Data via Bluetooth of via sim

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Salusi
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 16.08.2020 - 10:26

Ik heb een simkaart in de auto en mijn telefoon koppelt automatisch via Bluetooth als ik instap. Als ik nu kaartupdates download, hoe weet ik dan of dat via mijn telefoon gaat of via de simkaart?
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Blackflash
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30.04.2007 - 20:11

Volgens mij moet je aan geven dat je het automodem wik gebruiken. Als je dat aanvinkt gebruik de auto de sim in het modem.
MY21 XC40 T5 R-design, Bursting Blue
Salusi
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 16.08.2020 - 10:26

Bedankt!
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Ik gebruik de iphone als hotspot ... heb geen Sim in de auto
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Even vraag van newbee (XC40 in bestelling). Zit even mee te lezen. Aparte Sim inzetten als automodem lijkt me handiger als telefoon hotspot.
Had via YouTube gezien dat achterin de kofferruimte een simcard in een houder kan worden geplaatst.

Vragen:
Zit af fabriek in die houder niets of een volvo Sim voor OnCall?
Zo niet op welke wijze verloopt OnCall spraak communicatie (nog een verborgen Sim)?
moet “extra” simcard spraak/data 06 of data 097 zijn?
Als je modem kiest, gaan dan je gesprekken wel via carplay over de telefoonsim?
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

VoC heeft eigen simkaart in andere houder.
De 2e sim moet een datakaart zijn volgens de regels van providers. Maar elke sim zal technisch werken.
Alle gesprekken gaan via de gekoppelde telefoon. Als je wilt bellen via de sim in de auto moet je een S80 van 15 jaar geleden kopen. ;)
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Alternatief voor een datasim is inderdaad de hotspot op de telefoon. Ik heb nu een Bixby routine gemaakt op mijn Samsung telefoon. Zodra de Volvo Bluetooth wordt gedecteerd wordt hotspot automatisch aangezet. Als ik de auto verlaat wordt de hotspot automatisch uitgezet op de telefoon. Werkt prima maar het duurt wel 30sec voordat de auto Internet verbinding heeft. Ik weet niet of dat met de datasim sneller gaat. Volgens mij heeft het ook te maken met het opstarten van de Sensus wat best lang duurt (ivm een ipad 😃)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Jelmer de Jong schreef: 30.01.2021 - 18:12 VoC heeft eigen simkaart in andere houder.
Apart hé? Als ik VOC lees, denk ik altijd aan: Verenigde Oost-indische Compagnie..... :lol: :lol: :lol: ipv Volvo on Call.... :-/
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Via hotspot
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

Salusi schreef: 17.12.2020 - 17:45 Ik heb een simkaart in de auto en mijn telefoon koppelt automatisch via Bluetooth als ik instap. Als ik nu kaartupdates download, hoe weet ik dan of dat via mijn telefoon gaat of via de simkaart?
Heb je een duo-sim met hetzelfde nummer of een aparte simkaart met een eigen nummer?

Allereerst kun je de bekende Bluetooth verbinding tussen je telefoon en auto maken. Je kunt vervolgens een duo-simkaart kopen en deze activeren in de auto. Via deze simkaart kun je dan apps en kaarten downloaden. Je kunt ook telefoongesprekken en sms ontvangen in de auto, maar wat NIET kan is je telefoon en de auto tegelijkertijd je duo-sim laten gebruiken. Twee gebruikers tegelijkertijd op één simkaart staat je provider niet toe, mits je bij T-mobile 2x de abonnementskosten betaald, technisch kan het dus wel. Betaal je één abonnement dan verbreekt de verbinding. Jammer, maar begrijpelijk. Je moet de simkaart op je telefoon tijdelijk inactief maken als je in de auto zit, maar Bluetooth en WiFi niet. Op de iPhone is dat het groene knopje met de zendmast uitschakelen. Met een duo-sim kun je wel van de auto een Wi-Fi hotspot maken, waarop je zelf en je mede passagiers met een iPhone/iPad/computer tegelijkertijd kunnen inloggen en internetten en bv bellen en sms-en via Whatsapp. Handig voor lange ritten. Je kunt ook zonder een simkaart met de auto op een WiFi hotspot van bv McDonalds inloggen. Ik heb een duo-sim van T-mobile, kost je éénmalig € 15 euro en verder geen extra abonnementskosten. T-mobile had aanvankelijk een zogenaamde MB-verdeler, waarmee je wel twee simkaarten met hetzelfde nummer tegelijkertijd kon gebruiken. Dat product bestaat niet meer, alhoewel de webpagina nog wel in de lucht is. Verwarrend.

Wat ik mij aanleer is het volgende. Voor korte ritten deactiveer ik de 'zendmast' op mijn iPhone niet. De kans dat ik onderweg gebeld wordt is klein. Voor lange ritten schakel ik tijdelijk mijn 'zendmast' uit op de iPhone. Alle communicatie loopt nu via de sim van de auto en bellen gaat via de auto-speaker. Mijn mobiel zit niet in de weg. De Bluetooth en WiFi verbinding tussen mijn iPhone en auto laat ik intact, zodat ik nog steeds mijn muziekbestanden vanuit de iCloud kan afspelen en kan internetten op mijn iPhone. Ik heb mijn iPhone zo ingesteld dat deze automatisch contact maakt met de auto WiFi hotspot, precies zoals thuis met mijn WiFi router. Wil ik Apple CarPlay gebruiken dan ontkom ik niet aan een fysieke verbinding met een kabeltje tussen iPhone en auto wat onhandig is als je een draadloze oplader hebt. Overigens wordt het draadloos opladen geïnactiveerd, zodra de iPhone fysiek wordt geladen via de kabel.

Voor de IT'ers onder ons verander je in feite de 'Master-Slave' relatie. Niet de iPhone met sim is de 'Master' en de auto de 'Slave', maar de auto met Duo-sim wordt 'Master' en alle devices van de bereiders 'Slave', precies zoals thuis. Excuus voor de definities 'Master' en 'Slave' die nou eenmaal in de IT gebruikelijk zijn. Je zou ook 'Parent-Child' kunnen zeggen.

Dit geeft hopelijk een compleet beeld van de verschillende datastromen en verbindingen die mogelijk zijn. Vragen altijd welkom!
Vriesje
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 31.07.2020 - 10:15

PaulR schreef: 30.01.2021 - 21:44 Alternatief voor een datasim is inderdaad de hotspot op de telefoon. Ik heb nu een Bixby routine gemaakt op mijn Samsung telefoon. Zodra de Volvo Bluetooth wordt gedecteerd wordt hotspot automatisch aangezet. Als ik de auto verlaat wordt de hotspot automatisch uitgezet op de telefoon. Werkt prima maar het duurt wel 30sec voordat de auto Internet verbinding heeft. Ik weet niet of dat met de datasim sneller gaat. Volgens mij heeft het ook te maken met het opstarten van de Sensus wat best lang duurt (ivm een ipad 😃)
Ik heb een vaste data sim en ook dat duurt even, denk zo rond de 20 sec. Kortom, nauwelijks tot geen tijdswinst t.o.v. jou creatieve oplossing.
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Kies toch voor de extra datasim, lijkt me handiger en maakt de auto altijd connectie ook als mijn telefoon even niet bij heb of familieleden de auto rijden.
Inmiddels gelezen in de Volvo Manual app dat de PSim voor automodem bij voorkeur een datasim moet zijn.
Dank voor de antwoorden, alhoewel de terminologie neigt naar koloniaal verleden, VOC en master/slave. 😜
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
pajonline
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 13.08.2019 - 09:36

Ik heb een (volgens mij dan) goedkoop SIM kaartje besteld bij Keepgo. Werkt prima in NL en buitenland. Met deze link heb je 10% korting: http://keepgo.refr.cc/dearpaulalbadajelger
=========================
  • Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
Vorige Volvo’s:
  • Volvo 440 GLE
  • Volvo 340 Winner
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Tsjakha schreef: 31.01.2021 - 09:12 Dank voor de antwoorden, alhoewel de terminologie neigt naar koloniaal verleden, VOC.
Daarbij dacht ik meer aan die oude zeilschepen die naar de Oost voeren, zonder Bleutooth, Spotify, USB, en Navigatie via de satelliet. Maar het heette toen al wél VOC. :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3067
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

PaulR schreef: 30.01.2021 - 21:44 Ik heb nu een Bixby routine gemaakt op mijn Samsung telefoon. Zodra de Volvo Bluetooth wordt gedecteerd wordt hotspot automatisch aangezet. Als ik de auto verlaat wordt de hotspot automatisch uitgezet op de telefoon.
Paul of iemand anders,
weten jullie hoe je dit voor een iPhone kan instellen? Ik zie wel Shortcuts en Automation, maar is me nog niet gelukt dat automatisch Personal Hotspot aangaat bij verbinden met de auto.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

@PVG90: als je de hotspot hebt ingesteld op je iPhone en deze aan hebt gezet, vervolgens de BT aan die connect met de Sensus, dan heb je meteen connectie.
Eenmalig de hotspot connecten met de Sensus en hij maakt altijd connectie als jij je BT op je iPhone aanhebt.
(en in de instellingen hebt staan dat je niet met het automodem connect maar vai BT)
That’s all
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3067
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Thanks Erik,
Ik ga het op die manier uitproberen.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4095
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

PGV90 schreef: 01.02.2021 - 13:55Paul of iemand anders,
weten jullie hoe je dit voor een iPhone kan instellen? Ik zie wel Shortcuts en Automation, maar is me nog niet gelukt dat automatisch Personal Hotspot aangaat bij verbinden met de auto.
Heb ik ook geprobeerd via Opdrachten op de iPhone, maar persoonlijke hotspot aan en af zetten kan je blijkbaar hiermee niet automatiseren.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

de hotspot op mijn iPhone staat gewoon altijd aan, waarom zou je hem elke keer uitzetten?
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4095
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Erikho schreef: 01.02.2021 - 19:08 de hotspot op mijn iPhone staat gewoon altijd aan, waarom zou je hem elke keer uitzetten?
Doe ik nu ook, maar vreet wellicht wat meer van de batterijcapaciteit. Maar op kantoor en in de auto kan de iPhone aan de lader...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Plaats reactie

Terug naar “XC40”