Kilometer teller

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
RichardSm
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 03.01.2021 - 14:48

Waarom loopt mijn kilometer teller tot 260? Terwijl alle nieuwe Volvo begrensd zijn o 180
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

RichardSm schreef: 06.03.2021 - 18:43 Waarom loopt mijn kilometer teller tot 260? Terwijl alle nieuwe Volvo begrensd zijn op 180
Stel je gaat berg afwaarts, en je hebt plots geen remmen meer. Dan kan je toch zien, dat je op een gegeven moment, pakweg 240 km/u rijd.... :-D :lol: :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

De fabriek limiteert de auto’s op 180, maar via modificaties en tuning kan die limiet eraf. Dan is het fijn dat je wat marge hebt. Ook voor voertuigen voor politie of ambulance die de limiet niet hebben is het fijn dat de snelheidsmeter niet ophoudt bij 180. Natuurlijk kan men voor die groepen de software aanpassen zodat een ander plaatje getoond wordt, maar dan ga je onnodig maatwerk leveren. De gewone auto’s hebben er geen last van dat de meter doorloopt tot 260.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In de typegoedkeuring is die 180 vastgelegd, het eraf halen is dan gewoon strafbaar
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

OGA244 schreef: 07.03.2021 - 11:45 In de typegoedkeuring is die 180 vastgelegd, het eraf halen is dan gewoon strafbaar
Nee, in dit geval is het een keuze van Volvo die los staat van de typegoedkeuring. Er zijn al bedrijven die de limiet er legaal van af halen:
https://www.autoblog.nl/zo-kom-je-van-v ... -limiet-af
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Onzin
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Is helemaal geen onzin. Denk je echt dat Heico en inmiddels allerlei anderen dit openbaar gaan aanbieden als het illegaal is? Snelheidsbegrenzing kan onderdeel van de typegoedkeuring zijn als het om maximaal toegelaten waarden gaat. Dan mag je ze niet verwijderen. Het achteraf inbouwen van een begrenzer heeft ook geen invloed op de toelating. De toelating van de auto staat mogelijk op 230 waarna Volvo ze beperkt tot 180. Dat mag gewoon. Daarom mogen derden vervolgens die begrenzing er weer van af halen tot de waarde in de toelating.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik las de volgende tekst AD krant en EU parlement dient al een wetsvoorstel in waarin ongetwijfeld in de nabije toekomst je gewoon niet meer harder kunt dan toegestane limiet. De meerderheid zal zich daar gewoon aan houden zonder ingreep te laten doen. Je moet dan gewoon anders leren rijden. Over twintig jaar rij jezelf nog nauwelijks maar heb je voor 90% digitale controling. Rij je op magneet aftand over de snelweg en alle files opgelost...

Een groep Europarlementariërs heeft een wetsvoorstel ingediend waarin staat dat alle nieuwe auto’s over drie jaar 2023 verplicht worden uitgerust met snelheidsbeperkende technologie, genaamd ‘Intelligent Speed ​​Assist' (ISA). Naar schatting zou deze maatregel het aantal verkeersdoden in Europa met 20 procent kunnen verminderen en binnen een periode van 15 jaar maar liefst 25.000 doden op Europese wegen voorkomen.

De technologie werkt met behulp van een snelheidsherkenningcamera en/of GPS-gekoppelde snelheidslimietgegevens om bestuurders te adviseren over de huidige snelheidslimiet. Deze systemen zitten al in veel moderne auto's ingebouwd. De ISA-systemen remmen de auto niet automatisch af, maar beperken simpelweg het motorvermogen, waardoor het voertuig niet voorbij de ter plekke geldende snelheidslimiet komt.

De begrenzers worden in eerste instantie geïnstalleerd met een systeem waarmee bestuurders tóch kunnen versnellen door hard het gaspedaal in te trappen. Dit zou het veiliger maken voor een bestuurder, mocht het nodig zijn om kort te accelereren om snel weg te komen bij een gevaarlijke situatie. Maar al na enkele seconden verschijnen waarschuwingssignalen op het dashboard, net zolang totdat de auto weer vertraagt tot de maximumsnelheid.

Andere verplichte veiligheidsmaatregelen die binnen drie jaar moeten worden ingevoerd - vooropgesteld dat ze worden goedgekeurd door het Europees Parlement, de Europese Commissie en de afzonderlijke lidstaten - omvatten rijstrookhulp en automatische noodremsystemen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
silfhout
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 06.09.2020 - 12:20

De BPM is tegenwoordig gerelateerd aan de CO2 uitstoot, dus de limiet laten verwijderen heeft daar zeer waarschijnlijk invloed op, en dus klopt je BPM afdracht niet meer… pakkans is waarschijnlijk niet groot, maar toch.

Eens met TS, de schaalverdeling voor de snelheidsmeter zou best terug kunnen naar bijvoorbeeld 200km/u Max. Lijkt mij een simpele software aanpassing.
2020: Volvo XC 40 T3 R-design Bursting Blue
2017: Volvo V40CC T3 Nordic+
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

silfhout schreef: 07.03.2021 - 16:03 De BPM is tegenwoordig gerelateerd aan de CO2 uitstoot, dus de limiet laten verwijderen heeft daar zeer waarschijnlijk invloed op, en dus klopt je BPM afdracht niet meer… pakkans is waarschijnlijk niet groot, maar toch.

Eens met TS, de schaalverdeling voor de snelheidsmeter zou best terug kunnen naar bijvoorbeeld 200km/u Max. Lijkt mij een simpele software aanpassing.
De limiet die Volvo heeft ingesteld is enkel om veiligheidsredenen. Nederland is de enige die BPM kent maar alle Volvo's worden gelimiteerd, ook in andere landen.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dimitripb schreef: 07.03.2021 - 15:45 Is helemaal geen onzin. Denk je echt dat Heico en inmiddels allerlei anderen dit openbaar gaan aanbieden als het illegaal is? Snelheidsbegrenzing kan onderdeel van de typegoedkeuring zijn als het om maximaal toegelaten waarden gaat. Dan mag je ze niet verwijderen. Het achteraf inbouwen van een begrenzer heeft ook geen invloed op de toelating. De toelating van de auto staat mogelijk op 230 waarna Volvo ze beperkt tot 180. Dat mag gewoon. Daarom mogen derden vervolgens die begrenzing er weer van af halen tot de waarde in de toelating.
die toelating staat op 180, raadpleeg je bijgeleverde blauwe conformiteitscertificaat my 21 daarvoor gewoon
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Waar men zich al niet druk om maakt tegenwoordig,
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ach Volvo heeft een mooie stunt bedacht en genereert zo weer aandacht voor het merk in een eEuropa waar je nauwelijks harder mag en kan rijden dan130km/u op paar plekken na..

Gaat dus nergens anders over dan marketing en "imago building Volvo"... ;)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Altijd weer een mooie "welles-nietes" discussie over tuning, roetfilter leeghalen, egr afdoppen/wegschrijven, geklooi met verlichting en ga zo maar door.
Ten eerste, wat we met onze auto doen bepalen we en betalen we uiteindelijk zelf, toch?

Desondanks de vriendschappelijke waarschuwing, of laten het advies noemen, om wat zakken achterweg te laten en de doekoe ergens anders aan besteden want:

Kleur verlichting voorzijde voertuig: die mag geel OF wit zijn, gecombineerd mag niet evenals de doorverbonden richtingaanwijzers die permanent amberkleurig licht uitstralen naar voren. Feit code N515 en de bijdrage aan de staat €150 + 9 euro voor de administratie en, als toetje: WOK-MELDING

Verlichting? Wat heeft dat met de begrenzing van doen? HELEMAAL NIKS maar als je gaat lopen klieren met het het wegschrijven van de begrenzing van de topsnelheid, EGR afdoppen, roetfilter leeg, regeneratie wegschrijven ef een te hoge vermogenstoename middels tuning gaat doen zijn de volgende punten van overweging goed om rekening mee te houden want:

Wat je doet/laat doen is een verandering aanbrengen in de constructie an de auto, zo noemen we dat. En dus voldoet de constructie van de auto niet langer aan de typegoedkeuring/COC op basis waarvan de dienst wegverkeer het kenteken heeft afgegeven. In plat nederlands: kentekenbewijs niet langer geldig!

Voor tuning geldt een marge ten aanzien van de toename van het vermogen, uitgedrukt in procenten maar alle andere wijzigingen kennen die marge niet.

En nu gaan we natuurlijk gillen over de pakkans, dat mag maar als je dan gepakt wordt en het deugt allemaal niet en je ontvangt, naast een paar prenten ook die wok-melding.....dan mag je een tijdje niet met de auto de weg op. Doe je het toch is de pakkans redelijk groot want in dit land staan nogal wat ANPR-palen en daar draaien ook de registers van de RDW in mee.

Na al dit gepreek dus even samenvattend: niets is onmogelijk maar de snelheidsbegrenzing er af.....Doe maar niet.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wat heico dus doet wordt in Nederland niet met enthousiasme ontvangen, het wordt hier zelfs illegaal genoemd..
Laatst gewijzigd door OGA244 op 07.03.2021 - 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

OGA244 schreef: 07.03.2021 - 17:14 Wat heico dus doet wordt in Nederland niet met enthousiasme ontvangen, het wordt zelfs illegaal genoemd..
Nou ja, dat dus.

Vroeger had je de 27MC bakjes, die waren legaal maar het bereik was beperkt. Oplossing: vrij verkrijgbare versterker aankoppelen en je bereik werd vele malen groter. Dat de buren storing op de TV hadden was dan jammer maar werkte als een tierelier. Maar....De radiocontroledienst vond daar wat van, iets met overtreden van een wetsartikel, en dus: prent en beslag op,de versterker. Nou ja zeg, kom op, in dit land waar IK bepaal wat er gaat gebeuren want het is MIJN auto.

Dat dus ook.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Yep deze discussies komen al vaker in 15 jaar terug op het forum als het gaat om "aanpassingen" . De een is principieel tegen de andere zoekt de ruimte op..

Voor mij is simpel: binnen 30 meter naast de oversteekplaats voetgangers de weg kruisen of oversteken mag ook niet maar doe je meestal toch; zo ook tunen, modificaties onderdelen allemaal garantie en wettelijke formele belemmeringen.

Je maakt de keuze een klein of groot risico te lopen en aanvaard de risico s en mogelijke gevolgen...thats it. Mijn tuning is dik boven de marge en ik weet dat al 15 jaar sinds m'n eerste tuning......
Die begrenzing discussie is een non discussie in mijn ogen, ( wanneer rij je nu harden dan...enz , maar ja als je die discussie wilt voeren voel je vrij ...wat maakt het uit? Over dik 10-15 jaar rijden we vermoedelijk elektrisch in een soort geleid volgsysteem die de auto gewoon automatisch beperkt.

Moeten ze nog iets voor gaan vinden ter compensatie rijksbegroting inkomsten boetes! :lol:
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik ga geen mening geven over mensen die de marge van wet- en regelgeving opzoeken, degene die de wet- en regelgeving meent te moeten overtreden is bij mij aan de beurt en krijgt de all-in behandeling.

Waar het om gaat, in hoofdzaak, is veiligheid. Met 180 km/u over 's heren wegen janken is zo af en toe heerlijk, nog harder is nog heerlijker. Maar uitgaande van die 180 km/u waar Volvo hem nu op knjipt: dat is gewoon 50 meter per seconde! Voor hen die er beeld bij willen hebben is dat drie trekker-opleggercombinaties die bumper aan bumper staan. En dat dus elke seconde, dat is best wel wat en schiet lekker op. Nu zijn er in dit land slechts een paar honderd Nederlanders die daarvoor opgeleid en getraindzijn om zo af en toe, vanuit noodzaak, met dergelijke snelheden te rijden. En neem van mij aan: wil je dat goed en veilig doen dan is dat topsport. Vandaar ook de brancherichtlijn voor de hulpdiensten die stelt dat buiten de kom maximaal 40 km/u boven de geldende maximumsnelheid gereden mag worden. Is dat heilig? JA. Zit daar marge op? ZEKER!
Maar wat als die niet spiegelende domsnoet meent dat hij van rijstrook mag wisselen als hij zijn richtingaanwijzer 1x laat knipperen (als hij die al gebruikt) naar links komt? Topsport is het.

Die 180 is gek genoeg en het advies/waarschuwing waarom zaken beter niet te doen is volgens mij door mij gemotiveerd gegeven. Maar dat is een advies en daar kun je ook gewoon je reet mee afvegen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bover schreef: 07.03.2021 - 17:23 Moeten ze nog iets voor gaan vinden ter compensatie rijksbegroting inkomsten boetes! :lol:
ik meen hier voldoende donateurs te zien die op geheel vrijwillige basis hun bijdragen nu en in de toekomst met 'n zeker enthousiasme zullen blijven doen.. Alles is 'n eigen keuze..
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou die gendarme
V70/2.4D/2003 schreef: 07.03.2021 - 18:02 Ik ga geen mening geven over mensen die de marge van wet- en regelgeving opzoeken, degene die de wet- en regelgeving meent te moeten overtreden is bij mij aan de beurt en krijgt de all-in behandeling.
Ach de NL (buurt) agent zijn lieverdjes vergeleken bij de Gendarmerie die feitelijke politie taken uitvoeren maar zijn opgeleid als militair en daar vaak ook naar handelen, net als de brandweer die ook onder militair regime valt. De gendarme hier heeft de Nederlandse opleiding tot "oom agent" en " de politie is uw vriend" gemist en heeft grootste gedeelte van zijn opleiding op de stormbaan en of schietbaan doorgebracht. Dat gaat nu veranderen heeft Macron gezegd we gaan het meemaken.

Gendarmerie zet in op gebruik van de technologie en ik heb al een filmpje gezien met een gendarmerie -drone en achter de bocht stond de club de voitures op e wachten die zich niet aan de snelheid hielden en of niet de gordel aanhadden of mobi in gebruik hadden. Die moderne camera's zien letterlijk alles met dank aan de gele hesjes die de oudere palen gewoon vernield hebben.

...Snelheid in bochtige bergen is voor een V70 toch geen opties, gemiddelde snelheid in de auto staat op 45 km/u door de plaatselijke omstandigheden bergje op en af ...Gelukkig tot nu toe nog nooit in France een bekeuring gehad.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC40”