Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bover's verzoek:

V70xc ’02 visco awd
1. Langere overhang, manoeuvreert makkelijker,
2. Vering achter: slapper, zakte meer door (+/-4cm), deinde
3. Iets langere wielbasis, lijkt fijner maar…. ontwerp vorige eeuw
4. Asfalt: strak genoeg
5. Klinkers: comfortabel
6. Gras etc: superrrr
7. Dikkere banden/hogere wangen, dus waggelgansje
8. Kwam leuk mee tot 95km/u, daarna oppassen voor slingeren bij sturen
9. Wegtrekken op steile (gravel) helling van meer dan 20%: nog te doen
10. 5 traps
11. Automaat werkte goed maar altijd lockup zoekend in 3, 4 en eventueel de 5 (onbruikbaar eigenlijk); dus altijd M = snel lockup (1e en 2e trap hadden geen lockup)
12. Trekhaakhoogte okay
13. Geen zicht midden achterdoor
14. Je voelt meer, dat er een caravan achter hangt.
15. Zij-windgevoeliger
16. Geen systemen die ingrijpen (ben ik trouwens nooit een voorstander van: als 'ie toch gaat is er geen redden meer aan)
17. Visco werkt 90/10 en pas 50/50 (of welke verhouding ook over 4 wielen) bij een slippend wiel, na 2 sec.
18. 1800 trekgewicht bij 1718 leeggewicht, TMM 2220
19. Ooit nieuw: 200pk 285Nm (maar het aantal vertragingstrappen/versnellingen vind ik belangrijker)
20. Solo 1 op 11 gemiddeld, caravan 1 op 7 (afhankelijk van wind/soort weg)
21. Slechts richtingaanwijzer okay-signaal bij gebruik ervan

XC40 T5 ’18 Haldex awd
1. Korter, lastiger
2. Heel stevig, zakt weinig in (2 cm), strakker
3. Iets korter maar veel betere wegligging
4. Asfalt: echt veel strakker én comfortabel
5. Klinkers: hobbelpaard
6. Gras etc: Lunapark (kermisattractie waarbij je compleet door elkaar geschud wordt) okay ik overdrijf wat
7. Grotere wielen, kleinere wangen, ander weggedrag
8. Scheurt strak door naar 110, echt veel meer power; sturen = strak volgen
9. Nog niet meegemaakt maar het antwoord laat zich raden
10. 8 traps
11. Top-automaat; zakt wel te laag in toeren ivm koeling van de automaat; dus in M. Snelle lockup-schakeling. Rijmodus mogelijkheden.
12. Veel te hoog, wel erg makkelijke Jaeger/losbreekremkabel-locatie
13. Je kan door de ramen van de caravan zien, wat er achter je rijdt (Ferrari’s etc uitgezonderd)
14. Je voelt hem amper (kan gevaarlijk zijn)
15. In je spiegel kijkend, strakker en je voelt minder.
16. Door Volvo(dealer) voorzien van / ingeleerd met TSA (voorwielen remmen om en om bij slingeren)
17. Haldex werkt bij vermogen vragend (caravantrekkend) 50/50 (lees: 25 25 25 25, tenzij iets slipt in modder etc)
18. 2100 trekgewicht bij 1584 leeg TMM 2220 (toevallig)
19. 250pk 350Nm; de 8traps automaat ‘is de winst’.
20. Solo 1 op 12, caravan 1 op 7; nog geen diverse metingen kunnen doen……. Wordt vervolgd
21. Volledige lampentest met okay signaal (of niet)
IMG_20210410_103924.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi vergelijk! Interessante manier van bevestiging van de losbreek kabel....Waarom niet gewoon direct in het oog van de trekhaak geklikt?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dit is de allerbeste en veiligste manier. Er zijn er hier meer op het forum die het zo doen. Waaronder ondergetekende.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mees dank je wel voorde uitgebreide revieuw. Nu is inderdaad het zo dat je ook kijkt naar een ontwikkeling van zeker 15 jaar auto techniek met je mooie sjeike bolide XC 40.
Feitelijk heb je een betere wegligging, meer hulpopties aan boord dus veiliger onderweg, betere schakel verhoudingen en dat de Haldex proportioneel is lijkt me een geweldige vooruitgang. De Caravan verlichting aansluiting was me al bekend en voordeel is o.a. dat de kabel minder op spanning komt
Ik wil ook echt graag een andere Volvo inmiddels maar zit er even niet in door de keuzes renovatie huis die we maken.

Vraagje: "Door Volvo(dealer) voorzien van / ingeleerd met TSA (voorwielen remmen om en om bij slingeren)" wat moet ik mij daar bij voorstellen? een adaptief electronisch signaal op remsysteem dat reageert anders dan de abs of anti slip?

Mees tot slot: wat zul jij blij zijn met deze combi. Mooi man.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

V480-S60 schreef: 22.04.2021 - 13:56 Dit is de allerbeste en veiligste manier. Er zijn er hier meer op het forum die het zo doen. Waaronder ondergetekende.
Er is nogal wat geschreven op het internet hoe het wel en niet moet en in welk land het ene moet en een ander land juist weer niet.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

V480-S60 schreef: 22.04.2021 - 13:56 Dit is de allerbeste en veiligste manier. Er zijn er hier meer op het forum die het zo doen. Waaronder ondergetekende.
En dat is NIET correct!
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/ri ... breekkabel

Laatste foto is juist vwb Mees.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bedankt voor de tips/aanvullingen; waartoe het plaatsen van foto's al niet toe kan leiden....
Ik vond dit de eerste keer (met deze trekhaak) de soepelste manier; en die lus om de trekhaak zien de Duitsers graag
(schijnt te moeten volgens hun wetgeving).
Tja, er is al veel over gezegd en geschreven en volgend jaar mag/moet het misschien weer anders.
Dat (lelijke) hulpstuk mocht eerst ook niet want het werd niet als een vast deel van de auto gezien.
En, wat zegt de wet? Ooit eens een rijtje artikelen verzameld, met dank aan www.caravanendewet.nl voor het wegwijs maken in het oerwoud.
Regeling voertuigen artikel 5.18.34, lid 2
.....zeg het maar..... ik ben een slecht lezer..
Schermafbeelding 2021-04-23 om 05.24.02.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Mees,
Het komt er op neer dat Nederland in dezen afwijkt van de Europese wetgeving en de "Hollandöse" oftewel een extra bevestiging aan de auto of de haak moet hebben.
Waar bij de Duitsers de lus om de kogelhaak voldoende is moet dat in Nederland nog extra. En in jou en mijn geval geldt dan de laatste foto van het ANWB stukje dat Han heeft gelinkt.
Zie bijlage
Trekhaak bevestiging..jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Sorry Mees... Maar het viel gewoon op omdat het afwijkt van wat ik geleerd heb. Niet goed of fout maar anders. Ik zelf haak de karabijnhaak in het oogje van de trekhaak en klaar (volgens de ANWB dus goed maar niet ideaal). Ooit een caravan van mijn schoonouders van de haak verloren (reed gelukkig stapvoets) en die ging netjes op de rem. Ben dan ook wel benieuwd naar het onderzoek waar de ANWB aan refereert: "Uit onderzoek blijkt dat de kabel zo minder kracht op de reminrichting overbrengt als de caravan losbreekt. Dit zorgt voor een langere remweg van de caravan." Mijn ervaring is dat als de handrem wordt aangetrokken en de aanhanger nog in de rijrichting beweegt de handrem automatisch steeds verder wordt aangetrokken? Maar ik ga wel even kijken naar de suggestie van de ANWB voor die extra haak en dan om de kogel heen. Voor mij geldt dat veiligheid het belangrijkste is, dus als het beter kan doen we dat. En dat vind ik dan weer de meerwaarde van dit forum. Ach en dat 1 Europa? In NL mag ik wel rijden met disselslot en in Duitsland niet..... (of was het nu andersom).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Suggesties en verwijzingen (naar regels etc) welkom uiteraard. Forum is behalve leuk, vooral nuttig ter lering.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat ik vreemd vind is dat de rem direct moet ingrijpen. Je zult er maar achter rijden en net met je ogen knipperen ...
Het neuswiel draai ik altijd op maar zorg wel dat hij kan draaien en staat iets naar rechts gericht: komt de caravan los, of de rem nu werkt of niet, rolt hij zeer waarschijnlijk de berm in. Ik heb dit nog nergens gelezen maar vind het wel een veilig idee.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe schreef: 23.04.2021 - 08:16 Sorry Mees... Maar het viel gewoon op omdat het afwijkt van wat ik geleerd heb. Niet goed of fout maar anders. Ik zelf haak de karabijnhaak in het oogje van de trekhaak en klaar (volgens de ANWB dus goed maar niet ideaal). Ooit een caravan van mijn schoonouders van de haak verloren (reed gelukkig stapvoets) en die ging netjes op de rem. Ben dan ook wel benieuwd naar het onderzoek waar de ANWB aan refereert: "Uit onderzoek blijkt dat de kabel zo minder kracht op de reminrichting overbrengt als de caravan losbreekt. Dit zorgt voor een langere remweg van de caravan." Mijn ervaring is dat als de handrem wordt aangetrokken en de aanhanger nog in de rijrichting beweegt de handrem automatisch steeds verder wordt aangetrokken? Maar ik ga wel even kijken naar de suggestie van de ANWB voor die extra haak en dan om de kogel heen. Voor mij geldt dat veiligheid het belangrijkste is, dus als het beter kan doen we dat. En dat vind ik dan weer de meerwaarde van dit forum. Ach en dat 1 Europa? In NL mag ik wel rijden met disselslot en in Duitsland niet..... (of was het nu andersom).
Zo doe ik het ook (de haak direct aan het oog) maar als deze manier veiliger is, ik vind het prima hoor...
Msuidgeest schreef: 23.04.2021 - 10:01 Het neuswiel draai ik altijd op maar zorg wel dat hij kan draaien en staat iets naar rechts gericht: komt de caravan los, of de rem nu werkt of niet, rolt hij zeer waarschijnlijk de berm in. Ik heb dit nog nergens gelezen maar vind het wel een veilig idee.
Dat vind ik helemaal geen slecht idee moet ik zeggen... :)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

Die breekkabel... as me.. !!! .. neuswiel vrijlopend en iets richting berm als het kan.
Nog beter.... nooit de hut verliezen, dan heb je de breekkabel voor niks..maar beter zo...
Mijn V70 heeft Niveaumats, dat is wel top hoor..
20190920_154431_resized.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nivomats is gewoon super.....en maakt de Volvo wat strakker met gewicht aan de haak.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Had dit vergelijk even gemist, mooi zo onder elkaar :)

Ik heb voor de breekkabel een gekeurde harpsluiting hangen aan de originele plek van de trekhaak waar je normaal je haak in klikt.
De breekkabel gaat daar "omheen" en klikt dan aan zichzelf vast.
De originele bevestiging van mijn auto is wat te groot voor veel haken en de harpsluiting die er bij mij in zit kan de hele auto aan opgetakeld worden en dan blijft ie nog heel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

De harp is een goed idee. Ga ik ook doen. Het vaste oog bij mijn trekhaak is lastig in te klikken met de breekkabel musketonhaak.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Frits V70 schreef: 31.05.2021 - 09:42 De harp is een goed idee. Ga ik ook doen. Het vaste oog bij mijn trekhaak is lastig in te klikken met de breekkabel musketonhaak.
PICTURES?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik ga vanmiddag de harp kopen en dan plaatsen. Dan volgt er een plaatje.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hans oet Twent schreef: 31.05.2021 - 09:59
Frits V70 schreef: 31.05.2021 - 09:42 De harp is een goed idee. Ga ik ook doen. Het vaste oog bij mijn trekhaak is lastig in te klikken met de breekkabel musketonhaak.
PICTURES?
Als ik van de week de aanhanger er weer achter heb zal ik wel een foto maken.
Is een harpsluiting waar de kabel + haak doorheen past, die trek je om 1 kant van de harpsluiting heen en klik je vervolgens aan zichzelf vast.
Dit zodat je een lus aan de harpsluiting hebt hangen.

Belangrijkste is wel om niet een of ander ding uit de eurobak te halen, want die breekt anders sneller dan de kabel.
Heb er zelf een achter hangen welke is gekeurd tot 3 ton (en uit mijn werkverleden weet ik dat dat nog met een flinke marge is)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

fredhead schreef: 31.05.2021 - 10:48
Hans oet Twent schreef: 31.05.2021 - 09:59
Frits V70 schreef: 31.05.2021 - 09:42 De harp is een goed idee. Ga ik ook doen. Het vaste oog bij mijn trekhaak is lastig in te klikken met de breekkabel musketonhaak.

PICTURES?
Als ik van de week de aanhanger er weer achter heb zal ik wel een foto maken.
Is een harpsluiting waar de kabel + haak doorheen past, die trek je om 1 kant van de harpsluiting heen en klik je vervolgens aan zichzelf vast.
Dit zodat je een lus aan de harpsluiting hebt hangen.

Belangrijkste is wel om niet een of ander ding uit de eurobak te halen, want die breekt anders sneller dan de kabel.
Heb er zelf een achter hangen welke is gekeurd tot 3 ton (en uit mijn werkverleden weet ik dat dat nog met een flinke marge is)
PCIES! De harp of welke ander haak dan ook moet een behoorlijk kracht kunnen hebben. Het is dan EN EN en niet OF OF welk het sterkste is. Ik heb cursisten het terrein af zien rijden waarbij bij de eerst bocht de wohnwagen al op de neus lag. (rest laat zich raden) En dat waren goed geoefende en ervaren "Caravanisten/Caravanners".
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “XC40”