En wat overigens ook geen kwaad kan is om eens in de zoveel jaar je breekkabel te vervangen.
Heb wel eens een aanhanger voorbij zien komen waarvan de kabel nog keurig aan de (tot even daarvoor) trekkende auto zat en waardoor er dus 0 remmende werking van de aanhanger was.
Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27615
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Bij een Bovac check op een caravan is dat een verplicht onderdeel. Men zou voor andere aanhangers ook verplicht een Bovag keur moeten instellen.fredhead schreef: ↑31.05.2021 - 12:04 En wat overigens ook geen kwaad kan is om eens in de zoveel jaar je breekkabel te vervangen.
Heb wel eens een aanhanger voorbij zien komen waarvan de kabel nog keurig aan de (tot even daarvoor) trekkende auto zat en waardoor er dus 0 remmende werking van de aanhanger was.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Bij deze. RVS en met een tang muurvast vastgezet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De ANWB doet een lusje omdat de gebruikte haak van idioot ontwerp en pisbakkestaal is. Als je een goede haak hebt wordt de kant van de aanhanger het zwakste punt (zoals het ontworpen is) en maakt het niet meer uit hoe je de haak vast maakt. Zolang het maar een vast onderdeel van de carrosserie is.Hans oet Twent schreef: ↑22.04.2021 - 22:57 En dat is NIET correct!
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/ri ... breekkabel
Laatste foto is juist vwb Mees.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
als maar vast zit en de rem werkt van de aanhanger mocht ik deze verliezen dan ben ik al blij
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Voor mij is dit beter bereikbaar en de remkabel musketonhaak is nu makkelijker te bevestigen en los te halen dan het hakerige gat in de staal constructie van de trekhaak.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27615
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Had deze reactie nog altijd in gedachten, maar telkens geen telefoon in de buurt als de aanhanger erachter ging.
Zo rijd ik er altijd mee.
De harpsluiting is gekeurd tot 3ton, kabel is een jaar oud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
IK had nog wat beloofd over een plaatje. Lukt maar niet om deze te plaatsen. Nog een poging.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20667
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dat plaatje is toch zichtbaar? Ik zie een lusje onder de trekhaak.
Bob, ik ben helemaal niet blij met die breekkabels. Zodra een aanhanger van de kogel schiet treedt door die breekkabel direct de rem in werking (is de gedachte achter die breekkabel). Je zult er achter rijden en net met je ogen knipperen. Het kan bijna niet anders of je rijdt tegen een stilstaand object op de snelweg. Gevaarlijker kan het bijna niet ...
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Klopt, het wou eerst niet, maar lukte uiteindelijk wel. Met de rvs harp is aankoppelen en losmaken van de breekkabel nu zo gepiept..Msuidgeest schreef: ↑06.09.2021 - 17:47 Dat plaatje is toch zichtbaar? Ik zie een lusje onder de trekhaak.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Had jij dan liever, dat die losschietende aanhanger, zelfstandig zijn gang gaat, totdat hij ergens in een woon of slaapkamer beland? De bedoeling is van de breekkabel, (als ik me niet vergis) dat de aanhanger vol op de rem schiet. Dus het advies: afstand houden en alert zijn.Msuidgeest schreef: ↑06.09.2021 - 17:47 Bob, ik ben helemaal niet blij met die breekkabels. Zodra een aanhanger van de kogel schiet treedt door die breekkabel direct de rem in werking (is de gedachte achter die breekkabel). Je zult er achter rijden en net met je ogen knipperen. Het kan bijna niet anders of je rijdt tegen een stilstaand object op de snelweg. Gevaarlijker kan het bijna niet ...
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Je hebt veel te grote verwachtingen, kijk maar eens naar dit filmpjeMsuidgeest schreef: ↑06.09.2021 - 17:47 Bob, ik ben helemaal niet blij met die breekkabels. Zodra een aanhanger van de kogel schiet treedt door die breekkabel direct de rem in werking (is de gedachte achter die breekkabel). Je zult er achter rijden en net met je ogen knipperen. Het kan bijna niet anders of je rijdt tegen een stilstaand object op de snelweg. Gevaarlijker kan het bijna niet ...
Datzelfde filmpje laat ook zien wat er geneurd als je geen (of een slechte) breekkabel hebt. Dat is pas levensgevaarlijk en dat wil je echt niet op je geweten hebben. Dus wees maar blij met die kabel
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Op dit filmpje met die breekkabel test, zie je dus wat Bob eigenlijk niet wil.......die aanhanger moet gewoon z,n gang kunnen gaan, toch....??.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ha ha ik heb de boel vast aan een oog aan de trekhaak beugel dus moet goed komen,,,,,als de remmen dan wel werken van de aanhanger en inderdaad de aanhanger kan een projectiel zijn, maar ja dat is de auto ook in verkeerde handen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1724
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Wat heb ik vroeger toch altijd genoten van een uurtje blik op de weg.
Altijd vriendelijk en duidelijk uitgelegd met een oog voor wat humor.
Mooi filmpje trouwens, tijd om zelf nog eens mijn breekkabel en aanhangpunt na te zien voor komend seizoen. Zeker de uitleg met die aftermarket breekkabel... Je wil je niet voorstellen dat je eigen aanhanger zo frontaal op een tegenligger komt aan te rijden.
bedankt om te delen.
Altijd vriendelijk en duidelijk uitgelegd met een oog voor wat humor.
Mooi filmpje trouwens, tijd om zelf nog eens mijn breekkabel en aanhangpunt na te zien voor komend seizoen. Zeker de uitleg met die aftermarket breekkabel... Je wil je niet voorstellen dat je eigen aanhanger zo frontaal op een tegenligger komt aan te rijden.
bedankt om te delen.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 19.03.2019 - 12:42
Zeer mooie vergelijking !! Na jaren te hebben geroffeld met 850 v70 en xc70 ( super wagen 5cil ik mis hem nog soms die veiligheid en vertrouwbaarheid niet te evenaren) dan overgestapt naar 60 cc maar het gemis in stabiliteit ... heb mij niet willen avonturen naar de 40 maar de xc60 2018.. d4 awd luchtvering (voor de sleurhut) super;
ben op zoek naar eerlijk vergelijk xc70 naar xc40 kofferruimte ? ( grote hond) enz ...
ben op zoek naar eerlijk vergelijk xc70 naar xc40 kofferruimte ? ( grote hond) enz ...
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
dat vergelijk is mijn aanname dat de XC 70 toch groter zou zijn dan de Xc40....Brouchures erbij halen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
IK heb een V70 gehad, toen een XC60 en nu een XC70. De kofferbak van de 70 is zeker groter dan die van de 40. De van de 60 is iets kleiner dan die van de 70 en de 40 is weer kleiner dan die van de 60.
Als je naar een dealer gaat waar ze alle 3 staan, nieuw of als occasion, zul je het snel zien.
Als je naar een dealer gaat waar ze alle 3 staan, nieuw of als occasion, zul je het snel zien.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- Hans oet Twent
- 7th Gear member
- Berichten: 9878
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
@Jalex;
Thnx voor het filmpje. Conclusie - Monteer de breekkabel op de enige en juiste wijze!
Thnx voor het filmpje. Conclusie - Monteer de breekkabel op de enige en juiste wijze!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ik heb die breekkabel nog nooit nodig gehad....ervaringen?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT