten we dat gewoon kunnen accepteren.
in mijn geval kan ik het niet verklaren waarom een ouder veiligheidssysteem het duidelijk beter doet dan het nieuwere. Dat zou je als autofabrikant toch niet willen laten gebeuren?
Da's inderdaad een serieus probleem. Al bij Volvo Nederland gemeld?
Ik heb onlangs de lange presentatie van Volvo over de toekomstplannen bekeken en daarbij kwam veiligheid en (semi)autonoom rijden ook prominent naar voren.
En als ICT'er weet ik maar al te goed dat een computer slechts doet wat 'm door mensen is opgedragen in de vorm van software. Hoewel AI (Artificial Intelligence) zich rap ontwikkelt kan een computer nog steeds niet zelf denken maar voert opdrachten uit...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 06.07.2021 - 21:59 Het zijn tenslotte allemaal goedbedoelde hulpmiddelen, maar zéker niet 100& safe.
Nee, geen 100%, wel ergens in de 80 of 90% terwijl de mens lager uitkomt. Dan is er nog altijd een goede reden om de computer meer vertrouwen te geven dan de mens. Dat de mens de computer programmeert zegt daarbij niet zoveel. Het reactievermogen van een computer is vele malen sneller dan dat van de mens.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

BraboFrits schreef: 07.07.2021 - 10:56 Da's inderdaad een serieus probleem. Al bij Volvo Nederland gemeld?
Ik heb een afspraak gemaakt om de laatste updates te laten installeren voordat ik op vakantie ga. Dan kan ik gedurende 2000 km autobaan kijken of het heeft geholpen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Okee vrienden, ik moet even wachten tot de eerste week van oktober voor de eerste jaarbeurt.(dan ca 13.000 km) Ik ben zeer benieuwd wat de updates dan voor positieve invloed hebben. Het enige wat mij opvalt, is bij het verlaten van een rotonde, dat de bak even twijfelt om de juiste versnelling te kiezen. Verder rij ik altijd in Comfort modus, en ben ik tot dusver dik tevreden over het rijgedrag, en het verbruik van de XC 40. We gaan het zien.... :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

dimitripb schreef: 07.07.2021 - 12:31
Hans Eilander schreef: 06.07.2021 - 21:59 Het zijn tenslotte allemaal goedbedoelde hulpmiddelen, maar zéker niet 100& safe.
Nee, geen 100%, wel ergens in de 80 of 90% terwijl de mens lager uitkomt. Dan is er nog altijd een goede reden om de computer meer vertrouwen te geven dan de mens. Dat de mens de computer programmeert zegt daarbij niet zoveel. Het reactievermogen van een computer is vele malen sneller dan dat van de mens.
Dat zie ik toch anders...
Tuurlijk, een computer reageert veel sneller dan een mens maar als er 35 situaties geprogrammeerd zijn 'weet' de computer op basis van de programmatuur hoe de auto in zo'n situatie aangestuurd moet worden. Maar als situatie 36 zich voordoet kan een mens dit analyseren en weloverwogen handelen. Althans, de betere chauffeurs ;-) Een computer zal dat vermoedelijk nooit echt kunnen.
Natuurlijk, er wordt heel erg veel research in gestoken en de algoritmes worden steeds beter maar ik betwijfel of ze ooit 100% zullen zijn. Tenzij alle voertuigen autonoom rijden en al die ingebouwde computers met elkaar op een juist geprogrammeerde wijze op elkaar reageren.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Helemaal de spijker op zijn kop Frits.

In mijn eerste comment noemde ik het "onnodig remmen" een heel nare produkteigenschap van ACC. Dat blijf ik het ook vinden. Ik ben me daarbij van bovenstaande echter ook terderge bewust. Ik ben er nu wel aan "gewend" en anticipeer er nu dan ook meer op.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Een andere situatie waarbij de ACC vervelend doet, is als je voorligger een vrachtwagen gaat inhalen. De ACC ziet dan plotseling een langzamer voertuig en remt stevig af. Terwijl er nog zat tijd is voor "binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek" en rustig naar links gaan. Doordat de auto ineens remt, schrikt degene die achter je rijdt en doordat je je snelheid kwijt bent is de mogelijkheid om vlot in te halen ook verkeken.

Ik ga nu dus veel vroeger naar de linkerbaan dan ik gewend was met mijn vorige auto.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ook dat is niet alleen des Volvo's.

Zoals al gezegd rij ik al een ander merk naast mijn Volvo. Daarnaast regelmatig in andere merken. Zeker dat afremnen richting een vrachtwagen is een standaard "probleem" bij alle merken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

De gedragingen van dit soort hulpsystemen zullen ongetwijfeld sterk verbeterd worden - blijven melden dus!!

Volvo gaf in de lange presentatie al aan dat autonoom rijden gefaseerd zal worden ingevoerd. Per regio en ook bijv. eerst op snelwegen zoals ik al verwachtte. Logisch want alle voertuigen rijden dezelfde kant op en gedragen zich doorgaans redelijk voorspelbaar.
Zodra het autonoom rijden zich ook uitstrekt naar de bebouwde kom zal het een stuk lastiger worden. Dan zal je zeker een goede communicatie tussen voertuigen nodig hebben.
Maar Volvo timmert volop aan die weg. In de genoemde presentatie werd gezegd dat als er zich een probleem (lees aanrijding) voordoet als de auto zich op dat moment autonoom verplaatst dat Volvo dan de volledige verantwoordelijkheid (aansprakelijkheid) op zich neemt. Zodra de bestuurder de besturing weer overneemt ligt de verantwoordelijkheid natuurlijk weer bij hem of haar maar ook dan zal de bestuurder in toenemende mate worden ondersteund door allerlei hulpsystemen.

Klinkt allemaal veelbelovend. Jammer dat ik over max een jaartje stop met werken anders kon ik op weg naar kantoor lekker de krant lezen O) :-D
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

BraboFrits schreef: 07.07.2021 - 13:59 Tuurlijk, een computer reageert veel sneller dan een mens maar als er 35 situaties geprogrammeerd zijn 'weet' de computer op basis van de programmatuur hoe de auto in zo'n situatie aangestuurd moet worden. Maar als situatie 36 zich voordoet kan een mens dit analyseren en weloverwogen handelen.
Zo werkten de regelsystemen tot in de jaren 90. Een modern regelsysteem in de auto hoeft geen voorgedefinieerde situaties te kennen. Het zijn geen aaneenschakelingen van if-then-else constructies meer. Simpel gezegd zeg je nu tegen de computer: voorkom zelf dat de auto botst. Een computer kan dan vele malen meer scenario’s sneller inschatten dan een mens.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

BraboFrits schreef: 07.07.2021 - 15:26 De gedragingen van dit soort hulpsystemen zullen ongetwijfeld sterk verbeterd worden - blijven melden dus!!
Mijn bezwaar is juist dat een soortgelijk systeem bij Volvo uit 2016 beter lijkt te werken dan het gloednieuwe systeem uit 2020.
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

dimitripb schreef: 07.07.2021 - 22:33
BraboFrits schreef: 07.07.2021 - 13:59 Tuurlijk, een computer reageert veel sneller dan een mens maar als er 35 situaties geprogrammeerd zijn 'weet' de computer op basis van de programmatuur hoe de auto in zo'n situatie aangestuurd moet worden. Maar als situatie 36 zich voordoet kan een mens dit analyseren en weloverwogen handelen.
Zo werkten de regelsystemen tot in de jaren 90. Een modern regelsysteem in de auto hoeft geen voorgedefinieerde situaties te kennen. Het zijn geen aaneenschakelingen van if-then-else constructies meer. Simpel gezegd zeg je nu tegen de computer: voorkom zelf dat de auto botst. Een computer kan dan vele malen meer scenario’s sneller inschatten dan een mens.
Dan ben ik oprecht benieuwd naar jouw onderbouwing ;-)
Zelflerende systemen zijn volgens mij nog altijd afhankelijk van door mensen ontwikkelde algoritmes. 'Nadenken' zal een computer nooit kunnen zoals wij mensen daar wel toe in staat zijn, da's mijn visie. Maar misschien moet ik die ooit bijstellen...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Plaats reactie

Terug naar “XC40”