Start stop systeem

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
roosro
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.08.2018 - 10:40

Goede middag heeft iemand ervaring met storingen in het start stop systeem van de volvo XC40? Die van mij doet het namelijk niet en de garage kan de storing niet vinden.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

roosro schreef: 03.04.2021 - 16:51 Goede middag, heeft iemand ervaring met storingen in het start/stop systeem van de Volvo XC 40? Die van mij doet het namelijk niet en de garage kan de storing niet vinden.
Afgezien van het feit, dat ik hem na het starten altijd gelijk uitschakel,(vind het zeer irritant) werkt hij gewoon naar behoren (als ik hem een keer vergeten heb, uit te schakelen ;) ) Men meent, dat dit S/S systeem, alleen goed werkt als de motor op temperatuur is....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Vreemd, die garage kon dus geen enkele foutmelding uitlezen? Was dat een Volvo dealer? (Ik ga er maar even uit van niet..)

Wat hebben ze wel gedaan? Je kunt wat basis zaken checken: de extra accu onder de paravaan, zekeringen, weerstand meten op draden etc.
Anders wordt het waarschijnlijk een bezoek aan een Volvo garage vrees ik. Lijkt me sterk als zij zoiets niet kunnen vinden met hun kennis en
(uitlees-)apparatuur.

Overigens; ik rij nu sinds een week in een V70 met start-stop en kan er tot nu toe niet zo vrolijk van worden, de auto gaat uit op de meeste momenten waarop ik dat niet wil... Het kan aan mij liggen, stukje gewenning ofzo, maar tot nu toe zet ik het steeds vaker uit..🤔

De auto had de eerste dagen geen werkend starts-stop omdat de accu te lage spanning had. Maar die melding kan je nauwelijks missen😉
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

roosro schreef: 03.04.2021 - 16:51 Goede middag heeft iemand ervaring met storingen in het start stop systeem van de volvo XC40? Die van mij doet het namelijk niet en de garage kan de storing niet vinden.
Dat werkt met een aparte accu. Is het niet zo dat je door de lockdown zo weinig rijdt dat die accu niet goed geladen is?
Staat er een streep door de “A” heen op je dashboard of is die streep er niet?
roosro
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.08.2018 - 10:40

de Volvo garage heeft alles uitgelezen en geen foutmeldingen gevonden ook hebben de accu's de hele nacht onder lading gestaan geen resultaat. ook als ik drie uur gereden heb doet hij het nog steeds niet.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Maar staat er dan ook een streep door de A op het dashboard?
Gebruikersavatar
Dibadro
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 17.12.2012 - 15:26

god kväll,

Hier ook problemen met start/stop. eigenlijk van het begin nooit goed gewerkt. Er is vorig jaar een nieuwe accu in gezet maar probleem blijft en er zit een streepje door de A.

Ook problemen met de stand kachel die na 10 min weer uitschakelend, dat is ook een probleem sinds we de auto hebben. (21-06-2019)
Gisteren hield ook de Sub woofer er mee uit. Maar die deed het vanmorgen gelukkig weer. Geen idee of die ook uitschakelt al de accu "leeg" is

Over een paar weken onderhoud gepland en hopelijk dat ze nu wat meer back-up kunnen krijgen uit Beesd/Zweden.
XC40 P6 Pro - Onyx Black- 20" - Nubuck Textiel - Trekhaak - Dakspoiler
Vorige: XC40 T4 Geartronic Inscription, Pine Grey metallic - Full option.
V40 D2 Summum - Introline - Stoel+voorruitverwarming - Misty Bleu - P120 - S40 Edition 2 - Barents Blue, 3 x VW Bora
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Even een aanvulling. De 2 accu’s werken samen voor S/S heb ik begrepen. Dus beide moeten in goede staat zijn. Als S/S je de motor stopt dan gaan wat stroomverbruikers radio/airco etc. verder op een van de 2 accu’s is de theorie.

Maar beide zijn getest en geladen, niet vervangen begrijp ik, ook niet als test even met een nieuwe? Dat zou ik toch als eerste doen, doe je met een zaklamp toch ook? Even kijken of die het doet met andere batterijen..

(Toen de normale startaccu van mijn auto in slechte staat was was het S/S systeem niet beschikbaar. Na de vervanging daarvan helaas wel.)

Anyway, prijs je gelukkig dat het uit staat. Ik rij nu 5 weken in een V70 met S/S en ga maar een afspraak met Rica maken om het voor 200 euro eruit te laten schrijven! Zo zat ben ik er van. Als ik weg rij van mijn huidig werk in het centrum van Amersfoort slaat ie de koude motor stuk of 5 keer af omdat ik telkens even moet stoppen voor fietsers, een kruispuntje e.d. Dit lijkt mij echt niet goed voor de levensduur van de motor. Als ie eenmaal warm is, dan mag het van mij wel, maar dan rij ik al op 80 km wegen zonder S/S mogelijheden. Dus wil ik er heeeel graag definitief van af.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Dat is dan ook de reden dat ik na elke nieuwe start, het S/S systeem direct uitzet. Ik heb geen PIH, dus geen 2 accu,s, maar vind S/S gewoon te irritant. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

2e accu heeft niets met PIH te maken. Er zit voor het S/S systeem een 2e (kleine) accu in. (Althans, dat was in het verleden het geval)
Ik betwijfel overigens of S/S bij koude motor slechter is dan bij warme motor. De nog niet op temperatuur zijnde olie is dikker en zal minder snel in het carter zakken. Je hebt in theorie dus meer smering dan bij een warme motor en sowieso meer smering dan bij een echte koude start.
Er zijn een aantal condities die “waar” moeten zijn om de auto te laten af slaan. Het lijkt mij dat een Volvo dealer in staat moet zijn om (realtime) uit te lezen of er aan deze condities wordt voldaan. (Dus niet in de werkplaats foutcodes uitlezen, maar tijdens het rijden)
Ik vind overigens het S/S systeem in combinatie met een automaat ook een hinderlijk systeem. Met een handbak valt het wel mee, dan valt de motor pas stil als je in neutraal schakelt en de koppeling laat opkomen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

flevodirk schreef: 06.05.2021 - 08:29 Als ik weg rij van mijn huidig werk in het centrum van Amersfoort slaat ie de koude motor stuk of 5 keer af omdat ik telkens even moet stoppen voor fietsers, een kruispuntje e.d. Dit lijkt mij echt niet goed voor de levensduur van de motor.
Het systeem checkt op basis van enkele tientallen criteria of het wel of niet moet werken. Als het technisch of qua veiligheid niet verantwoord is (bijv. wanneer het systeem vindt dat de motor te koud is) om af te slaan blijft hij lopen. Herhaaldelijk starten is vooral slecht voor de accu en daarvoor heeft een auto met S/S juist een extra accu. Ik rijd nu mijn vierde auto met S/S maar heb die hulpaccu nog nooit hoeven vervangen.
Gebruikersavatar
joop ter velde
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 14.01.2015 - 20:06
Locatie: Delfzijl

Als je veel korte afstanden rijdt werkt het systeem ook niet.
Mijn S80 had hier veel last van.
Mijn XC40 minder
Joop
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

Mijn Start-Stop systeem is ook nog steeds onvoorspelbaar. Bijna elke keer als ik thuis kom, rem ik op de parkeerplaats (goed ingetrapt), slaat de motor netjes af en vervolgens direct weer aan. Krijg niet de kans de auto in P te zetten of uit te zetten. Bij een stoplicht doet hij het goed. Maar dat kan de auto niet weten lijkt mij. Vervelend. Ik laat binnenkort de update uitvoeren en zal melden of het daarna beter is.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Bij mij gaat die ook meer niet dan wel. Ook niet als de druppellader er een nacht heeft aangehangen. Ook heb ik al vanaf bet begin last van een hoog verbruik +10l/100km., airco uitgeschakeld.
2 dealergarages hebben er al naar gekeken maar kunnen niks vinden. Ok, is een T4 op 20", en ik doe wel eens kortere afstanden, maar toch...
Binnenkort mijn 2de jaarbeurt. Ik ga het nog eens aanhalen...
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Kurt1975 schreef: 06.05.2021 - 22:15 Bij mij gaat die ook meer niet dan wel. Ook niet als de druppellader er een nacht heeft aangehangen. Ook heb ik al vanaf bet begin last van een hoog verbruik +10l/100km., airco uitgeschakeld.
2 dealergarages hebben er al naar gekeken maar kunnen niks vinden. Ok, is een T4 op 20", en ik doe wel eens kortere afstanden, maar toch...
Binnenkort mijn 2de jaarbeurt. Ik ga het nog eens aanhalen...
Het wordt off-topic maar ik kan voor je bevestigen dat dit aan de hoge kant is. Mijn V70 automaat T4 doet nu 8.1/100 km en dat is ook met driekwart stadsritjes. Staat op 18 inch bandjes , gewicht van de auto: 1570 kg meen ik.. Overdenk eens een motorreiniging, worden ze over het algemeen zuiniger van.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Een motorreiniging voor een XC 40 T4 van 2019 ??? Als het nu een Volvo was van 1995 zou ik zeggen: Nou ja..... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Haha. Nou bij een Volvo 1995 hoeft dat echt niet, door de bouw en het ontwerp van die motoren gaan die echt niet intern vervuilen!! Ook mijn vorige uit 2007 niet, als je hem uit elkaar zou halen zou je vrij schone onderdelen aantreffen.

Maar inderdaad, iets te weinig gegevens om er iets goeds van te kunnen zeggen. Ik lees nu dat ‘ het verbruik van begin af aan hooog was’. is dat vanaf nieuw/km stan d0? Daar las ik overheen en klopt mijn tip inderdaad niet. Maar was het een tweedehandse met enige kilometers, dan kan het toch wel?

Moderne motoren (directe injectie) vervuilen vrij rap helaas. (een van vele hits uit google: https://driving-dutchman.nl/dure-motorr ... ig-rijden/ )
Maar het was slechts een losse tip/opmerking, aansluitend op zijn opmerking over het verbruik. Maar ik las iderdaad iets te snel.

Maar laten we verder on-topic gaan: Start/Stop wat het niet deed in de auto van TS
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

De link die je gaf bekeken. Inderdaad kan het zo zijn dat door altijd te lage toerentallen te kiezen, (om extra zuinig te rijden) dit tot vervuiling van de motor kan leiden. Daarom is af en toe stevig optrekken een must. Ook langere tijd de max snelheid aanhouden. Dan kan de motor en het roetfilter zichzelf reinigen. Ik vergat vorige week de automaat in D te zetten. ik had hem bij 95 km/u in de M+8 stand. Dan zakken de toeren naar een 1700 t/m. Dus bij de volgende rotonde helemaal vergeten (met de radio aan) om hem in D te zetten. :-O Waarschijnlijk schakelt de automaat dan uit veiligheid naar een lagere versnelling (5 of 6). Dus bij het optrekken hoorde ik een geluid, of ik in een F16 zat. ik dacht eerst : Dat hoort bij de muziek. Maar toen ik naar m,n toeren keek, schrok ik. Ik zat dicht tegen de 6000 t/m aan! Dus snel naar D. Toen.....werd het rustiger binnen. :lol: :lol: Feit is echter, dat door zo,n actie, de motor zichzelf ff goed reinigt.(al was dit op deze manier niet de bedoeling) Ook denk ik dat vervuiling iets tegen te gaan is, door "Premium" benzine te tanken. Dus E5=98. En ook niet te vaak in de M stand zetten, maar gewoon de automaat z,n werk laten doen. Want tenslotte nog dit: wat hogere toeren, is minder vervuiling van de motor. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

flevodirk schreef: 08.05.2021 - 09:49 Maar inderdaad, iets te weinig gegevens om er iets goeds van te kunnen zeggen. Ik lees nu dat ‘ het verbruik van begin af aan hooog was’. is dat vanaf nieuw/km stan d0? Daar las ik overheen en klopt mijn tip inderdaad niet. Maar was het een tweedehandse met enige kilometers, dan kan het toch wel?

Moderne motoren (directe injectie) vervuilen vrij rap helaas. (een van vele hits uit google: https://driving-dutchman.nl/dure-motorr ... ig-rijden/ )
Maar het was slechts een losse tip/opmerking, aansluitend op zijn opmerking over het verbruik. Maar ik las iderdaad iets te snel.

Maar laten we verder on-topic gaan: Start/Stop wat het niet deed in de auto van TS
Inderdaad vanaf nieuw. E5 en E10 maakt niet veel verschil (getest in blokken van 5000km) qua vermogen of verbruik.
En om vervuiling tegen te gaan worden de 190 paarden wel eens uitgelaten. Maar in 95% van de tijd wordt er rustig en anticiperend gereden.
On topic, vandaag werkte mijn S/S terug goed. Dit na 2 ritten van in totaal 230km (90% snelweg @ 125km/h) gisteren.
Verbruik was tijdens die ritten 8,2L/100km ( 1 op 12,2). Mijn vorige V60 D4 (5 cilinder) had hiervoor amper 5,5L/100km voor nodig.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

Inmiddels ook ontdekt dat het voortijdig losmaken van je gordel invloed heeft op het start/stop systeem.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”