Vanwege de persoonlijke overtuiging dat we de ontwikkeling naar alternatieve voortstuwing wilden ondersteunen en de surplus aan energie die we zelf opwekken moest het een elektrisch vehikel worden.
De overwogen keuzes waren:
1) Een M3, maar die viel redelijk snel af gezien de bijzonder matige ondersteuning (na herhaald verzoek kwam de aanbieding voor de proefrit pas vorige week, na aanvraag in jan-2020 en herhaalde reminders)
2) Een Polestar; mijn persoonlijke favoriet, maar door de wederhelft minder mooi gevonden en geen ondersteuning bij de Volvo dealer
3) Een XC40 - P8; die wel in de smaak viel en waarmee we de lokale ondernemer iig nog een klein beetje steunen.
Uiteindelijk het contract in feb-2020 getekend en dan begint het GROTE wachten. Viel gelukkig mee op de laatste maanden na.
Op 31-12, een maand of 4 voor de in februari voorspelde datum werd hij dan eindelijk geleverd.
Tot op heden nog niet heel veel gereden, maar ik heb er geen spijt van. Wat een heerlijke rust. Ens als de wilde haren even tevoorschijn komen, dan wil hij ook best mee. Hij kan ook onverwacht hard door de bocht. Het enige dat ik een beetje jammer vind, is het volledig zwarte interieur. Volledig zonder contrast.
Qua range halen we in winterse omstandigheden ongeveer 250km
De specs:
- Sage Green
- 20" wielen
- Allelopties op de verwarmde voorruit, draadloze telefoonlader en bodykit/spoiler na
- Volvo achterop in zwart (normaal laat ik het er af halen, maar de XC40 heeft een soort van uitsparing voor het logo)
- De "prancing moose"
- Hoofdsteunkussens voor (om het gevoel van de Volvo hoofdsteun van weleer weer een beetje terug te krijgen)
- Nummerplaathouder zonder reclame
- Zonnebrilhouder; deze past officieel niet samen met het panoramadak. Toch laten plaatsen en met textieltape een soort treklift een gemaakt. Door de verlaging in het dak is het nl. lastig de houder open te trekken.
- Zonneband op de voorruit; deze heb ik op de vorige twee auto's ook gehad en ik wil niet meer zonder. Dat scheelt zo veel met laagstaande zon....
- Organizer in de middenarmsteun voor. Wat een enorme bak is dat. Op Amazon voor weinig een mooi bakje gevonden, maar daardoor zat het deksel van het vuilnisbakje vast. Met een Dremel gelukkig goed op te lossen (zagen in het bakje, niet in de auto....). Meteen een opening gemaakt voor de verlichting in de armsteun
- Silvervision richtingaanwijzerlampjes achter
- Nieuwe mattenset. Ik ben lang op zoek geweest naar een mattenset in het groen, passend bij de kleur van de auto, maar uiteindelijk niets gevonden. Uiteindelijk maar voor zwart gegaan met een groene dubbele stikrand en veel zwaardere kwaliteit dan de bijgeleverde matten.
- Op eBay ergens een lederen kapjes gevonden voor de sleutel (origineel Volvo), want dat plastic.... (bij de dealer €80 ex btw))
- Op eBay ook kledinghaakjes gevonden die in de uitsparing van het bagagenet passen. De haakjes aan de b-stijl die er in zitten zijn volledig ongeschikt voor een kleerhanger.
- Alu scuff plate voor de kofferbak. Hoeft van mij niet met verlichting, maar nog niets gevonden buiten orgineel Volvo. Blijf eerst nog een tijdje zoeken (en sparen) voordat ik toegeef
- Alu scuff plate/instaplijst voor de achterportier. Voor zitten ze er wel in achter niet. Voor de V40 kon je destijds nog iets krijgen als optie. Voor de XC40 niet
- Spoiler, maar eerst ,aar eens zien of iets iets kan vinden over hoe het de stroomlijn en dus het verbruik beïnvloedt