XC40 T2 - rammelende motor bij accelereren

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

De oliepeilstok zit al 10 jaar niet meer op Volvo motoren. Die is bij de introductie van de D3/D4 5 cilinders al verdwenen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Mijn BMW 318 uit 2007 had al geen temperatuurmeter meer. Onze nissan micra uit 2004 ook niet. uit 2020 weet ik niet maar het komt wel meer voor.
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Over het 3 cil geluid, was dat bij een proefrit ook zo of is er met een andere motorisering gereden? Dan had de dealer wel mogen vermelden dat de 3 cilinder meer geluid gaat maken. Het hoeft nl niet. De BMW 3 cil motoren klinken ook niet zo luid en volvo is een premium merk. Moet gewoon goed zijn dus. Met de dealer oplossen maar. In goed overleg moet er wel een oplossing mogelijk zijn denk ik.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

@Julia. Wanneer hoor je dat geluid dan? Bij een bepaald toerental of vanaf een bepaald toerental? Ik vind het vreemd. Ik ben fotograaf bij een Toyota garage. Ga voor de grap eens rijden in een Aygo, dan weet je pas echt wat een driecilinderroffel is. Die blokjes lopen zo ongebalanceerd dat zelfs in een hagelnieuwe auto de veiligheidsgordels al tegen de deuren klapperen als ze vrij hangen. Los van alle andere bijgeluiden. Mijn T5 Recharge heeft niets van dit. Loopt heel stil (bij constante snelheid tot ongeveer 100 km/h bijna net zo stil als puur elektrisch. Bij stevig gas geven hoor je de roffel, maar dat lijkt in de verste verte niet op een rammel. Bij normale toerentallen ook mooi trillingsvrij, alleen bij vol gas boven de 4000 rpm voel je enige vibratie. Eerlijk gezegd, kom dat heel zelden voor met mijn rijstijl.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

@S80, ik noemde dat geroffel in het begin ook: geratel. Maar ik denk dat Julia (inmiddels bij de garage geweest) gewoon de 3 cil roffel bedoelt. Dat is ff wennen, als je dit bij vorige auto,s niet gewend bent. En ik persoonlijk, vind het geroffel bij snel optrekken, nou niet echt Premium. Dat is wat Julia opgevallen is. Voor de rest vind ik de XC 40 een prima auto. Ik heb het volste vertrouwen in het merk Volvo, (ook de service) en hoop nog lang plezier te hebben van mijn T2 Business Pro. Voor mijn situatie, is de 130 pk gewoon genoeg. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Hans Eilander schreef: 14.01.2021 - 14:50
danny3 schreef: 14.01.2021 - 14:34 Bij veel nieuwe auto’s vind je geen peilstok , geen temp meter meer.......... en dat geroffel is zoals al zoveel keer gezegd en geschreven het karakter van deze motor en de airco is geen issue volgens mij
O ja Danny? Noem je mij eens één auto op uit 2020, die geen peilstok meer heeft en geen temp meter? Kijk eens in de cockpit van Opel Grandland en VW Tiguan? En ook bij andre merken. Overal zie je nog iig een temp.meter, zelfs bij veel auto,s met een digitale cockpit. Dus ja..... :-O En ook zéker een oliepeilstok. Ik spreek uit ervaring. ;)
Niet van wakker liggen , de automerken zullen wel weten waarom , anders had je misschien toch Opel moeten kopen of een vw... maar dan was er waarschijnlijk wel iets anders te vinden wat niet 100% naar de goesting is ...
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 14.01.2021 - 17:33 Dan had je een Opel moeten kopen of een vw
Ik had hiervoor een Opel, als je goed meegelezen hebt. De discussie ging over: Het missen van bepaalde eerder genoemde items, bij de XC 40. En dit was me niet eerder opgevallen omdat..... ik vooraf geen proefrit met een XC 40 gemaakt heb. Dus dan merk je die dingen pas achteraf. Dat doet echter niks af aan de hoge kwaliteit van Volvo. Dit wil ik even gezegd hebben.... ;)

je kunt hier ook nog wat meer over lezen in het topic: XC 40 nu ook met T2 motor (b.v. 25-12-2020)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Julia
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13.01.2021 - 21:32

Hans Eilander schreef: 14.01.2021 - 17:31 @S80, ik noemde dat geroffel in het begin ook: geratel. Maar ik denk dat Julia (inmiddels bij de garage geweest) gewoon de 3 cil roffel bedoelt. Dat is ff wennen, als je dit bij vorige auto,s niet gewend bent. En ik persoonlijk, vind het geroffel bij snel optrekken, nou niet echt Premium. Dat is wat Julia opgevallen is. Voor de rest vind ik de XC 40 een prima auto. Ik heb het volste vertrouwen in het merk Volvo, (ook de service) en hoop nog lang plezier te hebben van mijn T2 Business Pro. Voor mijn situatie, is de 130 pk gewoon genoeg. :)
Dit is inderdaad wat ik bedoel, geroffel. Het is even wennen inderdaad, verder is de auto prima. Dank voor ieders reactie!
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Julia schreef: 14.01.2021 - 19:16 Dit is inderdaad wat ik bedoel, geroffel. Het is even wennen inderdaad, verder is de auto prima. Dank voor ieders reactie!
Julia, Ik hoop dat je net zoveel plezier gaat beleven aan je XC 40 als ik. Om de indruk te wekken dat de mijne niet roffelt, heb ik een V8 badge voor T2 geplakt. :lol: :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Julia
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13.01.2021 - 21:32

Hans Eilander schreef: 14.01.2021 - 21:50
Julia schreef: 14.01.2021 - 19:16 Dit is inderdaad wat ik bedoel, geroffel. Het is even wennen inderdaad, verder is de auto prima. Dank voor ieders reactie!
Julia, Ik hoop dat je net zoveel plezier gaat beleven aan je XC 40 als ik. Om de indruk te wekken dat de mijne niet roffelt, heb ik een V8 badge voor T2 geplakt. :lol: :lol: :lol:

Haha dank je wel! Wij hadden ervoor gekozen de motoraanduidingletters op de achterklep weg te laten, dus dat scheelt😁ivm coronatijd + leaseauto hebben wij voor deze ene keer ook geen proefrit gemaakt. Dat zal ik nooit meer doen. Ik ga nu genieten van de nieuwe auto!
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Ik herken het genoemde geluid bij optrekken wel, maar alleen bij flink optrekken.
Als je normaal rijdt, is het mooi rustig in het interieur.
Wanneer ik de motor op “dynamic” zet trekt'tie flink door in de toeren en hoor je ook meer geluid.
Misschien moeten sommige forumleden maar een Opel Grandland kopen...
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

silverado schreef: 15.01.2021 - 20:42 ...
Misschien moeten sommige forumleden maar een Opel Grandland kopen...
Ooit een Opel gehad, nooit meer!
En principieel blijf ik van Franse auto's weg...
Maar de Grandland X moet wel een super wagen zijn, heb ik vernomen...

On topic: het eigenaardige geluid heeft mijn doen beslissen een T4 te kopen ipv een T3.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Kurt1975 schreef: 15.01.2021 - 21:39
silverado schreef: 15.01.2021 - 20:42 ...
Misschien moeten sommige forumleden maar een Opel Grandland kopen...
Ooit een Opel gehad, nooit meer!
En principieel blijf ik van Franse auto's weg...
Maar de Grandland X moet wel een super wagen zijn, heb ik vernomen...

On topic: het eigenaardige geluid heeft mijn doen beslissen een T4 te kopen ipv een T3.
Maar het gaat hier over de T2.

Je principe inzake Franse auto’s onderschrijf ik volmondig.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Fulaks schreef: 15.01.2021 - 21:44 Maar het gaat hier over de T2. Je principe inzake Franse auto’s onderschrijf ik volmondig.
Ik dus ook, vandaar mijn overstap naar Volvo..... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Kurt1975 schreef: 15.01.2021 - 21:39 Maar de Grandland X moet wel een super wagen zijn, heb ik vernomen...
Dat kun je van mij gerust aannemen.(een super wagen) ik spreek uit ervaring. Maar laten we het over de Volvo XC 40 T2 hebben....... :police:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Fulaks schreef: 15.01.2021 - 21:44
Kurt1975 schreef: 15.01.2021 - 21:39 On topic: het eigenaardige geluid heeft mijn doen beslissen een T4 te kopen ipv een T3.
Maar het gaat hier over de T2.
Inderdaad, ik bedoelde ook het typische 3 cilinder geluid. Met de T3 heb ik test gereden.
De T2 was toen nog niet beschikbaar (proefritten en bestelling september 2019).
Zelfs het geluid van de T4 was effe wennen ten opzichte van mijn 5 cilinder diesels die ik ervoor had.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Kurt1975 schreef: 15.01.2021 - 21:39 Het eigenaardige geluid heeft mijn doen beslissen een T4 te kopen ipv een T3.
Ja Kurt, daar zeg je wat. Een T2 Business Pro automaat kost € 45.000,- Elke stap meer kost je ca € 2500,-. Dus b.v. naar een T3 automaat. Maar de T4 ligt nóg een stapje hoger. Dan praten we dus al over € 50.000,- zonder extra opties. Niet iedereen heeft zomaar € 5000,- extra klaar liggen voor een 4 cilinder. Ik was al blij, dat ik me een netjes aangeklede T2 kon veroorloven. Dus moet je het geluid van een 3 pitter dan gewoon voor lief nemen. En als je gewoon rustig optrekt, hoor je die roffel niet. Dat is alleen wanneer je flink gas geeft. Bovendien is er nu boven de T3 alleen nog maar de Recharge of Pure Electric.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
trabbit
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.04.2019 - 23:18

- Oliepeilstok hebben steeds minder merken, vind het zelf ook een aparte besparing. Aan de andere kant mag je er dan vanuit gaan dat de waarde die de boordcomputer aangeeft accuraat is en je mooi vanuit je stoel kan peilen. Als je zelf het onderhoud gaat doen dan snap ik dat het irritant is, besteed je dit uit en ben je alleen de berijder waarom zou je dan een stok willen?
- Die temperatuur meter zegt toch helemaal niks in bijna alle auto's na zeg 2004. Het is een door de computer berekende waarde op basis van een aantal parameters. Het heeft in ieder geval niks te maken met de olie temperatuur. Wanneer er wel een probleem voor doet waardoor de motor te warm dreigt te worden krijg je netjes een melding bij de Volvo. Dat je de keuze niet krijgt een metertje in het instrumentencluster te tonen als je het wil begrijp ik ook niet. Hoe moeilijk kan dat zijn?
- Niet tonen van versnelling, waarom zou je dat willen? Overigens als je de pook naar je toe trekt zie je het wel.
- Airco, ik denk dat er iets niet goed is in jouw systeem. Hoort gewoon geruisloos te werken. Uit of aan geen verschil te horen.
- 3 cilinder geluid dit is denk ik zeer subjectief. De voorganger met 4 cilinder (T4, T5 etc) klonken ook meer als een diesel. Maar wel heel veel power bij weinig toeren (kan je rijden als een diesel).
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

trabbit schreef: 16.01.2021 - 23:17 - 3 cilinder geluid dit is denk ik zeer subjectief. De voorganger met 4 cilinder (T4, T5 etc) klonken ook meer als een diesel. Maar wel heel veel power bij weinig toeren (kan je rijden als een diesel).
Idd... hoe lager de toeren hoe beter voor een motor denk ik en de T3/T2 3 cylinder motor gaat niet hoog in de toeren en dat geluid , dat is eigen aan een motor
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
silfhout
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 06.09.2020 - 12:20

De ANWB (niet persé de autoriteit in deze) zegt er dit van:

U vraagt waarom er bij de autotests geen melding wordt gemaakt van het in uw ogen irritante ratelende geluid van een 3 cilinder motor.
Of een geluid irritant of hinderlijk is lijkt mij persoonsgebonden.
Toen de 3 cilinders net opkwamen werd er wel vaak melding gemaakt van het opvallende andere geluid van de 3 cilinder.
Inmiddels is de 3 cilinder zo ingeburgerd en met verschillende cilinderinhoud verkrijgbaar dat vermelding niet meer nodig wordt geacht er wordt soms zelfs gesproken van het "karakteristieke" 3 cilinder geluid.

Het is een kwestie van wennen dus :-D ... Ik meen mij te herinneren dat de 5-cilinder roffel in het begin ook niet met enthousiasme werd ontvangen ("het was geen 6-cilinder" was toen een veel gehoorde reactie)
2020: Volvo XC 40 T3 R-design Bursting Blue
2017: Volvo V40CC T3 Nordic+
Plaats reactie

Terug naar “XC40”