Keuzestress

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Ik ben aan het oriënteren voor XC40 T2 business pro automaat, en blijkt dat bij nieuw bestellen dit momenteel goedkoper is dan een jong gebuikte demo uit 2020

Bleek dat dit zit in de extra inruilpremie van 4000 (dealerondersteuning) boven de taxatiewaarde, naast de 2000 automaat gratis actie, en is business pro 3000 voordeliger. Lijkt wel uitverkoop bij Volvo?

Ga nog wel proefrit maken om te zien of T2 voldoende is gemotoriseerd.
Vorig jaar de T3 proef gereden en die had voldoende power over.
Ben geschrokken van de ervaringen van T2 rijders op dit forum (Hans) maar ook van recente testen op YouTube van Autoweek (Dubbeltest Mazda CX30) en Autoblog (irritante Wouturrrrrr) dat de T2 volstaat met rustig rijden tot 100 km en veel koppel onderin, maar eenmaal op toeren er geen muziek meer inzit en op die max ook een ratelend geluid produceert die geen premium sportief roffeltje is maar meer op een koffiemolen lijkt. Verbruik zou dan niet lager uitvallen omdat de motor grotendeels op de Max wordt gereden.
Van verhalen over fors olieverbruik wordt ik ook niet gerust.

Zou spijt hebben als ik bruto 45k uitgeef en vermogen bij spannende situaties als even invoegen op snelweg of vrachtwagen inhalen de motor niet thuis geeft en gaat rammelen, dat heb ik tijdens de proefrit met T3 absoluut niet ervaren.
Of toch beter bij Toyota blijven en mijn hybride CHR inruilen op RAV4 (zegt mijn verstand) of Toch XC40 (zegt mijn gevoel)
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

@ Tsjakha, wees gerust en maak een proefrit met een T2. Natuurlijk is het een fijne auto bij een rustig rijgedrag. Maar je kunt 130 pk niet vergelijken, met een T5 van 250 pk. Dat mag duidelijk zijn. Alle waar naar z,n geld. Bovendien ligt in de T5 Recharge dezelfde 3 cil, maar dan met 180 pk. Dus wil je later tunen naar 180 pk, kan dat eventueel ook nog. Maar ik kan je zeggen dat 130 pk echt voldoende is. Mits je er geen zware kermisattractie achter wil hangen, of een grote paardentrailer. Je mag tot 1600 kg trekken op kenteken. Die roffel moet je bij snel accelereren maar voor lief nemen. Iemand op dit forum sprak over een "gering" olieverbruik. Dat is ook de enige op dit forum. Ik had ooit een Toyota Corolla GTSI 16V, die gebruikte bijna net zo veel olie als benzine.(...beetje overdreven)RAV 4 is een betrouwbare SUV. Maar smaken verschillen. Volvo is toch ff wat anders. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Dank voor je snelle reactie. Kwam op dit onderwerp via Google omdat dit genoemd werd door Roy van Autoweek (geluid alsof een klep blijft hangen) in het draadje gestart door Julia, waaruit bleek dat zij en jij de T2 niet eerder hadden proefgereden. Zijn jouw teleurstellingen over roffel, airco kirren, met de conclusie eigen schuld dikke bult inmiddels bijgesteld?
RAV4 is eigenlijk te groot, wellicht moet ik met mijn hybride ervaring even doorsparen voor de T5 PHEV of wachten op de C40 EV coupe SUV als kleiner broertje van de P8
Laatst gewijzigd door Tsjakha op 25.01.2021 - 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3074
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Tsjakha schreef: 25.01.2021 - 22:40
Bleek dat dit zit in de extra inruilpremie van 4000 (dealerondersteuning) boven de taxatiewaarde, naast de 2000 automaat gratis actie, en is business pro 3000 voordeliger. Lijkt wel uitverkoop bij Volvo?
Goed om te weten! Vooral van die dealer ondersteuning. Is die alleen voor de T2?
Voor wat betreft de automaat korting (of gratis) geeft de dealer waar ik contact mee had die zowel voor de T2 als de T3
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Korting zit alleen op de T2 dacht ik, heeft te maken met Europese boetes om het gemiddelde CO2 over alle verkopen te drukken.
Volvo zit buitenom PHEV of EV natuurlijk heel dik in de foute hogere brandstof labels, getuige de forse bpm tarieven, belastingdienst wordt bij de Volvo dealer flink gespekt. Om boetes te voorkomen moet men co2 rechten kopen bij Tesla die bij elke verkoop dus dubbel scoort: auto marge en co2 rechten verkoop aan ICE merken.
Ik woon slechts 20 km van de Belgische grens (en de fabriek in Gent) en absurd wat mijn overburen minder betalen voor dezelfde auto, daarom is deze dealer ondersteuning zeer welkom, en is de T2 nog steeds een serieuze optie, zeker bij verbruik van 1 op 15.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Mijn ouders zijn dik tevreden met hun T2 (mijn vader reed tijdens zijn werkende leven nogal eens meer dan 50.000km per jaar, dus hij is best kritisch daar waar het zijn vervoer aangaat).

Alleen dat verbruik van 1:15. Dat zal vast lukken als je lange afstanden rijdt met minder dan 130km/u de teller, maar meet veel korte ritten of veel snelle ritten gaat je dank denk ik niet lukken.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1059
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Care by Volvo al eens overwogen? Voor 699 per maand rijd je een leuke T4 Recharge R-design. Stel je koopt een T3 met wat opties en je zit op 50K. Je rijdt deze 3 jaar en rijd 30.000 km. Dan moet je rekenen op een afschrijving van 25K. Verdeel dat over 36 maanden en je zit ook op 695, alleen al voor de afschrijving! Deze vergelijking gaat misschien niet helemaal op, maar voor ons was het voldoende reden om een keer niet te kopen maar ons te abonneren. Overigens was het aanbod in juli 2020 nog iets mooier: een T5 Inscription of R-design voor 699. Wat me trouwens ook aangenaam verraste: je krijgt er een complete set winterwielen bij, exact de 19" die ik ook voor de zomerwielen heb. Ik dacht in eerste instantie dat ze de banden zouden wisselen. Zo'n set velgen is in Volvo's prijslijst toch een optie van 2.395....
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

lancer schreef: 26.01.2021 - 07:44 Alleen dat verbruik van 1:15. Dat zal vast lukken als je lange afstanden rijdt met minder dan 130km/u de teller, maar met veel korte ritten, of veel snelle ritten, gaat je dat denk ik niet lukken.
Dat is juist. Een rustige rijstijl en niet teveel boven de 100km/u. Dat mag trouwens toch bijna nergens. Ik rij altijd puur voor m,n plezier, dus waarom zou ik bumperkleven ,stressen, en snel in willen halen? Kortom, het is een heerlijke, comfortabele toerwagen. Zeer aan te bevelen. :)
Laatst gewijzigd door Hans Eilander op 26.01.2021 - 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Tsjakha schreef: 25.01.2021 - 23:23 Dank voor je snelle reactie. Kwam op dit onderwerp via Google omdat dit genoemd werd door Roy van Autoweek (geluid alsof een klep blijft hangen) in het draadje gestart door Julia, waaruit bleek dat zij en jij de T2 niet eerder hadden proefgereden. Zijn jouw teleurstellingen over roffel, airco kirren, met de conclusie eigen schuld dikke bult inmiddels bijgesteld?
Die roffel schijnt nu eenmaal bij de 3 cilinder van Volvo te horen. is dus absoluut niet verontrustend, maar ook weer niet echt "Premium" te noemen. Daar moet je dus mee leren leven. Dat kirren bij ingeschakelde airco, word in maart april nader bekeken. Is ook geen kantelpunt, want zet je de radio wat harder, hoor je dat niet meer (of minder) Ik ben vanuit m,n vorige beroepsleven wat alert bij geluidjes die naar mijn gevoel er niet behoren te zijn. En ja, achteraf is het eigenlijk m,n eigen schuld. Had ik vooraf een uitvoerige testrit gemaakt, waren mij deze dingen (geen temp.meter, geen indicatie van versnelling, geen oliepeilstok, kirren van de airco) direct opgevallen. Sommigen hier, zijn daar zeer laconiek over. Ik ben wat dat betreft, nog van het oude stempel. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

S80 Executive schreef: 26.01.2021 - 08:53 Care by Volvo al eens overwogen? Voor 699 per maand rijd je een leuke T4 Recharge R-design. Stel je koopt een T3 met wat opties en je zit op 50K. Je rijdt deze 3 jaar en rijd 30.000 km. Dan moet je rekenen op een afschrijving van 25K. Verdeel dat over 36 maanden en je zit ook op 695, alleen al voor de afschrijving!
Zou bij particuliere koop dan eerder opteren om een T4 recharge te nemen waar na 2 jaar al een enorme afschrijving op heeft plaatsgevonden.
T4 recharge zit voor een lager bedrag dan Care abonnement in private lease constructie, wel met looptijd van 48 maanden.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Tsjakha schreef: 26.01.2021 - 10:19
S80 Executive schreef: 26.01.2021 - 08:53 Care by Volvo al eens overwogen? Voor 699 per maand rijd je een leuke T4 Recharge R-design. Stel je koopt een T3 met wat opties en je zit op 50K. Je rijdt deze 3 jaar en rijd 30.000 km. Dan moet je rekenen op een afschrijving van 25K. Verdeel dat over 36 maanden en je zit ook op 695, alleen al voor de afschrijving!
Zou bij particuliere koop dan eerder overwegen om een T4 recharge te nemen, waar na 2 jaar al een enorme afschrijving op heeft plaatsgevonden. T4 Recharge, zit voor een lager bedrag dan Care abonnement in private lease constructie, wel met looptijd van 48 maanden.
Zie je het voor je? Gepensioneerd en dan €700,- pm bij CbV voor een auto voor de deur? Dat kan je alleen doen met een goedbetaalde baan, of een hele dikke bult aan back-up op je bankrekening. Ik denk in mijn specifieke geval, dat ik er goed aan gedaan heb, om op het juiste moment, met een goede inruil, de T2 gewoon te kopen ipv te leasen. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Koop T2 blijft interssant met de kortingen, alleen zit de dealerondersteuning listig verstopt in een bovengemiddelde inruilprijs afgezet tegen de bruto prijslijst.
Zie bij de occasions de demo en voorraad XC40 dus wel snel afschrijven boven de 40K (marge, opties en een stoot BPM) daaronder zie ik een prijsbuffer van 35K waaronder nauwelijks XC40 automaten te koop zijn, ook niet van 2018
Dus zie ik met de kortingen eraf een T2 business pro netto aanschaf van 40 mille deze niet met zulke sprongen afschrijven als een 50k PHEV, houd rekening met 5K per jaar.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Tsjakha schreef: 26.01.2021 - 10:52 Koop T2 blijft interssant met de kortingen, alleen zit de dealerondersteuning listig verstopt in een bovengemiddelde inruilprijs afgezet tegen de bruto prijslijst.Zie bij de occasions de demo en voorraad XC40 dus wel snel afschrijven boven de 40K (marge, opties en een stoot BPM) daaronder zie ik een prijsbuffer van 35K waaronder nauwelijks XC40 automaten te koop zijn, ook niet van 2018. Dus zie ik met de kortingen eraf een T2 business pro netto aanschaf van 40 mille deze niet met zulke sprongen afschrijven als een 50k PHEV, houd rekening met 5K per jaar.
Daar komt nog bij, als je een beetje op Google kijkt naar XC 40 occasions, dat deze in de regel een stuk duurder zijn, soms ver boven de €50K (met al aardig wat km weg) dan een nieuwe T2 dus wat let je?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

Bij CbV krijg je nu voor 699 een T4 recharge R-design expression. De expression is bij lange na niet zo luxe als de reguliere R design. Daar zit echt veel verschil tussen.
Zelf het geluk gehad om in juli 2020 te bestellen bij CbV. Toen voor 699 een T5 r-design (niet zijnde expression) full options

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Sjaaktrekhaak schreef: 26.01.2021 - 12:42 Bij CbV krijg je nu voor 699 een T4 recharge R-design expression. De expression is bij lange na niet zo luxe als de reguliere R design. Daar zit echt veel verschil tussen. Zelf het geluk gehad om in juli 2020 te bestellen bij CbV. Toen voor 699 een T5 r-design (niet zijnde expression) full options
Dan heb je net als ik, op het juiste moment toegeslagen Maarten.... :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Morgen de T2 proefrit gepland. Als de motorisatie bevalt nog een belangrijke keuze, de kleur.
En verder kunnen deze niet verschillen, onyx of white solid.
Glacier zilver zit ook dicht tegen wit.
Dealer kan ook tegen prijsverschil metallic lak de auto uitrusten met professionele wrap met garantie laten stylen als R design, spiegels, dak, spoiler en roofrails, plus extra getint achter B stijl met folie.
Iemand ervaring met dergelijke wrap?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Tsjakha schreef: 26.01.2021 - 22:41 Iemand ervaring met dergelijke wrap?
Nee, ervaring niet. Maar bij mijn daler stond een schitterende ingeruilde zwarte XC 40 T4, met een wit dak. Die bleef naar hun zin te lang staan. Toen hebben ze dat witte dak met wrap zwart gemaakt, en was de auto snel verkocht. Maar jij wil precies andersom, delen die wit zijn, zwart laten wrappen. Vind ik op zich wél mooier. Succes er mee. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Proefrit T2 was positief en overtuigend!
Auto is vlot genoeg en versnelt heel comfortabel doordat de automaat standaard de toeren laag weet te houden door snel over te schakelen.
Rijmodus Dynamic trekt veel verder door in toeren wat juist wat onrustiger overkomt als de normale rijmodus.
Alleen bij een kickdown is verschil merkbaar met de vorig jaar gereden T3, maar zeker niet onvoldoende voor normaal comfortabel gebruik!
Dealer werkt nu definitief voorstel uit op basis van business pro, onyx Black met 18 inch velgen als op foto.
Wrappen naar voorbeeld R design zwart dak en folie privacy glas vonden we net even minder origineel en pretentieus.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Tsjakha schreef: 27.01.2021 - 16:34 Proefrit T2 was positief en overtuigend! Auto is vlot genoeg en versnelt heel comfortabel doordat de automaat standaard de toeren laag weet te houden door snel over te schakelen.Wrappen naar voorbeeld R design zwart dak en folie privacy glas vonden we net even minder origineel en pretentieus.
Nou, wat zei ik je? Maar een echte proefrit geeft toch altijd de doorslag. En met een zwarte, hoef je niks te wrappen. ik hoop dat je er samen met je dealer uitkomt. succes! :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3074
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Klinkt goed, succes met laatste stappen!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “XC40”