Trekhaak vragen

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Dhuigen
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.02.2021 - 19:30

Hallo, ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe XC40 T5 PIH R design gekregen en gisteren met behulp van de gebruikershandleiding en dit forum de auto leren kennen. Ik ben heel tevreden met de auto, maar wil graag jullie mening horen over de trekhaak mogelijkheden.

De Volvo elektrisch wegklapbare trekhaak heeft voor mij geen meerwaarde en de dealer kan geen alternatief monteren. Gelukkig zijn er voldoende aftermarket opties, waar ik graag jullie mening over zou willen horen.

Heb je bij een vaste trekhaak last van verstoring van de rijhulp systemen, of is een wegneembare haak beter?
Moet er een software-update worden uitgevoerd en zo ja moet je daarvoor alsnog naar de dealer?
Is er bij de 13 polige aansluiting standaard een constant spanning contact of is dat een extra optie?
Welke rijmodus gebruiken jullie; hybride, power of zelf schakelen?
Wat is jullie mening over de PlugInHybride als trekauto?

Alvast bedankt voor jullie reacties en natuurlijk zijn overige suggesties ook welkom.

Donald
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik vraag mij één ding af?
Waarom heeft een originele trekhaak geen meerwaarde? Heb je dan geen trekhaak nodig?
Ik zou mij, met alle vragen die je hebt, wel 100x bedenken om een, niet originele, aftermarket te laten monteren. Achteraf zal dat net zo duur zijn als een originele.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

V480-S60 schreef: 28.02.2021 - 09:58 Achteraf zal dat net zo duur zijn als een originele.
De kans dat een elektrisch wegklapbare trekhaak net zo duur is als een vaste aftermarket van bijvoorbeeld Bosal lijkt mij heel erg klein. Zeker als er nog een merkdealer tussen zit. Daarnaast koopt Volvo haar trekhaken ook in bij een externe partij die zelf de trekhaken ook verhandelt. Het enige wat ik wel zou willen hebben is de originele kabel met software zodat de verlichting controle en bijvoorbeeld start/stop en versnellingsbak rekening kunnen houden met de aanhangert.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Jelmer, in de basis is dat natuurlijk zo. Maar met alle regelarij en inleren, ook van de originele kabelset etc. Het eventuele tijdverlies met heen en weer pendelen. Nêh, dan toch.
Ik zeg ook niet voor niets achteraf. En serieus €1100,00 is veel geld. Maar als je de 'verloren' tijd bij een niet originele van bijv €800,00 totaal meerekent (tenzij je het zelf doet (waarbij je je eigen uren dus eigenlijk ook nog moet rekenen) )
Ik ga daar echt niet van wakker van blijven en moeite voor doen. Ga gewoon voor origineel bij de dealer.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Eens, het is best wat centen. Maar zoals wordt aangegeven komt er best het eea bij kijken.
Gezien de veiligheid en het gevoel daaromtrent zou ik het geld er zeker voor over hebben (heb ook de originele electr. laten monteren).
En een dooddoener: tja... op het totaal wat je voor de auto neertelt.... wat maakt dit dan uit gezien alle twijfels/vragen/etc welke je hebt.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ik heb ook de elektrische wegklapbare trekhaak. Super handig.
Het nadeel van een vaste trekhaak vind ik de looks (gewoon niet mooi) en met laden en lossen sta je er altijd tegenaan.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Ik heb ook een elektrische...
De nadelen van een vaste haak zij al genoemd.
Als ik weer zo’n afneembare haak zou krijgen als Volvo onder de V60 monteerde... dan had ik voor een vaste gekozen.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dhuigen schreef: 28.02.2021 - 09:39 Heb je bij een vaste trekhaak last van verstoring van de rijhulp systemen, of is een wegneembare haak beter?
Moet er een software-update worden uitgevoerd en zo ja moet je daarvoor alsnog naar de dealer?
Is er bij de 13 polige aansluiting standaard een constant spanning contact of is dat een extra optie?
Welke rijmodus gebruiken jullie; hybride, power of zelf schakelen?
Wat is jullie mening over de PlugInHybride als trekauto?
Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat ik een vaste trekhaak zou hebben. Je loopt er inderdaad heel makkelijk tegen aan en naast een pijnlijk scheenbeen levert dat ook vieze kleren op. Maar goed iedereen zijn eigen afweging. Je zou nog een afneembare trekhaar van Thule of Westfalia kunnen overwegen.
Nee, een vaste trekhaak geeft geen storing. Kies in ieder geval voor een Volvo originele kabelboom, dan weet je zeker dat het elektrische deel goed zit en ja je moet altijd naar de dealer om software te laden. Maak op basis van de prijzen je eigen afweging wat je gaat doen.
Rijmodus hoor ik de meesten dat ze met een caravan in power modus rijden. Dat zorgt voor een hoger toerental. Ik zelf rijd met een tenttrailer en voor mij voldoet de stand hold prima en alleen bergop wil ik nog wel eens een tandje terugschakelen. In de B stand kun je de accu weer opladen als je de berg afrijdt.
De PIH is een top trekauto, lees de recensies er maar op na.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

Hier ook een t5 recharche met elek wegklp trekhaak. Gister nog een ioniq a 1500kg weggesleept zonder enige moeite. Gewoon in hybrid en geen centje pijn.
De trekhaak is niet alleen erg mooi (want weggeklapt zie je niets) maar ook erg praktisch. De kabelaansluiting altijd goed bereikbaar (direct naast de kogel) en geen gedoe met aansluiten onder de auto waarvoor je op de knietjes moet.
Ik zou voor enkele honderden euro's die moeite en risico's ook nooit willen nemen. Nog los van de looks...

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ander voordeel is dat er nogal wat interactie is met de elektronische systemen. Bij uitgeklapte trekhaak en aangesloten aanhanger of fietsdrager:
- controle van de verlichting
- uitschakelen van cross-traffic alert.

Weet niet of aftermarket ook goed die koppeling heeft, of dat je dan - zoals eerder aangegeven - alsnog naar de dealer moet, met bijkomende extra tijd en kosten.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Vosken
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35

Ik heb de elektrisch wegklapbare. Orgineel van Volvo.
Zelf geplaatst. Is 2x niets. Op dik 2u tijd was dit gedaan.
Daarna nog ff passeren bij de dealer voor de software te installeren. (30€)
Trekhaak zelf kost 695€ bij V-store....
https://www.vstore.nl/transport/trekhaa ... baar-1864/
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Vosken schreef: 28.02.2021 - 13:06 Ik heb de elektrisch wegklapbare. Orgineel van Volvo.
Zelf geplaatst. Is 2x niets. Op dik 2u tijd was dit gedaan.
Daarna nog ff passeren bij de dealer voor de software te installeren. (30€)
Trekhaak zelf kost 695€ bij V-store....
https://www.vstore.nl/transport/trekhaa ... baar-1864/
Nou, dan is het helemaal een eitje.... een ‘no-brainer’ in hip-Hollands ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Vosken
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35

Vosken schreef: 28.02.2021 - 13:06 Ik heb de elektrisch wegklapbare. Orgineel van Volvo.
Zelf geplaatst. Is 2x niets. Op dik 2u tijd was dit gedaan.
Daarna nog ff passeren bij de dealer voor de software te installeren. (30€)
Trekhaak zelf kost 695€ bij V-store....
https://www.vstore.nl/transport/trekhaa ... baar-1864/
Voor de plaatsing kan ik nog wel wat tips geven.
Wat er moet niet zoveel gedemonteerd worden als in de beschrijving staat...
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Bij inruil van je auto zal een originele trekhaak misschien ook net iets meer doen met de inruilprijs.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Als het mooi kan waarom lelijk doen?
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik had op m'n twee vorige auto's een wegneembare trekhaak. Op V70 nr. 2 de originele van Volvo, maar dan had je zo'n lelijke afdekkap, die ik dan wel heb laten spuiten. Op V70 nr. 3 had ik er een van Westfalia. Stevig en goed, maar je moet toch telkens op je knieën om de haak te monteren en te demonteren en het stopcontact in- en uit te klappen en/of de stekker in en uit te halen. Nu heb ik de semi-automatisch wegklapbare trekhaak van Volvo en dat is een verademing : niet meer op de knieën en het stopcontact staat op de trekhaak zelf, daar kan je ook erg makkelijk aan.

Ik ben elke week op pad met de mtb, dus ik gebruik de trekhaak erg regelmatig (om met de auto naar het startpunt van de mtb-tocht te rijden dus...). Ik vind het wel jammer dat Pilot Assist en BLISS niet werkt wanneer de fietsdrager is aangesloten.

P.S. : In mijn V70's kon de fiets (mtb met 29" wielen) met gemak in de koffer. In de V90 is dat een stuk moeilijker door de schuine achterklep, en de koffer is ook smaller, het is wat wringen en dat wil ik niet doen met een vuile mtb, ook niet als er een deken onder ligt. Dus gebruik ik het fietsrek nu wekelijks, voor mij is die originele trekhaak wel een meerwaarde.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Fulaks schreef: 01.03.2021 - 10:08 Ik ben elke week op pad met de mtb, dus ik gebruik de trekhaak erg regelmatig (om met de auto naar het startpunt van de mtb-tocht te rijden dus...). Ik vind het wel jammer dat Pilot Assist en BLISS niet werkt wanneer de fietsdrager is aangesloten.
Vind ik ook een gemis dat m.n. BLIS niet werkt. Voor de rest superblij idd met die trekhaak.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Dhuigen
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.02.2021 - 19:30

Bedankt voor al jullie reacties. Ondanks de vele positieve reacties op de originele wegklapbare haak heb ik vandaag een vaste Brink trekhaak laten monteren. Kosten € 562,50 incl kabelnet, constant stroom en witte plaat.

Ik heb op al mijn vorige auto’s een vaste of wegneembare trekhaak gehad, waarbij mijn ervaring was dat de wegneembare in de praktijk altijd bleef zitten en het aantal maal dat ik er last van had nogal meeviel.

De parkeerfuncties en camera werken gewoon, waarbij je de trekhaak ziet zitten in het camera beeld.

Als ik met het rijden met caravan nog bijzondere ervaringen heb met de rijhulpsystemen laat ik het weten
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Fulaks schreef: 01.03.2021 - 10:08 ... Nu heb ik de semi-automatisch wegklapbare trekhaak van Volvo en dat is een verademing : niet meer op de knieën en het stopcontact staat op de trekhaak zelf, daar kan je ook erg makkelijk aan...

...Ik ben elke week op pad met de mtb, dus ik gebruik de trekhaak erg regelmatig (om met de auto naar het startpunt van de mtb-tocht te rijden dus...)...

...Dus gebruik ik het fietsrek nu wekelijks, voor mij is die originele trekhaak wel een meerwaarde.
+1
Sinds kort staat ook wekelijks een 29'er achterop. Leuke hobby trouwens!
En voor de rest van de tijd geen lelijke bol achterop. Origineel dealergeplaatst voor 850€ tijdens een Black Friday actie bij mijn dealer.
No brainer met de huidige generatie wegklapbare Volvo trekhaken!
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Dhuigen schreef: 09.04.2021 - 17:02 Bedankt voor al jullie reacties. Ondanks de vele positieve reacties op de originele wegklapbare haak heb ik vandaag een vaste Brink trekhaak laten monteren. Kosten € 562,50 incl kabelnet, constant stroom en witte plaat.

Ik heb op al mijn vorige auto’s een vaste of wegneembare trekhaak gehad, waarbij mijn ervaring was dat de wegneembare in de praktijk altijd bleef zitten en het aantal maal dat ik er last van had nogal meeviel.

De parkeerfuncties en camera werken gewoon, waarbij je de trekhaak ziet zitten in het camera beeld.

Als ik met het rijden met caravan nog bijzondere ervaringen heb met de rijhulpsystemen laat ik het weten
En heb je dan ook Trailer Assist geactiveerd ?
Mijn XC60 in 2012 had een originele trekhaak en TRM module waarbij de auto reageerde als elde aanhangwagen begin te slingeren.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Plaats reactie

Terug naar “XC40”