Het verbruik van de XC 40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
silfhout
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 06.09.2020 - 12:20

Wel is het dan apart, dat de MD, en de klokken, een verschillende waarde projecteren

Ze kunnen over een verschillende tijdsduur zijn gemeten … Als de TM waarde wordt gereset, geldt dat niet voor het MD. Op het MD zie je links onder hoeveel uur er is gereden, en waarover het verbruik is gemeten
2020: Volvo XC 40 T3 R-design Bursting Blue
2017: Volvo V40CC T3 Nordic+
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

silfhout schreef: 21.02.2021 - 23:31 Ze kunnen over een verschillende tijdsduur zijn gemeten … Als de TM waarde wordt gereset, geldt dat niet voor het MD. Op het MD zie je links onder hoeveel uur er is gereden, en waarover het verbruik is gemeten
Dat zou kunnen. Ik heb steeds alleen de km stand bij elke tankbeurt gereset. ik zal dat ook bij de TM eens doen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vandaag weer getankt, 605 km gereden, getankt precies 40 L = 1:15,1 :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
HanL
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 03.10.2017 - 10:41

Hans Eilander schreef: 22.02.2021 - 15:06 Vandaag weer getankt, 605 km gereden, getankt precies 40 L = 1:15,1 :-D
Gisteren weer bijna 60kW geladen voor € 13,00 :-D :-D
Wat een verschil met mijn vorige T5. Die deed met moeite 1:11
XC40 P8-AWD Full Options
XC40 T5-AWD R-Design Intro Edition met Luxury en Scandinavian Line in Crystal White Pearl
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

HanL schreef: 23.02.2021 - 10:33 Gisteren weer bijna 60kW geladen voor € 13,00. Wat een verschil met mijn vorige T5. Die deed met moeite 1:11
Okee dan. Ik las pas nog van iemand hier, die het had over elektr.laden van € 25,- omgerekend per 100 km rijden. Dat is in vergelijking met mijn tankbeurt 605 km = € 70,- = € 11.60 per 100 km. Dan is dat 600 km elektr. rijden voor € 150,- Of reken ik nu verkeerd? En/of mogelijk geladen met een snel-lader waar het tarief duurder is ? :-/
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
HanL
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 03.10.2017 - 10:41

Hans Eilander schreef: 23.02.2021 - 11:55 Okee dan. Ik las pas nog van iemand hier, die het had over elektr.laden van € 25,- omgerekend per 100 km rijden. Dat is in vergelijking met mijn tankbeurt 605 km = € 70,- = € 11.60 per 100 km. Dan is dat 600 km elektr. rijden voor € 150,- Of reken ik nu verkeerd? En/of mogelijk geladen met een snel-lader waar het tarief duurder is ? :-/
Mijn verbruik is, met dit gunstige weer, ruim 20kWh/100km. Bij een stroomprijs (thuis laden) van 22 cent kom je op ongeveer € 4,50 per 100 km.
XC40 P8-AWD Full Options
XC40 T5-AWD R-Design Intro Edition met Luxury en Scandinavian Line in Crystal White Pearl
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

HanL schreef: 23.02.2021 - 13:04
Hans Eilander schreef: 23.02.2021 - 11:55 Okee dan. Ik las pas nog van iemand hier, die het had over elektr.laden van € 25,- omgerekend per 100 km rijden. Dat is in vergelijking met mijn tankbeurt 605 km = € 70,- = € 11.60 per 100 km. Dan is dat 600 km elektr. rijden voor € 150,- Of reken ik nu verkeerd? En/of mogelijk geladen met een snel-lader waar het tarief duurder is ? :-/


Mijn verbruik is, met dit gunstige weer, ruim 20kWh/100km. Bij een stroomprijs (thuis laden) van 22 cent kom je op ongeveer € 4,50 per 100 km.
Klopt....en als je bij Shell snelladers gaat laden is dat 35 ct per kWh, dus 7 a 8 euro per 100 km. Wie die 25 euro bedacht heeft weet ik niet....maar dat klopt i.i.g. niet. Bij de duurste snelladers is het 55 ct, dan is het met 11 a 12 euro het equivalent van 6 liter euro per 100 km. Dan zit je dus op hetzelfde niveau qua energiekosten als een benzineauto die 1:15 rijdt en blijft (naast het grotere comfort en het hogere vermogen) alleen het voordeel van geen wegenbelasting en de lagere onderhoudskosten over. Het devies is dan ook dat je zoveel mogelijk thuis moet laden.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mga1600 schreef: 23.02.2021 - 13:58 Klopt....en als je bij Shell snelladers gaat laden is dat 35 ct per kWh, dus 7 a 8 euro per 100 km. Wie die 25 euro bedacht heeft weet ik niet....maar dat klopt i.i.g. niet. Bij de duurste snelladers is het 55 ct, dan is het met 11 a 12 euro het equivalent van 6 liter euro per 100 km. Dan zit je dus op hetzelfde niveau qua energiekosten als een benzineauto die 1:15 rijdt en blijft (naast het grotere comfort en het hogere vermogen) alleen het voordeel van geen wegenbelasting en de lagere onderhoudskosten over. Het devies is dan ook dat je zoveel mogelijk thuis moet laden.
Dat is wel een feit wat je noemt. ik betaal elke maand, of ik nu rij of niet alleen al € 76,- wegenbelasting. Dat loop je mis met een EV. Plus het enorme comfort én AWD. Daar staat dan wél een aanzienlijk hogere nieuwprijs tegenover. Pakweg € 45 K (de mijne) tegenover € 65K. (de jouwe) :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hans Eilander schreef: 23.02.2021 - 15:31
mga1600 schreef: 23.02.2021 - 13:58 Klopt....en als je bij Shell snelladers gaat laden is dat 35 ct per kWh, dus 7 a 8 euro per 100 km. Wie die 25 euro bedacht heeft weet ik niet....maar dat klopt i.i.g. niet. Bij de duurste snelladers is het 55 ct, dan is het met 11 a 12 euro het equivalent van 6 liter euro per 100 km. Dan zit je dus op hetzelfde niveau qua energiekosten als een benzineauto die 1:15 rijdt en blijft (naast het grotere comfort en het hogere vermogen) alleen het voordeel van geen wegenbelasting en de lagere onderhoudskosten over. Het devies is dan ook dat je zoveel mogelijk thuis moet laden.
Dat is wel een feit wat je noemt. ik betaal elke maand, of ik nu rij of niet alleen al € 76,- wegenbelasting. Dat loop je mis met een EV. Plus het enorme comfort én AWD. Daar staat dan wél een aanzienlijk hogere nieuwprijs tegenover. Pakweg € 45 K (de mijne) tegenover € 65K. (de jouwe) :)
In de laatste prijslijst van de P8 is hij ca.4000 euro goedkoper geworden. Dus vanaf 55k. Daar komt uiteraard nog wel wat aan toeters en bellen bij, maar inderdaad een P8 is relatief duur. Er komt er later een versie met een enkele elektromotor (ipv 2) met waarschijnlijk naar keuze hetzelfde of alternatief een kleiner accupakket en dan zal hij wel flink goedkoper zijn...... maar ja........juist die 4WD en die kick van het grote.vermogen is wat mij aantrok. Dat dat ten koste van de range gaat neem ik op de koop toe.
Nu ik er een paar weken in gereden heb ( nog maar 900 km overigens) moet ik zeggen dat ik de auto lekker vindt zitten en vooral ook lekker wendbaar in het verkeer en bij het parkeren vindt. De grotere afmetingen van de XC90 die ik hiervoor had heb ik nog geen seconde gemist......
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mga1600 schreef: 23.02.2021 - 18:23 In de laatste prijslijst van de P8 is hij ca.4000 euro goedkoper geworden. Dus vanaf 55k. Daar komt uiteraard nog wel wat aan toeters en bellen bij, maar inderdaad een P8 is relatief duur. Er komt er later een versie met een enkele elektromotor (ipv 2) met waarschijnlijk naar keuze hetzelfde of alternatief een kleiner accupakket en dan zal hij wel flink goedkoper zijn...... maar ja........juist die 4WD en die kick van het grote vermogen is wat mij aantrok. Dat dat ten koste van de range gaat neem ik op de koop toe. Nu ik er een paar weken in gereden heb ( nog maar 900 km overigens) moet ik zeggen dat ik de auto lekker vindt zitten en vooral ook lekker wendbaar in het verkeer en bij het parkeren vindt. De grotere afmetingen van de XC90 die ik hiervoor had heb ik nog geen seconde gemist....
Dat betekent € 55K met wat "toeters en bellen" dan zit je tóch al snel aan de €60K. Kijk maar eens op de tweedehandsmarkt, wat je voor een € 15-20K kunt kopen, als 2e auto :-D Desalniettemin kan ik helemaal met je mee voelen. ik zou gezien mijn autogebruik, ook niet zo zitten met een range van 280 ipv 410 km. Maar die prijs hé? Als ik het kon, zou ik het óok zeker doen, daar niet van. En ik hoop van harte, dat je nog lang en veel plezier mag hebben van die prachtige P8 van je. Hoe dan ook, we rijden allebei een Volvo XC 40 ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
duvellover
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.10.2007 - 20:50

Hans Eilander schreef: 03.02.2021 - 16:32 Vandaag 3 februari weer getankt (98) en het verbruik blijft stabiel op 1:14,6. Dat vind ik best goed, met een lage buitentemperatuur van 3 graden. :) Totaalstand nu 4000 km.
De boordcomputer geeft echter wat optimistisch, 6,4L/100 km aan.
ik ben blij met m'n D3, hij wordt steeds beter, nu ongeveer 50 000km en pas goed 'los' :-)
Hub1957
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 22.09.2020 - 20:35

Hans, ik ook 1:14,7. Prima voor deze zware auto. Nu dik 2240km op de teller.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hub1957 schreef: 05.03.2021 - 11:20 Hans, ik ook 1:14,7. Prima voor deze zware auto. Nu dik 2240km op de teller.
Dat is prima Hub, dat kan met mooier weer alleen nog maar beter worden. ;) De mijne word maandag 5 maanden, en heb nu inmiddels 5065 km weg. Ik rij er dus aanzienlijk meer mee, (met plezier) dan met mijn vorige auto. Toen zat ik op een gemiddelde van ca 9000 km per jaar. Nu kom ik met dit tempo aan de ca 12.000 km per jaar. :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vanmiddag nét weer getankt. Stand 5105 km. Getankt 42 L op 635 km = 1:15,1. Niet slecht hé? :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

mga1600 schreef: 23.02.2021 - 13:58 Het devies is dan ook dat je zoveel mogelijk thuis moet laden.
Bij de aanschafprijs van de XC40 P8 hebben we een dak vol zonnepanelen meegerekend. Dat moet de kilometerprijs flink gaan drukken. Of dat op de lange termijn financiële winst oplevert weet ik niet, maar ik heb in elk geval het gevoel dat ik verantwoord bezig ben. :-)
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
jstrijkert
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.03.2021 - 15:47

Wie heeft er ervaring met een Volvo XC 40 T4 inscr als caravan trekker ik ben erg nieuwsgiering wat het verbruik is met een caravan erachter.
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

Misschien leuk om te weten dat het mogelijk is om uit te komen op 4,6 liter per 100 km met een T3 over een rit van 231 km in ECO modus op zomerbanden.

Dat is 21,7 km per liter. Zutphen - Hoofddorp - Zutphen, voornamelijk A1.

Verbruik T3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

EspritV8 schreef: 16.03.2021 - 16:49 Misschien leuk om te weten dat het mogelijk is om uit te komen op 4,6 liter per 100 km met een T3 over een rit van 231 km in ECO modus op zomerbanden. Dat is 21,7 km per liter. Zutphen - Hoofddorp - Zutphen, voornamelijk A1. Verbruik T3.jpg
Dat is wel erg knap hoor. Ik hoop deze zomer, ook betere verbruikscijfers te scoren... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
HP4VOLVO
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 14.09.2014 - 18:51
Locatie: Vlaardingen

Bij de hybride modellen kan je ook in de B modus rijden. Tezamen met de pure stand levert dit een aanzienlijke afstand op die je volledig elektrich kan rijden Al verschillende keren kan ik met mijn Volvo T5 TE 48 tot 50 km volledig elektrisch afleggen (rijlogboek in de app) Zijn er ook forumleden die hier ook ervaringen mee hebben?
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
Hub1957
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 22.09.2020 - 20:35

Top! Is mij nog niet gelukt. Maar ik heb ook een T2 en geen T3.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”