XC40 infotainment tekortkomingen en suggesties

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

De eerste ervaringen met de XC40 T3. Ik loop tegen een aantal tekortkomingen in het infotainment systeem op. Misschien ben ik te kritisch, misschien zie ik iets over het hoofd.

Wanneer je een nummer dat in de iCloud staat vanaf je iPhone start dan kan dat. Echter, wanneer je hetzelfde nummer vanaf je Volvo scherm start kan dat niet. Het nummer is wel zichtbaar in de speellijst, maar kan niet gespeeld worden. Alleen nummers die fysiek op je iPhone staan kunnen vanaf het Volvo scherm worden afgespeeld.

De voorkeursinstelling ‘Gracenote’ lijkt niet te werken. Ik heb opzoeken in Gracenote uit staan, maar elke keer als ik de auto start gaat deze de Gracenote database toch raadplegen.

Ik heb een USB stick met mijn muziekbibliotheek standaard in de bovenste USB aansluiting zitten. Hij werkt, maar elke keer als ik de motor afzet, moet ik bij de volgende start de USB stick verwijderen en opnieuw insteken om weer gevonden te worden. De grootte (256GB) en bestandsstructuur (ExFAT/macOS) kan invloed hebben.

Er zit een ID3 tag bug in de mediaplayer die waarschijnlijk is gebaseerd op Windows Media Player. In de Tesla zit dezelfde fout. Als je een compilatie album met verschillende artiesten invoert in de ID3 tags dan verschijnt onder albums voor elke artiest een apart album. De album voorwaarde is gebaseerd op Artist AND Album tag en niet alleen op Album. Dit is een fout die nog steeds niet is opgelost. In iTunes/Apple Music heb je de compilatie optie, maar deze wordt niet herkend door de media speler in de auto.

De lichtsensor dimt de schermen soms al als je onder een viaduct rijdt. Een kleine vertraging zou denk ik beter zijn om zeker te weten dat je in een tunnel rijdt of het daadwerkelijk donkerder wordt.

Wensenlijst

Een belangrijke notificatie die ik mis in Volvo on Call app is een bericht als de auto van GPS positie verandert als de motor uit staat en de deuren op slot zijn. Dat betekent meestal diefstal ;-) en hoe eerder je diefstal detecteert hoe sneller je kan handelen. Een apart alarmsysteem is technisch niet nodig. Verzekeringsmaatschappijen zouden dit toejuichen. Alarm producenten waarschijnlijk niet. En Volvo?

Wireless Apple CarPlay, zeker als je een draadloze oplader hebt.

Grotere interne flashdrive, waarop je niet alleen m(apps) kunt opslaan, maar ook je mediabibliotheek.

Een tankregistratie app, bij voorkeur gekoppeld aan de verbruiksgegevens van de auto.

Het driving journal ook beschikbaar als app in de auto.

In deze tijd waarin milieubewustzijn steeds belangrijker wordt zou je een auto default in ECO modus moeten kunnen laten starten.

Status olie(pijl) en accu(spanning) in VOC onderhoudsoverzicht in de Volvo On Call app.

Graag aanvullen, dan verzamel ik alle opmerkingen en suggesties en stuur deze naar Volvo.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

EspritV8 schreef: 24.01.2021 - 22:17 De voorkeursinstelling ‘Gracenote’ lijkt niet te werken. Ik heb opzoeken in Gracenote uit staan, maar elke keer als ik de auto start gaat deze de Gracenote database toch raadplegen.
Die instelling gaat niet over of Gracenote wel of niet gebruikt moet worden, maar over of de online of offline database gebruikt moet worden. Gracenote is helaas niet uit te schakelen. (Dit is overigens zeker een tekortkoming van het systeem)
EspritV8 schreef: 24.01.2021 - 22:17 Er zit een ID3 tag bug in de mediaplayer die waarschijnlijk is gebaseerd op Windows Media Player. In de Tesla zit dezelfde fout. Als je een compilatie album met verschillende artiesten invoert in de ID3 tags dan verschijnt onder albums voor elke artiest een apart album. De album voorwaarde is gebaseerd op Artist AND Album tag en niet alleen op Album. Dit is een fout die nog steeds niet is opgelost.
Het systeem ondersteunt de ALBUMARTIST tag niet. Dat is een probleem bij verzamelalbums en ook zeker een tekortkoming.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

EspritV8 schreef: 24.01.2021 - 22:17 ....
Een belangrijke notificatie die ik mis in Volvo on Call app is een bericht als de auto van GPS positie verandert als de motor uit staat en de deuren op slot zijn. Dat betekent meestal diefstal.....
Bij diefstal van de auto is het meestal zo dat de deuren wel degelijk zijn geopend (minimal 1) en dat de motor loopt (bij professionele diefstal). In jouw voorbeeld zou de wagen weggesleept worden oid, dan is een hellingshoekmeter al voldoende.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

@EspritV8,
Ik onderschrijf je verhaal 100%.
Volvo heeft gewoon de vorige Sensus overgeheveld naar de nieuwe types en opgeleukt met een groot display.
Ik denk niet dat Volvo er nog veel aan wijzigd, immers gaan ze over op een op Google gebaseerd systeem.
Dit zit al op de Recharge en ziet er qua display en bediening anders uit.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

IkeV70 schreef: 25.01.2021 - 09:44 Het systeem ondersteunt de ALBUMARTIST tag niet. Dat is een probleem bij verzamelalbums en ook zeker een tekortkoming.
Dat hoeft ook niet. Het zou tracks gewoon moeten groeperen op alleen albumtitel. Nu doet het systeem dat op basis van Albumtitel én Artiest. Dat zouden ze gewoon kunnen verhelpen in een softwareupdate als men dat zou willen. Waarschijnlijk zit het in een open source component waar vele autofabrikanten gebruik van maken.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

EspritV8 schreef: 24.01.2021 - 22:17 Misschien ben ik te kritisch, misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik vind dat je voor de prijs van deze auto mag verwachten dat de software beter in elkaar steekt. Er zitten allerlei bugs en stabiliteitsproblemen in die helaas niet worden verholpen. In de hele traditionele Autowereld lijken de fabrikanten moeite te hebben met het implementeren van goede software. Helaas is er ook geen meldpunt waar bugs en problemen of suggesties gemeld kunnen worden.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 25.01.2021 - 22:08 Ik vind dat je voor de prijs van deze auto mag verwachten dat de software beter in elkaar steekt. Er zitten allerlei bugs en stabiliteitsproblemen in die helaas niet worden verholpen. In de hele traditionele Autowereld lijken de fabrikanten moeite te hebben met het implementeren van goede software. Helaas is er ook geen meldpunt waar bugs en problemen of suggesties gemeld kunnen worden.
Ik snap je punt niet. Een auto is toch in de eerste plaats om mee te rijden? Dat doet hij toch? Qua veiligheidssystemen is Volvo in de autowereld praktisch nummer 1. Wat afwerking en materialen betreft, is toch alles top in orde? Is je digitale cockpit niet in orde, of schakelt hij soms hakerig? Nee toch? De mijne rijdt in ieder geval naar volle tevredenheid. Ik merk niets van wat jij aangeeft, minder werkende software. Gewoon een prima auto. Punt.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

EspritV8 schreef: 24.01.2021 - 22:17 Graag aanvullen, dan verzamel ik alle opmerkingen en suggesties en stuur deze naar Volvo.
En dan gaan ze dat zsm voor je oplossen....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 25.01.2021 - 22:38 Ik snap je punt niet. Een auto is toch in de eerste plaats om mee te rijden?
Je koopt een totaalproduct voor een stevige prijs en niet alleen de wielen , de motor en een stuur. De software hoort daar ook bij. Als je een iPhone koopt waarvan de WiFi niet goed werkt zeg je toch ook niet: ik snap je probleem niet, je kunt er toch mee bellen?
Overigens kwam onlangs uit een test dat de veiligheidssystemen van Volvo absoluut niet meer bovenaan staan.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 26.01.2021 - 10:00
Hans Eilander schreef: 25.01.2021 - 22:38 Ik snap je punt niet. Een auto is toch in de eerste plaats om mee te rijden?
Je koopt een totaalproduct voor een stevige prijs en niet alleen de wielen , de motor en een stuur. De software hoort daar ook bij. Als je een iPhone koopt waarvan de WiFi niet goed werkt zeg je toch ook niet: ik snap je probleem niet, je kunt er toch mee bellen? Overigens kwam onlangs uit een test dat de veiligheidssystemen van Volvo absoluut niet meer bovenaan staan.
Met mijn handy (overigens géén iPhone) kan ik alleen bellen en sms,n. Ik hoef met mijn handy geen foto,s te kunnen maken, of een tosti oid onderweg. Die handy, (oud type Nokia) is om mee te bellen. En dat doet hij al zo,n 15 jaar. Het is wel waar, dat alles wat je koopt, aan of in de auto, ook na behoren dient te werken. En wat veiligheid betreft, staat Volvo nog steeds in de top. En van mij mogen ze ook nummer 2, of nummer 3 zijn. Ik koop mijn auto om mee te rijden, en niet om mee te crashen. :whistle:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 26.01.2021 - 10:17 Die handy, (oud type Nokia) is om mee te bellen. En dat doet hij al zo,n 15 jaar.
We praten hier niet over een auto van 15 jaar geleden maar een gloednieuwe. Het infotainmentsysteem is er gewoon onderdeel van en behoort goed te werken en bug-arm te zijn en niet halfbakken.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

dimitripb schreef: 26.01.2021 - 10:00 Overigens kwam onlangs uit een test dat de veiligheidssystemen van Volvo absoluut niet meer bovenaan staan.
En dat zegt op zich geen snars.... (en dan ook nog “een test”... bron?)
ga je zorgen maken indien deze gekwalificeerd worden als ‘onvoldoende’ cq ‘slecht’, niet eerder
En ik ervaar mijn infotainment systeem alles behalve als ‘halfbakken’; alles kan altijd beter, maar goed is ook gewoon goed.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

De afhandeling van MP3 tags is gewoon niet handig geimplementeerd. Ten eerste omdat albums niet altijd goed bijeen gehouden worden, maar nog erger omdat Gracenote als primaire bron van tags beschouwd wordt en niet uitschakelbaar is. Als je de pech hebt dat een verzamelalbum als een losse collectie albums beschouwd wordt door Sensus dan is het gewoon helemaal niet mogelijk om zo'n album als geheel te beluisteren.
Als je geen uitgebreide muziek-collectie op USB hebt waar je regelmatig naar luistert dan heb je hier geen last van. Dan kun je je waarschijnlijk ook niet voorstellen hoe vervelend deze tekortkoming is in het infotainment systeem.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

silverado schreef: 25.01.2021 - 11:31 Volvo heeft gewoon de vorige Sensus overgeheveld naar de nieuwe types en opgeleukt met een groot display.
Ik denk niet dat Volvo er nog veel aan wijzigd, immers gaan ze over op een op Google gebaseerd systeem.
Dit zit al op de Recharge en ziet er qua display en bediening anders uit.
Wij hebben nu een V60T8 (2019) en een XC40 P8 met een "google based system"
Op dit moment is het "'oude'' systeem in mijn V60 vele malen gebruiksvriendelijker dan het "google" in mijn P8.
De "auto pilot" werkt in de V60 ook veel beter dan in de P8.
Volvo heeft samen met google nog een behoorlijke weg te gaan.
Muziek beluister ik altijd via de Radio, Tuneln of Spotify. En dit gaat prima
De harde schijf gebruik ik nooit.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

dimitripb schreef: 26.01.2021 - 10:00
Hans Eilander schreef: 25.01.2021 - 22:38 Ik snap je punt niet. Een auto is toch in de eerste plaats om mee te rijden?
Overigens kwam onlangs uit een test dat de veiligheidssystemen van Volvo absoluut niet meer bovenaan staan.
Huh je hebt de XC40 net in aug vorig jaar besteld.
Er is niets revolutionairs veranderd , als dat een zwaar wegend punt is dan houd je toch het neusje van de zalm moet aanschaffen.
Hier gewoon B&O radio of spotify, werkt perfect.
Veiligheid werkt op de V90 perfect, het ding houd gewoon afstand bij 200 op de autobahn.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

teebee schreef: 26.01.2021 - 14:05
dimitripb schreef: 26.01.2021 - 10:00 Overigens kwam onlangs uit een test dat de veiligheidssystemen van Volvo absoluut niet meer bovenaan staan.
En dat zegt op zich geen snars.... (en dan ook nog “een test”... bron?)
ga je zorgen maken indien deze gekwalificeerd worden als ‘onvoldoende’ cq ‘slecht’, niet eerder
En ik ervaar mijn infotainment systeem alles behalve als ‘halfbakken’; alles kan altijd beter, maar goed is ook gewoon goed.
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2 ... -wisselend
Bericht van de Consumentenbond maar getest door NCAP: https://www.euroncap.com/nl/resultaten- ... lpsystemen

Als ontwerper van applicaties zie ik gewoon dat het aan alle kanten rammelt en dat men er heel weinig aan doet om bugs in het systeem op te lossen. Dat is gewoon jammer. Bij het updaten van kaarten en applicaties heb je geen idee wat het systeem nu aan het doen is. Als het misgaat krijg je een melding dat er een fout is opgetreden zonder mogelijkheid om opnieuw te proberen. Er is geen progressiebalk en als je wisselt tussen updaten via de wifi en via USB kan de hele boel vastlopen zonder dat je foutmeldingen krijgt of enige andere respons.
Als je een bestemming naar de auto stuurt staat die bestemming even 2 seconde in beeld en als je dan niet erop hebt getikt moet je weer extra handelingen uitvoeren om die bestemming alsnog te selecteren. Zo kan ik nog talloze dingen noemen waarover men gewoon gedacht heeft: geen uren meer aan vuil maken. Het werkt, maar het is niet afgewerkt. Als ze de carrosserie zo zouden afwerken als de software, kocht niemand hem.
Laatst gewijzigd door dimitripb op 26.01.2021 - 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

IkeV70 schreef: 26.01.2021 - 15:09 Als je geen uitgebreide muziek-collectie op USB hebt waar je regelmatig naar luistert, dan heb je hier geen last van. Dan kun je je waarschijnlijk ook niet voorstellen, hoe vervelend deze tekortkoming is in het infotainment systeem.
Je haalt me de woorden uit de mond... :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 26.01.2021 - 16:25 Als ze de carrosserie zo zouden afwerken als de software, kocht niemand hem.
Maar Dimitri, laat het nu in eerste instantie om de carrosserie gaan die de kopers aanspreekt, en veel minder om de zooi er omheen van allerhande software. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 26.01.2021 - 16:25 Bericht van de Consumentenbond maar getest door NCAP:
Ik heb die beoordeling gelezen, en het is mijns inziens alleen maar gezeur over eventueel ingrijpende, veiligheids systemen. Je bent zelf chauffeur van je auto. Dus je kop erbij houden, en niet tijdens de rit constant gaan zitten vingeren op allerhande schermen en telefoons, wat in de praktijk nog helaas teveel gebeurt. Het komt nog zó ver, dat we sterk gaan vertrouwen op al die autonome hulp-systemen, dat we straks op de snelweg de krant gaan zitten lezen achter het stuur. Kom op zeg.... :sick:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

dimitripb schreef: 26.01.2021 - 16:25 Als ontwerper van applicaties zie ik gewoon dat het aan alle kanten rammelt en dat men er heel weinig aan doet om bugs in het systeem op te lossen
Ik zie een gouden toekomst voor je, Volvo mist jou :-)
Zoals gezegd, alles kan altijd beter. kwestie vast prioriteiten en een grens stellen ‘goed is ook goed genoeg’.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gesloten

Terug naar “XC40”